سال ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
خانه ملت به مناسبت شهادت آیت الله دکتر مفتح گزارش می‌دهد:

آیت‌الله دکتر مفتح؛ فاتح باب وحدت فقه و علم

سرویس فرهنگی
حوزه و دانشگاه به مثابه دو بال قادرند در راستای تعالی مادی و معنوی جامعه حرکت کنند اما به دلیل مواجهه با هجمه های غربی، بیش از پیش نسبت به وحدتی ناگسستنی میان آنها به عنوان بازوان علمی و فرهنگی جامعه احساس نیاز می شود.
شنبه 28 آذر 1394 ساعت 11:00
آیت‌الله دکتر مفتح؛ فاتح باب وحدت فقه و علم حوزه و دانشگاه به مثابه دو بال قادرند در راستای تعالی مادی و معنوی جامعه حرکت کنند اما به دلیل مواجهه با هجمه های غربی، بیش از پیش نسبت به وحدتی ناگسستنی میان آنها به عنوان بازوان علمی و فرهنگی جامعه احساس نیاز می شود. http://cdn.icana.ir/d/019/127304.jpg آیت‌الله,دکتر,مفتح؛,فاتح,باب,وحدت,فقه,و,علم Icana

گروه فرهنگی خبرگزاری خانه ملت - از زمان انقلاب مشروطه بود که رفته رفته تربیت نیروی متخصص به شیوه مدرن آغاز شد و تعلیم و تربیت از فضای معنوی حوزه ها خارج شد. در این زمان افراد برای ادامه تحصیل یا به خارج از کشور سفر می کردند یا در فضاهای آموزشی داخلی که به شیوه ای غربی درآمده بود کسب علم می کردند و ناخوداگاه طبق اخلاق و فرهنگ آنها تربیت می شدند.

در این بین بسیار بودند افرادی که جاهلانه شیفته سبک زندگی غربی می شدند تا جایی که در جریانی مقابل حوزه قرار گرفتند و جرقه های نفاق میان دانشگاهیان و حوزویان را به وجود آوردند. محصلان مراکز علوم دینی نیز کلیه افرادی که در دانشگاه ها تحصیل می کردند غرب زده می دانستند و آنها را خارج از دین بر می شمردند لذا شکافی میان این دو قشر شکل گرفت.

آیت الله مفتح در زمان خود از آن دسته عالمانی بود که بعد از اتمام تحصیل در سطوح بالای حوزه تصمیم به تحصیل دانشگاهی گرفت و در این عرصه نیز تا مقطع دکترا به تحصیل پرداخت لذا ضمن اینکه با فرهنگ و مفاهیم اسلامی آشنایی دقیق داشت توانست به سطح بالایی از تخصص نیز دست یابد. در این جریان وی تصمیم گرفت تلاش گسترده ای را مبنی بر ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه آغاز کند. بر این اساس تلاش کرد ارزش های معنوی را میان دانشجویان گسترش دهد و باورهای دینی را در دانشگاه نیز نهادینه کند تا از این رو ذهنیت حوزه نیز نسبت به دانشگاه تغییر کرده و بهبود یابد.

امام خمینی(ره) معتقد به وحدت حوزه و دانشگاه برای تعالی حکومت اسلامی بودند

در رابطه وحدت حوزه و دانشگاه، مروری اجمالی بر اندیشه امام خمینی(ره) بیانگر توجه ایشان نسبت به وحدت میان حوزه و دانشگاه است. ایشان همواره بر محور همبستگی سیاسی، اجتماعی و اخلاقی میان این دو نهاد بزرگ تأکید داشتند و حتی در وصیتنامه سیاسی-الهی خود نیز نسبت به آن مطالبی را بیان کردند با این مضمون که تعالی حکومت اسلامی در سایه وحدت ناگسستنی حوزه و دانشگاه است.

مقام معظم رهبری: مسأله‌ وحدت حوزه و دانشگاه یکى از اساسى‌ترین، پیچیده‌ترین و عمیق‌ترین مسائل انقلاب است

در برهه ای مقام معظم رهبری به مناسبت فرا رسیدن 27 آذر ماه، سالروز وحدت حوزه و دانشگاه فرمودند: وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی وحدت در اهداف کلى، وحدت در کامل ساختن این ملت و این کشور و حرکت با یکدیگر و عبور در دو خط موازى، بدون اصطکاک با هم؛ یعنى هر دو، کار خودشان را بکنند؛ اما براى یک هدف و آن هدف، ساختن و کامل کردن ملت و کشور ایران است. این‌طور باید حرکت کرد.وحدت حوزه و دانشگاه عبارت از این است که ما این دو کانون علمى، این دو مرکز تعلیم و تعلم را از لحاظ اخلاق حاکم بر آنها، از لحاظ سیستم و سازماندهى حاکم بر آنها، و از لحاظ برخى از محتواها به هم نزدیک کنیم.

در همین رابطه، خانه ملت گفت و گوهایی با برخی نمایندگان مجلس داشته است که در ادامه می خوانید:

مفتح: کارکرد حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر اهمیت دارد

محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به پایه‌گذاری سیستم دانشگاهی در دوران رضاخان به شیوه غربی گفت: ضمن اینکه نحوه آموزش نوین برای پیشرفت کشور مهم بود، اما جهت‌گیری سیاسی که رضاخان به کارکرد دانشگاه می‌داد، شیوه‌ای غربی بود که طی آن حوزه‌های علمیه نفی می‌شدند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی به به جایگاه حوزه‌های علمیه و مراکز علوم دینی در دوران پیش از انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: در آن زمان این مراکز هدایت اصلی مردم و زندگی آنها را برعهده داشتند، اما دانشگاه‌ها سعی داشتند حوزه‌ها را به حاشیه بکشانند و تاثیر آن را در زندگی مردم کاهش دهند.

وی در ادامه با اشاره به تقابل صورت گرفته میان حوزه و دانشگاه در دوران پهلوی گفت: هر دوی این نهاد دو قطب علمی هستند که کارکرد آنها در کنار یکدیگر اهمیت دارد، لذا بعد از اینکه نهضت روحانیت که در رأس آن حضرت امام (ره) حضور داشت، ایجاد شد، آنها به این فکر افتادند که مانع منحرف شدن دانشجویان می‌شوند که از شهرستان‌های کوچک با ایمانی پاک وارد دانشگاه می‌شدند و قطعاً مورد تاثیرات فرهنگ غربی قرار می‌گرفتند.

مفتح در ادامه با بیان اینکه افرادی مانند شهید آیت‌الله مفتح در آن زمان با وجود تمام فشارها به دانشگاه وارد شدند، تصریح کرد: در آن زمان مثل این دوران نبود که ورود به دانشگاه مایه تفاخر باشد، بلکه عموماً از سوی مردم و به ویژه حوزویان مورد نکوهش قرار می‌گرفتند که آیت‌الله مفتح نیز از این موضوع مستثنی نبود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم ادامه داد: شهید مفتح همواره به دنبال جذب جوانان به سمت ارزش‌های معنوی بود، از این‌رو با وجودی که خود از مدرسان بزرگ حوزه علمیه به شمار می‌رفت، به‌عنوان دانشجویی ساده وارد دانشگاه شد و تا مقطع دکتری پیش رفت.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که شهید مفتح همواره به دنبال نجات دانشگاه از برنامه‌های حکومت پهلوی بود، عنوان کرد: ایشان در این راه سختی‌های بی‌شماری را متحمل شد،‌ چرا که هم از سوی حوزویان مورد نکوهش بود و هم در دانشگاه شخصیت روحانی وی را به سختی قبول می‌کردند.

مفتح ادامه داد: آیت‌الله مفتح در جریان تحصیل خود در دانشگاه تهران همچنان فعالیت خود در حوزه علمیه قم را ادامه می‌داد و حتی در تعریف مشقات این راه می‌گفت زمانی که در قم از سمت خیابان عبور می‌کردم، دوستان حوزوی‌ام، مسیر خود را تغییر می‌دادند تا با من روبرو نشوند و اینها به علت حضور آیت‌الله مفتح در دانشگاه بود.

فرزند شهید مفتح در ادامه به زندگی ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: شهید مفتح بعد از انقلاب عضو شورای انقلاب و از تصمیم‌گیرندگان اصلی نظام شد، با این حال همواره تا زمان شهادت در جلسات شورای گسترش آموزش عالی شرکت می‌کرد، همچنین وی نخستین همایش وحدت حوزه و دانشگاه را در اول آبان‌ماه سال 1358 در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار کرد و وی در آذر همان سال نیز به شهادت رسید.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه از آن جهت از منظر آیت‌الله مفتح مهم بود که نهایتاً فارغ‌التحصیلان دانشگاه و یا فارغ‌التحصیلان حوزه و دانشگاه بر مسند حکومت می‌نشینند، از این‌رو باید این افراد در کنار کسب تخصص، با معارف اسلامی نیز آشنا باشند تا نظام از خط اصلی خود فاصله نگیرد.

بیگی ئیلانلو: حوزه و دانشگاه رافع نواقص یکدیگرند/ تقویت فرهنگ اسلامی در گروه وحدت این دو قطب است

روح الله بیگی ئیلانلو عضو فراکسیون روحانیت مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تأکید بر اینکه وحدت حوزه و دانشگاه تعارض میان دین و علم را حل می کند، گفت: این دو نهاد مکمل یکدیگرند لذا باید اتحاد میان آنها نیز برقرار باشد.

نماینده مردم میاندوآب، تکاب و  در مجلس شورای اسلامی حوزه و دانشگاه را رافع نواقص یکدیگر دانست و افزود: شهید مفتح اگرچه جزء نخستین کسانی نبود که جهت وحدت حوزه و دانشگاه تلاش کرد اما کوشش های شبانه روزی وی از دوران جوانی توانست مسیر درستی را در این خصوص طی کند.

وی افزود: آسیب هایی نظیر تفرقه و جدایی بین حوزه و دانشگاه بدترین ضربه را به حوزه علم و دین کشور می زند و زمانی که این دو نهاد رویاروی هم قرار بگیرند، دشمن می تواند به راحتی در جامعه نفوذ کند و ضمن دامن زدن بر این تفرقه، اهداف خود را در جامعه پیاده کند.

 بیگی ئیلانلو در ادامه وحدت حوزه و دانشگاه را پایه و اساسی برای تقویت فرهنگ اسلامی عنوان کرد و گفت: مسئولان حوزه و دانشگاه باید همواره هوشیار باشند تا رگه ها اختلاف های کوچک را شناسایی کرده و در پی حل و فصل آن برآیند چرا که آینده کشور نیازمند هر دو قشر دانشجو و طلاب است تا به تعالی برسد. 

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در ادامه به حساسیت های امام(ره) نسبت به وحدت میان حوزه و دانشگاه اشاره و بیان کرد: تحکیم وحدت این دو قطب اساسی کشور باید در راستای مقابله با اهداف استکبارجویانه باشد و در تمام زمینه های علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی و غیره تعامل ایجاد کند.

 عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر ضرورت حفظ و تقویت اخلاق و معنویت در دانشگاه خاطرنشان کرد: حوزه می تواند با استفاده از ظرفیت خود اخلاق را در دانشگاه نهادینه کند که همین امر باعث تربیت متخصصانی با اخلاق و متعهد خواهد شد از سوی دیگر نگاه حوزویان نیز باید بسیار علمی و تخصص مدارانه باشد که آن نیز با هماهنگی دانشگاهی صورت خواهد پذیرفت تا هر دو قشر مسیر سعادت را طی کنند.

بشیری: وحدت حوزه و دانشگاه باعث ایجاد وحدت در جامعه و برگزاری پرشور انتخابات می شود

فرهاد بشیری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید آیت الله دکتر مفتح به ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: در جریان وحدت این دو نهاد بزرگ و موثر در جامعه، می توانیم شاهد تربیت افرادی متعهد، مؤمن و متخصص باشیم.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه دانشگاهیان و حوزویان در کنار یکدیگر می توانند به تکامل برسند و باعث تعالی جامعه شوند، بیان کرد: به خصوص در رشته های علوم انسانی که در دانشگاه تدریس می شود، حوزه می تواند نقش موثری در تبیین پایه های آن داشته باشد.

وی افزود: حوزویان و دانشگاهیان در کنار یکدیگر می توانند نقاط قوت و ضعف خود را تبیین کنند و با تقویت نقاط قوت، در راستای تکامل دستاوردهای خود بکوشند.

بشیری ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه است که می تواند در نهایت منجر به وحدت آحاد جامعه شود و این مهم باید با برگزاری جلسات و همایش های مشترک در محل دانشگاه ها و حوزه های مختلف برای مردم نمود پیدا کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان به نقش وحدت حوزه و دانشگاه در جریان برگزاری انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد: اکنون که در آستانه برگزاری دو انتخابات بزرگ و مهم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی قرار داریم، وحدت حوزه و دانشگاه می تواند ضمن شناسایی اصلح، باعث برگزاری انتخابات به صورت پرشور شود./

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000