شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram

آسمان پایتخت؛ مغلوب سیاست‌‌های مقطعی محیط زیست

سرویس اجتماعی
این روزها در حالی پایتخت نشینان باز هم میزبان آلودگی هوا هستند که نمایندگان مجلس، دولتی‌ها و به ویژه سازمان محیط زیست را مقصر اصلی دانسته و بر این باورند که برخوردهای مقطی و فصلی این سازمان با معضل آلودگی هوا ناشی از بی‌تدبیری مسئولان این سازمان است.
دوشنبه 30 آذر 1394 ساعت 10:17
آسمان پایتخت؛ مغلوب سیاست‌‌های مقطعی محیط زیست این روزها در حالی پایتخت نشینان باز هم میزبان آلودگی هوا هستند که نمایندگان مجلس، دولتی‌ها و به ویژه سازمان محیط زیست را مقصر اصلی دانسته و بر این باورند که برخوردهای مقطی و فصلی این سازمان با معضل آلودگی هوا ناشی از بی‌تدبیری مسئولان این سازمان است. http://cdn.icana.ir/d/019/55419.jpg آسمان,پایتخت؛,مغلوب,سیاست‌‌های,مقطعی,محیط,زیست Icana

خبرگزاری خانه ملت - گروه اجتماعی؛ شدت گرفتن آلودگی هوا به ویژه در فصول سرد سال تجربه‌ای نزدیک به یک دهه است که پایتخت نشینان و سایر کلنشهرنشینان به آن خو گرفته‌اند؛ امسال هم طبق روال سال‌های قبل تشدید آلودگی هوا باز هم مدارس را به تعطیلی کشاند و نفس بیماران را به شماره انداخت.

تجربه بیش از یک دهه آلودگی هوا در پایتخت و سایر کلانشهرها می رساند که زمان آزمون و خطا و بکارگیری راه های مقطی و فصلی برای خروج از وضعیت بحران به پایان رسیده و باید در پی اقدامی پایدار بود، این در حالی است که مسئولان سازمان محیط زیست امسال نیز به گفتن حرف‌های تکراری مبنی بر پایداری هوا و شرایط جوی رطوبت و سرما بسنده کرده؛ موضوعی که نشان می دهد به واقع هنوز اراده‌ای برای حل بحران آلودگی هوا وجود ندارد.

معاون نظارت و پایش اداره حفاظت محیط زیست استان تهران هم روز گذشته با اشاره به اینکه شاخص کیفی هوای تهران بر اساس ایستگاه‌های سنجش اداره محیط زیست استان تهران در ساعت 4 بعدازظهر 153 بوده است، گفته است: با این احتساب 11 روز است که تهران در شرایط ناسالم به سر می برد.

آلودگی هوای پایتخت موجی از انتقادات نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز به دنبال داشت، نمایندگان نسبت به وضعیت هوای شهر هشدار داده و تعدادی نیز درخواست اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا را مطرح کردند البته این انتقادات تا جایی پیش رفت که موید حسینی صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار مجلس از صدور بیانیه این فراکسیون درخصوص آلودگی هوا خبرداد و گفت: طی هفته آینده جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از سازمان های مرتبط با آلودگی هوا برای بررسی آخرین اقدامات آنها در جهت کاهش آلودگی هوا تشکیل می‌شود.

 

آلودگی هوای پایتخت در اضطرار/هیات دولت سریعا تدبیر کند

مهرداد بائوج لاهوتی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به شرایط بحرانی آلودگی هوا در پایتخت، گفت: آلودگی هوا در تهران درحال حاضر به مرز بحرانی رسیده و محیط زیست باید در اسرع وقت با برگزاری جلسه ای تدابیر لازم را برای برون رفت از این مشکل درکوتاه مدت اتخاذ کند.

نماینده مردم لنگرود درمجلس شورای اسلامی با تاکید بر گسترش محدوده زوج و فرد کردن تردد خودروها در معابرعمومی طی روزهای بحرانی، افزود:‌ مدارس دراین شرایط به طور حتم باید تعطیل شود به وی‍ژه مدارسی که در مقاطع پیش دبستانی و دبستانی فعالیت می‌کنند، هرچند که به ظاهر جان مردم جامعه برای مسئولان مربوطه هیچ اهمیتی ندارد.

وی با تاکید بر برگزاری جلسه ای از سوی هیات دولت برای بررسی مشکل آلودگی هوا، تصریح کرد:‌ متاسفانه درحال حاضر عامل 83 درصد آلودگی هوا تردد بی ضابطه خودروها در سطح خیابان ها است و محیط زیست به نمایندگی از سوی دولت باید هرچه سریعتر برای حل این مشکل راهکارهای لازم را ارائه دهد، چون با گسترش آلودگی هوا در مدت زمان طولانی بیماری های تنفسی افزایش پیدا می کند که شاید نتوان پس از آن هیچ اقدام خاصی را انجام داد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار در مجلس، گفت: ‌البته فراکسیون محیط زیست نیزجلسه ای اضطراری برای بررسی این مشکل تشکیل خواهد داد.

 

امضای 50 نفر از نمایندگان برای بررسی اولویت دار لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره گلایه معاون محیطزیست انسانی سازمان محیط زیست مبنی برمعطل ماندن لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، افزود: این انتقاد وارد است اما واقعیت آن است که طرح مجلس درباره آلودگی هوا در نوبت رسیدگی صحن علنی قرار داشت اما به علت ارایه لایحه جلوگیری از آلودگی هوا به مجلس تصمیم بر آن شد تا طرح نمایندگان و لایحه دولت ادغام شده و مورد بررسی دقیق کارشناسی قرار گیرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس قانون طرح های عادی در زمان خود باید مورد بررسی قرار گیرد به همین دلیل ممکن است بررسی آن با کمی تاخیر مواجه شود.

این نماینده مردم درمجلس نهم، تصریح کرد: اکنون بررسی طرح مجلس و لایحه دولت به اتمام رسیده و در قالب لایحه ای در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد اما با توجه به وضعیت کنونی آلودگی هوای شهر تهران 50 نفر از نمایندگان مجلس برآن شدند تا با امضایی درخواست ماده 104 آیین نامه داخلی مبنی بر تغییر دستور طرح ها و لوایح را در صحن علنی مطرح کرده تا این لایحه زودتر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس درباره جزئیات لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا ، یادآور شد: بحث حمل و نقل عمومی، استانداردسازی خودرو، تغییر زمان معاینه فنی خودروها و ریزگردها درکشور از مواردی است که در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است که می توان گفت با تصویب آن خلاءهای قانونی در این زمینه برطرف خواهد شد.

 

ضرورت تدوین برنامه‌مشخص برای فعالیت‌کارخانه‌‌ها و ترددخودروها/ اقدامات مقطعی‌راهکار کاهش‌آلودگی هوا‌نیست

سلیمان عباسی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر ضروت بکارگیری اقدامات فوری برای خروج هوای کلانشهرها از وضعیت هشدار، گفت: آلودگی هوا در تهران به عوامل مختلفی بستگی دارد که اگر منشاء آن کنترل نشود انجام هر اقدام دیگری درجهت کاهش آلودگی هوا موثر واقع نخواهد داشت، در این زمینه مسئولان محیط زیست نیز باید برنامه‌ریزی و طراحی قابل قبولی در زمینه کاهش میزان آلودگی هوا در یک پروسه زمانی مشخص ارائه دهند.

نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی با تاکید بر اختصاص منابع کافی برای کاهش آلودگی هوا در پایتخت، افزود: به طور حتم یکی از مهم ترین عوامل گسترش آلودگی هوا تردد بی ضابطه خودروها در معابر عمومی است، همچنین فعالیت کارخانه‌های اطراف تهران نیز از دیگر عوامل رشد آلاینده‌ها در سطح شهر است، البته تغییرات محیط زیستی مانند خشکی هوا و وزش بادهای شدید نیز نقش موثری در افزایش آلودگی هوا دارد.

وی با تاکید بر تاثیر سوخت ناقص خودروها، شومینه‌ها و بخاری‌ها در افزایش میزان آلودگی هوا، تصریح کرد:‌ متاسفانه دربرخی شرایط نیز بازیافت مواد در ایجاد آلاینده‌های مضر نقش بسزایی دارد، بنابراین دولت باید درکاهش میزان آلودگی هوا تدابیر ویژه اتخاذ کند که مهم ترین آن استفاده از بنزین یورو4 در خودروها و عدم استفاده از اتومبیل های فرسوده درخیابان ها است.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه کارخانه‌ها باید در فاصله بیشتری از شهرها احداث شوند، گفت:‌ به طور حتم دولت نباید مجوزهای لازم را برای احداث کارخانه‌ها و کارگاه‌ها در نزدیکی کلانشهرها به ویژه پایتخت ارائه دهد؛ همچنین مردم نیز باید آموزش های لازم را در برخورد با آلودگی هوا فرا بگیرند چراکه وضعیت آلودگی هوای شهر تهران بسیار هشدار دهنده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ‌با اشاره به اینکه احداث برخی سدها و تجمع آب به مدت طولانی نیز به دلیل پراکنش گرد و غبار در سطح شهر منجر به آلودگی هوا می‌شود، گفت:‌ به طور قطع اگر به تدابیر گفته شده هیچ توجهی نشود، نمی توان آلودگی هوا را در سطح پایتخت کاهش داد و صحبت های مقطعی مسئولان هیچ تاثیری در کنترل آلودگی ها ندارد.

 

انتقاد از نگاه موقت و روزانه دولت به معضل آلودگی هوا/ دولت برنامه پایدار ارایه کند

عباس رجائی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص علل افزایش آلودگی هوا در پایتخت، گفت: مسئله آلودگی هوا یک پدیده ساختاری در شهرهای بزرگ از جمله تهران است هرچند که متاسفانه برنامه‌های ارائه شده از سوی دولت تاکنون برای کاهش میزان آلاینده‌ها موقت و روزآمد بوده و برخوردهای مقطعی به ویژه در فصل سرد سال هیچ تاثیری در مقابله با آلودگی هوا ندارد.

 

انتقاد از وساطت مسئولان در برخورد با بی قانونی خودروسازان

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت‌ها در حوزه حل مشکل آلودگی هوا مماشات می‌کنند، افزود: تردد خودروهایی که استانداردهای لازم را ندارند یک نوع از بی‌تفاوتی دولت‌ها در حل مشکل آلودگی هوا است؛ حداقل در 10 سال گذشته همواره مشاهده شده که در برخورد با بی قانونی خودروسازان وساطت هایی از سوی مسئولان صورت گرفته است.

وی با تاکید بر جدیت آلودگی هوا در کلانشهرها، تصریح کرد:‌ همچنین دراینکه باید از سوخت یورو 4 در ناوگان حمل ونقل شهری استفاده شود هیچ شکی وجود ندارد، اما متاسفانه در حال حاضر سرمایه گذاری در این بخش به خوبی صورت نمی گیرد، البته در بحث سوخت وارداتی نیز باید از ورود سوخت غیراستاندارد به کشور جلوگیری شود.

رجایی با بیان اینکه فعالیت کارخانه های اطراف شهرهای بزرگ یکی از مهم ترین علت افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها است، افزود:‌ بارها به مسئولان مربوطه گفته شده که کارخانه های آلوده کننده هوا مانند کارخانه تولید کننده آسفالت، پالایشگاه و نیروگاه ها باید تعطیل شود یااینکه حداقل به فاصله دورتری ازاطراف شهر منتقل شوند؛ اما این موضوع تاکنون رخ نداده و دیده می شود که تنها در زمان افزایش آلودگی هوا فعالیت این کارخانه ها متوقف می شود.

این نماینده مردم درمجلس نهم با اشاره به بررسی لایحه کاهش آلودگی هوا در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، گفت:‌ به طور حتم تصویب یک قانون قابل قبول، مجری و اجرای خوب را می طلبد، زیرا در صورت عدم اجرای قانون همچنان معضل آلودگی هوا در جامعه باقی خواهد ماند؛ بنابراین دولت باید برای کاهش الودگی هوا برنامه دقیق علمی درازمدت ارائه دهد؛ هرچند که درحال حاضر به تناسب افزایش جمعیت هیچ اصلاحی در فضای سبز صورت نمی گیرد.

وی با انتقاد از تخریب فضاهای سبز برای احداث ساختمان های تجاری، گفت: در مقوله آب و هوا نگاه مسئولان باید نگاه زیست محیطی جدی و صرف باشد اما واقعیت آن است که حتی در شرایط بحرانی و هشدار همچنان طرح های ترافیک روزانه فروخته می شود؛ بنابراین این موضوع نشان دهنده آن است که نگاه مسئولان بیشتر اقتصادی است.

رجایی با بیان اینکه یکی از مصادیق افزایش آلودگی هوا در پایتخت تردد موتورسیکلت ها است، افزود: اگر مسئولان برای اصلاح این ساختارها سرمایه گذاری کرده و استفاده از موتوربرقی جایگزین شود به طور حتم مشکلات بسیاری در بخش محیط زیست حل خواهد شد؛ هرچند که هم اکنون حدود 8 میلیون موتورسیکلت که در سطح شهر تردد می کنند استانداردهای لازم زیست محیطی را ندارند.

 

به بهانه حمایت از تولید ملی از واردات خودرو جلوگیری می شود

وی با انتقاد از عدم ورود خودروهای روز دنیا به کشور، گفت: متاسفانه در حال حاضر از ورود خودروهای استاندارد روز دنیا که هیبردی هستند به کشور جلوگیری می‌شود که این موضوع به بهانه توجه به تولید ملی صورت می گیرد اما نباید به بهانه تولید ملی از رقابت میان خودروسازان جلوگیری کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به کنفرانس اخیر زیست محیطی در پاریس، گفت: دراین اجلاس همه کشورهای شرکت کننده متعهد شدند که تولید گازهای گلخانه ای و درجه حرارت کره زمین را تا 1.5 درجه کاهش دهند بنابراین انتظار می رود که مسئولان به مقوله آب و هوا به دید یک موضوع مقطعی نگاه نکنند.

 

ضرورت جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌های بنزینی/ موتورسیکلت‌ها چندین برابر خودروهای یورو 2 آلایندگی دارند

عبدالرضا عزیزی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه تاکنون از سوی مسئولان در جهت رفع آلودگی کلانشهر تهران‌ راهکاری موثر و اقدامات عملی مناسب اندیشیده نشده، تصریح کرد: برای برون رفت از معضل آلودگی هوای پایتخت بهتر است دستگاه‌هایی مانند شهرداری،‌ سازمان محیط زیست، وزارتخانه های راه و شهرسازی و صنعت،‌ معدن و تجارت و کمیسیون های عمران و اجتماعی مجلس همکاری لازم را برای کاهش آلودگی هوای تهران داشته باشند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به تصویب یک فوریت اصلاحیه عوارض موتورسیکلت‌ها در پایتخت،‌ گفت: به جای اصلاحیه عوارض بهتر است موتورسیکلت های آلاینده به طور کامل از چرخه خارج شوند.

 

خروج موتورسیکلت های بنزینی در کاهش آلودگی هوای تهران موثر است

این نماینده مردم در مجلس نهم، خروج موتورسیکلت های بنزینی را در کاهش آلودگی زیست محیطی و صوتی در تهران موثر خواند و افزود: به خاطر نقش مهمی که موتورسیکلت‌های بنزینی در آلودگی هوای کلانشهر تهران دارند بهتر است موتورسیکلت‌های برقی جایگزین موتورسیکلت‌های بنزینی شوند.

عزیزی ادامه داد: موتورسیکلت‌ها به واسطه تکنولوژی پایین و عدم رعایت استانداردهای جهانی چندین برابر خودروهای یورو2 آلایندگی دارند.

 

ضرورت تسهیلات ارزان قیمت به صاحبان موتورسیکلت های بنزینی و فرسوده

وی بر ضرورت ارائه تسهیلات ارزان قیمت به صاحبان موتورسیکلت‌های بنزینی و فرسوده،‌ تاکید و تصریح کرد: به خاطر اینکه صاحبان موتورسیکلت‌های فرسوده و بنزینی غالبا از قشر ضعیف و متوسط جامعه هستند لذا برای سهولت در خروج آنها، بهتر است تسهیلات مناسبی در اختیار این افراد قرار داده شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، با انتقاد از معضل توسعه نامتوازن و فراتر از ظرفیت در کلانشهر تهران،‌ تصریح کرد: با وجودی که گنجایش کلانشهر تهران محدود است ولی متاسفانه به صورت بی رویه و نامحدود تعداد زیادی از کارخانجات،‌ موتورسیکلت، خودرو، تراکم فروشی و ... در این شهر دیده می شود که به افزایش آلودگی هوای پایتخت دامن می زنند در حالی که مهاجرت بی رویه نیز مزید بر علت شده است.

 

بی توجهی به آمایش سرزمینی در بروز مشکلات زیست محیطی موثر است

نماینده مردم شیروان در مجلس نهم، بی‌توجهی به آمایش سرزمینی را در بروز مشکلات زیست محیطی در کلانشهر تهران موثر خواند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی،‌ با انتقاد از افزایش آلودگی هوای پایتخت بر ضرورت همکاری و تعامل  میان دولت و مجلس برای چاره اندیشی در خصوص رفع آلودگی هوای تهران تاکید کرد.

 

بیانیه محیط زیست درباره آلودگی هوا/ تاکید بر بررسی طرح‌های زیست محیطی طبق اصل 85

موید حسینی صدر درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بیانه فراکسیون محیط زیست درخصوص آلودگی هوا، گفت:‌ فراکسیون محیط زیست بیانیه ای را با امضاء بیش از 35 نماینده مجلس درخصوص آلودگی هوا صادر کرده که دراین بیانیه با توجه به تشدید آلودگی درکلانشهرها از هیات رئیسه مجلس درخواست شده که درهفته آتی مسئولان محیط زیست، وزارت کشور، وزارت صنایع و شهرداری با حضور درمجلس اقدامات خود را درجهت کاهش آلودگی هوا گزارش دهند.

نماینده مردم خوی و چایپاره درمجلس شورای اسلامی، افزود: همچنین دراین بیانیه تاکید شده که لوایح مربوط به محیط زیست با امضای اعضای فراکسیون محیط زیست به صورت اصل 85 بررسی شود؛ از سوی دیگر تصمیم گرفته شد که در طی هفته آینده جلسه ای در کمیسیون تلفیق با حضور نمایندگان سازمان‌های مرتبط با آلودگی هوا مانند وزارت نفت، صنایع، کشاورزی، وزارت کشور، نیروی انتظامی، محیط زیست تشکیل شود تا مسئولان آخرین اقدامات و برنامه های خود را در این جلسه گزار دهند.

سخنگوی فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس گفت: آقایان تابش، حسینی صدر، بت کلیا، لاهوتی، قوامی، ندیمی، سادات ابراهیمی، نوری، عالی، محجوب، حسن نژاد، سبحانی نیا، سعیدی، دهقان، فرهنگی، منصوری، خانمحمدی، پیرموذن و نظری مهر این بیانیه را امضاء کردند.

حال امید می‌رود دولت با تدبیر، امید شهروندان تهرانی رابرای پایداری شرایط سالم هوا تداوم بخشند./

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000