Icana.ir
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
رشد شاخص‌های آموزشی و پژوهشی،

گامی در جهت دستیابی به سند چشم انداز بیست ساله

سرویس فرهنگی
در سند چشم انداز بیست ساله، ایران کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه ترسیم شده است. همچنین کشوری برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی و برخوردار از سلامت، رفاه، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر و توزیع مناسب درآمد تصویر شده است.
سه‌شنبه 12 تیر 1386 ساعت 14:00

 در کل ایران باید در سال 1404 علاوه بر رسیدن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه‌ای آسیای جنوب غربی (شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه)، در زمینه‌های جنبش نرم افزاری تولید علم، رشد شتاب و مستمر اقتصادی با ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل نیز رشد کند و در این میان، همگرایی اسلامی و منطقه‌ای را براساس تعامل سازنده و موثر با جهان براساس اصول عزت، حکمت و مصلحت جهت‌گیری کند.

در این میان دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهوری عمدتا برنامه‌های دولت نهم را بر محورهایی از جمله، تولید علم، بومی کردن علوم بر مبنای فرهنگ ملی و استفاده از علوم و فنون تحقیقات سایر کشورها، خود اتکایی در تولید، فعال نمودن ظرفیت‌های اقتصادی، تولید برای صادرات، توزیع عادلانه ثروت، ایجاد استقلال، محرومیت‌زدایی، رفع تبعیض، ارتقای قدرت خرید مردم و رفاه اجتماعی و سپردن کارهایی که مردم آمادگی انجام آن را دارند و اعمال حاکمیت و نظارت توسط دولت، رجحان بخش‌های تعاونی و خصوصی برای فعالیت‌های متعدد دیگری نسبت به بخش دولتی، روان سازی چرخش امور، مبارزه با فساد و تبعیض و رشوه خواری و توسعه اختیارات استانی مبتنی ساخته است.

همچنین در برنامه‌های رئیس جمهوری از گسترش و اعتلای جنبش نرم افزاری و تولید علمی، سیاستگذاری و برنامه ریزی برای توسعه و اعتلای فعالیت‌های تحقیقاتی پیرامون نوآوری و انتقال فناوری‌های نوین نظیر نانوتکنولوژی، فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی، مواد پیشرفته و توسعه کاربرهای آنها در کشور و ظرفیت سازی،‌ سازماندهی و بسیج امکانات و ظرفیت‌های کشور در جهت افزایش سهم کشور در تولیدات علمی جهان، ارتقای شاخص‌های اختراعات و اکتشافات ثبت شده، موفقیت در المپیادهای علمی و تاکید بر تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای در مقابل تحقیقات بنیادین با توجه به اهمیت اولویت توسعه فناوری در مقایسه با توسعه علم در کشور، به عنوان راهکارهای علمی و فناوری یاد شده است.

به عبارتی رئیس جمهور سعی کرده که برنامه‌هایش در راستای چشم انداز و قانون برنامه چهارم توسعه تدوین نماید؛ اما براستی در حالی که دکتر احمدی نژاد که پایان دومین سال از دوران ریاست جمهوری را پشت سر می گذارد، تا چه اندازه توانسته برنامه‌های خود را اجرایی کند و تا چه اندازه برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با اهداف چشم انداز منطبق شده است و اگر نشده چه برنامه‌های برای رسیدن به آن در دست تهیه و اجرا است؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند راه رسیدن کشورها به قدرت‌ در زمینه های اقتصادی، علمی و فرهنگی از درون مراکز علمی و دانشگاه‌ها و پیش نیاز آن هم در مدارس می‌گذرد. حال باید دید که به راستی تا چه اندازه در اجرایی شدن برنامه‌های دانشگاه از جمله اختصاص دو درصد از تولید ناخالص ملی به بخش پژوهش تحقق یافته است، زیرا شواهد بیانگر این است که در سال گذشته تنها حدود 65 صدم درصد از این میزان به بخش پژوهش تخصیص یافته است و سوال دیگر اینکه برای رسیدن به جنبش نرم افزاری که نیازمند سرمایه گذاری لازم است چه اقداماتی صورت گرفته است؟

دکتر امیدوار رضایی – رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: برای رسیدن به قدرت اول علمی در منطقه باید رشد برخی شاخص‌ها از جمله دستیابی به فناوری، شاخص توسعه آموزش، درصد اعتبارات پژوهشی به تولید ناخالص داخلی، عناوین کتاب‌های منتشره و شاخص توسعه انسانی مثبت باشد.

وی خاطرنشان می‌کند: شاخص کلی در برنامه چهارم توسعه این است که دستیابی به فناوری باید در کشور از 26 درصد به 45 درصد در سال 1388 برسد. شاخص توسعه آموزش از 78 به 84 برسد، درصد اعتبارات پژوهشی در تولید ناخالص داخلی از 87 صدم درصد به 5/2 درصد در سال 1388، تعداد دانشمند شاغل در تحقیق به ازای هر میلیون نفر از 336 به 2 هزار نفر در سال 1388 و تعداد ثبت جواز امتیاز علمی به ازای یک میلیون نفر از شاخص  یک به چهار در سال 1388 برسد.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس اظهار می‌دارد: درصد صادرات کالاهای فناوری پیشرفته به کل صادرات غیر نفتی از شاخص 2 به 5 در سال 1388 برسد و درصد عناوین کتاب‌های منتشر شده از 100 هزار نفر جمعیت از شاخص 7/33 درصد به 9/54 درصد در سال 1388 برسد و در نهایت شاخص توسعه انسانی از 720 درصد به 820 درصد در سال 1388 افزایش یابد.

به عبارتی برای رسیدن به این اهداف که حدود 5/2 سال زمان باقی مانده، وقت چندانی نداریم و باید با شتاب حرکت کنیم.

برخی کارشناسان معتقدند یکی از معیارهای توسعه یافتگی، تولید علم در آن جامعه می‌باشد. تولید علم هم در ارتقای جایگاه اقتصادی هر کشور، به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیر گذاشته است، به نحویکه کشورهای توسعه یافته درصد بالایی از تولید ناخالص ملی GNP خود را از طریق فروش دانش به دست می‌آورند و این شاخص در کشورهای در حال توسعه ناچیز است.

برخی دیگر از کارشناسان یادآور می‌شوند تحلیل همه جانبه شاخص‌های تحقیقاتی و مقایسه آن با کشورهای توسعه یافته و برخی از کشورهای در حال توسعه ترسیم گر شکافی بزرگ در حوزه تحقیقات و فناوری می‌باشد. مهمترین این شاخص‌ها را می‌توان میزان اعتبارات پژوهش، توسعه منابع انسانی، میزان تولیدات علمی، رابطه تولیدات علمی و تولید ناخالص ملی، رابطه تولیدات علمی و هزینه‌های تحقیقاتی ذکر کرد.

به عبارتی راه رسیدن به قدرت برتر از درون دانشگاه‌ها باید بگذرد و اگر در محیط دانشگاه به امر پژوهش و تحقیق اهمیت داده نشود نمی‌توان انتظار داشت شکاف‌ها و فاصله‌هایی که بین کشورهای صنعتی و توسعه یافته با کشورهای در حال توسعه وجود دارد پر شود.

به هر حال امیدواریم دولت با بررسی اهداف پیش‌رو، برنامه‌های آینده خود را  ترسیم و موانع موجود را بردارد و انشاالله دولت و مجلس با همکاری یکدیگر راه رسیدن به افق چشم انداز که از برنامه‌های پنجساله می‌گذرد را فراهم نمایند.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC