Icana.ir
fa

مجلس ایرادات شورای نگهبان بر لایحه حمایت از حقوق مصرف کنندگان را رفع کرد

**نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌علنی روز یکشنبه ایرادات شورای نگهبان بر لایحه حمایت از حقوق مصرف کنندگان را برای تامین نظر این شورا برطرف کردند.5/10/2009 10:58:00 AM5/10/2009 10:58:00 AMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram

مجلس ایرادات شورای نگهبان بر لایحه حمایت از حقوق مصرف کنندگان را رفع کرد

سرویس صحن
**نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌علنی روز یکشنبه ایرادات شورای نگهبان بر لایحه حمایت از حقوق مصرف کنندگان را برای تامین نظر این شورا برطرف کردند.
یکشنبه 20 اردیبهشت 1388 ساعت 10:58

به گزارش خبرنگار خانه ملت، بر اساس یکی از اصلاحیه‌های صورت گرفته منظور از عیب در این قانون، زیاده، نقیصه یا تغییر حالتی است که موجب کاهش ارزش اقتصادی کالا یا خدمات گردد.

همچنین عبارت "و یا عدم امکان انتفاع متعارف از آن" از انتهای بند (4-1) حذف گردید.

‌ براساس اصلاحیه دیگری کلیه عرضه کنندگان کالا و خدمات، منفرداً یا مشترکاً مسئول صحت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف در معاملات هستند و باید کلیه خسارات ناشی از عیوب یا عدم انطباق کالای مشخص شده در غیراز بیع کلی را جبران کنند.

همچنین با رای مجلس مقرر شد: به منظور تسهیل و تسریع در رسیدگی به تخلفات و در راستای استیفای حقوق مصرف کنندگان، انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان می‌توانند شکایات واصله از افراد حقیقی و حقوقی را درحدود موارد مذکور در بند 2، 3 و4 ماده (12) این قانون بررسی نموده و در صورت عدم توافق طرفین (شاکی و مشتکی عنه) یا جهت رسیدگی قانونی به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع نمایند. سازمان مذکور موظف است شکایات مربوط به صنوف مشمول قانون نظام صنفی را در مواردی که واجد عناوین مجرمانه نباشد براساس قوانین و مقررات مربوط رسیدگی و حکم لازم را صادر و اجراء نماید.

همچنین بر اساس مصوبه امروز مجلس، به منظور اجرای مقررات این قانون و سایر قوانین و مقرراتی که موضوع آنها به طور صریح یا ضمنی حمایت ازحقوق مصرف کننده است، وزارت بازرگانی مکلف است از طریق بازرسان سازمانهای ذی‌ربط خود فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع این قانون را نظارت وبازرسی نموده و در صورت مشاهده تخلف مراتب را به سازمان تعزیرات حکومتی جهت رسیدگی گزارش نماید.

در ماده 17 این لایحه نیز مقرر شد: اتحادیه‌های صنفی موظفند شکایات اشخاص را از تخلفات واحدهای صنفی مشمول قانون نظام صنفی بررسی نموده و نسبت به حل و فصل آن اقدام نمایند. یا برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال نمایند ونیز ناظران و بازرسان کمیسیون‌های نظارت موضوع ماده (52) قانون نظام صنفی شکایات اشخاص را از تخلفات واحدهای صنفی مورد بررسی قرار داده و در صورت احراز تخلف مراتب را برای رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال نمایند.

با تصویب مجلس، از زمان لازم الاجراء شدن این قانون، رسیدگی به تخلفات افراد صنفی توسط سازمان تعزیرات حکومتی و براساس مجازاتهای مقرر در قانون نظام صنفی مصوب 24/12/1382 مجلس شورای اسلامی و سایر قوانین انجام خواهد گرفت و قوانین مغایر لغو و بلااثر می‌گردد.

همچنین پرونده‌های مفتوحه در هیاتهای بدوی وتجدید نظر قانون نظام صنفی از زمان لازم الاجراء شدن این قانون به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع خواهد شد.

ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC