Icana.ir
fa

مشروح گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص راهبردها و اولویت‌های مجلس دهم

آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، رشد اقتصادی کشور را در سال 94، معادل 0.4- درصد ارزیابی کرده در حالیکه دولت بر عدد 0.9 درصد تأکید دارد؛ با این حال این مرکز پیش بینی می‌کند این عدد در سال 95 به 6.6 درصد برسد.9/28/2016 11:04:30 AM9/28/2016 8:52:23 AMIcana00http://media.icana.ir//Image/2016/06/201606106292702736_Thum.jpg Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram

مشروح گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص راهبردها و اولویت‌های مجلس دهم

سرویس صحن
آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، رشد اقتصادی کشور را در سال 94، معادل 0.4- درصد ارزیابی کرده در حالیکه دولت بر عدد 0.9 درصد تأکید دارد؛ با این حال این مرکز پیش بینی می‌کند این عدد در سال 95 به 6.6 درصد برسد.
چهارشنبه 7 مهر 1395 ساعت 09:12
مشروح گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص راهبردها و اولویت‌های مجلس دهم
مشروح گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص راهبردها و اولویت‌های مجلس دهم آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، رشد اقتصادی کشور را در سال 94، معادل 0.4- درصد ارزیابی کرده در حالیکه دولت بر عدد 0.9 درصد تأکید دارد؛ با این حال این مرکز پیش بینی می‌کند این عدد در سال 95 به 6.6 درصد برسد. http://media.icana.ir//Image/2016/06/201606106292702736_Thum.jpg مشروح,گزارش,مرکز,پژوهش‌های,مجلس,در,خصوص,راهبردها,و,اولویت‌های,مجلس,دهم Icana

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، کاظم جلالی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 7 مهرماه) مجلس شورای اسلامی براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مبنی بر اولویت بندی و تعیین راهبردهای مجلس دهم گفت: براساس نظر ریاست مجلس از مجلس نهم پیش نویس اولویت ها و راهبردهای مجلس تهیه می شود که این کار در مجلس نهم پس از شروع کار آغاز شد اما در مجلس دهم از آبان ماه سال 1394 مقوله تدوین راهبردها و اولویت های مجلس دهم در دستور مرکز پژوهش های مجلس قرار گرفت.

کارنامه مجلس نهم در قانونگذاری؛ 200 قانون

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با یادآوری طرح ولوایح مجلس نهم تصریح کرد: در مجلس نهم حدود 700 طرح و لایحه در دوره نهم اعلام وصول شده است که از این میزان 200 لایحه و 500 طرح ارائه شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: تعداد قوانین تصویب شده حدود 200 قانون ( 100 قانون بر مبنای لایحه و 100 قانون بر مبنای طرح) است که از 200 قانون تصویب شده حدود 65 موردموافقت نامه و کنوانسیون و قرارداد و ... و 80 مورد اصلاح و الحاق و تفسیر و تمدید های عمدتا جزیی بوده است.  بنابراین در کل دوره حدود 55 قانون جدید یا اصلاح کلی تصویب شده است . یعنی  حدودا هر سال 14 قانون در مجلس تصویب شده است.

وی ادامه داد:‌ اگر بخواهیم دقیق تر نگاه کنیم مثلا در حوزه اقتصاد اعم از حوزهای بخشی و فرابخشی در طول دوره گذشته 13 قانون تصویب شده است. بدین ترتیب به جز بودجه سنواتی هر سال 2 قانون تصویب شده است.

دستور کار کمیسیون‌های تخصصی و صحن بسیار زیاد است

جلالی با بیان اینکه تعداد دستور کارها بسیار زیاد است یعنی روزانه کمیسیون های تخصصی و صحن مجلس باید حدود 1.6 طرح و لایحه بررسی کنند گفت: به دلیل کثرت حتما از کیفیت و کارایی می کاهد و فرصتی را برای نظارت و ارزیابی باقی نمی گذارد. در نتیجه نیازمند اولویت بندی دستور کار و تعیین راهبردها هستیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: تعیین راهبردها و اولویت های مجلس برای توجه به حوزه نظارت و ثبات قانون ضروری است از این رو کتاب اولویت بندی عمده ترین مسایل فراروی مجلس در چهار حوزه اقتصادی، زیربنایی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و حقوقی را بررسی کرده است و خدمت نمایندگان محترم ارایه شده است.

جلالی یادآور شد: در کتاب مذکور تمام اولویت ها در حوزه های مختلف بیان شده و در انتهای کتاب در حدود 20 صفحه آنچه برای نظارت بر حوزه قانونگذاری مورد نیاز است به تفکیک مطرح شده است در حقیقت براساس 4 معاونت پژوهشی و یک معاونت اجرایی مجلس شورای اسلامی تقسیمات صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تقسیمات بر مبنای حوزه اقتصاد، فرهنگ و اجتماع، سیاست و حقوق ومسائل زیر بنایی و عمرانی انجام گرفته است تصریح کرد: در صورت موافقت نمایندگان می توان استراتژی کمیسیون های تخصصی مجلس را نیز تدوین و تکمیل کرد تا اولویت ها و راهبردهای کمیسیون ها نیز مشخص شود.

اختلاف نظر مرکز آمار و مرکز پژوهشهای مجلس در آمار رشد اقتصادی کشور در سال 94

جلالی در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور طی سال‌های اخیر گفت: دولت رشد اقتصادی کشور را در سال 94، معادل 1.3 درصد اعلام کرد که بعد از آن در جلسه‌ای که با رئیس مرکز آمار داشتم این رقم اصلاح و به 0.9+ درصد اصلاح شد که در مرکز پژوهش‌ها 0.4- درصد اعلام شد، همچنین دولت رشد اقتصادی کشور در سه ماهه نخست سال 95، معادل 4.4 درصد اعلام کرد که مرکز پژوهش‌ها طی بررسی‌های صورت گرفته پیش بینی می‌کند این میزان در سال 95 به 6.6 درصد برسد که البته از این میزان 4 درصد ناشی از رشد بخش نفت است که در سال‌‌های آتی این رشد تکرار نمی‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: در سال‌های بعد از جنگ متوسط رشد اقتصادی از سال 1368 به بعد 3.8 درصد بوده که در شان جمهوری اسلامی ایران با این حجم از منابع نیست، همچنین رشد اقتصادی بعد از سال 54، معادل 1.98 درصد اعلام شده است.

نرخ تورم تا پایان شهریور سال 95 ، 9 درصد

وی در ادامه با بیان اینکه تورم تا پایان شهریور سال 95 از سوی دولت 8.8 درصد اعلام شده، گفت: مرکز پژوهش‌ها این میزان را 9 درصد اعلام کرده که برای اولین بار در دهه اخیر نرخ تورم تک رقمی بوده که برای حفظ آن پیشنهاداتی در برنامه ششم توسعه داریم.

شاخص نابرابری در سال‌های قبل افزایش داشت

جلالی در ادامه با اشاره به این مطلب که ضریب جینی شاخص نابرابری را نشان می‌دهد و هرچه بیشتر باشد نابرابری بیشتر است، بیان داشت: ضریب جینی از سال 90 به خاطر پرداخت یارانه ها افت کرد اما با توجه به شدت تورم در سال‌های قبل افزایش یافت.  

آمار بیکاران تا سال 1400 به 11 میلیون نفر خواهد رسید

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: نرخ بیکاری سال 94 از سوی دولت 11 درصد عنوان شده که اگر این میزان را بپذیریم نشان می‌دهد وضعیت اشتغال گروه‌های سنی، جنسی و تحصیلی مختلف در حوزه بیکاری خوب نیست، همچنین در سال 94، 2 میلیون و 700 هزار بیکار داریم که با احتساب شاغلان ناقص این میزان به 4 میلیون و 800 هزار نفر و با احتساب جمعیت فعال دلسرد از اشتغال این میزان به 7 میلیون نفر می‌رسد که رقم فوق تا سال 1400 به 11 میلیون بیکار خواهد رسید که باید توجه داشت تبعات بیکاری صرفا اقتصادی نبوده و بحران‌های زیادی مثل طلاق و اعتیاد را به دنبال دارد.

وی در ادامه با ابراز تاسف از این موضوع که هنوز ایجاد اشتغال به عنوان موضوع محوری قرار نگرفته، گفت: رشد اقتصادی اشتغالزای بدون اتکاء به نفت باید دنبال شود.

رنج حوزه اقتصاد از موارد ساختاری و نهادی

جلالی در ادامه با اشاره به تحلیل وضعیت اقتصادی که در دی‌ماه سال 94 به صورت محرمانه در اختیار نمایندگان قرار گرفت، گفت: در این تحلیل آمده است که علیرغم تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر وضعیت اقتصادی کشور، با این حال با رفع آن نیز وضعیت خوبی نخواهیم داشت چرا که در حوزه اقتصاد از موارد ساختاری و نهادی رنج می‌بریم که دلایل آن کمبود تقاضای موثر، قیمت پایین نفت، وضعیت نابسامان نظام بانکی، سیاست‌های نامناسب اقتصادی در دهه اخیر و تغییر سریع جمعیتی است.

رشد اقتصادی در 8 فصل اخیر، منفی بود

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه رشد اقتصادی در 8 فصل اخیر را منفی عنوان کرد و گفت: در سال 93 از رشد اقتصادی برخوردار بودیم اما این میزان در سال 94 منفی شد که البته می‌توانیم در سال 95 این رشد را به بالای 6 درصد برسانیم؛ کمبود تقاضای موثر از سال 88 به بعد نیز تاثیر در رشد بخش خصوصی نسبت به سال 83 گذاشت،‌ همچنین درآمدهای عمرانی دولت در سال 94 به قیمت ثابت نصف سال 85 بود لذا علیرغم اینکه در سال 94 عدد بالاتری داریم اما توانستیم تنها نصف سال 85 فعالیت عمرانی صورت دهیم.

وی در ادامه در خصوص کاهش قیمت نفت تصریح کرد: در سال 90 نفت به بشکه‌ای 116 دلار رسید که اخیرا به زیر 40 دلار هم آمد و در حال حاضر حدود 42 دلار است، از طرف دیگر اتکای اقتصاد ایران به سیستم بانکی ناکارآمد اشکالاتی در حوزه اقتصاد به وجود آورده چرا که بانک‌ها بیش از سرمایه‌ای که دارند تسهیلات ارائه کردند که مشکل‌زا شد.

جلالی در ادامه به مهم‌ترین عوامل ساختاری و بلندمدت محدودکننده رشد اشاره کرد و افزود: چالش های حوزه حکمرانی، کیفیت مقررات، حاکمیت قانون، ناکارآمدی دولت، عدم حق اظهارنظر و کنترل فساد از جمله مشکلات این حوزه بود.

وی ادامه داد: اجرای ناهمگون و متعارض نظام اقتصادی مثل بخش دولتی عمومی غیردولتی یا غیردولتی غیر رسمی، فربه بزرگ و بخش خصوصی ضعیف از دیگر مشکلات حوزه اقتصاد است.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه در خصوص ساختار اقتصادی وابسته به نفت کشورمان گفت: سلطه سیاست‌های مالی دولت بر سیاست‌های پولی و مالی، رانت جویی، بیماری هلندی، اجرای سیاست‌های عوام گرایانه و تصدی امور اقتصادی از سوی دولت به ساختار اقتصادی وابسته به نفت دامن زده است.

وی ادامه داد: فقدان سیاست های اقتصادی در حوزه‌ها و کیفیت پایین سیاست‌ها، عدم وجود قانون سیاست‌های مالی و ناکارآمدی سیاست‌های پولی بانک مرکزی، فقدان سیاست‌های ارزی، سیاست‌های مخرب بانکی و فقدان سیاست‌های صنعتی و حمایتی از جمله دیگر مشکلات این حوزه است.

وی در خصوص برنامه ششم توسعه گفت: درمرکز پژوهش های مجلس بیش از یک سال ونیم است در خصوص تدوین برنامه ششم توسعه کار شده است و پیشنهاداتی در این زمینه آماده شده است.

بحران‌هایی در حوزه بیکاری، آب، محیط زیست

جلالی در زمینه مسائل بحران زا در اقتصاد کشور گفت: موضوعاتی مانند بیکاری، آب، محیط زیست،صندوق های بازنشستگی و نظام بانکی از حوزه هایی است که می تواند برای کشور به بحران تبدیل شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در خصوص بهبود فضای کسب و کار گفت: براساس برآورد مرکز پژوهش ها از تشکل های اقتصادی سراسر کشور که به صورت دائمی انجام می شود رتبه ایران 17 از بین 21 کشور منطقه در سهولت کسب و کار است. باید توجه داشت در این حوزه نیاز به قانونگذاری نیست و باید قانون اصل چهل و چهارم قانون اساسی و قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و همچنین قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور به درستی اجرایی شود بنابراین مسئله نظارت مجلس است.

وی در خصوص موضوع جلوگیری از فساد اقتصادی گفت: راهبرد اصلی نظارت بر اجرای قانون ارتقا سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد باید باشد و در این زمینه باید به موضوعاتی مانند کاهش انحصار، افزایش شفافیت و ثبات قوانین توجه شود بنابراین خیلی نیاز به قانون جدید نیست.

تورم برای اولین بار در دهه اخیر به زیر 10 درصد رسیده است

جلالی در خصوص ثبات اقتصادی و کنترل تورم افزود: تورم برای اولین بار در دهه اخیر زیر 10 درصد رسیده است. اما امکان افزایش آن وجود دارد بنابراین نظارت بر  بانک مرکزی و دولت اولویت دارد. تعیین نرخ تورم 9 درصد به نحوی که با 6 درصد نرخ تورم، 3 درصد امکان تغییر همراه باشد اگر تورم خارج این دامنه باشد باید رئیس بانک مرکزی به مجلس توضیح بدهد و اگر سه چهارم نمایندگان قانع نشدند باید رئیس جمهور در این باره پاسخگو باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص اصلاح نظام بانکی کشور گفت: براساس پژوهشهای انجام شده در مرکز پژوهش های مجلس محدودیت های نظام بانکی در ارایه تسهیلات آن از مسایل عمده فعالان اقتصادی است و باید به موضوعاتی مانند هزینه های بالای تسهیلات برای تولید و وجود موسسات غیرمجاز بانکی رسیدگی شود.

جلالی افزود: نظارت موثر بانک مرکزی بر بانک ها، ساماندهی موسسات غیرمجاز، تقویت استقلال بانک مرکزی از شبکه بانکی ازمواردی هستند که باید دراولویت کاری باشد.

تعلل دولت‌ها در ارائه لایحه های مرتبط با بانکداری

وی ادامه داد: دولت ها مرتب اعلام می کنند لایحه های درخصوص قانون بانکداری و لایحه قانون بانک مرکزی ارائه می دهند و در ماه رمضان آقای سیف به بنده گفت این کار انجام خواهد شد. البته در مرکز پژوهش ها آقای بحرینی و همکارانش طرحی را در رابطه با اصلاح نظام بانکی آماده کردند که در مجلس نهم یک فوریت آن به تصویب رسید امادر هر صورت با مکاتبات انجام شده مقرر شد به  جای طرح لایحه ارائه شود.

جلالی با بیان اینکه مجلس موفق مجلس لایحه محور است افزود: در قانون اساسی باید برای ارائه طرح ها شرایطی وجود داشته باشد که همانطور که می دانید خیلی از طرح های مجلس با مسئله اصل 75 قانون اساسی روبرو می شود بنابراین لوایح مذکور باید به مجلس ارائه شود.

15 میلیارد دلار قاچاق کالا در سال 1394

وی در خصوص بحث تجارت خارجی گفت: حدود 15 میلیارد دلار در سال 1394 قاچاق کالا در کشور وجود داشته است که باید به آن رسیدگی شود البته ساماندهی امور گمرکی  و مبارزه با قاچاق کالا در دستورکار است و دولت لوایح مرتبط را تقدیم کرده است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس در خصوص مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد به دروازه ورود کالا تبدیل شده اند و  جذب سرمایه گذاری خارجی کم است. در حال حاضر حدود 860 میلیون دلار در مناطق آزاد سرمایه گذاری انجام شده که این سرمایه گذاری در برخی مناطق بیشتر بوده است. مطلوب است درقانون مناطق آزاد بازنگری هایی برای ارتقاء کار انجام شود.

400 هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح های عمرانی لازم است

وی در خصوص ساماندهی طرح های عمرانی افزود: حدود 2000 طرح عمرانی ملی نیمه تمام در کشور وجود دارد و میزان طرح های عمرانی استانی بسیار فراوان است که تا 40 هزار طرح نیز برآورد می شود و با وجود اینکه برآورد دقیقی درباره منابع لازم برای تکمیل این طرح ها نداریم ولی برخی برآوردها بالغ بر 400 هزار میلیارد تومان می شود. پیش بینی می شود حدود 30 سال زمان لازم باشد تا این طرح ها تمام شود.

جلالی ادامه داد: ساماندهی طرح های عمرانی و اولویت بندی طرح ها و واگذاری طرح ها باید مدنظر باشد و دولت بهتر است سریعتر لایحه مربوط به نحوه مشارکت بخش خصوصی در این طرح ها را ارائه دهد و اگر بخشی از این طرح ها را با قیمت پایین یا صفر به بخش خصوصی واگذار کنیم این کارها بهتر به سرانجام می رسد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی کمتر از 10 درصد است، گفت: متاسفانه فرار مالیاتی به شکل متکثر در کشور وجود دارد از این رو دو راهبرد را باید پیش گرفت؛ نخست نظارت بر قانون مالیات مستقیم و دوم دائمی کردن قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی به 50 درصد برسد، به نقطه بحرانی می‌رسیم

وی در خصوص مدیریت بدهی‌های دولت افزود: متاسفانه آمار دقیقی از بدهی دولت وجود ندارد اما طبق اعلام وزیر اقتصاد و دارایی 550 هزار میلیارد تومان بدهی دولت مطرح است که با این شرایط نسبت بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به تولید ناخالص داخلی طبق محاسبات مرکز پژوهش‌های مجلس حدود 45 درصد است.

جلالی یادآور شد: اگر این آمار به 50 درصد برسد به نقطه بحرانی خواهیم رسید و پیش بینی ما این است که با وضعیت فعلی تا پایان برنامه ششم توسعه این آمار به بالای 50 درصد خواهید رسید از این رو قاعده‌گذاری مالی بدهی در برنامه ششم توسعه و ایجاد بازار بدهی و نظام آماری دقیق باید در دستور قرار گیرد.

شرکت‌های مرتبط با سهام عدالت وضعیت اسف‌باری دارند

این نماینده مردم در مجلس دهم در خصوص سهام عدالت با بیان اینکه حدود 60 شرکت دولتی را شامل می‌شود، گفت: این شرکت‌ها از وضعیت اسف‌باری برخوردارند، در این زمینه حدود 49 میلیون نفر با این مسئله درگیرند، متاسفانه در وضعیت فعلی فساد و رانت وجود دارد از این رو ساماندهی طرح سهام عدالت  از طریق نهایی شدن ترکیب سهام عدالت، مشخص شدن جامعه هدف، روش واگذاری و آزادسازی نیاز به لایحه دولت دارد.

وی در توضیح نظام پرداخت حقوق و مزایا با طرح این انتقاد که بحث حقوق‌های نجومی نوعی بی‌اعتمادی در افکار عمومی ایجاد کرد، تصریح کرد: حدود 4 میلیون نفر شاغل، حدود 2.5 میلیون نفر بازنشسته  و در کل با خانوار آنها حدود 25 میلیون نفر درگیر این موضوع هستند.

دولت قبلی و فعلی، اقدامی در راستای ارائه قانون دائمی مدیریت خدمات کشوری نکردند

جلالی با یادآوری تصویب قانون مدیریت خدمات کشور در سال 86 به صورت آزمایشی برای مدت 5 سال گفت: اجرای آزمایشی این قانون از سال 91 تمام و پس از آن سالانه تمدید شده است اما متاسفانه دولت قبل و دولت فعلی هنوز اقدامی در راستای ارائه قانون دائمی مدیریت خدمات کشوری نکرده‌اند این در حالی است که هم اکنون  نظام پرداخت به صورت چند پارچه است، تبعیض های ناروا و تجربه حقوق مدیران نیز وجود دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این راستا نیاز به ساماندهی مجدد نظام پرداخت است، همچنین دولت باید در قالب لایحه مدیریت خدمات کشوری لایحه ارایه دهد.

ضرورت اصلاح نظام بودجه ریزی/ نظام نظارتی کنونی کارآ نیست

جلالی در تصریح اصلاح نظام بودجه‌ریزی یادآور شد: یکی از نکاتی که هم در آن گزارش و هم در گزارش های مستقل به کرات توسط مرکز پژوهشها مورد تاکید قرار گرفته است ضرورت اصلاح نظام بودجه ریزی و به ویژه اصلاح قانون برنامه و بودجه 1351 است. هر یک از نمایندگان محترم که یکبار تجربه بررسی و تصویب و اجرا و نظارت بر بودجه را تجربه کرده باشد اذعان خواهد کرد که تهیه‌، تصویب و اجرای بودجه فاقد جامعیت اطلاعاتی و شفافیت تصمیم‌های اجرایی است.

وی ادامه داد: همچنین از مسئولیت‌های درون دولت و در بین قوای سه‌گانه مرزبندی‌های قطعی و تعریف شده‌ای وجود ندارد، تعاریف قانونی بودجه پاسخگویی نیازهای اجرایی و مدیریتی نیست و در آن ملاحظات کارکردی و فنی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، در بودجه‌ریزی کنونی به الگوهای رفتاری دولت و تأثیر آن در تخصیص ماهوی منابع به مصارف توجه نمی‌شود، ساختار تشکیلاتی و سازمانی و استمرار وضع موجود معیار توزیع و تخصیص بودجه است.

این نماینده مردم تهران در مجلس دهم در توضیح اشکالات قانون بودجه‌ریزی افزود: به‌لحاظ شکلی و ماهوی فرآیند بودجه‌ریزی دارای کاستی‌های قانونی است ازجمله در تبصره‌نویسی، تحصیل درآمدها و ایجاد تعهدات مالی و...، طبقه‌بندی‌ها، موافقتنامه‌ها، تخصیص اعتبارات و مدیریت‌های اجرایی برمبنای متقن و تصویب شده‌ای استوار نیست، در عمل از الگوهای جدید اقتصادی برای پیش‌بینی منابع و مصارف و پیش‌بینی آثار اجرایی بودجه استفاده نمی‌شود. نظام نظارتی کنونی برای پاسخگویی به مسئولیت‌های محاسباتی مدیریت، نظارت در مراحل قبل، حین و پس از اجرا فاقد کارآیی است. علاوه‌بر این نظارت بر عملیات اجرایی برنامه‌های توسعه و طرح‌های عمرانی نیز با شیوه کنونی بودجه‌ریزی در عمل امکانپذیر نیست.

جلالی تاکید کرد: برای اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی نخستین گام این است که قانون جامعی وضع شود و اصول و چارچوب بخش عمومی، ماهیت وظایف، مرز آن با سایر بخش‌های اقتصاد، روابط اجزای آن با یکدیگر، نحوه تحصیل منابع و مصارف آن‌، اصول حاکم بر عملیات بودجه‌ای و ... را معین کند. به رغم تاکید همه دست اندرکاران از جمله صاحب منصبان فعلی هنوز اقدام موثری برای اصلاح این ایرادها از طریق اصلاح قانون مزبور  انجام نشده است.

وی یادآور شد: برای رفع مشکلات مذکور پیش نویس طرحی جهت اصلاح قانون بودجه‌ریزی تهیه شده اما براساس نظر دولت مبنی بر ارائه لایحه حدود 3 سال است که در انتظار ارائه لایحه دولت به مجلس هستیم.

سرانه صادراتی روند صعودی داشته اما رتبه رقابت‌پذیری ایران در بین 148 کشور ، 82 است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در توضیح وضعیت بخش صنعت و معدن گفت: تحلیل وضعیت موجود در کتاب تعیین راهبردهای مجلس دهم ارائه شده متاسفانه نرخ رشد صنعت و معدن در سال 91 و 92 منفی بوده اما در سال 93 مثبت شده است همچنین سرانه صادراتی از سال 90 تا 93 روند صعودی داشته است، اما در مجموع به اهداف موردنظر نرسیده‌ایم در واقع رتبه رقابت‌پذیری ما در بین 142 کشور در سال 91، 62 بوده در حالیکه در سال 93 در بین 148 کشور به رتبه 82 رسیدیم.

جلالی بر بازنگری قانون سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرد و گفت: این قانون در مجلس ششم تدوین شد اما پس از آن بازنگری صورت نگرفت در حالیکه در دوران پسابرجام زمینه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید فراهم شود.

وی در توضیح بخش انرژی یادآور شد: بدهی شرکت ملی نفت حدود 55 میلیارد دلار از چالش‌های مهم این بخش است که این به دلیل تبدیل منابع توسعه به ریال برای یارانه نقدی بود، در واقع برای رسیدن به وضعیت نرمال سرمایه‌گذاری 180 میلیارد تا 200 میلیارد دلاری نیاز است چرا که صنعت نفت در نیمه دوم عمر خود قرار گرفته و بی‌توجهی به آن فاجعه به بار خواهد آورد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: تلفات شبکه در بخش برق نیز متاسفانه زیاد است در حالیکه راندمان پایین است، قانون برق و نظام رگلاتوری مربوط به حدود 50 سال قبل است که نیاز به بازنگری دارد، در مدت اخیر نیروگاه‌ها واگذار شده اما هنوز تصدی‌گری‌ها واگذار نشده است.

وی ادامه داد: قیمت سوخت برای نیروگاه‌ها نیز تعیین نشده است بنابراین نیاز است در بخش انرژی، نفت، گاز و برق سرمایه‌گذاری و اقدامات جدی لازم است.

جلالی در توضیح آسیب‌شناسی بخش حمل و نقل تصریح کرد: تجمیع وزارت راه و ترابری و وزارت مسکن و شهرسازی و اولویت قرار گرفتن مسکن مهر عملا کار وزارت راه را در حاشیه‌ای جدی قرار داد لذا در این بخش نیز نیاز به اقدامات جدی است.

سهم کشاورزان از تزریق پول به بانک‌ها ؛ تنها 7 درصد

این نماینده مردم در مجلس دهم به مشکلات حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: براساس آمار بانک مرکزی از کل 130 هزار میلیارد تومانی که ابتدای سال 95 به بانک‌ها تزریق شده تنها 7 درصد مربوط به سهم کشاورزان بوده است اما با توجه به در اولویت قرار گرفتن اقتصاد مقاومتی باید در برنامه ششم توسعه، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار بگیرد البته بدهی دولت به کشاورزان نیز با اولویت باید پیگیری شود.

خسارت سالیانه آلودگی هوا، 1.6 درصد تولید ناخالص داخلی‌

جلالی به مصائب حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: سالیانه آلودگی هوا در ایران 14 هزار و 420 میلیارد ریال یعنی معادل 1.6 درصد تولید ناخالص داخلی‌ زیان مالی ایجاد می کند، خسارت مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای شهری سالانه 640 میلیون دلار معادل 5 هزار و یکصد میلیارد ریال یعنی 57 صدم تولید ناخالص داخلی است این در حالی است که عمده‌ترین منبع آلاینده مربوط به وسایل نقلیه است.

وی معتقد است در دستور قرار گرفتن 4 قانون هوای پاک، ارزیابی زیست محیطی، قانون جامع منابع طبیعی و قانون جامع خاک می‌تواند موثر باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در توضیح مسائل حوزه آب گفت: آب بزرگترین چالش امروز و آینده نزدیک است، مصرف آب در ایران 96 میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با 120 میلیارد مترمکعب از کل منابع آب تائید شونده نشان دهنده وضعیت بحرانی است. میزان بارش‌ها به 75 درصد بارش‌های نرمال کاهش پیدا کرده، تغییر اقلیمی که از شمال آفریقا آغاز شده نیز نشان دهنده این است که در 20 سال آینده، آب در دسترس به یک چهارم کاهش پیدا می‌کند در واقع مدیریت مصرف آب در کشور باید در اولویت قرار گیرد.

جلالی یادآور شد: فقدان سند ملی آب، قانون ارتقای مبانی ساختاری و نرم افزاری بخش آب بین حوزه‌ای و مکانیزم‌های آن نیز از مشکلاتی است که باید به آن پرداخته شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه در بحث توسعه روستا شرایط مناسبی وجود ندارد گفت: 28 درصد از جمعیت در روستاها و 72 درصد در شهر زندگی می کنند که این روند همچنان سیر صعودی خود را طی می کند همچنین اینکه به لحاظ امکانات و شرایط کاری اشتغال مناسب در روستاها ایجاد نشده است.

شاخص های رفاهی در روستاها وضعیت مناسبی ندارند

وی با تاکید بر اینکه ایجاد یک سازمان عمران روستایی ضروری است افزود: وضعیت اقتصاد در روستاها قابل قبول نبوده و در خصوص شاخص های رفاهی به ویژه درمصرف گوشت قرمز در روستاها نیز وضعیت مناسبی وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به ارتقاء حوزه سیاست فناوری و نوآوری تصریح کرد: ایجاد سند توسعه فناوری از سوی مسئولان باید جدی گرفته شود زیرا رتبه ایران در شاخص کل نوآوری درسال 2015، در رتبه 90 بود و وضعیت ایران در شاخص جهانی نوآوری 28.4 درصد و رتبه در میان 196 کشور جهان 146 است.

جلالی با تاکید بر اینکه در حوزه فناوری اطلاعات گام های قابل قبولی برداشته شده است گفت: باید نظارت ها در این زمینه افزایش پیدا کند همچنین در اجرای قانون حفاظت از داده ها در حریم خصوصی باید کار جدی انجام شود.

صندوق های بازنشستگی به مرحله خطرناکی رسیده‌اند

وی با اشاره به شرایط نامناسب صندوق های بازنشستگی گفت: این صندوق ها در حال حاضر به لحاظ منابع به مرحله خطرناکی رسیدند و بدهی دولت به صندوق تأمین اجتماعی که به میزان 100 هزار میلیارد تومان است مشکلات بسیاری را برای این صندوق به وجود آورده است البته با توجه به اینکه 80 درصد حقوق و مزایای افراد از صندوق های بازنشستگی تامین می شود باید تاکید کرد که این صندوق ها به مرحله ورشکستگی رسیدند.

جلالی با اشاره به وجود 40 میلیون بیمه شده تامین اجتماعی افزود: قوانین بازنشستگی باید اصلاح شود و طبق تاکیدات رئیس مجلس دولت می تواند برای پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی از راه هایی مانند واگذاری برخی مناطق آزاد و شرکت های سودآور به این صندوق استفاده کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: هزینه ها در حوزه سلامت در طول 20 سال گذشته 71 برابرشده است که لازم است برای کاهش هزینه ها نظام ارجاع و استفاده از پزشک خانواده مورد توجه قرار گیرد. همچنین در بحث رفع مشکلات و آسیب های اجتماعی باید برخی قوانین جدید ایجاد شود اما در بحث آموزش نیاز به قانون جدید وجود ندارد و باید نظارت ها را در جهت اجرای قانون افزایش داد.

لزوم ساماندهی اتباع بیگانه و قانون جامع انتخابات

وی تاکید کرد: در بخش سیاست خارجی و حقوقی نیز دیپلماسی اقتصادی مطرح شده است که مورد آسیب شناسی قرار گرفت همچنین در خصوص منطقه گرایی و انجام برخی اقدامات در داخل منطقه نیز باید مسائلی را مورد توجه قرار داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دربخش سیاست داخلی ایجاد تولی مدیریت شهری و تدوین قانون جامع مدیریت شهری را باید مورد توجه قرار داد همچنین قانون جامع تقسیمات کشوری و تشکل های مدنی و ساماندهی اتباع بیگانه و قانون جامع انتخابات نیز باید مدنظر قرار گیرد البته برای مقابله با تهدیدات امنیتی باید تمام توان دفاعی و اطلاعاتی را نیز افزایش داد./

پایان پیام

 

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

زنجیره خبر

آخرین اخبار

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC