سال ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
نمایندگان مجلس مطرح کردند:

سلامت مردم، وجه‌المصالحه تبلیغات در صداوسیما نشود

سرویس فرهنگی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سلامت مردم محور بسیار مهمی است، خواستار نظارت وزارت بهداشت بر روند آگهی‌های صداو‌سیما به خصوص آگهی‌های حوزه سلامت، مواد‌غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی شدند.
یکشنبه 9 آبان 1395 ساعت 09:47
سلامت مردم، وجه‌المصالحه تبلیغات در صداوسیما نشود نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سلامت مردم محور بسیار مهمی است، خواستار نظارت وزارت بهداشت بر روند آگهی‌های صداو‌سیما به خصوص آگهی‌های حوزه سلامت، مواد‌غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی شدند. http://cdn.icana.ir/d/019/201610101195236952.jpg سلامت,مردم،,وجه‌المصالحه,تبلیغات,در,صداوسیما,نشود Icana

سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت- مریم ابوفاضلی؛ وزیر بهداشت یک ماه پیش در نامه‌ای به رییس سازمان صداوسیما خواستار توقف پخش تبلیغاتی در حوزه قرص‌های لاغری شده بود.

در این نامه وزیر بهداشت خواستار عدم پخش تبلیغات یکی از شرکت‌هایی که ادعا می‌کرد قرص‌های گیاهی به منظور لاغری را تولید و عرضه می‌کند، شده و از رییس سازمان صدا و‌سیما خواسته بود پخش تبلیغات این شرکت از تلویزیون پخش نشود. سیدحسن قاضی زاده‌هاشمی با اشاره به عوارض و مشکلاتی که اینگونه داروها برای افراد ایجاد می‌کنند، آورده بود: «تجویز داروهای گیاهی و گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و سنتی می‌بایست توسط پزشک معالج  صورت گیرد چرا که استفاده خودسرانه از این داروها و بی‌توجهی به تداخلات احتمالی آن‌ها با داروهای رایج و بیماری‌های زمینه‌ای فرد مصرف کننده، سلامت فرد و جامعه را به خطر می‌اندازد.»

 آنطور که شنیده شده است بعد از ارسال این نامه پخش این آگهی از صدا و‌سیما متوقف شد ولی انگار اینگونه موضوعات تمامی ندارد زیرا هم اکنون مدتی است نوع جدیدی از تبلیغات کالاهای مرتبط با سلامت در صدا و‌سیما و تقریبا در تمام شبکه‌های تلویزیونی رایج شده است. در این تبلیغات، شخصی در حدود 10 دقیقه ادعاهایی را در مورد یک کالا مطرح می‌کند. ادعاهایی مانند درمان قطعی ریزش مو، رویش مجدد مو و درمان قطعی طاسی یا درمان قطعی لاغری و امثال آن.

تبلیغات شامپوهای درمان ریزش مو و طاسی سر از صدا و‌سیما به حدی تعجب برانگیز بود که سازمان غذا و دارو که متولی ارائه مجوز در حوزه بهداشتی و دارویی است با صدور اطلاعیه‌ای اینگونه تبلیغات را غیر واقعی خوانده و خواستار توقف پخش آن شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو از پخش اینگونه تبلیغات آن هم از رسانه ملی اظهار شگفتی کرده  و گفته است: واقعا نمی دانم در صدا و‌سیما چه می‌گذرد، آیا به مشکل بودجه‌ای خورده است؟ جدیدا این نوع تبلیغات دیده می‌شود و خیلی هم عجیب است؛ وزارت بهداشت، کاملا با این تبلیغات مخالف است و به هیچ عنوان این تبلیغات و ادعاهای آنها را تایید نمی‌کند و این نوع تبلیغات و ادعاها از نظر قانونی هم ممنوع است.

بر اساس این گزارش، خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظر نمایندگان مجلس برای حل و رفع مشکلات حوزه تبلیغات و ضرورت توجه به سلامت مردم را جویا شد که در ادامه می‌خوانید.

صداو‌سیما نباید به بهانه درآمدزایی، تبلیغات خلاف واقع پخش کند/ لزوم اولویت دادن به سلامت مردم

عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداو‌سیما معتقد است صداو‌سیما نباید به بهانه درآمدزایی، هر کالای بی‌کیفیت یا هر ماده غذایی غیراستانداردی را تبلیغ کند.

احسان قاضی زاده هاشمی 3406756/28/2016 10:06:03 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606101665415194_Thum.jpgاحسان قاضی زاده هاشمی
احسان قاضی زاده هاشمی

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اهمیت و توجه ویژه به سلامت مردم گفت: لازم است صداو‌سیما به جای منافع مادی یا درآمد حاصل از آگهی بازرگانی، سلامت مردم (چه در حوزه غذایی و چه در حوزه بهداشتی، آرایشی) را در اولویت و مورد توجه قرار بدهد.

نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی افزود: مشکل صداو‌سیما این است که بخش عمده‌ای از درآمد خود را از محل کسب آگهی‌های بازرگانی در نظر گرفته است و شورای نظارت بر صداو‌سیما موضوع را باید نوعی پوشش دهد که هم حوزه سلامت مد نظر قرار گیرد و هم این نباشد که این سازمان به بهانه درآمدزایی، هر کالای بی‌کیفیت  یا هر مواد غذایی غیراستانداردی را که خلاف واقع است تبلیغ کند؛ به عنوان مثال تبلیغات در حوزه مواد بهداشتی که برای جلوگیری از چاقی، لاغری و یا ریزش مو و ... انجام می‌شود و خلاف واقع هستند، نباید در رسانه‌ای که مخاطب چند ده میلیون نفری دارد، تبلیغ شوند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی شورای نظارت بر صداو‌سیما برای لایحه برنامه ششم، این است که محل درآمدهای صداو‌سیما از بودجه عمومی باید متناسب با نرخ افزایش درآمدهای عمومی دولت باشد و همیشه سهم بودجه دولت بیشتر از سهم جذب آگهی‌ها باشد تا بتواند تا حدی بار و فشار مالی را از حوزه آگهی‌های بازرگانی کاهش دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه سلامت مردم محور بسیار مهمی است، گفت: نمی‌توان هر پیام بازرگانی یا هر آگهی را از صداو‌سیما پخش کرد زیرا مهمترین سرمایه صداو‌سیما اعتماد مخاطبان آن است و اگر این اعتماد خدشه دار شود، طبعا آثار روانی و سوئی خواهد داشت.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به نامه وزیر بهداشت به رئیس صداو‌سیما در مورد اینکه تبلیغات کالاها و ادعاهای درمان ریزش مو یا درمان لاغری که در تلویزیون انجام می‌شود به هیچ عنوان مورد تائید وزارت بهداشت نیست، افزود: باید نظارت وزارت بهداشت بر روند آگهی‌های صدا و‌سیما به خصوص آگهی‌های حوزه سلامت، مواد‌غذایی و محصولات آرایشی و بهداشتی وجود داشته باشد و تائیدات آنها حتما پیشاپیش اخذ شود.

عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صدا و سیما گفت: برای حل مشکلات درآمدی صدا و‌سیما از محل آگهی‌های بازرگانی باید سهم دولت در بودجه صداو‌سیما تقویت شود؛ در جلسه بعدی شورای نظارت بر صدا و‌سیما این موضوع حتما مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و شورای نظارت قطعا از صداو‌سیما در این باره توضیح خواهد خواست.

ورود شورای نظارت بر صداوسیما به موضوع تبلیغات غیرواقعی مرتبط با درمان ریزش مو یا لاغری

عضو شورای نظارت بر صداوسیما از ورود این شورا به موضوع تبلیغات غیرواقعی کالاها و ادعاهای درمان ریزش مو یا لاغری در جلسه آتی آن خبر داد.

غلامرضا کاتب 3406758/9/2016 9:40:28 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/08/201608101945647859_Thum.jpgغلامرضا کاتب
غلامرضا کاتب

غلامرضا کاتب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به نامه وزیر بهداشت در مورد تبلیغات کالاها و ادعاهای درمان ریزش مو یا درمان لاغری و عدم تائید آن از سوی وزارت بهداشت، گفت: وزیر بهداشت احساس کند که این تبلیغات کاذب هستند، می‌تواند مطلب مورد نظر خود را به شورای نظارت بر صداوسیما اعلام کند که چنین کالاهایی مورد تائید نیست و شورا نیز به صداوسیما تذکر خواهد داد تا اینگونه تبلیغات پخش نشود.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر وزیر بهداشت رونوشتی از نامه خود به رئیس سازمان صداوسیما درخصوص عدم تأئید کالاها و ادعاهای درمان ریزش مو یا درمان لاغری را به شورای نظارت بر صداوسیما می‌فرستاد، در جلسه اخیر شورا این موضوع را بحث و پیگیری می‌کردیم.

‌عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان هیأت دولت هم در جلسات نظارت بر صدا و‌سیما حضور دارند، گفت: وزیر بهداشت از طریق نمایندگان دولت هم می‌تواند این موضوع را پیگیری کند چرا که هم نمایندگان سه قوه‌، اعضای شورای نظارت بر صدا و‌سیما هستند.

عضو شورای نظارت بر صدا و سیما در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درخصوص ممنوع بودن کالاهای آسیب‌رسان یا غیر‌مجاز گفت: ما معمولا شناختی نداریم که چه کالایی آسیب‌رسان است و تشخیص این موضوع با دستگاه مربوطه است و دستگاهی که به این موارد علم دارد، باید پیگیر موضوع شود؛ لذا نمایندگان هر یک از قوا که در جلسات حضور دارند بایستی موضوعات مورد نظرشان را مطرح کنند تا در موارد لزوم به صدا و سیما تذکر داده شود./

صداوسیما باید قبل از پذیرش تبلیغات، استعلامات لازم را از مراجع قانونی بگیرد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اهمیت و جایگاه سلامت مردم در تبلیغات صداوسیما گفت: صداوسیما باید قبل از پذیرش تبلیغات، استعلامات لازم را از مراجع قانونی بگیرد.

ابوالفضل سروش 3406756/26/2016 10:48:08 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606103537438245_Thum.jpgابوالفضل سروش
ابوالفضل سروش

ابوالفضل سروش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه مجلس تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان به سلامت را ممنوع کرده است، گفت: بر اساس این مصوبه، شرکت‌ها باید زیر نظر یک کمیته پزشکی برای کلیه محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی که با سلامت مردم در ارتباط است، تائیدیه گرفته و پس از اخذ تأئیدات لازم، امکان آن را بیایند که محصولات خود را در رسانه‌های عمومی تبلیغ کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت و جایگاه سلامت مردم در تبلیغات صدا و سیما گفت: صدا و سیما نباید هر طور که بخواهد و بدون ضابطه کالاهای آسیب‌رسان را تبلیغ کند.

وی با تاکید بر ریزش اعتماد مردم در تبلیغات صدا و سیما، افزود: صدا و سیما در بحث تبلیغات نقص دارد؛ نه تنها در بحث محصولات بهداشتی، آرایشی و غذایی، در  مسائل دیگری مثل پدیده شاندیز، پردیسبان یا ثامن‌الحجج هم مردم اعتراضات زیادی دارند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صدا و سیما باید قبل از اینکه هر تبلیغی (چه در جنبه سلامت و چه تجاری) را پخش کند، استعلامات را از مراجع قانونی بگیرد./

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

خبر مرتبط

آخرین اخبار