شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram

لاریجانی: بین الگوی زن اسلامی و زن غربی، تفاوت از عرش تا فرش است

سرویس صحن
**رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مقایسه الگوی زن اسلامی با الگوی متعارف دنیای امروز تفاوت دیدگاه‌ها را به خوبی نشان می‌دهد که یکی در عرش سیر می‌کند دیگری یکسره دل در گرو فرش دارد.
چهارشنبه 6 خرداد 1388 ساعت 09:54

به گزارش خبرنگار خانه ملت، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز چهارشنبه ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) گفت: امروز در سوگ شخصیتی نشسته‌ایم که سبب خلقت و ولیه الله بود. همان شخصیتی که پیامبر فرمود فاطمه پاره تن من است.

وی با بیان اینکه چند نکته روایی در این باب وجود دارد، باشد که دل‌های ما را نسبت به مقام منی ایشان روشن‌تر نماید افزود: نکته نخست خداوند آیه تطهیر را نازل کرد. این آیه در خانه ام‌سلمه نازل شد و روایت متواتر از صحابه مانند سعد بن ابی وقاص، انس بن مالک، ابن عباس، عایشه، ابوغریره، جابربن عبدالله، مقداد بن اسود و بسیاری دیگر وجود دارد که مراد از اهل بیت پنج تن هستند.

لاریجانی ادامه داد: یکی از روایات که مورد قبول فرقین سنی و شیعه می‌باشد این است که جناب ام‌سلمه می‌فرماید من از پیامبر پرسیدم که این آیه در شان کیست و حضرت فرمود درباره من، علی، فاطمه و حسنین؛ و قومم مشمول این آیه نیست.

وی گفت: نکته دوم؛ ابن عباس از پیامبر روایت کرده است که سوال کردم مقصود از کلمات که حضرت آدم از پروردگار خود فراگرفت و بوسیله آن توبه او مورد قبول واقع شد چیست؟ حضرت فرمود: آدم با این کلمات از خدا درخواست کرد که توبه او را بپذیرد «به حق محمد، علی، فاطمه و حسن و حسین توبه مرا قبول فرما» پس خداوند توبه او را پذیرفت.

رئیس مجلس تصریح کرد: این روایت را سیوقی در دور المنصور، ابن نجار در مناقب با ذکر سند نقل کرده‌اند. معنای این امر این است که وجود مقدس حضرت صدیقه (س) سبب خلقت آدم و بقیه الله بوده است.

وی گفت: نکته سوم از حضرت امام صادق نقل است که سوال شد که مقصود خداوند از کلمات هنگامی که پروردگار حضرت ابراهیم را به کلمات امتحان فرمود و آن کلمات را تمام کرد چیست؟ امام فرمود: این کلمات همان کلماتی است که حضرت آدم از خدای تعالی فراگرفت. سپس سوال شد مقصود از "اتمنه" چیست؟ امام فرمود نام نه امام دیگر از اولاد امام حسین (ع) و امکان ندارد اشخاص در منطق وحی کلمه الله نامیده شوند و انبیاء به آنان توسل کنند ولی خودشان عاری از ولایت باشند. این آیات نشانگر اثبات مقام ولایت حضرت صدیقه سلام الله علیها است.

لاریجانی ادامه داد: نکته چهارم احمد بن حنین در مناقب و حافظ بن منذر و حافظ بن ابی حاتم و چند نفر دیگر از ابن عباس روایت کردند که بعد از نزول این آیه از پیامبر اکرم سوال شد خویشاوندان نزدیک شما چه کسانی هستند که مودت آنها بر ما واجب است؟ حضرت فرمود علی، فاطمه و دو فرزند آنان. در روایت دیگر طبری و ابن اساکر نقل کردند که پیامبر فرمود: "خداوند نهال وجود پیامبران را متفاوت آفرید و درخت وجود من و علی منحصر به فرد خلق شد. من اصل آن درخت هستم و علی سایه آن و فاطمه منشاء گسترش آن است و حسن و حسین میوه‌های درخت وجود من هستند. هر کس شاخه‌ای از شاخه‌های آن درخت را دستاویز خود قرار دهد نجات یافته است و هر کس از آن دور شود به گمراهی افتد و اگر بنده‌ای از بندگان خدا سه هزار سال بین صفا و مروه خدا را عبادت کند ولی از ما پیروی ننماید خدای تعالی او را به رو در آتش افکند".

وی خاطرنشان کرد: نکته پنجم آیه اطعام است. از ابن عباس روایتی است که داستان بیماری حسنین را نقل می‌کند و مفصل است که وقتی پیامبر شاهد وضعیت گرسنگی آنان شد افسرده خاطر شد و جبرئیل فرود آمد و فرمود بگیر یا محمد (ص) مبارک باد برتو این خاندان تو و سپس سوره اطعام را قرائت فرمود.

این روایات را بسیاری از علمای عامه نیز نقل کردند منجمله ابوالقاسم زمخشری، ابوالسحاق سعلوی، قاضی ناصرالدین بیضاوی و قاضی عضدالدین شافعی و دیگران.

رئیس مجلس گفت: این افتخار اسلامی است که الگوی زن در تفکر اسلامی شخصیتی است که ولیه الله است برای مقام عصمت است و واسطه فیض الهی در قدس نزول است. همه موجودات دم به دم از وجود حضرتش اشراق می‌شوند.

وی افزود: مقایسه کنید چنین وجود کاملی را با الگوی ارتجاعی زن در دوران غربت انسان معاصر در عصر مدرنیته که ناپرهیزگاری و آنارشیسم اخلاق را فرزانگی زنان تصویر می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: امروز بسیاری از جریان‌های فمینیستی با وارونگی جهان بینی به جای توجه به حقیقت خود را بصورت امر منحصر نمودند. اگر دنیای غرب امروز دچار بیماری همجورایی شده است به دلیل وارونگی در جهان بینی و ارزش‌هاست.

وی اظهار داشت: مقایسه الگوی زن اسلامی با الگوی متعارف دنیای امروز تفاوت دیدگاه‌ها را به خوبی نشان می‌دهد. یکی در عرش سیر می‌کند دیگری یکسره دل در گرو فرش دارد.

رئیس مجلس گفت: فاطمه سلام الله علیها می‌فرماید: "لذتی که از خدمت حضرت حق می‌برم را از هر خواهش بازداشته است. حاجتی جز این ندارم که پیوسته ناظر جمال زیبا و والای خداوند باشم". روایت دیگر از ایشان در هنگام رحلت، اسماء نقل م‌کند دیدم غسل کردند و لباس‌ها را عوض نمودند و رو به قبله نشستند و دست‌ها را به سوی آسمان بلند کردند و دعا کردند "پروردگارا بزرگا به حق پیامبرانی که آنان را برگزیدی و به گریه‌های حسن و حسین در فراق من از تو می‌خواهم گناهکاران امت من و امت فرزندانم را ببخشایی".

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000