سال ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
در گفت‌وگو با نمایندگان مطرح شد:

غبارآلود شدن تقویم آموزشی کشور بر اثر آلودگی هوا

سرویس فرهنگی
نمایندگان مجلس اگرچه معتقدند تغییر تقویم آموزشی کشور آلودگی هوای کلانشهرها را کاهش نخواهد داد؛ با این حال انعطاف‌پذیری در این امر به شرط بررسی عمیق و کارشناسانه آن را بلامانع می‌دانند.
دوشنبه 27 دی 1395 ساعت 11:51
غبارآلود شدن تقویم آموزشی کشور بر اثر آلودگی هوا نمایندگان مجلس اگرچه معتقدند تغییر تقویم آموزشی کشور آلودگی هوای کلانشهرها را کاهش نخواهد داد؛ با این حال انعطاف‌پذیری در این امر به شرط بررسی عمیق و کارشناسانه آن را بلامانع می‌دانند. http://cdn.icana.ir/d/019/201701102854190495.jpg غبارآلود,شدن,تقویم,آموزشی,کشور,بر,اثر,آلودگی,هوا Icana

خبرگزاری خانه ملت، گروه فرهنگی - مریم ابوفاضلی؛ "لایحه هوای پاک"، "لایحه اصلاح تقویم آموزشی کشور"، "لایحه لغو قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال" از جمله تلاش‌های دولت برای ایجاد تغییر در زمان‌های آغاز به کار و تعطیلی مدارس و هماهنگی این تعطیلات با شرایط اقلیمی و بومی مناطق مختلف محسوب می‌شود؛ اما پیچیدگی‌های بسیاری در پی ایجاد تغییرات در تعطیلات کشوری و مدارس وجود دارد.

چندی پیش دولت پیشنهاد تغییر تقویم آموزشی و روزهای تعطیلی مدارس در تهران و دیگر کلانشهرها و ایجاد تعطیلات زمستانی به دلیل آلودگی هوا در فصل‌های سرد سال را داده بود که اخیرا و با پرتعداد شدن روزهای تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی‌های هوا در تهران و کلانشهرها این پیشنهاد مجددا مطرح شده و این طرح از جمله تلاش‌های دولت برای ایجاد تغییر در زمان‌های تعطیلی مدارس و هماهنگی این تعطیلات با شرایط اقلیمی و بومی مناطق مختلف محسوب می‌شود.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش معتقد است که نیازی نیست تعطیلات تابستانی در همه کشور یکسان باشد و می‌توان با انعطاف لازم نسبت به شرایط اقلیمی برنامه مناسبی را تنظیم کرد.

با این حال، کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید باید برای مناطق گرمسیر، سردسیر و معتدل تقویم آموزشی مجزایی پیش‌بینی کرد چراکه نمی‌توان زمان تحصیل دانش‌آموزان در مناطق دیگر را به آلودگی هوای تهران گره زد.‌

همچنین ابطحی عضو دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است تغییر فصل تعطیلات مدارس برای افزایش کیفیت روزهای آموزشی، رویکرد مثبتی است اما این کار آلودگی هوای کلانشهرها را کاهش نخواهد داد.

در این باره رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اگرچه معتقد است می‌توان انعطاف حداکثر ۱۵روزه‌ در مورد تقویم آموزشی کشور داشت ولی به زعم وی، این امر نباید به برگزاری امتحانات نهایی مدارس خدشه‌ای وارد کند.

بر اساس این گزارش، خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظرات آنها راجع به تغییر آموزشی کشور را جویا شد که در ادامه می‌خوانید.

نمی‌توان زمان تحصیل دانش‌آموزان کل کشور را به آلودگی هوای تهران گره زد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است باید برای مناطق گرمسیر، سردسیر و معتدل تقویم آموزشی مجزایی پیش‌بینی کرد چراکه نمی‌توان زمان تحصیل دانش‌آموزان در مناطق دیگر را به آلودگی هوای تهران گره زد.

جبار کوچکی نژاد جبار کوچکی نژاد34067512/24/2013 1:31:27 PMhttp://media.icana.ir/Image/2013/12/55316_Thum.jpg
جبار کوچکی نژاد

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به طرح مجدد پیشنهاد دولت برای تغییر فصل و روزهای تعطیلی مدارس در تهران و دیگر کلان شهرها و ایجاد تعطیلات زمستانی به دلیل آلودگی هوا در فصل زمستان، گفت: "لایحه هوای پاک"، "لایحه اصلاح تقویم آموزشی کشور"، "لایحه لغو قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه هر سال" از جمله تلاش‌های دولت برای ایجاد تغییر در زمان‌های تعطیلی مدارس و هماهنگی این تعطیلات با شرایط اقلیمی و بومی مناطق مختلف محسوب می‌شود اما پیچیدگی‌های  بسیاری در پی ایجاد تغییرات در تعطیلات کشوری و مدارس وجود دارد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از میان تلاش‌های دولت برای دستیابی به اهداف فوق، اکنون "لایحه هوای  پاک" به کمیسیون کشاورزی مجلس رسیده اما به دلیل درگیری یک ماهه صحن علنی مجلس با لایحه برنامه ششم، همچنین تعطیلات پیش‌روی نمایندگان و آغاز بررسی لایحه بودجه سال 96 پس از تعطیلات، بعید است این لایحه تا پایان سال جاری به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه هرچند اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات به ایجاد تغییرات و اصلاح تقویم آموزشی کشور معتقدند اما هر نوع تغییری همچون اصلاح این تقویم یا لغو قانون بازگشایی مدارس در اول مهرماه توسط دولت، نیازمند رأی نمایندگان مجلس است، گفت: تعطیلات بیش از اندازه عید نوروز که برای عموم مردم کسل کننده است و هنوز بر سر تعطیل بودن یا نبودن روزهای پنج‌شنبه همچنین تعطیلی 12 فروردین و.... بحث و اختلاف‌نظر وجود دارد.

کوچکی‌نژاد همچنین افزود: اگر چه تقسیم تعطیلات در دو نیم سال تابستان و زمستان علاوه بر حل مشکل ایجاد شده برای آموزش دانش‌آموزان به دلیل آلودگی هوا و یا مشکلات اقلیمی هر منطقه کمک میکند، اما یکی از مشکلات اصلی این است که نمی‌توان برای تعطیلات زمستان پایتخت‌نشینان زمان مشخصی قرارداد چراکه زمان وارونگی هوا و آلودگی هوا در تهران مشخص نیست، درواقع  اگر قرار است تعطیلات در تهران با رویکرد مبارزه با آلودگی هوا باشد نمی‌توان برای آن زمان مشخصی را تعیین کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: باید در مناطق گرمسیر، سردسیر و معتدل تقویم آموزشی مجزایی پیش‌بینی کرد و نمی‌توان شرایط تحصیلی دانش‌آموزان در مناطق دیگر را به آلودگی هوای تهران گره زد.

تغییر تقویم آموزشی کشور آلودگی هوای کلانشهرها را کاهش نخواهد داد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است تغییر فصل تعطیلات مدارس برای افزایش کیفیت روزهای آموزشی، بالذّات رویکرد مثبتی است اما این کار آلودگی هوای کلانشهرها را کاهش نخواهد داد.

سیدمحمدجواد ابطحی 3406756/21/2016 11:34:06 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606105557690302_Thum.jpgسیدمحمدجواد ابطحی
سیدمحمدجواد ابطحی

سید محمد جواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به طرح مجدد پیشنهاد دولت برای تغییر فصل و روزهای تعطیلی مدارس در تهران و دیگر کلانشهرها و ایجاد تعطیلات زمستانی به دلیل آلودگی هوا در فصل زمستان، گفت: هیچ کاری در کشور نشدنی نیست بنابراین اگر دولتمردان همت کنند می‌توانند "تقویم آموزشی کشور" را با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه تغییر دهند اما مهم میزان مفیده بودن این اقدامات است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بررسی طرح‌ها و تحولات اعمال شده در نظام آموزشی پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد بسیاری از آن‌ها پس از چند سال کارکرد خود را از دست داده و مدیران سیستم آموزشی را به حالت اول بازگردانند، افزود: پشت هیچ یک از این طرح‌ها، کار کارشناسی و تخصصی به معنای واقعی و عمیق صورت نگرفته لذا بعید می‌دانم پیشنهاد دولت برای تغییر تقویم آموزشی از این مهم مستثنی باشد.

مسئولان اعتقادی به مدیریت استراتژیک ندارند

وی تصریح کرد: اگر مسئولان آموزشی از ابتدا برای طرح‌های خود دوراندیشی داشته باشند تحولات مفیدی صورت می‌گیرد اما متاسفانه آنها اعتقادی به مدیریت استراتژیک ندارند به همین دلیل هر دولت و مدیر جدید عمارتی نو در بطنِ نحیف آموزش کشور بنا می‌کند درحالی که اقدامات آن‌هامقطعی بوده و  تاکنون گره‌ای از کار نظام آموزشی باز نکرده است.

ابطحی با بیان اینکه با تغییر تقویم آموزشی کشور آلودگی هوای کلانشهرها کاهش نخواهد یافت، افزود: تغییر فصل و روزهای تعطیلات مدارس برای افزایش کمی و کیفی ساعات و روزهای آموزشی در مدارس بالذات رویکرد مثبتی است اما اگر هدف از  این کار  پیدا کردن مستمسکی برای غلبه بر آلودگی هوای کلانشهرها باشد به یقین قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: مسئولان نباید برای تغییر تقویم آموزشی عجله کرده و بهتر است زمان مناسبی را به کار کارشناسی اختصاص دهند.

انعطاف در تقویم آموزشی مدارس نباید به برگزاری امتحانات نهایی خدشه‌ای وارد کند

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اگرچه معتقد است می‌توان انعطاف حداکثر ۱۵روزه‌ در مورد تقویم آموزشی کشور داشت ولی این امر نباید به برگزاری امتحانات نهایی مدارس خدشه‌ای وارد کند.

محمد مهدی زاهدی محمد مهدی زاهدی3406759/15/2015 4:06:31 PMhttp://media.icana.ir/Image/2015/09/117777_Thum.jpg
محمد مهدی زاهدی

محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به طرح مجدد پیشنهاد دولت برای تغییر فصل و روزهای تعطیلی مدارس در تهران و دیگر کلانشهرها و ایجاد تعطیلات زمستانی به دلیل آلودگی هوا در فصل زمستان، گفت: این قبیل طرح‌ها که برای کلانشهرها یک برنامه آموزشی مجزا نوشته شود و برای بقیه کشور برنامه‌ای دیگر، صحیح نیست و من آن را قبول ندارم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید برای هر نوع تغییری در سیستم، نظام و برنامه آموزشی کشور مطالعه عمیقی صورت بگیرد و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که نسبت به همه مناطق کشور، نگاه عادلانه و متعادلی وجود داشته باشد.

وی افزود: البته شاید انعطاف حداکثر 15روزه‌ای در مورد تقویم آموزشی کشور برای جلوگیری از آلودگی ایرادی نداشته باشد؛ به این معنا که در برخی از مناطق گرمسیر کشور می‌توانیم مدارس را از حدود اول مهر آغاز کنیم و در برخی از مناطق سردسیر، آغاز مدارس از 15شهریور باشد و اگر قرار است تعطیلی وجود داشته باشد نیز به همین ترتیب و با این انعطاف باشد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انعطاف در تقویم آموزشی مدارس نباید به امتحانات نهایی خدشه‌ای وارد کند، خاطرنشان کرد: برخی امتحانات نهایی هستند و آزمون‌های استاندارد برگزار می‌شود که این آزمون‌های استاندارد باید تا 2 ، 3سال دیگر جایگزین کنکور شود و به صورت سراسری نیز صورت گیرد که نباید به آن خدشه‌ای وارد شود؛ در این زمینه بحث جدی و دقیقی لازم است و نمی‌توان در مورد آن سریع تصمیم گرفت./

پایان پیام

 

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000