سال ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
فلاحتی:

وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید برنامه‌های پرورشی جواب نمی‌دهد/ کمبود بودجه از عوامل مهم بی‌توجهی به مسائل پرورشی

سرویس فرهنگی
عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است علل ایجاد آسیب‌های اجتماعی، خودزنی و تیغ‌زنی در مدارس شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی است و خانواده‌هایی که از ماهواره استفاده می‌کنند بیشتر در معرض این خطرات هستند.
یکشنبه 3 بهمن 1395 ساعت 15:29
وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید برنامه‌های پرورشی جواب نمی‌دهد/ کمبود بودجه از عوامل مهم بی‌توجهی به مسائل پرورشی عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است علل ایجاد آسیب‌های اجتماعی، خودزنی و تیغ‌زنی در مدارس شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی است و خانواده‌هایی که از ماهواره استفاده می‌کنند بیشتر در معرض این خطرات هستند. http://cdn.icana.ir/d/019/201606103360205798.jpg وزارت,آموزش‌وپرورش,می‌گوید,برنامه‌های,پرورشی,جواب,نمی‌دهد/,کمبود,بودجه,از,عوامل,مهم,بی‌توجهی,به,مسائل,پرورشی Icana

فرهاد فلاحتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به برخی گزارش‌های منتشر شده در مورد خودزنی برخی دانش‌آموزان در مدارس از جمله تیغ زنی در سال‌های اخیر، گفت: یکی از آسیب‌های اجتماعی فعلی در جامعه دانش‌آموزی که خانواده و جوان‌های کشور را به شدت دچار معضل می‌کند حوادثی همچون خودزنی و تیغ زنی است که البته دامنه آن به نسبت جمعیت جوان، نوجوان و تعداد دانش آموزان کشور بسیار محدود است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی افزود: هر قدر هم که گزارش‌ها در مورد خودزنی و تیغ‌زنی دانش‌آموزان محدود و معدود باشد، باز هم این موضوع جدی و قابل تأمل است و بسیار جای تأسف دارد که در بحث آموزش و پرورش و نهاد خانواده هنوز بسترهای لازم فرهنگی آماده نشده و نوجوانان در مقابل هجوم تفکرات منحط شیطان‌پرستی و اندیشه‌های الحادی به جایی می‌رسند که با توجه به فشارهای روحی و روانی که احیانا در آن احساس می‌شود، دست به تیغ‌زنی زده و به خود آسیب می‌زنند.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در مدارس جدی است، ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی در مدارس و نظام آموزش و پرورش کشور شدید نشده است ضمن آنکه قابلیت‌های فراوان و پتانسیل‌های قوی برای پیشگیری از این قضیه در نهاد خانواده، رسانه‌‌ها و حتی در خود آموزش و پرورش وجود دارد؛ لذا قطعا می‌توان مانع رشد این مسئله شد، حتی اگر چند نفری نیز این کار را به هر دلیلی انجام داده و برای خود مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

فلاحتی یکی از علل ایجاد آسیب‌های اجتماعی از جمله خودزنی و تیغ‌زنی در مدارس را گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی خواند و بیان کرد: این آموزش‌ها و تفکرها از طریق برخی کانال‌های ماهواره‌ای به صورت شبانه روزی به نسل جوان انتقال داده می‌شود و خانواده‌هایی که از ماهواره استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض این خطرات هستند.

وی بیان کرد: فضای مجازی، فضای خوبی و قابل استفاده‌ای است مشروط بر آن که مدیریت شده باشد و نیاز است به این قضیه توجه شود؛ البته قانون آن نیز در کشور وجود دارد اما از طرف مراجع مسئول به این قضیه بی‌توجهی می‌شود.

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دولت و وزارتخانه‌های متولی امر باید برای مدیریت فضای مجازی اقدام جدی کنند، گفت: فردا برای اقدام جدی در مدیریت فضای مجازی دیر است. نوجوان و جوانی که از فضای مجازی، شبکه‌های مختلف تلگرامی و ... استفاده می‌کند، کلیپ‌ها، برنامه‌ها و تبلیغات مدامی را در این قضیه می‌بیند و تحت برخی القائات گروهی و شخصی در سنین نوجوانی کاری می‌کند که هم خانواده، هم خود، اطرافیان و جوانان کشور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی نیاز به مدیریت جدی وجود دارد، افزود: از طریق صدا و سیما و راه‌های مختلف می‌توان مانع از نفوذ شبکه‌های مضر ماهواره‌ای، به لحاظ قانونی و شکلی، شد ضمن آنکه مدیریت فضای رسانه‌ای مجازی طبق قانون باید بر عهده متولیان آن باشد که مانع این مسائل شوند؛ از طرف دیگر آموزش نهاد خانواده و جامعه نیز نوجوانان را در این قضیه مصون می‌کند.

وی با انتقاد از اینکه در آموزش و پرورش تمرکز‌ها بیشتر آموزشی است تا پرورشی گفت: چطور می‌توانیم از دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش، درحالی که دولت بودجه لازم را در اختیار آن نمی‌گذارد، انتظار کار آموزشی و پرورشی قوی داشته باشیم؟ درحالی که بیش از 3درصد از بودجه آموزش و پرورش برای کار پرورشی و آموزشی می‌ماند مگر می‌توان انتظار کارهای خاصی را در این زمینه داشت؟

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه بحث ریالی و بودجه‌ای بحث بسیار مهمی در ایجاد فضای بهتر پرورشی است که باید به آن توجه شود ادامه داد: بحث مهمتر دیگری که وجود دارد رویکردها و برنامه‌های آموزش و پرورش در این فضاها است که متأسفانه وزارتخانه با بهانه‌های متعددی از جمله اینکه کارهای پرورشی جواب نمی‌دهد، در چند سال اخیر به سمت و سوی مسائل پرورشی کمتر گرایش‌هایی داشته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس معتقد است: اگر کارهای پرورشی بر اساس مخاطب‌شناسی و علم روز باشد و هنرمندانه در این زمینه اقدام شود همیشه برای جذب دانش آموز جا دارد. هدایت دانش آموز به سمت فطرت خود به نسبت نسل‌های گذشته عوض نشده و تعالیم اسلامی نیز با روش‌های متعددی وجود دارد؛ مطمئنا راه‌هایی برای برنامه‌ریزان آموزش و پرورش که باید در این قضیه ورود پیدا کنند وجود خواهد داشت اما این امر نیاز به هنرمندی دارد؛ متأسفانه هر چه در نظام آموزش و پرورش کشور جلوتر می‌رویم رویکرد پرورشی ضعیف‌تر می‌شود و از این طریق آسیبی نیز به پیکره اجتماع وارد می‌شود./

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار