سال ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
نمایندگان مجلس مطرح کردند:

آموزش منهای پرورش

سرویس فرهنگی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی گزارش‌شده در مدارس، معتقدند بعد پرورشی و تربیتی در آموزش و پرورش مغفول مانده و این زمینه‌ساز مشکلاتی در جامعه خواهد شد.
دوشنبه 4 بهمن 1395 ساعت 15:19
آموزش منهای پرورش نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی گزارش‌شده در مدارس، معتقدند بعد پرورشی و تربیتی در آموزش و پرورش مغفول مانده و این زمینه‌ساز مشکلاتی در جامعه خواهد شد. http://cdn.icana.ir/d/019/201701109531466610.jpg آموزش,منهای,پرورش Icana

سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت- مریم ابوفاضلی؛ چندسالی است، تیغ‌انداختن روی دست، ران پا و حتی سر، یا همان خودزنی به یک روال معمول میان برخی دخترهای نوجوان تبدیل شده‌است که چنین رفتاری در برخی مدارس کشور دیده می‌شود که برخی از روان‌شناسان علت آن را بازتاب خشونتی می‌دانند که در جامعه، خانواده و حتی در ساختار نظام آموزشی کشور می‌تواند باشد و با خودزنی، بدن خود را هدف قرار می‌دهند چراکه نمی‌توانند فهمیده شوند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی از نقش کمرنگ مشاوران مدارس در انتقال مفاهیم عمیق تربیتی و اجتماعی انتقاد کرد و گفت: آموزش و پرورش به حوزه امور تربیتی و مشاوره به عنوان ضعیف‌ترین بخش خود نگاه می‌کند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده همه دخترها از مهارت لازم برای مواجهه با مسائل اجتماعی برخوردار نیستند و امروزه خشونت به عنوان یک پدیده و هیجان منفی در میان نوجوانان و جوانان کشور شکل گرفته است. این اقدام، یک پرخاشگری مازوخیستی است و چندان ارتباطی میان آن با خشونت‌های بیرونی نمی‌توان پیدا کرد. خشونت داخلی و درونی علیه خود فرد ریشه در بسیاری مسائل دارد. این شخص به خودش آسیب می‌رساند تا فشار و استرسی را که ناشی از نداشته‌های او در طول زندگی است تخلیه کند.

اگر آموزش و پرورش بر اساس دو واژه آموزش و پرورش به حد کافی و صددرصدی عمل کند هیچ آسیبی در جامعه نخواهیم داشت. آموزش و پرورش عاملی قوی و دارای نقش در این میان است. آموزش و پرورش ممکن است اعتیاد را به صورت مستقیم ترویج نکند، اما مهارت کنترل خشم و حل مساله را نیز منتقل نمی‌کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ارائه گزارش در مورد آسیب‌های اجتماعی در مدارس از جمله تیغ‌زنی دانش‌آموزان در کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: لازم است آموزش و پرورش مسائل آموزشی و پرورشی خود را احیا کند.

همچنین نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مسئله تیغ‌زنی دانش آموزان را یک رخداد اجتماعی دانست و تصریح کرد: معلمان باید با استفاده از روش‌های مناسب تربیتی مبتنی بر یافته‌های علمی دنیا و ارزش‌های اعتقادی زمینه رفع چنین آسیب‌هایی را به وجود آورند.

در این باره عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است علل ایجاد آسیب‌های اجتماعی، خودزنی و تیغ‌زنی در مدارس شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی است و خانواده‌هایی که از ماهواره استفاده می‌کنند بیشتر در معرض این خطرات هستند.

عضو دیگر کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه رفتارهای پرخطر در مدارس رو به افزایش است گفت: کمیته آسیب‌های اجتماعی باید در سطح وزارتخانه نقش خود را پررنگتر کند و مدرسه‌ها باید مروج سلامت باشند و از رفتارهای پرخطر پیشگیری کنند.

بر اساس این گزارش، خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظر نمایندگان مجلس در مورد  بی‌توجهی به مسائل پرورشی و لزوم پررنگ شدن ارزش‌های اعتقادی در مباحث تربیتی را جویا شد که در ادامه می‌خوانید.

‌ارائه گزارش تیغ‌زنی دانش‌آموزان در کمیسیون آموزش مجلس/ ساعات فوق برنامه اجباری در مدارس، مصداق خشونت است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ارائه گزارش در مورد آسیب‌های اجتماعی در مدارس از جمله تیغ‌زنی دانش‌آموزان در کمیسیون متبوع خود خبر داد.

فاطمه سعیدی 3406756/26/2016 11:41:21 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606107773343760_Thum.jpg
فاطمه سعیدی

فاطمه سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به برخی آمار و گزارش‌ها درباره خودزنی برخی دانش‌آموزان در مدارس از جمله تیغ زنی در 2، 3سال اخیر گفت: تیغ‌زنی از جمله رفتارهای پرخطر به شمار می‌رود که چند سالی است در مدارس مشاهده می‌شود؛ البته کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، زیرمجموعه‌ای به نام کمیته اجتماعی دارد و مقرر شده تا جلسه روز 10بهمن کمیسیون، گزارشی درباره این قضیه که یکی از آسیب‌های اجتماعی فعلی در مدارس است، تهیه و در کمیسیون ارائه شود.

آسیب‌های اجتماعی در مدارس بیشتر نشده؛ اطلاع‌رسانی شفاف‌تر شده است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمار آسیب‌های اجتماعی بالا نرفته است، افزود: اخیرا آسیب‌های اجتماعی مدارس شفاف‌سازی می‌شود زیرا اطلاعات در مدارس حبس بود و از مدارس به صورت واضح و شفاف بیرون نمی‌رفت اما مدتی است که این اطلاعات به گوش مسئولان می‌رسد؛ به همین علت مردم تصور می‌کنند آمار آسیب‌های اجتماعی بالا رفته است در حالی که این قبیل آسیب‌های اجتماعی کمابیش در مدارس و همه جا وجود داشته است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تیغ‌زنی و برخی رفتارهای اینچنینی در مدارس نوعی اعتراض بچه‌گانه یا نوجوانانه است، به سابقه مدیریتی خود در مدارس اشاره و تصریح کرد: چشم و هم‌چشمی یک رفتار یا خصیصه‌ای است که برخی از دانش‌آموزان آن را دارند و زمانی که می‌بینند دوست یا همکلاسی خود فلان کار را انجام داده، می‌خواهند خود نیز آن را تجربه کرده و حس دوست و همکلاسی خود درک کنند؛ سرایت کردن پدیده تیغ زنی به همکلاسی‌ها هم در این مقوله قابل ارزیابی است.

کمبود جدی مشاوره در مدارس

وی افزود: اگرچه رفتار برخی افرادی که دست به این کار می‌زنند می‌تواند ریشه در خانواده آن دانش‌‌آموز داشته باشد که چنین مسائلی باید بررسی شود؛ اما متاسفانه مدارس با کمبود مشاور در این قضیه روبرو است؛ به طوری که در مدارس 6سال ابتدایی هیچ نوع مشاوره‌ای وجود ندارد و زمانی که دانش‌آموز وارد مقطع متوسطه اول و دوم می‌شود، مشاوره‌ها حالت مشاوره تحصیلی پیدا می‌کند و مشاور زبده، نخبه و تحصیل‌کرده در این امر در مدارس دیده نمی‌شود.

آموزش و پرورش در اولویت نباشد، جامعه دچار مشکل می‌شود

سعیدی ضمن تاکید بر نیاز جوان‌ها به مشاوره و ریشه یابی این مسائل در مدارس گفت: با مشاهده اولویت‌ها در برنامه ششم توسعه درخواهیم یافت که آموزش و پرورش در بحث هفتاد و نهم (79) گنجانده شده؛ درصورتی که با توجه به اهمیت آن آموزش و پرورش باید اولویت اول مملکت باشد چرا که خروجی مدارس کشور وارد جامعه می‌شوند و زمانی که خروجی‌های مدارس در جامعه دچار آسیب‌های اجتماعی باشد، بالتبع جامعه نیز دچار مشکل خواهد بود.

کادر آموزش و پرورش درگیر مسائل مالی هستند/ امور پرورشی کمرنگ شده است

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از اینکه مسئولان کشور آموزش و پرورش را دغدغه ملی و اولویت اول قرار نداده‌اند، خاطر نشان کرد: در حال حاضر وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی دغدغه بودجه را دارند؛ زمانی که معلم، مدیر و مسئولان آموزش و پرورش دغدغه مالی داشته باشند، برخی امور دیگر مثل مسائل تربیتی و پرورشی وارد حاشیه می‌شود و امر پرورش مشاوران در مدارس کمرنگ می‌شود لذا تا دیر نشده باید این مشکلات برطرف شود.

فوق‌برنامه‌های 4ساعته و 6ساعته نوعی خشونت است

وی پیشنهاد داد: نیروی متخصص مشاوره در مدارس به خصوص مدارس دخترانه کشور تامین شود و این تامین نیرو صرفا فیزیکی نباشد. ضمن آنکه مدارس دخترانه کشور باید از ابتدا مشاوران متخصصی داشته باشند تا زمان دانش‌آموزان به صورت بهینه پر شود؛ چراکه خشونت‌ها و آسیب‌های اجتماعی در مدارس فقط خشونت‌های فیزیکی نیست و بسیاری از افراد نمی‌دانند برخی از رفتارها خشونت است؛ مثل ساعات اضافه‌ای که برای دانش‌آموز فوق‌برنامه می‌گذارند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تمرکز بیشتر بر آموزش و کمتر شدن بار پرورشی در مدارس گفت: فوق‌برنامه‌های طولانی نوعی خشونت است و زمان دانش‌آموز را که به  تفریح، استراحت، مطالعه، گردش و در کنار خانواده بودن او اختصاص دارد، می‌گیرد؛ بنابراین لازم است آموزش و پرورش مسائل آموزشی و پرورشی خود را احیا کند.

تیغ‌زنی دانش‌آموزان رخدادی اجتماعی است/ لزوم پررنگ شدن ارزش‌های اعتقادی در مباحث تربیتی

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد مسئله تیغ‌زنی دانش آموزان را یک رخداد اجتماعی دانست و تصریح کرد: معلمان باید با استفاده از روش‌های مناسب تربیتی مبتنی بر یافته‌های علمی دنیا و ارزش‌های اعتقادی زمینه رفع چنین آسیب‌هایی را به وجود آورند.

داود محمدی نماینده تهران 3406756/18/2016 2:41:08 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606107770574053_Thum.jpg
داود محمدی نماینده تهران

داود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن اشاره به برخی گزارش‌های منتشر شده در خصوص خودزنی برخی دانش‌آموزان در مدارس از جمله تیغ زنی در سال‌های اخیر، گفت: متاسفانه این موضوع در برخی از شهرهای کشورمان رخ داده و ضرورت دارد دلایل بروز آن دقیق و علمی بررسی شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصل بروز چنین آسیبی در مدارس به وزارت آموزش و پرورش مربوط نیست، اظهار کرد: مسئله تیغ زنی یک رخداد اجتماعی است ولی وقتی چنین آسیبی به مدرسه کشیده می‌شود آموزش و پرورش هم مسئول رسیدگی به آن قلمداد می‌شود.

آمار تیغ زنی در جامعه زیاد نیست ولی برازنده نیست

وی ضمن تاکید بر اینکه موضوع تیغ زنی امری رایج در کشورهای غربی است و شیوع آن نرخ بالایی در بین افراد جامعه غربی دارد، ادامه داد: با وجود تعداد ناچیز آسیب‌هایی مانند تیغ زنی دانش آموزان، باید گفت که این مهم برازنده کشورمان نیست لذا باید در جهت رفع چنین آسیبی اقدام جدی شود.

محمدی با اشاره به اینکه نباید مسئله تیغ زنی را مرتبط با  محیط مدرسه یا حاصل بی‌توجهی معلمان دانست، افزود: متاسفانه باید اذعان کرد که بروز آسیب تیغ‌زنی در بین دانش آموزان، محصول شرایط نابسامان روحی است که برون‌داد آن منجر به آسیب رساندن به جسم افراد می‌شود؛ افراد در این حالت قصد خودکشی ندارند  بلکه یک حالت روانی است که با برون‌ریزی خشم‌شان به آرامش دست پیدا می‌کنند.

یکی از مولفه‌های آسیب‌های اجتماعی؛ توجه به آموزش بیش و پیش از پرورش

عضو هیأت رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه امروزه توجه به آموزش بیش و پیش از پرورش است، اظهار کرد: این مهم علاوه بر عرصه آموزشی کشور، در خانواده‌ها نیز دیده می‌شود؛ البته برای رفع چنین مشکلی باید بودجه کافی را به منظور تحقق اهداف پرورشی در مدارس به آموزش و پرورش اختصاص داد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: اگر ریشه‌یابی دقیق نسبت به آسیب تیغ‌زنی صورت بگیرد، حتما نقش خانواده‌ها در آن مشخص خواهد شد؛ در این بین مواردی مانند عدم توجه به تربیت اسلامی نیز از دیگر دلایل بروز چنین آسیب‌هایی است.

لزوم استفاده معلمان از روش‌های مناسب تربیتی مبتنی بر یافته‌های علمی دنیا و ارزش‌های اعتقادی

وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی درباره تیغ زنی دانش آموزان باید موجب توجه به ریشه‌های چنین آسیبی شود، ادامه داد: متاسفانه امروزه با گستردگی رسانه‌ها، وجود شبکه‌های ماهواره‌ای و غیره تحولات و دگرگونی‌هایی در جامعه رخ داده که زمینه نگرانی اجتماعی را فراهم کرده است.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه ضرورت ایجاد ارتباط سازنده بین معلمان و دانش آموزان اهمیت زیادی یافته است، خاطرنشان کرد: امروزه معلمان باید بیشتر به دانش‌آموزان نزدیک شوند و در این بین با استفاده از روش‌های مناسب تربیتی مبتنی بر یافته‌های علمی دنیا و ارزش‌های اعتقادی زمینه رفع چنین آسیب‌هایی را بوجود آورند.

وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید برنامه‌های پرورشی جواب نمی‌دهد/ کمبود بودجه از عوامل مهم بی‌توجهی به مسائل پرورشی

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس معتقد است علل ایجاد آسیب‌های اجتماعی، خودزنی و تیغ‌زنی در مدارس شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی است و خانواده‌هایی که از ماهواره استفاده می‌کنند بیشتر در معرض این خطرات هستند.

فرهاد فلاحتی 3406757/9/2016 1:22:28 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/07/201607103427500753_Thum.jpgفرهاد فلاحتی
فرهاد فلاحتی

فرهاد فلاحتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به برخی گزارش‌های منتشر شده در مورد خودزنی برخی دانش‌آموزان در مدارس از جمله تیغ زنی در سال‌های اخیر، گفت: یکی از آسیب‌های اجتماعی فعلی در جامعه دانش‌آموزی که خانواده و جوان‌های کشور را به شدت دچار معضل می‌کند حوادثی همچون خودزنی و تیغ زنی است که البته دامنه آن به نسبت جمعیت جوان، نوجوان و تعداد دانش آموزان کشور بسیار محدود است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی افزود: هر قدر هم که گزارش‌ها در مورد خودزنی و تیغ‌زنی دانش‌آموزان محدود و معدود باشد، باز هم این موضوع جدی و قابل تأمل است و بسیار جای تأسف دارد که در بحث آموزش و پرورش و نهاد خانواده هنوز بسترهای لازم فرهنگی آماده نشده و نوجوانان در مقابل هجوم تفکرات منحط شیطان‌پرستی و اندیشه‌های الحادی به جایی می‌رسند که با توجه به فشارهای روحی و روانی که احیانا در آن احساس می‌شود، دست به تیغ‌زنی زده و به خود آسیب می‌زنند.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در مدارس جدی است، ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی در مدارس و نظام آموزش و پرورش کشور شدید نشده است ضمن آنکه قابلیت‌های فراوان و پتانسیل‌های قوی برای پیشگیری از این قضیه در نهاد خانواده، رسانه‌‌ها و حتی در خود آموزش و پرورش وجود دارد؛ لذا قطعا می‌توان مانع رشد این مسئله شد، حتی اگر چند نفری نیز این کار را به هر دلیلی انجام داده و برای خود مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

فلاحتی یکی از علل ایجاد آسیب‌های اجتماعی از جمله خودزنی و تیغ‌زنی در مدارس را گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی خواند و بیان کرد: این آموزش‌ها و تفکرها از طریق برخی کانال‌های ماهواره‌ای به صورت شبانه روزی به نسل جوان انتقال داده می‌شود و خانواده‌هایی که از ماهواره استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض این خطرات هستند.

وی بیان کرد: فضای مجازی، فضای خوبی و قابل استفاده‌ای است مشروط بر آن که مدیریت شده باشد و نیاز است به این قضیه توجه شود؛ البته قانون آن نیز در کشور وجود دارد اما از طرف مراجع مسئول به این قضیه بی‌توجهی می‌شود.

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دولت و وزارتخانه‌های متولی امر باید برای مدیریت فضای مجازی اقدام جدی کنند، گفت: فردا برای اقدام جدی در مدیریت فضای مجازی دیر است. نوجوان و جوانی که از فضای مجازی، شبکه‌های مختلف تلگرامی و ... استفاده می‌کند، کلیپ‌ها، برنامه‌ها و تبلیغات مدامی را در این قضیه می‌بیند و تحت برخی القائات گروهی و شخصی در سنین نوجوانی کاری می‌کند که هم خانواده، هم خود، اطرافیان و جوانان کشور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی نیاز به مدیریت جدی وجود دارد، افزود: از طریق صدا و سیما و راه‌های مختلف می‌توان مانع از نفوذ شبکه‌های مضر ماهواره‌ای، به لحاظ قانونی و شکلی، شد ضمن آنکه مدیریت فضای رسانه‌ای مجازی طبق قانون باید بر عهده متولیان آن باشد که مانع این مسائل شوند؛ از طرف دیگر آموزش نهاد خانواده و جامعه نیز نوجوانان را در این قضیه مصون می‌کند.

وی با انتقاد از اینکه در آموزش و پرورش تمرکز‌ها بیشتر آموزشی است تا پرورشی گفت: چطور می‌توانیم از دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش، درحالی که دولت بودجه لازم را در اختیار آن نمی‌گذارد، انتظار کار آموزشی و پرورشی قوی داشته باشیم؟ درحالی که بیش از 3درصد از بودجه آموزش و پرورش برای کار پرورشی و آموزشی می‌ماند مگر می‌توان انتظار کارهای خاصی را در این زمینه داشت؟

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه بحث ریالی و بودجه‌ای بحث بسیار مهمی در ایجاد فضای بهتر پرورشی است که باید به آن توجه شود ادامه داد: بحث مهمتر دیگری که وجود دارد رویکردها و برنامه‌های آموزش و پرورش در این فضاها است که متأسفانه وزارتخانه با بهانه‌های متعددی از جمله اینکه کارهای پرورشی جواب نمی‌دهد، در چند سال اخیر به سمت و سوی مسائل پرورشی کمتر گرایش‌هایی داشته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس معتقد است: اگر کارهای پرورشی بر اساس مخاطب‌شناسی و علم روز باشد و هنرمندانه در این زمینه اقدام شود همیشه برای جذب دانش آموز جا دارد. هدایت دانش آموز به سمت فطرت خود به نسبت نسل‌های گذشته عوض نشده و تعالیم اسلامی نیز با روش‌های متعددی وجود دارد؛ مطمئنا راه‌هایی برای برنامه‌ریزان آموزش و پرورش که باید در این قضیه ورود پیدا کنند وجود خواهد داشت اما این امر نیاز به هنرمندی دارد؛ متأسفانه هر چه در نظام آموزش و پرورش کشور جلوتر می‌رویم رویکرد پرورشی ضعیف‌تر می‌شود و از این طریق آسیبی نیز به پیکره اجتماع وارد می‌شود.

مدارس در امور آموزشی افراط دارند، در امر پرورش تفریط/ خشونت‌های غیرکلامی در پسران بیشتر است

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به مغفول ماندن بعد تربیتی در آموزش و پرورش، معتقد است به دلیل اینکه حوزه تربیتی و مشاوره به دلیل کمبود نیروی متخصص بعد کمرنگ‌تری دارد رفتارهای پرخطر بیشتر اتفاق می‌افتد.

فریده اولادقباد 3406756/21/2016 3:37:03 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606108854336537_Thum.jpg
فریده اولادقباد

فریده اولاد قباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به برخی گزارش‌های منتشر شده در مورد آسیب‌های اجتماعی قابل مشاهده در مدارس از جمله تیغ‌زنی در چند سال اخیر گفت: نقش مشاوره در مدارس به عنوان کسی که روانشناسی خوانده باید بیشتر و پررنگ‌تر باشد زیرا کارهایی مانند تیغ زنی و خودزنی علل زیادی از جمله تربیت خانوادگی، فقر مالی اضطراب به دلیل امتحانات و روش‌ها و سبک‌های مختلف زندگی دارد کمااینکه دانش‌آموزانی که با رسانه‌ها و ماهواره‌ها در ارتباط هستند، یک نوع فرهنگ دارند و برخی دیگر دارای فرهنگ متفاوتی هستند لذا هم‌کلامی و دوستی این دو گروه با یکدیگر آنها را دچار تعارض می‌کند زیرا گروه دوستان و همسالان در این زمینه بسیار اثرگذار هستند.

تولید محتوا در رسانه‌ها، راهی برای پیشگیری از گسترش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای پیشگیری از اینگونه رفتارها علاوه بر آموزش و پرورش رسانه‌ها نیز باید نقش پررنگ‌تری را ایفا کنند، گفت: نقش رسانه‌ها بسیار مهم است؛ رسانه‌ها باید تولید محتوای مناسب داشته باشند که جذب کننده نوجوانان و جوانان باشند.

وی با پیشنهاد اینکه کارگروه یا کمیته پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برنامه‌های خود را با توجه به رفتارهای پرخطر در مناطق مختلف شهر و کشور عملیاتی کنند، افزود: در سال 80 من به عنوان ناظر کمیته پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران فعالیت می‌کردم که در آن طرح‌های بسیار خوبی ازجمله طرح «مدرسه مروج سلامت» اجرایی شد که بر اساس آن یک نوع همکاری بین وزارت آموزش و پرورش، مدارس و نیروی انتظامی وجود داشت و هر کدام از مناطق به کلانتری‌های محل خود مراجعه می کردند و دانش آموزان در جریان مسائل امنیت و اجتماعی قرار می‌گرفتند و به آنها آموزش‌های مهارتی و پیشگیری از رفتارهای پرخطر آموزش داده می‌شد که بازخورد بسیار خوبی داشت.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: یکی از رفتارهای پرخطری که آموزش داده شد در خصوص HIV بود زیرا در سال81 دانش‌آموزان مدارس راه‌های جلوگیری از HIV را نمی‌دانستند و دلیل آن هم این بود که رسانه‌ها به صورت شفاف و روشن راه‌های انتقال HIV را نشان نمی‌دادند و ورود به چنین مباحثی را یک تابو می‌دانستند.

خشونت‌های غیرکلامی در پسرها بیشتر از دختران است

وی با اشاره به آموزش راه های جلوگیری از شیوع دخانیات، اعتیاد و خشونت در بین دانش آموزان به عنوان رفتارهای پرخطر از سوی کمیته پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: خشونت مصداق رفتارهای پرخطر تلقی می شود که می‌تواند کلامی یا غیرکلامی باشد. متأسفانه خشونت کلامی در بین نوجوانان و جوانان در سطح مدارس بسیار راحت و نمایان دیده می‌شود. نمونه خشونت‌های غیرکلامی هم تیغ‌زنی‌هاست که متأسفانه در بین دانش‌آموزان مدارس در چند سال اخیر دیده شده اما آمار دقیقی از آن وجود ندارد ضمن آنکه خشونت‌های غیرکلامی در پسرها بیشتر است.

اولاد قباد با اشاره به اینکه رفتارهای پرخطر در مدارس رو به افزایش است تصریح کرد: کمیته آسیب‌های اجتماعی باید در سطح وزارتخانه نقش خود را پررنگتر کند و مدرسه‌ها باید مروج سلامت باشند و از رفتارهای پرخطر پیشگیری کنند؛ طرح‌هایی را نیز باید با همکاری، همفکری و همیاری بسیاری از متخصصان در حوزه مشاوره روانشناسی و روانشناختی راه اندازی کرد که البته این طرح‌ها می تواند در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شود و به عنوان طرح ملی برای کل کشور مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه رفتارهای پرخطر در همه جوامع و استان‌ها وجود دارد، گفت: نوع این رفتارها متفاوت بوده و شدت و ضعف دارد. در استانی ممکن است یک نوع رفتار پرخطر بیشتر باشد و در استان دیگر نوع دیگری از رفتارهای پرخطر بیشتر باشد. بررسی‌ها نشان داده حتی در مناطق متفاوت شهر تهران، نوع استعمال مواد دخانی در مدارس متفاوت است. این رفتارهای پرخطر در همه جا وجود دارد اما شکل، نوع و شدت و ضعف آن با هم متفاوت است.

طرح و برنامه‌ها برای حل آسیب‌های اجتماعی باید ملی باشد

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس خاطر نشان کرد: طرح و برنامه‌ها برای حل آسیب‌های اجتماعی در مدارس باید ابتدا ملی و برای کل کشور باشد و سپس متناسب با مراکز و شهرستان‌هایی که بیشترین نوع فراوانی رفتارهای پرخطر را دارند، اجرایی شود.

وی ادامه داد: معاونت پرورشی و مشاوران مدارس در راستای درونی کردن ارزش‌ها، باورها، هنجارها و جامعه پذیر کردن دانش آموزان از نظر دینی -به طوری که دانش آموز اجباری در این مسائل نبیند- نقش بسیاری دارند زیرا اگر این باورها در آنها درونی شود، در پیشگیری از رفتارهای پرخطر آنها می‌تواند اثرگذار باشد.

اولاد قباد در ادامه گفت: دانش‌آموزی که نماز می‌خواند و اعتقاد دارد، احتمالا کمتر به سمت رفتارهای پرخطر می‌رود؛ با این حال نقش روانشناسان و مشاوران مدرسه بسیار مهم‌تر است. دانش‌آموزان باید مراجعه کردن به اتاق مشاوره را یاد بگیرند و اگر مسائلی دارند با آنها حل و فصل کنند. از همه مهمتر برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر، عوامل اجرایی مدارس باید شنونده‌های خوبی برای دانش آموزان باشند و مدارس صرفا بعد آموزشی نداشته باشد.

در مدارس کشور افراط و تفریط می‌شود

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه دانش آموزان ماشین ضبط نیستند که فقط به مدرسه بروند و مطالب را یاد بگیرند، ادامه داد: کار مدارس باید خروجی داشته باشد لذا تعلیم و تربیت باید در کنار هم بوده و در کنار بعد آموزشی، بعد پرورشی را نیز در مدارس شاهد باشیم. اما در حال حاضر در مدارس کشور افراط و تفریط می‌شود به طوری که برای مسائل آموزشی برنامه ریزی‌های فراوانی هم در مدارس هم در بیرون از مدارس و آموزشگاه‌ها می‌شود و هزینه‌های بسیار بالایی برای خرید کتاب‌های کمک درسی به دوش خانواده‌ها می‌افتد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه با وجود هزینه‌های بسیار برای آموزش نباید بعد تربیتی را فراموش کرد، تصریح کرد: معاونت تربیتی می‌تواند معاونت پرورشی باشد که زیرمجموعه معاونت پرورشی همان معلم قرآن، نماز، امور فرهنگی و هنری و مشاوره و روانشناسی است.

بعد تربیتی در آموزش و پرورش مغفول مانده است

اولاد قباد افزود: بعد تربیتی در آموزش و پرورش مغفول مانده است و بعد آموزشی در مدارس پررنگ شده است به دلیل اینکه حوزه تربیتی و مشاوره به دلیل کمبود نیروی متخصص بعد کمرنگ‌تری دارد رفتارهای پرخطر بیشتر اتفاق می‌افتد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به کسری بودجه آموزش و پرورش افزود: یکی از دلایل کمبود نیروی متخصص در مدارس (علی‌الخصوص در دوره متوسطه اول) کمبود بودجه است که بایستی جبران شود؛ همچنین باید نهاد خانواده و سایر سازمان‌ها مثل صدا وسیما، تبلیغات اسلامی و بسیاری از جاهای دیگر دست به دست هم دهند تا این رفتارها کنترل شود چرا که هزینه درمان این موارد بیشتر از هزینه پیشگیری است لذا بایستی بیشتر هزینه‌ها و بودجه‌ها صرف پیشگیری شود تا درمان آن.

"نه" گفتن به دانش آموزان آموخته شود

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین راهکار پیشگیری از رفتارهای پرخطر آموزش مهارت‌های اساسی زندگی همچون بالا بردن اعتماد به نفس دانش آموزان، «نه» گفتن و دوست‌یابی است.

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه باید همکاری و ارتباط تنگاتنگ خانواده‌ها با مدارس ایجاد شود، گفت: برخی از اولیا بعد از اینکه فرزندان خود را به مدرسه می‌فرستند دیگر تعاملی با مدرسه ندارند در حالی که تعامل با کادر اجرایی از جمله مدیر، معاون آموزشی، پرورشی، مشاور و معلمان باید وجود داشته باشد تا هماهنگی همه نهادها برای نهادینه کردن باورها و ارزش‌ها برای جلوگیری از رفتارهای پرخطر ایجاد شود./

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

خبر مرتبط