fa, عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس, غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

راه اندازی سامانه جامع گمرک میزان قاچاق کالا را کاهش داده است/کاهش38 درصدی ارزش قاچاق کالا

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس از کاهش 38 درصدی قاچاق کالا با راه اندازی سامانه جامعه گمرکی خبر داد.1/31/2017 10:34:38 AM1/30/2017 2:27:30 PMIcana00http://media.icana.ir//Image/2014/09/79105_Thum.jpg Icana
Icana.ir
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
جعفرزاده ایمن آبادی:

راه اندازی سامانه جامع گمرک میزان قاچاق کالا را کاهش داده است/کاهش 38 درصدی ارزش قاچاق کالا

سرویس اقتصادی
عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس از کاهش 38 درصدی قاچاق کالا با راه اندازی سامانه جامعه گمرکی خبر داد.
سه‌شنبه 12 بهمن 1395 ساعت 10:34
راه اندازی سامانه جامع گمرک میزان قاچاق کالا را کاهش داده است/کاهش  38 درصدی ارزش قاچاق کالا
راه اندازی سامانه جامع گمرک میزان قاچاق کالا را کاهش داده است/کاهش38 درصدی ارزش قاچاق کالا عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس از کاهش 38 درصدی قاچاق کالا با راه اندازی سامانه جامعه گمرکی خبر داد. http://media.icana.ir//Image/2014/09/79105_Thum.jpg راه,اندازی,سامانه,جامع,گمرک,میزان,قاچاق,کالا,را,کاهش,داده,است/کاهش,,38,درصدی,ارزش,قاچاق,کالا Icana

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،"غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی"،گزارش علل قاچاق کالا در کشور  و  اقدامات صورت گرفته در این خصوص را در اختیار خبرگزاری خانه ملت، قرار داده است:

علل قاچاق کالا

  • زمان بر بودن اخذ مجوزها و آماده سازی اسناد (از زمان ثبت سفارش تا ترخیص به طور متوسط 4 ماه)
  • وجود رویه های متعدد ورود کالا از مبادی رسمی و ارائه تسهیلات تبعیض آمیز در مناطق مرزی کشور (20 رویه در مقایسه با سایر کشورها که حداکثر دارای 6 رویه می باشند)
  • تفاوت قیمت زیاد کالا مابین دو طرف مرز (تفاوت قیمت سوخت در ایران و کشور ترکیه)
  • عدم کارکرد مناسب مناطق آزاد با فلسفه ایجاد مناطق مزبور به منظور جذب سرمایه، تولید و صادرات
  • نرخ بالای تعرفه و فاصله بین تعرفه ها که امکان سوء استفاده را فراهم می کند
  • قوانین و مقررات ناکارآمد در برخورد با مرتکبین به فعل قاچاق کالا
  • گستردگی مرزهای آبی، کوتاهی مسیر و نابسامانی اوضاع سیاسی و اقتصادی برخی همسایگان کشور
  • نرخ ارز (چند نرخی بودن ارز)
  • قانون گریزی یا بی اطلاعی از قوانین و مقررات
  • رقابت پذیر نبودن کالای داخلی در مقایسه با کالاهای وارداتی قاچاق از نظر کیفیت و قیمت
  • تبلیغات رسانه ای و ایجاد نیاز کاذب به خرید کالای قاچاق و عدم آگاهی مصرف کنندگان از پیامدهای ناگوار اقصادی، فرهنگی و بهداشتی قاچاق کالا
  • کارت اجاره ای و عدم صلاحیت تجاری اشخاصی که به کار تجارت می پردازند.
  • ضعف تولید داخلی در پاسخ به نیازهای مصرف کنندگان (کمی، کیفی)
  • هزینه های بالای تولید و افزایش قیمت محصولات داخلی که منجر به تفاوت قابل ملاحظه قیمت میان کالای قاچاق با کالای مشابه داخلی می گردد (عدم حمایت از تولید داخلی در مقایسه با هزینه های تمام شده تولید)
  • ممنوعیت و محدودیت ورود  و صدور برخی کالاها
  • هزینه های بالای مترتب بر واردات رسمی کالا
  • فساد اداری و برخی انحصارات
  • تعدد، تناقض و ناکارآمدی قوانین و مقررات بازرگانی و کسب و کار (45 قانون حاکم بر تجارت فرامرزی و 15 کنوانسیونه بین المللی)
  • نبود کنترل موثر بر نظام گردش پولی و مالی
  • توسعه نیافتگی مناطق مرزی
  • تعدد سازمان ها، دستگاه های سیاست گذار و ناظر بر تجارت رسمی و تعدد در صدور دستورالعمل (22 سازمان)

مصادیق قاچاق کالا در قانون امور گمرکی

الف – کالایی که از مسیر غیرمجاز یا بدون انجام تشریفات گمرکی به قلمرو گمرکی وارد یا از آن خارجی می گردد.

ب – خارج نکردن وسایل نقلیه و یا کالای ورود موقت، ورود موقت برای پردازش، عبور خارجی و مرجوعی ظرف مهلت مقرر از قلمرو گمرکی

پ – بیرون بردن کالای تجاری از اماکن گمرکی بدون اظهار یا بدون پرداخت تامین حقوق ورودی

ت – کالای عبور خارجی که تعویض و یا قسمتی از آن برداشته شود.

ث – کالایی که ورود یا صدور آن ممنوع است تحت عنوان کالای مجاز یا مجاز مشروط و با نام دیگر اظهار شود.

ج – وجود کالای اضافی همراه کالای اظهار شده

چ – وسایل نقلیه و کالایی که صدور قطعی آن ممنوع یا مشرط است و به عنوان خروج موقت یا کران بری (کابوتاژ) اظهار شده باشد و ظرف مهلت مقرر به قلمرو گمرکی وارد نگردد.

ح – کالای مجاز یا مجاز مشروطی که تحت عنوان کالای مجاز یا مجاز مشروط دیگری که جمع حقوق ورودی آن کمتر است با نام دیگر  با استفاده از اسناد خلاف واقع اظهار شود.

خ – کالا با استفاده از شمول معافیت با تسلیم اظهارنامه خلاف یا اسناد غیر واقعی و یا با ارائه مجوزهای جعلی به گمرک اظهار شود.

د – کالا با استفاده از شمول معافیت با تسلیم اظهارنامه خلاف یا اسناد غیر واقعی و یا با ارائه مجوزهای جعلی به گمرک اظهار شود.

د – کالای جایگزین شده ممنوع الصدر یا مشروط یا دارای ارزش کمتری که با کالای صادراتی که برای آن پروانه صادر گردیده است تعویض شود.

ذ – کالای مورد معافیتی که بدون رعایت مقررات ماده 120 این قانون به دیگری منتقل شود.

بالا بودن قیمت تمام شده کالا از مبادی رسمی و سودآور بودن کالای قاچاق

بهای تمام شده چند نمونه از انواع کالاها به ریال در رویه های مختلف

نام کالا

قیمت فرضی

مسافر

قاچاق

تجاری

کوله بری

مرزنشین

جاروبرقی

40

دلار

1.200.000

1.369.000

2.940.000

1.382.690

2.205.000

ماشین لباسشویی

250

دلار

ممنوع

7.982.000

18.390.000

8.061.820

13.792.500

پتو

12

دلار

360.000

410.820

1.200.000

414.928

900.000

قاشق و چنگال

65

دلار

1.950.000

2.075.450

4.780.000

2.096.205

3.585.000

کمپوت آناناس

4

دلار

120.000

130.000

172.800

131.300

129.600

کفش

30

دلار

900.000

986.850

3.600.000

996.719

2.700.000

ریش تراش برقی

30

دلار

900.000

975.900

2.200.000

967.479

1.650.000

پوشاک

10

دلار

300.000

350.000

1.360.000

353.500

1.020.000

قهوه جوش

15

دلار

450.000

480.000

1.100.000

484.800

825.000

 

 

برآورد قاچاق کالا از نگاه گمرک

بررسی وضعیت قاچاق کالا در کشور بیانگر کاهش ورود کالا از مبادی غیر رسمی و گرایش به واردات رسمی می باشد. براساس آخرین گزارش منتشره از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان مرجع رسمی اعلام میزان برآورد قاچاق کالا، در سه ساله منتهی به سال 1394، شاهد کاهش حدود 10 میلیارد دلار در ارزش کالاهای قاچاق ورودی و خروجی، از رقم بالغ بر 25 میلیارد دلار در سال 1392 به رقم 15.5 میلیارد دلار در سال 1394 بوده ایم. کاهش حدود 38 درصدی در ارزش قاچاق کالا، بیانگر میزان اثرگذاری اقدامات به عمل آمده در سازمان گمرک، در راستای مبارزه با قاچاق کالا، با راه اندازی سامانه جامع گمرک و استفاده از مدیریت ریسک بوده که علاوه بر توقف روند صعودی میزان قاچاق کالا، منجر به کاهش آن نیز شده است. این مهم با دو رویکرد این سازمان در جهت مبارزه موثر با قاچاق کالا و افزایش میزان کشفیات محقق گردیده است.

برآورد حجم قاچاق کالای ورودی در سال 94 (از دیدگاه گمرک)

روش برآورد:

  1. روش شکاف عرضه و تقاضا
  2. روش شکاف (تفاوت) آمار صادرات و واردات
  3. روش اقتصادسنجی
  4. روش منابع و مصارف ارزی

ذکر این نکته ضروری است که برآورد کالاهای هدف قاچاق در سال 1394، با روش های شکاف عرضه و تقاضا، شکاف آمار تجارت خارجی فیمابین کشورهای صادر کننده و جمهوری اسلامی ایران و روش اقتصادسنجی، در این سازمان نیز مورد  تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که نتایج حاصله در کنار مقادیر برآوردی توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جدول زیر قابل مشاهده می باشد. بر همین اساس میزان برآورد قاچاق کالای ورودی از دیدگاه گمرکی جمهوری اسلامی ایران با روش های مذکور، رقمی در حدود 6/5 میلیارد دلار می باشد.

تطبیق میزان برآورد قاچاق کالاهای منتخب توسط گمرک و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز (میلیون دلار)

ردیف

گروه کالایی

ستاد

گمرک

میزان اختلاف

1

پوشاک

2368

752

1616

2

مواد غذایی

1406

-

1406

3

گوشی تلفن همراه

1271

1339

68

4

انواع لوازم خانگی

1088

282

806

5

لوازم یدکی خودرو

1081

103

978

6

رایانه و قطعات آن

927

473

454

7

تجهیزات پزشکی

375

-

375

8

چای

275

281

6-

9

انواع پارچه

205

در ردیف 1 لحاظ شده

-

10

دارو

188

-

188

11

کفش

40

در ردیف 1 لحاظ شده

-

12

شمش طلا و مصنوعات طلا

2168

0

2168

13

لوازم آرایشی و بهداشتی

1181

846

335

14

سیگار

544

943

399-

15

اسباب بازی

44

15/2

28/8

16

اقلام ممنوعه

1537

1498

39

17

سایر کالاها

2800

در ردیف 16 لحاظ شده ا ست

2800

سرجمع

14500

6532

7968

سوخت، فرآورده های نفتی و ... (خروجی)

1000

1000

0

 

 

بررسی آمار میزان واردات رسمی در خصوص برخی اقلام هدف قاچاق در سال جاری بر طبق جدول زیر نیز، حاکی از افزایش چشمگیر واردات این اقلام بوده و این خود بیانگر کاهش واردات از مبادی غیر رسمی و ورود کالاهای هدف قاچاق از طریق  انجام تشریفات گمرکی می باشد. ره آورد قاچاق کالای ورودی در سال 1395 با روش های مورد اشاره رقمی در حدود 6/5 میلیارد دلار است.

مقایسه میزان واردات و کشفیات قاچاق اقلام هدف

ردیف

نام گروه کالایی

ارزش واردات

(میلیون ریال)

ارزش کشفیات قاچاق

(میلیون ریال)

نسبت واردات به کشفیات قاچاق

1

دارو و مکمل های دارویی

24.257.496

14.066

172.452

2

لوازم خانگی

12.560.257

6.651.744

189

3

لوازم آرایشی و بهداشتی

3.696.818

57.987

6.375

4

سیگار

877.603

32.657

2.687

5

پوشاک

897.806

390.920

230

6

کفش

121.522

95.711

127

جمع اقلام فوق

42.411.501

7.243.085

586

 

 

مبارزه با قاچاق کالا با بهره گیری از سامانه های گمرکی

الف: مبارزه با قاچاق کالا پیش از مبادی ورودی

از مهمترین چالش های فراروی گمرک عدم دسترسی به اطلاعات حمل قبل از ورود کالا به مبادی بوده است. با عنایت به راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی، امکان شناسایی محموله های ورودی به منظور حصول اطمینان از ورود محموله های مذکور از طریق مبادی رسمی و همچنین دستیابی به اسناد ریشه (صادره توسط کشور مبدأ) و شناسایی اطلاعات مجعول ارائه شده از سوی برخی صاحبان کالا، میسر گردیده است.

اقدامات مرتبط:

  • دریافت الکترونیک مانیفست
  • اخذ گواهی مبداء از کشورهای صادر کننده کالا به ایران
  • ارتباط با شرکت های بازرسی کالا
  • ارتباط با سازمان های بین المللی
  • سایر اقدامات انجام شده برای شناسایی و پیشگیری از قاچاق کالا در پیش از مبادی ورودی با رویکرد توسعه و نهادینه سازی دیپلماسی گمرکی و توسعه همکاری های منطقه ای و بین المللی:
  • امضاء تفاهم نامه کریدور سبز گمرکی میان ایران و روسیه
  • اجرای برنامه مشترک گمرکات ایران و افغانستان برای توسعه مبادلات تجاری قانونمند
  • توافق گمرک ایران و پاکستان برای توسعه همکاری های گمرکی
  • توافق 25 بندی گمرکات ایران و ترکیه برای تسهیل و توسعه تجارت
  • تفاهم نامه 10 بندی گمرکات ایران و عراق برای تسهیل تجارت و تردد مسافر
  • امضاء توافق نامه همکاری های گمرکی میان ایران و کره جنوبی
  • امضاء سند مشارکت راهبردی گمرکات ایران و چین
  • امضاء یادداشت تفاهم نامه همکاری های گمرکی ایران و آذربایجان
  • عضویت گمرک جمهوری اسلامی ایران در کمیته های حسابرسی و گروه راهبردی منطقه ای گمرکات آسیا و اقیانوسیه

ب: مبارزه با قاچاق کالا در حین انجام تشریفات  ترخیص

فرآیند و رودکالا ازمبادی رسمی مستلزم طی مراحل مختلف نظر اخذ مجوزهای ورود و ترخیص می‌باشد. کلیه صاحبان کالا به منظور انجام  واردات رسمی در گام اول ملزم به اخذ کارت بازرگانی به عنوان مجوز فعالیت تجاری هستند. وجود شرایط سخت در تجارت رسمی، هزینه‌های بالا، تعدد مجوزها، تعدد سازمان‌های دخیل در حوزه تجارت و تعدد قوانین و مقررات بعضاً تبعیض‌آمیز، موجبات تمایل صاحبان کالا را به ورود کالا از مبادی غیررسمی فراهم می‌سازد.

اقدامات مرتبط:

گمرک جمهوری اسلامی ایران با بکارگیری سامانه‌های هوشمند و تجهیزات با فناوری بالا، نسبت به افزایش دقت در کنترل و نظارت، به منظور افزایش کشفیات محموله‌های قاچاق ورودی از مبادی رسمی و کاهش قاچاق اقدام نموده است.

اقدامات مرتبط:

  • اصلاح فرآیندهای گمرکی
  • دوراظهاری صادرات، واردات و ترانزیت
  • اعمال مدیریت ریسک
  • کنترل الکترونیکی بدهی‌ها
  • دریافت سیستمی مجوزهای ترخیص کالا و تبادل اطلاعات با سازمان‌های همجوار
  • تعیین اتوماتیک و هوشمند کارشناس، توزیع فعالیت گمرک در کل کشور در جهت جلوگیری از زمینه‌سازی برای تبانی
  • سامانه آنلاین ارزش
  • محاسبه خودکار حقوق ورودی کالاهای وارداتی
  • سامانه ثبت و دریافت شماره شناسه گوشی‌های وارداتی (IMEI) در گمرک
  • حذف اسناد کاغذی و صدور پروانه (برگ سبز) الکترونیکی
  • کنترل ورود و خروج کالا از انبار با دریافت الکترونیک بیجک و قبض انبار
  • مدیریت درب خروج (توزین سلکتیویتی)
  • سامانه ورود و خروج
  • استفاده از تجهیزات کنترلی ایکس‌ری، دستگاه‌های تشخص مواد و سگ‌های موادیاب
  • سامانه جامع بازبینی
  • ایجاد بانک اطلاعات تجارت خارجی و راستی آزمایی عملکرد تجار و بازرگانان به صورت هوشمند
  • اعمال بخشنامه‌ها و مقررات به صورت الکترونیکی

ج- مبارزه با قاچاق کالا در مسیرهای حمل و عبور (ترانزیت)

در کنترل قاچاق کالا در مسیرهای حمل و ترانزیت، نیروی انتظامی بواسطه حضور در محورهای مواصلاتی و ایستگاه‌های ایست و بازرسی و سازمان راهداری با توجه به مأموریت خود مبنی بر بهسازی محورهای ترانزیتی و ایجاد تیرپارک‌های مجاز، نقش و سهم اصلی را برعهده دارند. گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز در شفاف‌سازی و رصد محموله‌ها در جاده‌ها و همچنین کنترل و ردیابی کالاهای ترانزیتی و جلوگیری در حمل و نقل کالای قاچاق و فاقد اسناد مثبته گمرکی، از طریق تبادل اطلاعات با نهادهای مذکور ایفای نقش می نماید.

ج-1- اقدامات در خصوص کالاهای وارده از مبادی رسمی و غیررسمی

به منظور امکان تشخیص محموله‌های قاچاق از محموله‌های وارده از مبادی رسمی و با انجام تشریفات گمرکی توسط ایست‌های بازرسی، دسترسی به اطلاعات و مشخصات محموله‌های ورودی از مبادی رسمی امری ضروری می‌نماید. با استقرار پنجره‌ واحد تجارت فرامرزی و امکان استفاده از تکنولوژی‌های نوین، در تعامل موثر با نیروی انتظامی امکان استعلام محموله‌ها از "طریق پیامک" و در کمترین زمان ممکن میسر گردیده است.

این سامانه با ذخیره اطلاعات مربوط به پته عبوری، امکان استعلام شماره رهگیری‌های صادر شده را فراهم می‌نماید. بر این اساس دستگاه‌های استعلام کننده با ارسال شماره‌ رهگیری به همراه کد مربوط به سامانه پیامکی گمرک ایران، اطلاعات مربوط به خودروی حامل بار، کالا، وزن و تعداد کالا را در تلفن همراه خود مشاهده می‌نمایند.

ج- 2- اقدامات در خصوص کالاهای عبوری (ترانزیت و کارته تیر)

به منظور برقراری امنیت در خصوص عبور کالاهای ترانزیتی و حصول اطمینان از عدم تخلیه کالاهای مذکور در داخل کشور نیز اقداماتی به لحاظ امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به شرح زیر صورت گرفته است:

- بکارگیری پلمب الکترونیکی

- نصب جی پی اس

- ارسال و دریافت اطلاعات به صورت الکترونیکی بین گمرک مبدأ و مقصد

- مانیتورینک و رصد گمرکات مهم ترانزیتی کشور

- تیر الکترونیکی (E-TIR)./

پایان پیام

ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Icana.ir ۲۰۱۷ ©

Powerd By : Tasvirnet
PC