fa , وزیر آموزش و پرورش, محمدباسط درازهی مدارس خشتی سیستان‌وبلوچستان وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند/ لزوم اجرای تبعیض مثبت برای وضعیت آموزشی مناطق محروم نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به تخریب مدارس خشتی درحادثه سیل سیستان و بلوچستان،وضعیت آنها را «نگران‌کننده» توصیف و تصریح کرد: به وزیر و رئیس نوسازی مدارس گفته‌ام که کاش به جای مدارس خشتی، مدارس کپری داشتیم! 2/17/2017 12:33:27 PM 2/16/2017 6:25:45 PM Icana http://media.icana.ir//Image/2016/06/201606100579037859_Orig.jpg http://media.icana.ir//Image/2016/06/201606100579037859_Thum.jpg Icana
Icana.ir
سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۳
چاپچاپ با عکس ارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
درازهی:

مدارس خشتی سیستان‌وبلوچستان وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند/ لزوم اجرای تبعیض مثبت برای وضعیت آموزشی مناطق محروم

سرویس فرهنگی
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به تخریب مدارس خشتی درحادثه سیل سیستان و بلوچستان،وضعیت آنها را «نگران‌کننده» توصیف و تصریح کرد: به وزیر و رئیس نوسازی مدارس گفته‌ام که کاش به جای مدارس خشتی، مدارس کپری داشتیم!
جمعه 29 بهمن 1395 ساعت 12:33
مدارس خشتی سیستان‌وبلوچستان وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند/ لزوم اجرای تبعیض مثبت برای وضعیت آموزشی مناطق محروم

محمدباسط درازهی در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به دستور اکید دانش آشتیانی در مورد ارزیابی دقیق از وضعیت شاخص‌های آموزشی مناطق محروم و برنامه فوری برای رفع محرومیت گفت: استان پهناور سیستان و بلوچستان حدود 11.5 درصد خاک جمهوری اسلامی ایران را دارا است و با دو کشور بی‌سر و سامان پاکستان و افغانستان هم‌مرز است با این حال از لحاظ شاخص و ترازهای آموزشی، تمام استان سیستان و بلوچستان به ویژه قسمت بلوچستان وعلی‌الخصوص شهرستان سراوان و بخش‌های مرزی سراوان، سیب و سوران و مهرستان در وضعیت آموزشی بسیار بدی به سر می‌برند.

نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی افزود: بحث کپرزدایی مدارس بسیار مهم است که در وزارتخانه آموزش و پرورش مدنظر قرار داده و اعلام کردند تا حد زیادی مدارس منطقه کپرزدایی شده است که این امر اتفاق بسیار مطلوبی است.

مدارس خشتی از مدارس کپری خطرناک‌تر هستند

عضو کمیته آموزش عالی و علوم پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: در قسمت‌هایی از استان سیستان و بلوچستان به ویژه در حوزه انتخابیه بنده همچنان مدارس کپری زیادی وجود دارد و نسبت به آنها تمرکز و توجه چندانی نشده است. مهمتر و خطرناکتر از مدارس کپری، مدارس خشتی و گلی هستند که با تنه سنگین درخت به عنوان تیر آهن یا تیر از آنها استفاده شده است و بسیار خطرناک هستند.

وی افزود: در اثر بارش‌های اخیر خانه‌های بسیاری تخریب شده و مدارس بسیاری در همین وضعیت خطرناک وجود دارند که بچه‌های مردم در آنها درس می‌خوانند. تصاویر بسیاری از وضعیت بسیار خطرناک مدارس حوزه انتخابیه بنده گرفته شده و به مسئولان، وزیر و رئیس نوسازی مدارس ارسال شده است و بنده به شخص وزیر، معاونان و به رئیس نوسازی مدارس گفته‌ام که کاش مدارس کپری می‌شدند چرا که وضعیت مدارس خشتی اینجا بسیار نگران کننده است. در مدارس کپری بچه‌ها به دلیل اینکه فقط از نظر سرما و گرما تنظیم نیست، اذیت می‌شوند و سختی می‌کشند اما در مدارس خشتی، امکان سقوط مدرسه هر لحظه وجود دارد و بچه‌های‌ دبستانی به این موضوع آشنا نیستند.

لزوم پیگیری طرح «از بوم برای بوم»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: بحث «از بوم برای بوم» نیز بسیار مهم است که از سوی وزیر سابق آموزش و پرورش مطرح شد اما آن نیز به درستی عملی نمی‌شود؛ طبیعی است که دانش آموز و دانشجویی که در منطقه محروم درس خوانده، توان رقابت در امتحان یا آزمون سراسری با فردی که در مرکز استان یا کشور درس خوانده را ندارد و در نتیجه این طرح عملی نمی‌شود چراکه حد نصاب برای کل کشور یکی تعریف شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: از مسئولان وزارتخانه می‌خواهیم که حد نصاب برای مناطق محروم بر روال «از بوم برای بوم» باشد؛ یعنی جذب نیرو از روستا برای همان روستا. زیرا هر سالی که امتحان و آزمون سراسری برگزار می‌شود دانشجویان در دانشگاه‌های بومی این مناطق درس می‌خوانند ولی به دلیل محرومیت منطقه، میل به ماندن ندارند و انتقال پیدا می‌کنند.

بعد از 37 سال هنوز سیستان و بلوچستان با کمبود معلم مواجه است

درازهی گفت: بعد از 37 سال که هر سال نیرو به مدارس آموزش و پرورش منطقه و بخش‌ها تزریق شده، باز هم با کمبود نیرو مواجه هستیم که این امر نشان از چرخیدن مکرر این چرخه است و نشان می‌دهد هر فرد که می‌آید دوباره میل به انتقال دارد و باز منطقه ما با کمبود نیرو مواجه می‌شود که این امر از معایب اجرایی نشدن بحث «بوم برای بوم» است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از مسئولان خواست حتی برای یک بار هم شده تبعیض مثبتی برای این مناطق محروم آموزشی قائل شوند تا مردم این مناطق بتوانند کمی خود را بالا بکشند و عدالت آموزشی از جمله یکسانی امتحان و نمره‌دهی را در مراحل بعدی قرار دهند.

ضرورت تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمت به حق التدریسی

وی بحث نیروی انسانی، سرباز معلم یا خرید خدمات در مدارس محروم را بسیار مهم دانست و گفت: خرید خدمات بسیار بسیار نگران کننده است؛ به وزرای سابق و فعلی آموزش و پرورش اعلام شد که معلمان را از خرید خدمات به حق التدریسی تبدیل کنند؛ اما گفته می‌شود از طرفی در این معلمان انتظار استخدامی به وجود می‌آید و از طرفی برای آموزش و پرورش سیاست درستی است. با این حال نباید از این موضوع غافل شد که در این مدت سن معلم بالا می‌رود و دیگر شرایط استخدامی نخواهد داشت.

درازهی با انتقاد از سوء‌استفاده مسئولان از نیروی انسانی ادامه داد: درست نیست از نیروی انسانی که محتاج به 500هزار تومان است، سوءاستفاده شود؛ لذا پیشنهاد شد با این افراد به صورت حق‌التدریس همکاری شود.

با دست خالی نمی‌توان محرومیت‌های آموزشی را رفع کرد

عضو کمیته آموزش عالی و علوم پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: حتی اگر 10سال این معلمان حق‌التدریس باشند مشکلی نیست و اگر امیدی باشد که بعد از20 سال رسمی می‌شوند، ادامه کار می‌دهند اما در شرایط کنونی هیچ امیدی ندارند.

نماینده مردم سراوان، سیب و سوران و مهرستان در مجلس هشدار داد: گاهی جوان بیکار برای صد دلار مجبور است وارد گروهک یا همراه با معاند و ضد انقلاب شود و دزدی کند و مهمتر از همه عامل اصلی بیکاری اعتیاد است که وضعیت بسیار بحرانی را در منطقه شاهد هستیم.

وی تاکید وزیر آموزش و پرورش به ارزیابی دقیق از وضعیت شاخص‌های آموزشی مناطق محروم برای رفع محرومیت را به فال نیک گرفت و افزود: دانش آشتیانی دید بسیار خوبی دارد و می‌خواهد کار کند اما به عنوان عضو کمیسیون آموزش و نماینده محرومترین منطقه کشور از لحاظ آموزشی این را می‌گویم که دست دولت و آموزش و پرورش خالی است و با این دست خالی نمی‌دانم با چه روشی این محرومیت‌ها رفع می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطر نشان کرد: اگر مسئولان از ظرفیت خیرین به نحو احسن استفاده کنند، شاید بتوان سخت‌افزار یا زیرساخت آموزش و پرورش را در استان سیستان و بلوچستان جلو برد؛ اما دو بحث بسیار عمده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داریم که نرم‌افزاری، همان کیفیت معلم است و لازم است نیروهای خرید خدمات را که چند هزار نفر هستند، امیدوار کرد تا با روحیه درس داده و مجبور نشوند رانندگی و کارگری کند چراکه کارگری در شأن معلم نیست و معلمی شغل انبیاء است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با خوشبینی نسبت به اجرایی شدن پیشنهاد وزیر گفت: امیدواریم محرومیت‌های آموزشی رفع شود و تاکیدات وزیر اتفاق بیفتد./

پایان پیام

ارسال نظر
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

fa Icana

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Icana.ir ۲۰۱۷ ©

Powerd By : Tasvirnet