سال ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
نمایندگان درباره طرح هدایت تحصیلی مطرح کردند:

هدایت اجباری یا اختیاری

سرویس فرهنگی
اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس لزوم علمی شدن ساز و کار هدایت تحصیلی، علاقمندسازی دانش‌آموزان و ارتقای زیرساخت‌ها را از جمله لوازم اجرای صحیح طرح هدایت تحصیلی می‌دانند.
یکشنبه 8 اسفند 1395 ساعت 15:15
هدایت اجباری یا اختیاری اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس لزوم علمی شدن ساز و کار هدایت تحصیلی، علاقمندسازی دانش‌آموزان و ارتقای زیرساخت‌ها را از جمله لوازم اجرای صحیح طرح هدایت تحصیلی می‌دانند. http://cdn.icana.ir/d/019/201702102280659639.jpg هدایت,اجباری,یا,اختیاری Icana

سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت_ مریم ابوفاضلی؛  هدایت تحصیلی موضوع مهمی در آموزش و پرورش است که باید به صورت آگاهانه، آزادانه و مدیریت شده باشد و برای اینکه انتخاب‌ها متناسب با نیاز جامعه باشد، باید سعی شود دانش‌آموز با انواع رشته‌ها آشنا شده تا به سمت انتخاب‌های متنوع برود. ‌این موضوع سال‌هاست که در آموزش و پرورش اجرایی می‌شود اما از سال گذشته هدایت تحصیلی بسیار جدی‌تر دنبال می‌شود.

 سال گذشته در شیوه‌نامه هدایت تحصیلی مشکلاتی پیش آمده بود به طوری که مشاورانی که دوره لازم را ندیده بودند، در اختیار دانش‌آموزان بعضی از مدارس گذاشته شدند و طی ساعت‌های کم، دانش‌آموزان را هدایت می‌کردند؛ مشاورانی که بیشتر مشاور تربیتی بودند تا مشاور تحصیلی و این موضوع اعتراضاتی را از سوی دانش‌آموزان و اولیای آنها در پی داشت که برای سال تحصیلی جدید مسئولان آموزش و پرورش درصدد حل این مشکلات برآمدند.

اسفندماه امسال معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، از ابلاغ شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی بزودی از سوی وزیر آموزش و پرورش خبر داد و گفت: شیوه هدایت تحصیلی را متمرکز به اتفاقاتی که در پایه نهم می‌افتد، کرده‌ایم؛ باید تصمیمی گرفته شود که برای آینده دانش‌آموز سرنوشت‌ساز باشد.

 در شیوه‌نامه هدایت تحصیلی سال96 به دانش‌آموزان یک فرم توصیفی و یک فرمی که اولویت‌های انتخاب رشته در آن مشخص شده است به دانش‌آموز ارائه خواهد شد.

بنابراین گزارش، عضو هیأت رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد طرح هدایت تحصیلی بهانه‌ای است برای سوق دادن دانش آموزان به مدارس غیردولتی و در این بین نظر و علاقه دانش آموزان برای انتخاب رشته تضعیف شده است.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس با بیان اینکه امروزه باید در عرصه آموزشی کشور مشخص شود چه میزان نیاز به تحصیل در رشته فنی‌و حرفه‌ای، نظری و غیره وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه در این خصوص تاکنون حساب و کتاب مناسبی وجود نداشته و هدایت تحصیلی می‌تواند این مشکل را رفع کند.

همچنین سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعتقاد دارد نظر دانش‌آموز، مشاور، والدین، نمراتی که دانش‌آموز کسب می‌کند و از همه مهمتر نیاز کشور، باید لحاظ شود تا هدایت تحصیلی صورت گیرد.

بر این اساس عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه یکی از اهداف و وظایف مهم آموزش و پرورش ایجاد زمینه رشد تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان است، بر لزوم علمی شدن سازو کار هدایت تحصیلی تاکید کرد.

خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی لزوم هدایت تحصیلی مناسب در انتخاب رشته و اهمیت انتخاب رشته مناسب در اشتغال و آینده دانش‌آموزان را جویا شد که در ادامه می‌خوانید.

 طرح هدایت تحصیلی بهانه‌ای برای گسترش مدارس غیردولتی/ علاقه تحصیلی دانش آموزان تضعیف نشود

علیرضا سلیمی 3406756/26/2016 12:37:44 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606105171135912_Thum.jpgعلیرضا سلیمی
علیرضا سلیمی

علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص شیوه‌نامه جدید طرح هدایت تحصیلی که از سوی وزارت آموزش و پرورش تدوین شده است، گفت: در این طرح نظر و علاقه دانش‌آموزان تضعیف شده که امری آسیب‌زا است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه در شیوه‌نامه مذکور عنوان شده اگر دانش آموزی خارج از حدنصاب‌ها امتیازی کسب کند و حتما برای ورود به رشته‌ای اصرار کند، می‌تواند به مدرسه غیردولتی برود، اظهار کرد: موضوع هدایت تحصیلی بهانه‌ای است برای سوق دادن دانش آموزان به مدارس غیردولتی و گسترش چنین مدارسی را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اگر هدایت تحصیلی باید به معنای واقعی اجرایی شود، چرا در مدارس دولتی شاهد اعمال مقررات هستیم ولی در مدارس غیر دولتی امکان ثبت‌نام در رشته دلخواه دانش آموز فراهم می شود، تصریح کرد: متاسفانه برخی از متولیان در استان‌ها خودشان صاحب مدارس غیردولتی هستند که این مهم موجب ایجاد بی‌اعتمادی در خانواده‌ها می‌شود.

سلیمی ضمن اشاره به اینکه اجرای هدایت تحصیلی نباید به صورت اجباری باشد، ادامه داد: این مهم موجب دلزدگی دانش‌آموزان در ادامه تحصیل‌شان می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: می‌توان طرح هدایت تحصیلی را به صورت مقطعی در چند استان اجرا کرد تا مشکلات و کمبودهای آن مشخص شود و بعد به صورت سراسری در کشور به اجرا درآید.

عضو هیأت رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید مشکلات اجرای این طرح توسط کارشناسان مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: در این بین باید دانش آموزان را نسبت به اهمیت رشته‌های مختلف آگاه کرد تا آینده‌سازان این کشور با علاقه نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خودشان اقدام کنند.

 اجبار در طرح هدایت تحصیلی مغایر با اصل مصرح قانون اساسی مبنی بر تحصیل رایگان

قاسم احمدی لاشکی 3406752/1/2017 4:36:43 PMhttp://media.icana.ir/Image/2017/02/201702109864674861_Thum.jpgقاسم احمدی لاشکی احمدی لاشکی
قاسم احمدی لاشکی

قاسم احمدی‌لاشکی در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه همه کارشناسان نسبت به ساماندهی محصلان در رشته‌های تحصیلی اذعان دارند، گفت: برای ادامه تحصیل دانش آموزان در رشته‌های مختلف نمی‌توان صرفا به علاقه افراد توجه داشت زیرا دانش آموزان از توانایی مناسبی برای آینده‌نگری برخوردار نیستند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه باید در عرصه آموزشی کشور مشخص شود چه میزان نیاز به تحصیل در رشته فنی و حرفه‌ای، نظری و غیره وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه در این خصوص تاکنون حساب و کتاب مناسبی وجود نداشته و هدایت تحصیلی می‌تواند این مشکل را رفع کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه 65 درصد از سهم تعیین رشته در سال تحصیلی گذشته به مشاوران اختصاص داشت و سابقه تحصیلی 3سال انتهایی نیز دارای نقش 35درصدی بود، افزود: هم اکنون حدودا به ازای هر 1000دانش‌آموز در شهرستان، یک مشاور وجود دارد؛ در حالی که جمعیت دانش‌آموزان حدود 13 میلیون نفر است و در این بین کاملا مشخص است که مشاوران نمی‌توانند به طور شایسته نسبت به هدایت تحصیلی اقدام کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: در اجرای طرح هدایت تحصیلی نباید اجبار وجود داشته باشد و باید در دوره تحصیلی به دانش‌آموزان راهنمایی و مشاوره ارائه شود.

احمدی‌لاشکی با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات متعدد در اجرای طرح هدایت تحصیلی طی سال گذشته، رییس جمهور نیز نسبت به آن اظهارنظر کرد که جای تامل دارد، ادامه داد: بر این اساس در سال گذشته نسبت به اجرای طرح هدایت تحصیلی رضایتمندی وجود نداشت.

عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قانون باید به طور یکنواخت اجرایی شود؛ لذا طرح این موضوع که اگر دانش‌آموزی خارج از حدنصاب‌ها امتیازی کسب کند و حتما برای ورود به رشته‌ای اصرار داشته باشد، می‌تواند به مدرسه غیردولتی برود، اقدام نادرستی است و با اصل 30قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن تحصیلات تا پایان دوره متوسطه مغایر است.

 نبود زیرساخت‌های مناسب، دلیل اصلی عدم توفیق در اجرای طرح هدایت تحصیلی

حمایت میرزاده 3406757/3/2016 10:09:37 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/07/201607109918041802_Thum.jpgمیرحمایت میرزاده
حمایت میرزاده

سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد شیوه‌نامه جدید طرح هدایت تحصیلی که از سوی وزارت آموزش و پرورش تدوین شده است، گفت: موضوع هدایت تحصیلی در مدارس همان شیوه‌ای است که درحال حاضر در دانشگاه‌های کشور وجود دارد؛ کسی که می‌خواهد به دانشگاه برود، نمی‌تواند به هر رشته‌ای که دوست دارد برود چراکه فقط در برخی از رشته‌ها می‌تواند انتخاب رشته داشته باشد و در برخی رشته‌ها نیز نمره لازم را کسب نکرده و موانعی بر سرراه آن وجود دارد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: متقاضی رشته‌های دانشگاهی اجباری برای رفتن به رشته‌خاصی را ندارند و از میان رشته‌های مختلف می‌تواند به یک تعداد رشته برود، در بحث هدایت تحصیلی در مدارس نیز از قبل به این صورت بوده و هست. اینطور نیست که دانش‌آموز به هر رشته که خواست برود چراکه در برخی شهرستان‌ها برخی از رشته‌های تحصیلی به حدنصاب نرسیده و هرگز تشکیل نمی‌شود به عنوان مثال گاهی در شهرهای کوچک، تجربی یا ریاضی تشکیل نشده است، یا رشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش و همه رشته‌های آن هرگز وجود ندارد.  

وی با بیان اینکه گاهی وقت‌ها در بعضی از شهرها، برخی از رشته‌ها اشباع می‌‌شود، تصریح کرد: گاهی مدرسه‌ای یک کلاس تجربی، یک کلاس ریاضی و یک کلاس انسانی دارد آما بسیاری از دانش‌آموزان خواستار این هستند که در رشته تجربی ثبت‌نام کنند، بنابراین مدرسه مجبور است 30نفر را انتخاب کند که در این حالت، بخشی به نمرات دروس تجربی نگاه می‌شود، بخشی بر اساس فرم هدایت تحصیلی که خود دانش‌آموز و والدین وی آن را پر کرده است و بخشی استعداد و نظر مشاور مدرسه که در مورد دانش‌آموز نظر می‌دهد.

عضو کمیته مهارتی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه در مورد هدایت تحصیلی اتفاق بسیار نادری نیفتاده است، خاطر نشان کرد: شیوه‌نامه جدید طرح هدایت تحصیلی همان شیوه‌ای است که از قبل بوده اما پیش از آغاز سال تحصیلی امسال، امتیاز فرم‌ها کمی تغییر کرده و به دلیل اینکه آموزش و پرورش به موقع اطلاع رسانی نکرده بود و مشاوران دانش‌آموزان را توجیه نکرده بودند، دانش‌آموزان تصور می‌کردند می‌توانند رشته مورد علاقه خود را بخوانند و بعد متوجه شدند که در فرم‌ها امتیازهایی است که به آنها اجازه نمی‌دهد به هر رشته‌ای بروند.

میرزاده با اشاره به اینکه هدایت تحصیلی در همه دنیا وجود دارد، ادامه داد: نظر دانش‌آموز، مشاور، والدین، نمراتی که دانش‌آموز کسب می‌کند و از همه مهمتر نیازی که کشور دارد و سیاستگذاران باید آن را تدوین کنند که به چه اندازه فارغ‌التحصیل و رشته نیاز است، همه باید لحاظ شود تا هدایت تحصیلی صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنها چیزی که باید روی آن بیشتر کار شود بحث زیرساخت‌ها است، گفت: همه رسانه‌های کشور در کنار آموزش و پرورش اولیا را توجیه کنند که اگر دانش‌آموزی بخواهد به رشته خاصی برود، حتما باید استعداد خود را در آن رشته نشان دهد.

وی افزود: موضوع بعدی حدنصاب رشته‌ها است، ممکن است دانش‌آموزی نمره20 را داشته باشد و نمره وی به حدنصاب برسد اما دانش‌آموز دیگری یک قدم از وی جلوتر باشد مثلا در کارهای عملی، تحقیقی که باید دانش‌آموز و والدین وی توجیه باشند و و آمادگی‌های لازم در خانواده ایجاد شود.

عضو کمیته مهارتی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: رسانه‌ها باید در این رابطه زمان بیشتری برای چگونگی هدایت تحصیلی بگذارند و آموزش و پرورش، خصوصا مدارس با توجیه والدین دانش‌آموزان می‌توانند زمینه را فراهم کنند که مشکلاتی را که سال95 داشتیم، در سال96 نداشته باشیم.

میرزاده با اشاره به مشکلاتی که در هدایت تحصیلی سال95 بوجود آمد، خاطر نشان کرد: اگر مشکلاتی به وجود آید در ماه‌های تیر و خرداد خود را نشان می‌دهد؛ یعنی بعد از اینکه دانش‌آموزان فار‌غ‌التحصیل شده و آماده ثبت‌نام هستند و فرم‌های هدایت تحصیلی در دستشان است، مشخص می‌شود؛ با این حال به نظر می‌رسد مشکلات مشابه سال قبل نباشد، اگرچه که هنوز به اندازه لازم اولیا توجیه نشده‌اند.

وی ادامه داد: هنگام آغاز سال تحصیلی جاری به این دلیل که تصمیمات آنی در این باره گرفته و به مردم اعلام شد، به دلیل اینکه اولیا توجیه نبودند، اغماضی در نحوه اجرایی شدن طرح هدایت تحصیلی صورت گرفت، اما بعید است برای سال آتی اغماض دوباره صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: لازم است علاوه بر اینکه مدارس، معلمان و مشاوران اولیا را توجیه می‌کنند، مشاوران نشان دهند که مشاور هستند و رسانه‌ها نیز گاهی در کنار فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی، سیاسی و ... بخشی را نیز به مسائل فرهنگی داده و برای آن وقت بگذارند.

لزوم علمی شدن سازو کار هدایت تحصیلی/ آموزش و پرورش برای اجرای صحیح هدایت تحصیلی زمینه‌سازی نکرد

فاطمه سعیدی 3406756/26/2016 11:41:21 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606107773343760_Thum.jpg
فاطمه سعیدی

فاطمه سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد شیوه‌نامه جدید طرح هدایت تحصیلی که از سوی وزارت آموزش و پرورش تدوین شده است، گفت: هدایت لازمه تحصیل دانش‌آموزان است و در گذشته نیز هدایت تحصیلی انجام می‌شد اما لازمه انتخاب رشته تحصیلی در مدارس که در نهایت منجر به انتخاب رشته در دانشگاه و انتخاب شغل دانش‌آموز خواهد شد، وجود برخی مشاوره‌ها در 3سال متوسطه اول است که متاسفانه سال گذشته این روند با مشکلاتی همراه شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش دیر به این نیاز پی برده‌ است، افزود: سال گذشته مشاورانی که دوره لازم را ندیده بودند، در اختیار دانش‌آموزان بعضی از مدارس گذاشته شدند و طی ساعت‌های کم، دانش‌آموزان را هدایت می‌کردند؛ مشاورانی که بیشتر مشاور تربیتی بودند تا مشاور تحصیلی.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از اینکه سال گذشته مشاوره‌ها بدون اینکه دوره آموزشی ببینند و با تغییر نظام آشنا باشند، به دانش‌آموزان متوسطه اول مشاوره می‌دادند، تصریح کرد: در سال گذشته در پایان خردادماه و اوایل ثبت‌نام اول دبیرستان متاسفانه دانش‌آموزان با مشکل روبرو بودند که این یک اعتراض همه جانبه‌ای را در صدا و سیما و رسانه‌ها داشت به طوری که حتی رئیس جمهور نیز در نشست خبری تاکید داشت که مشکل هدایت تحصیلی باید حل شود.

یکی از اهداف و وظایف مهم آموزش و پرورش ایجاد زمینه رشد تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان است

وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف و وظایف مهم آموزش و پرورش ایجاد زمینه رشد تربیتی و آموزشی دانش‌آموزان است، افزود: عوامل درونی و بیرونی برای انتخاب رشته دانش‌آموزان مهم است که مشاور مدرسه باید آنها را تشخیص داده و دانش‌آموزان را هدایت کند؛ عامل‌های بیرونی خانواده، محیط آموزشی، گروه همسالان، زمینه‌های اقتصادی، روش ورود به آموزش عالی هستند و عوامل درونی نیز هوش، علاقه، اعتقادات، جنسیت، توانایی، مهارت، تجربیات دانش‌آموزان است که مشاور باید با شناسایی این عوامل، دانش‌آموزان را هدایت کند تا هدایت تحصیلی به درستی انجام شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به مشکلی که سال گذشته در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پیش آمد، خاطر نشان کرد: گاهی اوقات دانش‌آموزان را به اجبار به شاخه فنی و حرفه‌ای هدایت می‌کردند و دانش‌آموزان را از رشته مورد علاقه خود بازمی‌داشتند و دلیل مسئولان آموزشی آنها این بود که در رشته علوم تجربی، مازاد داریم و تجمع و ازدیاد دانش‌آموز در این رشته زیاد شده است و بدون هیچ زمینه سازی در این سه سال متوسطه اول، باعث فشار و مقاومت و اعتراض دانش‌آموزان و خانواده‌ها شدند.

امسال فرم‌های هدایت تحصیلی عوض شده است

سعیدی ضمن اشاره به اینکه امسال فرم‌های هدایت تحصیلی عوض شده است، گفت: امسال به مشاوران آموزش ‌هایی داده شده و مدارس نشست‌هایی داشتند، همچنین انجمن‌های مدارس نشست‌هایی را داشتند و امیدواریم با توجه به شناسایی عوامل درونی و بیرونی که ذکر شده، هدایت تحصیلی انجام شده و اتفاقات خوبی در این حیطه بیفتد. بخصوص در بخش فنی و حرفه‌ای که حتما باید زمینه‌سازی آن از قبل انجام شدو و مدارس فنی و حرفه‌ای کشور باید حتما تجهیز، تکمیل و نوسازی شوند و تعداد آنها افزایش پیدا کند و این مسائل زمان‌بر است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس امیدوار است شاهد باشیم دانش‌آموزان بتوانند رشته‌های مورد علاقه خود را بر اساس توانایی ذهنی و هوشی خود انتخاب کنند و آموزش و پرورش نیز بر اساس اصل قانون اساسی موظف است امکانات تحصیل را با توجه به علایق دانش‌آموزان فراهم کند و امیدواریم امسال با حضور وزیر و نیروهای جدید، این اتفاق بیفتد.

آموزش و پرورش بر علاقه و استعداد سنجی دانش‌آموزان تاکید می‌کند

سعیدی معتقد است: آموزش و پرورش بر علاقه و استعداد سنجی دانش‌آموزان تاکید و کار می‌کند و کمیسیون آموزش مجلس، سعی دارد با مسئولان آموزش و پرورش نشستی داشته باشد و کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ورود به این موضوع باید نظر خود را اعلام کند.

عضو کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: به دلیل حجم زیاد کارهای مجلس تاکنون جلسه‌ای در رابطه با هدایت تحصیلی با آموزش و پرورش نداشتیم اما بعد از عید، جلسه‌ای خواهیم داشت تا سازو کار هدایت تحصیلی علمی شود و تسهیلات لازم در نظر گرفته شود و دعوت از مشاوران و کارشناسان و نشست اولیا در مدارس انجام شود تا آموزش و پرورش گزارشی ارائه دهد و در این رابطه با هم همفکری کنیم./

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000