fa , انتخابات, دولت, مجلس, ستاد انتخابات, بررسی صلاحیت, رای الکترونیکی صراحت قانون اساسی درباره نظارت مجلس بر انتخابات شوراها/ نگاهی‌به‌چرایی‌مقوله "مصیبت"تاییدصلاحیت‌ازنگاه‌دبیرشور اهمیت احراز سلامت و شایستگی نزدیک به 200 هزار کرسی شورای شهر و روستا دغدغه همه نهادهای اصلی کشور است. 3/19/2017 9:35:11 AM 3/14/2017 5:46:22 PM Icana http://media.icana.ir//Image/2016/01/201601106839532777_Orig.jpg http://media.icana.ir//Image/2016/01/201601106839532777_Thum.jpg Icana
Icana.ir
شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۸
چاپچاپ با عکس ارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
نمایندگان مجلس تاکید کردند؛

صراحت قانون اساسی درباره نظارت مجلس بر انتخابات شوراها/ نگاهی‌به‌چرایی‌مقوله "مصیبت"تاییدصلاحیت‌ازنگاه‌دبیرشورای‌نگهبان

سرویس سیاسی
اهمیت احراز سلامت و شایستگی نزدیک به 200 هزار کرسی شورای شهر و روستا دغدغه همه نهادهای اصلی کشور است.
شنبه 28 اسفند 1395 ساعت 08:54
صراحت قانون اساسی درباره نظارت مجلس بر انتخابات شوراها/ نگاهی‌به‌چرایی‌مقوله "مصیبت"تاییدصلاحیت‌ازنگاه‌دبیرشورای‌نگهبان

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری خانه ملت؛ بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی،که صلاحیت نهایی کاندیداها را شورای نگهبان مشخص می کند، بررسی صلاحیت کاندیدای شورا های شهر و روستا بر عهده این نهاد نیست و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها متشکل از پنج نفر و مسئولیت هیات نظارت هر استان هم بر عهده سه نفر است.

بنا بر قانون، در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، هیأت‌های نظارت باید اقدام نظارت در همه مراحل کنند تا انتخابات راه قانونی و درست خود را بپیماید و چنانچه به تخلفی از قانون و ‌جریان نادرستی در امور پی ببرند، برای رفع و اصلاح آن تذکر داده و یا کارهای قانونی دیگر ‌انجام دهند.

افراد نیز اگر از جریان انتخابات و وقوع تخلف در آن شکایت داشته باشند، می‌توانند به هیأت نظارت شکایت کرده و هیأت‌های نظارت نیز مکلف به رسیدگی به شکایات هستند و سرانجام باید درستی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به تأیید هیأت نظارت برسد.

بنابراین، برای اجرای نظارت درست و دقیق در مراحل شش‌گانه انتخابات (‌نام‌نویسی، بررسی صلاحیت، تبلیغات، برگزاری انتخابات، رأی‌گیری و تأیید درستی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا) بر عهده هیأت‌های نظارت است.

پس از پایان زمان ‌نام‌نویسی، هیأت‌های اجرایی موظفند بنا بر ماده ۴۶ قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و به منظور احراز شرایط یاد شده در ماده ۲۶ و ۲۹ قانون مذکور از مراجع ذی‌ربط استعلام کنند و این مراجع نیز باید تا ده ‌روز از تاریخ وصول استعلام، نسبت به موارد استعلام کتباً پاسخ دهند.

بنا به ماده ۴۸ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، نظر هیأت‌های اجرایی بخش و شهر و شهرستان، مبنی بر تأیید صلاحیت داوطلبان با تأیید هیأت‌های نظارت شهرستان و بخش معتبر است و چنانچه تا هفت روز از تاریخ دریافت نتیجه رسیدگی صلاحیت داوطلبان، هیأت‌های نظارت مربوطه درباره داوطلب یا داوطلبان نظر خود را اعلام نکنند، نظر هیأت اجرایی ملاک عمل خواهد بود؛ به عبارتی، در این مرحله از رسیدگی هیأت‌های نظارت بخش و شهرستان، تنها تأیید صلاحیت داوطلبان اجرایی را بررسی می‌کنند و نمی‌توانند ردشدگان اجرایی را تأیید کنند.

بررسی سوابق داوطلبان باید محرمانه انجام گیرد، به گونه‌ای که موجب هتک‌ آبروی افراد نشود و بررسی از موارد یاد شده در مواد ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹ و ۳۰قانون انتخابات شورا‌ها خارج نشود و افشای هر گونه اطلاعات دریافت شده توسط اعضای هیأت‌های اجرایی و یا هر شخص دیگری ممنوع است.

بنا بر تبصره ۱ ماده ۵۰ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، داوطلبانی که صلاحیت آن‌ها در هیأت‌های اجرایی رد شده است، می‌توانند تا چهار روز از تاریخ اعلام نام نامزدهای انتخاباتی، شکایت خود را به ترتیب، داوطلبان شورای اسلامی روستا به هیأت نظارت شهرستان و داوطلبان شورای اسلامی شهر به هیأت نظارت استان تسلیم کنند؛ البته به استناد تبصره ۲ همین ماده، شاکیان می‌توانند شکایت خود را تا مهلت مقرر به هیأت اجرایی مربوطه نیز تسلیم کنند.

هیأت اجرایی موظف است، بلافاصله شکایات دریافتی را به هیأت نظارت ذی ربط بفرستد و هیأت‌های نظارت نیز موظفند بر پایه تبصره ۳ ماده ۵۰ قانون انتخابات شورا‌ها تا ده روز از تاریخ دریافت شکایات به آن‌ها رسیدگی و نتیجه را به هیأت‌های اجرایی مربوطه اعلام نمایند و نظر هیأت نظارت در این خصوص قطعی و لازم‌الاجراست؛ به عبارت دیگر، تجدید نظر داوطلبان رد صلاحیت شده معترض روستا در هیأت نظارت شهرستان و تجدید‌نظر داوطلبان معترض رد صلاحیت شده برای شهر‌ها در هیأت عالی نظارت استان انجام می‌پذیرد و نظر هیأت‌های عالی نظارت استان قطعی و لازم‌الاجراست.

مصیبت تائید صلاحیت کاندیداهای انتخابات شوراها

موضوع نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا این روزها داغ است. نگرانی از ورود افراد ناصالح به شوراها که تجربه تلخی در برخی شهرهای کشور، امسال و در سال​های گذشته رقم‌زده است علت پرداختن به این موضوع است.

انتخاب افراد شایسته برای بیش از 196 هزار کرسی شورای شهر و روستا، کار آسانی است ولی اهمیت احراز سلامت و شایستگی این افراد برای ورود به انتخابات آن​قدر بالاست که باید تدبیر مناسب‌تری از وضعیت نظارت فعلی برای آن جست.

در همین رابطه آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان می‌گوید: متأسفانه نظارت در انتخابات شورای شهر حساب و کتاب ندارد و مصیبت است چون صلاحیت‌ها به خوبی رسیدگی نمی‌شود و 400 هزار نفر در انتخابات (شورای شهر) وارد می‌شوند و به خوبی سوابق و شرایط آنها بررسی نمی‌شود. 

اهمیت این موضوع موجب شد تا خبرنگاران از عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری‌اش در سال ۹۵ در این​ باره بپرسند. وی در پاسخ می‌گوید: شورای نگهبان در بحث انتخابات شوراها ورود نخواهد داشت، قانون اساسی چنین اختیاری به شورای نگهبان نداده است. شورای نگهبان در خصوص نظارت بر انتخابات شوراها، نه ادعایی دارد، نه فرصت و نه امکانات لازم را در اختیار دارد. 

این در حالی است که تجربه تلخ نتیجه انتخابات شورای شهر اول که سبب ورود فله‌ای افرادی به شورای شهرهای مختلف از جمله تهران شد در حافظه تاریخی مردم جا گرفته است. به طور مثال در تهران چهره‌هایی مطلقا سیاسی متصدی تصمیم‌گیری برای شهر شدند که کار شورای شهر را به دلیل درگیری‌های سیاسی به انحلال در سال سوم کشاندند.  از سویی دیگر فساد اقتصادی و اخلاقی در برخی از شوراها، می‌تواند لزوم ساماندهی نظارتی دقیق بر بررسی صلاحیت افراد برای کاندیداتوری در انتخابات شوراها را به خوبی نشان دهد، چرا که در این سالهای اخیر ، روزی نبوده که خبری از بازداشت و یا تحت تعقیب قرار گرفتن اعضای شورای شهر و یا روستا در رسانه ها منتشر نشود، به طوری که چندی پیش سامانی سخنگوی وزارت کشور از بازداشت نزدیک به 250 عضو شورای شهر و روستای دوره چهارم خبر داده بود.

 

تعداد اعضای شورای شهر و روستا در سراسر کشور

تعداد کل کرسی‌های اسلامی شهر و روستا حدود ۳۹ هزار و ۵۷۵ است، از این تعداد ۳۶ هزار و ۸۳۸ روستا دارای شورای اسلامی سه نفره، دو هزار و ۷۴۲ روستا دارای شورای اسلامی پنج نفره، هزار و ۵۹ شهر دارای شورای اسلامی پنج نفره، ۱۳۲ شهر دارای شورای اسلامی هفت نفره، ۳۴ شهر دارای شورای اسلامی ۹ نفره و  ۹ شهر دارای شورای اسلامی ۱۱ نفره است.

همچنین پنج شهر شورای اسلامی۱۳ نفره و شهر مشهد شورای اسلامی ۱۵ نفره و شهر تهران شورای اسلامی ۲۱ نفر خواهند داشت.

همچنین توافقات صورت گرفته هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با ستاد انتخابات کشور، به طور کلی در حدود ۱۰ هزار شعبه انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیکی برگزار خواهد شد.

 

اسامی و گرایش ۹۰ عضو هیئت نظارت بر انتخابات شوراها  

ششم مردادماه سال جاری بود که شورای نگهبان با پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا در روز 29 اردیبهشت‌‌ماه سال آینده موافقت کرد.

هیئت‌های نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در تمامی استان‌های کشور، متشکل از نمایندگان مجلس است که تعداد آنها به 90 تن می‌رسد.

پیشتر، در جلسه‌ای محمد محمودی شاه‌نشین به عنوان رئیس، محمدجواد کولیوند به عنوان نایب رئیس، فرهاد تجری به عنوان سخنگو و بهرام پارسایی نیز به عنوان دبیر هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب شده‌اند.

از میان 90 عضو هیئت نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا 36 نماینده عضو فراکسیون ولایت، 35 نماینده عضو فراکسیون امید و 19 نماینده نیز عضو فراکسیون مستقلان ولایی مجلس هستند.

 اسامی 90 عضو هیئت‌های نظارت بر پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا در استان‌های کشور طبق جدول زیر است:

 

خبرگزاری خانه ملت در گفتگو با نمایندگان به بررسی تاثیر عملکرد هیات نظارت بر انتخابات در تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستای مناسب و خدمتگزار پرداخته است.

حمیدرضا کاظمی 3406756/8/2016 12:35:39 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606100653622042_Thum.jpgحمیدرضا کاظمی
حمیدرضا کاظمی

 

حمید رضا کاظمی:  

تائید صلاحیت افراد سالم ضامن سلامت انتخابات شوراها

سید حمید رضا کاظمی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت در خصوص " تاثیر عملکرد هیات نظارت بر انتخابات در تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستای مناسب و خدمتگزار "، با اشاره به اینکه سازوکار قانونی و روندی که باید برای تائید صلاحیت ها و نظارت بر انتخابات شوراها طی شود کاملا مشخص و قانونی است ‌اظهار کرد: سازوکار نظارت بر انتخابات شوراها و نحوه تائید صلاحیت کاندیداها طبق قانون بر عهده مجلس گذاشته شده و علارغم اینکه نمانیدگان علاقه ای به این مسئله ندارند، ولی بر اساس قانون این وظیفه را پیگیری می نمایند.

وی با بیان اینکه باید راهکاری قانونی برای جلوگیری از بروز مشکلات بعد از انتخاب افراد برای حضور در شوراها پیش بینی کرد، بیان داشت: مهمترین امر در موضوع شوراها مسئله بهبود سازوکار در بررسی صلاحیت ها می باشد، تا انسانه های پاک دست و اهل خدمت به شوراها راه پیدا کنند.

کاظمی افزود: هیات های نظارت بر انتخابات شوراها باید افرادی را که دغدغه خدمت و حل مشکلات مردم را دارند را تائید تا مردم بتوانند انسان های خوش فکر و پاک دست انتخاب نمایند.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید نظارت دقیق تر و بهتری بر عملکرد شوراها وجود داشته باشد تا شاهد بروز مشکلات و مسائل حاشیه ای نباشیم، گفت: اینکه باید فکری بر نظارت بر عملکرد شوراها کرد تا بعد از انتخاب افراد شاهد بروز تخلف و مشکلات حاشیه ای نباشیم، کاملا منطقی است.

 

وی با اشاره به اینکه مجلس پیگیر بوده که بحث نظارت بر انتخابات شوراها را به شورای نگهبان واگذار کند که این شورا تاکنون نپذیرفته است،‌تصریح کرد: باید این مسئله هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود ، چرا که روند بررسی تائید صلاحیت ها و نظارت بر انتخابات شوراها کار بسیار سنگینی است و با توجه به اینکه مجلس چنین بودجه و امکاناتی ندارد،‌حل این مشکل باید در دستور کار قرار بگیرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی با ابراز امیدواری از اینکه روند بررسی صلاحیت ها و نظارت بر انتخابات شوراها با دقت نظر بیشتری صورت بگیرد،‌خواستار اجتناب از تائید صلاحیت های سلیقه ای و سیاسی شد تا افرادی که به دنبال تلاش برای خدمت به مردم هستند وارد شوراها شوند.

وی در پایان تاکید کرد: تائید صلاحیت افراد سالم و اهل خدمت بی منت، مطمئنا ضامن سلامت انتخابات شوراهای شهر و روستا خواهد شد.

محمد محمودی شاه نشین 3406756/8/2016 4:38:22 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606102995507873_Thum.jpgمحمد محمودی شاه نشین
محمد محمودی شاه نشین

 

محمودی شاه نشین مطرح کرد:

صراحت قانون اساسی درباره نظارت مجلس بر انتخابات شوراها/تدوین طرح تشکیل دبیرخانه نظارت و اجرای انتخابات شوراها

محمد محمودی شاه نشین در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره موضوعات مطرح شده مبنی بر چگونگی و عملکرد مجلس در نظارت بر انتخابات شوراها، گفت: قانون اساسی شرح وظایف شورای نگهبان را تعیین کرده، اما متأسفانه در آن شرح وظایف، نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در وظایف شورای نگهبان ذکر نشده و نظارت بر این روند به مجلس واگذار شده است.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر چهار سال یکبار از میان داوطلبان، 5 نفر را به عنوان هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا انتخاب می کنند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی برای رفع برخی ایرادات و نواقض در روند نظارت بر انتخابات شوراها، در حال تدوین طرحی برای تشکیل دبیرخانه دائمی نظارت بر انتخابات شوراها هستیم تا این دبیرخانه ضمن نظارت بر روند اجرای انتخابات، عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا را در طی دوره فعالیتشان رسیدگی کند.

محمودی شاه نشین تصریح کرد: در شرایط کنونی نظارت و اجرای انتخابات شوراهای شهر و روستا دارای نظم و فرایند مطلوبی است و نشست های مشترکی میان مجلس با وزارت کشور و شورای نگهبان برگزار شده است و سعی پارلمان  این است که یک انتخابات منظم و مبتنی بر قانون برگزار شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در عرصه انتخابات شوراهای شهر و روستا، بیش از 120 هزار نفر به عنوان اعضای شوراها انتخاب می شوند، بنابر این طیف حضور کاندیداها و روند برگزاری انتخابات دارای تنوع بسیاری است،  از این رو برای نظارت و اجرای انتخابات در حال به کارگیری امکانات مجلس و سایر دستگاه ها هستیم.

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: در سنوات گذشته مجلس به دنبال انتقال وظیفه نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا به شورای نگهبان بود، اما این شورا به علت مغایر با قانون اساسی با این مسئله مخالفت می کرد، البته شورای نگهبان اخیرا اعلام کرده که برای همکاری دفاتر این شورا با مجلس در شهرها بخشنامه صادر می کند./

امیر خجسته در غرفه خانه ملت 34067511/6/2016 4:36:58 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/11/201611108983631513_Thum.jpg
امیر خجسته در غرفه خانه ملت

 

امیر خجسته:

نظارت مجلس بر روند انتخابات شوراها به دلیل نبود امکانات مطلوب نیست

امیر خجسته در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت پیرامون " تاثیر عملکرد هیات نظارت بر انتخابات در تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستای مناسب و خدمتگزار "، بیان داشت: هیات های نظارت بر انتخابات شوراها در مرحله تائید صلاحیت ها باید ملاک های قانونی را مد نظر داشته و افرادی را تائید صلاحیت کنند که واقعا دغدغه خدمت به مردم و تلاش برای بهتر شدن وضعیت را دارند و از کارآمدی در سطح بسیار بالای برخوردار باشند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که به دنبال لابی گری، کسب منفعت، درآمد و ارتقا هستند نباید جای در شوراها داشتند باشند چرا که شورها سکوی پرش برای رسیدن به مراتب بالاتر نیست، گفت: شوراها جایگاهی برای خدمت بی منت و تلاش صادقانه به مردم شهر و روستا است و افرادی باید برای حضور در این مکان تائید صلاحیت شوند که واقعا در پی خدمت باشند.

خجسته با اشاره به اینکه مردم خواستار افرادی هستند که بتوانند در شوراها برای بهبود وضع شهر و روستاها تلاش کنند، تصریح کرد: کار برای مردم لذت بخش است و باید بدون چشم داشت نیز باشد، پس در این راستا وظیفه هیات های نظارت به منظور تائید صلاحیت افراد بسیار سنگین و قابل توجه است که نباید تحت تاثیرات مسائل حاشیه ای قرار بگیرند.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه افرادی در برخی از شوراها دیده شده که برای کسب منفعت و منافع مالی دغدغه حضور در شوراها را دارند،  افزود: باید در مرحله تائید صلاحیت ها و نظارت بر انتخابات شوراها از ورود چنین افرادی جلوگیری شود تا انسان های سلام و اهل خدمت وارد این عرصه شوند.

وی سیاسی شدن شوراها را عاملی برای آسیب جدی و بزرگی برای خدمت رسانی به مردم دانست و تصریح کرد: سیاسی کاری در شوراها باعث میشود که در هم همه دعواهای جناحی و گروهی مردم به فراموشی سپرده شوند و این امر باعث نارضایتی مردم می گردد.

خجسته با تاکید بر اینکه برای انتخاب افراد برای حضور در رقابت های انتخاباتی در شوراها باید دفت نظر بیشتری صورت بگیرد،‌گفت: متاسفانه مجلس به دلیل نداشتم امکانات و منابع و نیروی انسانی مناسب توانایی نظارت بر انتخابات شوراها را به صورت دقیق و مطلوب ندارد و باید فکری به حال این موضوع صورت بگیرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی با اشاره به اینکه تائید صلاحیت ها از مراجع چهارگانه صورت می گیرد،تاکید کرد: نباید افرادی تحت فشارهای سیاسی، رانت ها و لابی های اقتصادی برای حضور در انتخابات شوراها تائید شوند، چرا که مطمئنا این عده به فکر خدمت و آبادانی شهر و روستا نخواهند بود و باید افراد سالم و پرتلاش وارد این چرخه خدمت رسانی وارد گردند.

پروانه مافی 34067511/7/2016 5:08:25 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/11/201611100023389966_Thum.jpg
پروانه مافی

 

پروانه مافی :

عمل به مر قانون در هیات های نظارت بر انتخابات شوراها مورد تاکید است

پروانه مافی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت پیرامون " تاثیر عملکرد هیات نظارت بر انتخابات در تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستای مناسب و خدمتگزار "، گفت: روند تائید صلاحیت ها در انتخابات شوراها تحت نظر مراجع 4 گانه انجام می شود و بعد از ارسال مدارک از سوی هیات های نظارت به این مراجع اعلام نظر صورت می گیرد و پس از آنکه نسبت به نداشتن مشکل تائیدات صورت گرفت این افراد مجوز حضور در انتخابات را پیدا می کنند.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه مراجع 4 گانه از جایگاه رفیع و بالای برخوردار هستند و تائید صلاحیت های صورت گرفته مطمئنا با نظر همه جانبه صورت می گیرد،‌اظهار کرد : این مراکز عبارتند از وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و ثبت احوال که فقط سوابق را اعلام می‌کنند؛ مثلاً قوه قضائیه اعلام می‌کند که فردی محکومیت دارد یا نه، چون همه نوع محکومیتی دلیل رد صلاحیت نیست.

وی افزود: پس از اعلام نظر مراکز چهارگانه، پرونده کاندیداها در هیئت اجرایی شهرستان‌ها بررسی خواهد شد و پس از بررسی سوابق در هیئت نظارت شهرستان‌ها و فرمانداری‌ها رد یا تایید صلاحیت افراد را اعلام خواهند کرد.

مافی در خصوص ساز و کار نظارت بر انتخابات پیش‌رو با اشاره به اینکه مرّ قانون مد نظر هیات های نظارت بر انتخابات شوراها قرار دارد، گفت: قانون انتخابات و دو قانون فرادستی یعنی قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در جریان نظارت سرلوحه اقدامات این هیات ها قرار دارد.

وی افزود: عدم سوءاستفاده از امکانات دولتی، جلوگیری از رانت‌خواری، شفافیت در هزینه‌ها و زمان قانونی انجام تبلیغات مورد تأکید می باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی،‌ تاکید کرد: باید کار تائید صلاحیت ها و نظارت بر انتخابات شوراها در هیات های نظارت بر طبق مر قانون صورت بگیرد و تنها عمل دقیق به قانون مد نظر قرار بگیرد.

علیرضا بیگی 3406755/30/2016 11:31:01 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/05/201605105547664833_Thum.jpg

علیرضا بیگی

بیگی :

تائید صلاحیت های نادرست ضربات جبران ناپذیری به اعتماد مردم در انتخابات شوراها وارد می کند

 

احمد علیرضا بیگی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت پیرامون " تاثیر عملکرد هیات نظارت بر انتخابات در تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستای مناسب و خدمتگزار "، با تاکید بر اینکه دستگاه ها و مراجع 4 گانه در استعلام افراد برای حضور در انتخابات شوراهای شهر و روستا باید دقت نظر بیشتری برای حضور افراد بدون مشکل داشته باشند، گفت: هیات های نظارت هم باید نسبت به تائید افرادی که دغدغه خدمت دارند نه اینکه تامین منافع مالی خود و یا گروه های سیاسی مراقبت های لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید تائید صلاحیت ها بر اساس منافع مردم، جامعه و کشور باشد نه تائیدی برای دلخوشی و رضایت افراد و گروه های سیاسی، تاکید کرد: تائید صلاحیت های نادرست ضربات جبران ناپذیری به اعتماد مردم و البته شهر و روستاه ها خواهد زد که جبران آن بسیار سخت و گاهی اوقات نشدنی است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حجم بالای مسائل مالی در حوزه شهرداری ها و شوراها، تصریح کرد: باید افرادی وارد این عرصه شوند که بخواهند برای رفاه شهروندان قدمی بردارند، نه اینکه برای کسب منافع مالی خود و گروه های وابسته به آنها تلاش کنند.

وی افزود: حجم بالای منابع مالی متاسفانه برخی افراد را وسوسه کرده و باعث می شود که مشکلات مالی و فسادهای اقتصادی در این نهاد خدمت گزاری صورت بگیرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی مردم با بیان اینکه اقدامات و تلاش های هیات های نظارت بر انتخاب شوراها در تائید افراد پاک دست و خدمتگزار مطمئنا می تواند عاملی جهت بهبود شرایط شهر و روستاها شود، گفت: این هیات ها در انتخاب افراد باید دقت نظر بیشتر به خرج دهند و اجازه ورود افراد که در پی کارکردن برای مردم  نیستند را ندهند در واقع وظیفه هیات های نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا بسیار سنگین است و آنها باید دقت لازم را برای تائید افراد سالم و عاشق خدمت انجام دهند./

پایان پیام

ارسال نظر
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

خبر مرتبط

زنجیره خبر

fa Icana

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Icana.ir ۲۰۱۷ ©

Powerd By : Tasvirnet