Icana.ir
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
داود محمدی:

هدایت تحصیلی دانش‌آموزان یک فرآیند است نه یک فرم کاغذی اجباری/ اجرای یکباره طرح خطرناک است

سرویس فرهنگی
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های هدایت تحصیلی باید از اول ابتدایی ایجاد شود، تصریح کرد: اینگونه نیست که در مقطع دوره دوم متوسطه کاغذی را به دست دانش‌آموز داد و به او گفت باید به فلان رشته رود.
جمعه 23 تیر 1396 ساعت 15:32
هدایت تحصیلی دانش‌آموزان یک فرآیند است نه یک فرم کاغذی اجباری/ اجرای یکباره طرح خطرناک است نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های هدایت تحصیلی باید از اول ابتدایی ایجاد شود، تصریح کرد: اینگونه نیست که در مقطع دوره دوم متوسطه کاغذی را به دست دانش‌آموز داد و به او گفت باید به فلان رشته رود. http://media.icana.ir/Image/2016/10/201610109604860005_Thum.jpg£داوود محمدی تهران£ هدایت,تحصیلی,دانش‌آموزان,یک,فرآیند,است,نه,یک,فرم,کاغذی,اجباری/,اجرای,یکباره,طرح,خطرناک,است Icana

داود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه از حدود 1میلیون کنکوری امسال قریب به 600هزار نفر متقاضی رشته‌های تجربی بودند، گفت: قطعاً این امر مشکل‌زا است و توسعه متوازن را دچار ایراد می‌کند زیرا  رشته‌های درسی باید بر اساس نیاز‌های جامعه طراحی شود و این نیازها است که تعیین کننده میزان ورودی دانشگاه‌ها و تعریف رشته‌های مختلف است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه این اشکال از سال‌های گذشته در آموزش و پرورش اتفاق افتاده است، افزود: آموزش و پرورش در گذشته ساماندهی مناسبی در این امر انجام نداده است و به همین دلیل تعداد متقاضیان در رشته علوم تجربی زیاد شده است.

عضو کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید به آرامی و با برنامه و به صورت علمی، این ساماندهی را در درون خود انجام دهد، تصریح کرد: اگرچه این توازن باید در آموزش و پرورش ایجاد شود اما به یکباره عملی نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطر نشان کرد: سال گذشته آموزش و پرورش با هدایت تحصیلی که رویکرد اجباری به خود گرفته بود، اشتباهی را رقم زد و کمیسیون آموزش مجلس نیز مخالفت کرد؛ اکنون نیز بحث این است که آموزش و پرورش باید با برنامه‌ریزی و دقت لازم و به صورت علمی این توازن را در مدارس کشور ایجاد کند؛ از طرفی نیز چاره‌ای نیست که دانش‌آموزان را در رشته‌های متنوعی تقسیم‌بندی کرد و البته نیاز این کار تشویق و ترغیب آنها به ورود به رشته‌های دیگر است.

محمّدی با تاکید بر اینکه باید توازن در وزارت علوم نیز براساس نیاز صورت بگیرد، ادامه داد: با توجه به گنجایشی که در  دانشگاه پیام نور، آزاد، دولتی  و ... است، باید وزارت علوم نیز با همکاری با وزارت آموزش و پرورش و صاحب نظران اهتمام بورزد و به نسبت توازنی را ایجاد کند تا مشکلی به وجود نیاید.

عضو کمیته فرهنگ و تربیت اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: زمانی تعداد داوطلبان در رشته ریاضی زیاد و تجربی کمتر بود. در حال حاضر تعداد داوطلبان رشته تجربی زیاد است و چنین امری نشاندهنده آن است که در گذشته برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت نگرفته است لذا بایستی کار به طور علمی انجام شود؛ شواهد و قرائن نشان می‌دهد آموزش و پرورش به این امر اهتمام دارد و ما توصیه کردیم که این کار را دفعتا انجام ندهند، انجام آن به این شکل و به یکباره مشکل سالهای گذشته را حل کردن، کار خطرناکی است.

زیرساخت‌های هدایت تحصیلی باید از اول ابتدایی ایجاد شود

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات موجود در این زمینه مربوط به درست انجام نشدن هدایت تحصیلی است، افزود: باید ابتدا زیرساخت‌های هدایت تحصیلی به وجود بیاید و از اول ابتدایی برای آن برنامه‌ریزی شود؛ یعنی دانش‌آموز ابتدایی باید به تدریج آموزش ببیند تا در دوره اول و دوم متوسطه آمادگی و آگاهی لازم و کافی برای دانش‌آموز و خانواده وی ایجاد شده باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهایی این کار را انجام دهد و رسانه‌های جمعی، صدا و سیما و ... می‌توانند در معرفی رشته‌ها بسیار مؤثر واقع شوند. رشته‌های درسی در گذشته به خوبی معرفی نشدند درحالیکه باید در دوره راهنمایی تحصیلی رشته‌ها به خوبی معرفی شده و آگاهی لازم به خانواده و دانش‌آموزان داده می‌شد؛ اگرچه این کار تا حدودی و البته با اشکالاتی انجام می‌شد ولی با اجرای شیوه 6، 3، 3 مشکلات افزایش پیدا کرد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش وظیفه سنگین و مهمی بر بهینه کردن هدایت تحصیلی دارد، خاطر نشان کرد: هدایت تحصیلی نباید به‌گونه‌ای باشد که فقط فرمی داده شود تا خانواده و دانش‌آموز آن را امضا کنند. هدایت تحصیلی یک فرایند است که از ابتدای تحصیل در دانش‌آموز باید بوجود آید و در مراحل نیز خود را نشان می‌دهد. اگر فکر کنیم در یک مقطع دوره دوم متوسطه فقط می‌توانیم کاغذی را به دست دانش‌آموز بدهیم و در آن فرم مشخص کنیم امر درستی نیست و این فرایند باید به طور دقیق و علمی انجام شود./

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC