هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
اکبر نصراللهی:

تعامل بین رسانه‌ها و مسئولان ضعیف و به زمان وقوع بحران محدود است

سرویس دیگر رسانه‌ها
نشست «آسیب‌شناسی عملکرد رسانه‌ها در مدیریت بحران» نحوه و کیفیت تعامل بین رسانه‌ها و مسؤولان در دانشگاه تهران برگزار شد .
جمعه 23 تیر 1396 ساعت 23:10
تعامل بین رسانه‌ها و مسئولان ضعیف و به زمان وقوع بحران محدود است نشست «آسیب‌شناسی عملکرد رسانه‌ها در مدیریت بحران» نحوه و کیفیت تعامل بین رسانه‌ها و مسؤولان در دانشگاه تهران برگزار شد . http://cdn.icana.ir/d/019/201610100823873899.jpg تعامل,بین,رسانه‌ها,و,مسئولان,ضعیف,و,به,زمان,وقوع,بحران,محدود,است Icana

به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از جمهوریت؛ نشست «آسیب‌شناسی عملکرد رسانه‌ها در مدیریت بحران» نحوه و کیفیت تعامل بین رسانه‌ها و مسؤولان در دانشگاه تهران برگزار شد .

 این پنل با حضور دکتر اکبر نصراللهی ، دکتر حسن خجسته، دکتر طاهر روشندل و  دکتر عباس استادتقی‌زاده و با مدیریت دکتر پروانه پیش نمازی در حاشیه چهارمین کنفرانس جامع مدیریت بحران و HSE برگزار شد.

دکتر اکبر نصرالهی در این پنل تخصصی با آسیب شناسی تعامل رسانه‌ها و مدیران بحران گفت ؛تعامل بین رسانه‌ها و مسئولان به ویژه در کشور ما که در معرض انواع مخاطرات و بحران های قرار دارد، مطلوب و مناسب نیست و به مرحله وقوع بحران ، برخی موضوعات و ارتباط با سطوح خاصی از مسئولان محدود است. 



به گفته دکتر نصراللهی بدیهی است هر جا که بحران وجود دارد برای مدیریت آن باید از ابزارهای مختلف رسانه ای استفاده کرد اما قرائن و شواهد نشان می دهد،مسولان در بحران ها حداقل استفاده را از رسانه ها می کنند و فقط در موقعی که بحران هایی مختلف مثل سیل و زلزله روی می دهد به سراغ رسانه ها می آیند آن هم از رسانه های نو ظهور و جدید مثل شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند و یا آن ها را مکمل رسان های رسمی و یاور خود نمی دانند. 
 

 


مدیر گروه ارتباطات تهرات شمال با ذکر مصادیق و شواهد مختلف در این زمینه افرود : با قاطعیت می گویم در بحران‌های مختلف مسولان و رسانه ها نتوانسته اند تعامل مناسبی در جهت مصالح و منافع مردم و کشور برقرار کنند، بردارند.

وی ادامه داد: مرور بحرانها و مطالعه عملکرد رسانه ها و مسولان نشان می دهد در مراحل مختلف بحران‌ به ویژه قبل و بعد از بحران، این تعامل بین رسانه‌ها و مسئولان وجود نداشته وارتباط همواره قطع و یا نامناسب بوده و عملا اقدامی موثر انجام نشده است به نوعی که "کار رسانه و مسئولان با شروع بحران آغاز و با پایان آن به اتمام می رسد".

سوالات مهم در این زمینه این است رسانه ها چقدر و چگونه به بحث های مربوط به بافت های فرسوده و اماکن آسیب پذیر در قبل از آتش سوزی پلاسکو پرداخته اند؟ 

بعد از آوار برداری ساختمان پلاسکو ، چه میزان این موضوع را پیگیری کرده اند ؟

یا در زمینه آلودگی هوا مسئولان با وجود تعطیلی پایتخت و شهرهای بزرگ در روزهای مختلف سال و تلفات و خسارت های بسیار زیاد ، چقدر از ظرفیت های رسانه ای برای این موضوع استفاده کرده اند و رسانه ها چقدر در این موضوع ، مسِئولانه و متعهدانه کار کرده اند؟

همین غفلت و کم کاری و فرصت سوزی در مورد ریزگرد های خوزستان، بحران های زیست محیطی بویژه اب وجود دارد.

ریزگرد ها از سال 82 در خوزستان خودنمایی کرد و رد پای بحران آب از سال ها قبل آشکار شد ؛ اگر تعامل خوبی بین رسانه ها و مسولان در خصوص وجود داشت نباید ریزگرد هاو بحران آب به مشکل امنیتی این روزهای کشور تبدیل می شد. در سال 91 تحقیقی را در زمینه آب پوشش اخبار آب در شبکه های 1 سیما و شبکه 5 تهران انجام دادیم ، بر اساس این تحقیق فقط 1 درصد خبرهای این شبکه ها به موضوع آب اختصاص داشته است ؛ آن هم در حد هر خبر 30 ثانیه و در اولویت چهارم به بعد پخش شدند. همچنین در همین تحقیق مشخص شد که بین نظر کارشناسان و مسئولان آبفا با نظردروازه بانان خبر در این زمینه فاصله زیادی وجود دارد و هر کسی کار خود را می کند . بر اساس نتایج این تحقیق هشدار داریم با توجه به جدید بودن بحران آب، رسانه ها و مسئولان باید تعامل مستمر داشته باشند اما اینک بعد از چند سال رسناه همان روش قبلی را دارد و رییس کمیسون امنیت ملی مجلس و وزیر نیر هشدار می دهند آب مشکل امنیتی است و بارندگی خوزستان 48 درصد کمتر از سال قبل است . این همه تاخیر نشان می دهد به حرف های کارشناسان در زمینه مخاطرات و بحران ها توجه نمی شود .

دکتر اکبر نصر‌الهی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد : بحث‌هایی که خطاب به رسانه‌ها عنوان می‌شود صرفا مربوط به رسانه‌ی ملی نیست و همه رسانه‌ها باید به وظیفه خود در مخاطرات و بحران ها به درستی عمل کنند؛ فضای مجازی هم نباید مستثنی دانست بلکه متناسب با ظرفیت ، جذابیت و قدرتی که دارند باید از آنها استفاده شود ؛آنها ابزار هستند بحران نیستند و می توان از این ابزارهای محبوب ، پرمخاطب و فراگیر و پر مصرف استفاده کرد ؛ شبکه‌های مجازی سونامی قدرت را در بحث جریان سازی بحران‌ها شکل می‌دهند. چرا در سال 95 سونامی مطالبه گری و انتقاد در ماجرای ریزگرد های خوزستان و توجه مسئولان و مردم در این زمینه بالا رفت؟ یقینا شبکه‌های اجتماعی در این زمینه موثر بوده اند .و رسانه های رسمی و مسئولان را به دنبال خود کشانده اند. 
 

 


نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه هاز حرفه ای با تاکید بر توجهوهمزمان رسانه ها به حق مردم به دانستن و حق آنان در زمینه امنیت روحی و روانی گفت : وقتی می گوییم رسانه به بحران بپردازد مفهومش این نیست که به نگرانی دامن زده و منافع و امنیت ملی و آرامش روانی مردم را نادیده گرفته شود؛ بی تردید رسانه ها در پوشش و اطلاع رسانی مخاطرات و بحران ها باید همزمان به حق مردم در زمینه مطلع بودن و حق داشتن امنیت روحی و روانی مردم توجه کنند .

دکتر نصراللهی افزود : تاکید من این است رسانه ها و مسئولان باید به جای اتخاذ راهبرد های غیر متهعدانه و غیر حرفه ای سکوت و انکار در عصر تعدد و کثرت رسانه ها و پاک کردن صورت مسئله ، به چگونگی پرداخت مخاطرات و بحران ها توجه کنند .

به گفته مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد واحد تهران شمال ، در حال حاضر چون آنها کار خود را به درستی انجام نمی دهند و جسارت هوشمندانه و تسلط حرفه ای ندارند به راحت ترین و غیر مسولانه ترین روش در این زمینه روی آورده اند و به بهانه اینکه پرداختن به مخاطرات و بحران ها مردم را نگران می کنند و امنیت ملی را به مخاطره می اندازند و از ایفای وظیفه حرفه ای، شرعی و ملی خود سرباز می زنند.

وی با اشاره به این که همواره تعامل ناکافی و محدودی ما بین مسئولان و رسانه‌ها وجود داشته است افزدد: به عنوان مثال فقط در مرحله دوم بحران یعنی زمان وقوع سیل مسئولان ارتباط خوبی با رسانه‌ها دارند اما این ارتباط مستمر نیست و بعد از فروکش کردن سیل و مهار آن خاتمه می یابد. همجنین این ارتباط نباید به صداو سیما محدود باشد. امروزه برخی کانال های تلگرامی و سایت‌های خبری بیش از برخی بخش های صدا و سیما مخاطب دارند بنابر این ارتباط نباید به مقاطع و سطح و مرحله خاص محدود باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه ازاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت با پیشرفت تکنولوژی ها، هیچ بحرانی غیر قابل پیش بینی وجود ندارد حتی حدود 90 درصد مسئل زلزله قابل پیش بینی است و فقط زمان دقیق وقوع آن را را نمی شود پیش بینی کرد بنابراین می شود با برنامه ریزی و آموزش و سایر اقدامات خسارات و تلفات را به حداقل رساند انا اینگونه نیست . به عنوان مثال طوفانی که در سال 94پس از عید فطر اتفاق افتاد از قبل مشخص بود که قطب سفر مردم کجاست ؛ حدود 40 میلیون سفر داشتیم و مسئولان و رسانه ها آن را می دانستند اما در این زمینه اطلاع‌رسانی کافی نکردند و اقدامات لازم را را انجام نداده اند و نتیجه اش خسارت جبران ناپذیر مالی و جانی به مردم بود .و کی هم بعدها این موضوع را پیگیری نکرد متاسفانه در حال حاضر وضعیت به طوری است که بعد از بحران پرونده ها بسته می‌شود ومسئولان هم نمی‌خواهند پرونده ادامه یابد. یا در جریان برف مازندران در سه نوبت با وجود قابل پیش بینی بودن این حادثه ، دور تسلسل غفلت و فرصت سوزی روی داد و دقیقا به علت های مشابه و در مکان مشابه اتفاق مشابه روی داد و مردم و کشور دچار مشکل شده اند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه متاسفانه نگاه به مسائل بحرانی همواره نگاه سیاسی بوده است ، افزود: یکی از ضعف‌های رسانه به ویژ ه صدا و سیما داشتن نگاه سیاسی به بحران است. در حالی که باید نگاه غیر سیاسی و تخصصی در مدیریت مخاطرات و بحران های ملی حاکم باشد

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با اشاره به ضعف صداو سیما در اطلاع‌رسانی در مواقع بحران گفت : صدا و سیما حدو د 150 ساعت خبر، فقط در 24 ساعت پخش می کند ؛ 
سوال این است چه میزان از ظرفیت خبر رسانه‌ ملی در مخاطرات و بحران ها به مخاطرات و بحران هایی مثل آب ، آلودگی هوا اختصاص داشته است ؟
بحث‌ریزگرد‌ها از سال 82 مطرح بود ؛ رسانه چه نقشی در این زمینه ایفا کرده است ؟ در ماجرای فساد اقتصادی ، حقوق های نجومی ، املاک شهرداری ، بحران های فرهنگی و موضوع مرتضی پاشایی، سعید طوسی و عباس کیارستمی چه میزان و چگونه ورود کرده است ؟

تحقیقات و بررسی ها نشان می دهد رویکرد رسانه ها در این زمینه سنتی و راهبردشان انفعالی و واکنشی بوده است . البته مسئولان هم همین رویکرد و راهبرد را داشته اند که با توجه به ضعف هایی که دارند طبیعی است اما رسانه ها باید در این زمینه متعهدانه در زمین مسئولان بازی نکنند و منافع مردم و نظام را مد نظر داشته باشند.

صدا و سیما به هنگام وقوع طوفان آیرن در آمریکا در سال 90 سه هزار ثانیه زمان به آن اختصاص داد اما همزمان با وقوع طوفان دیگری در ایران دوهزار ثانیه به آن اختصاص داد. 

دکتر نصراللهی افزود: متاسفانه صداو سیما حوادث و مشکلات کشورهای غربی بویژه آمریکا را بزرگنمایی می کنند اما به مخاطات و حوادث مربوط به داخل کشور توجه ناکافی دارند.

مدیر کل سابق نظارت و ارزیابی اخبار و برنامه های سیاسی صدا و سیما گفت: مرور بحران های چند سال گذشته نشان می دهد که تعامل بین رسانه هو و مسولان در قبل و بعد از وقوع بحران وجود نداشته و ارتباط قطع بوده است در واقع کار رسانه ها با وقوع بحران شروع و با پایان آن نیز پایان می یابد.

وی با بیان این که متاسفانه ستادهای بحران خود دچار بحران هستند، افزود:تشکیلاتی که نتوانند کارشان را به درستی انجام دهند خود در بحران بسر می برند، همچنین رسانه ای که کارش اطلاع رسانی و آموزش است، اگر نتواند وظایف خود را انجام دهد، خودش در شرایط بحران است.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای در پایان این سوال را مطرح کرد :
آیا اطلاع رسانی و آموزش به مردم در زمینه مخاطرات و بحران ها در قالب حرفه ای و در زمان مناسب ، نگرانی ایجاد می کند یا نگفتن آن غیر طبیعی و نگران کننده و منطبق با با منافع برخی از مسئولان ضعیف و رسانه ای غیر مسئول است ؟
 

در نشست «آسیب‌شناسی عملکرد رسانه‌ها در مدیریت بحران» کارشناسان دیگر شرکت کننده ، با اشاره به ضعف تعامل مسئولان و رسانه ها در مدیریت بحران خواستار رفع این معضل شدند.

به گفته دکتر روشندل استاد دانشگاه تهران ، مسولان در مواقع بحران، برای ارتباط با رسانه‌ها تبحر لازم را ندارند و رسانه‌ها هم در زمان بحران، رویکرد بحران‌گریزی و بحران‌ستیزی دارند .

در این نشست دکتر خجسته با بیان تاثیر چگالی بحران در انتشار گسترده آن در رسانه ها و جلب نظر افکار عمومی خاطرنشان کرد، بنابر همین اصل برخی از حوادث با وجود تلفات کمتر از برد رسانه ای بالایی برخوردار می شود و مورد توجه افکار عمومی قرار می گیرد.

وی افزود: به همین دلیل حادثه سیل سیستان و بلوچستان به اندازه حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو مورد توجه قرار نگرفت چون حادثه پلاسکو از نوع حادثه داغ است و چگالی بالایی دارد اما حادثه سیل از این شرایط برخوردار نیست. 

دکتر پروانه پیشنمازی رییس این پنل نیز بد اشاره به وجود خلأ ارتباطی و آگاهی بین رسانه‌ها و مسئولان مدیریت بحران گفت : تولید اطلاعات توسط مراکز تخصصی باید به‌شکل جدی‌تر پی گیری شود. 

این مدرس دانشگاه بر لزوم شکل گیری گرایش‌های جدید در زمینه روزنامه‌نگاری بحران به عنوان یکی از الزامات و خلأهای موجود، تاکید کرد.

پایان پیام

کلید واژه ها

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000