هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
نمایندگان مجلس تأکید کردند:

دست آموزش و پرورش برای نوسازی و بهسازی مدارس به‌تنهایی صدا ندارد

سرویس فرهنگی
نمایندگان مجلس از پایین بودن اعتبارات مربوط به نوسازی، مقاوم‌سازی و تجهیز مدارس استان‌ها انتقاد کردند و خواستار مشارکت دیگر دستگاه‌ها در این امر شدند.
جمعه 13 مرداد 1396 ساعت 09:34
دست آموزش و پرورش برای نوسازی و بهسازی مدارس به‌تنهایی صدا ندارد نمایندگان مجلس از پایین بودن اعتبارات مربوط به نوسازی، مقاوم‌سازی و تجهیز مدارس استان‌ها انتقاد کردند و خواستار مشارکت دیگر دستگاه‌ها در این امر شدند. http://cdn.icana.ir/d/019/201708107530869800.jpg دست,آموزش,و,پرورش,برای,نوسازی,و,بهسازی,مدارس,به‌تنهایی,صدا,ندارد Icana

خبرگزاری خانه ملت، سرویس فرهنگی _ مریم ابوفاضلی؛ تیرماه امسال ششمین نشست شورای هماهنگی و بهبود و ارتقای شاخص‌های آموزش وپرورش در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور به میزبانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و باحضور وزیر آموزش وپرورش برگزار شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس کشور در این نشست از نیاز آموزش وپرورش به اعتبار هزار میلیاردی برای تعمیرات اساسی 105هزار مدرسه در کشور در سال 96 خبر داد و اعلام کرد: تأمین این هزینه از سوی آموزش وپرورش به تنهایی مقدور نیست و برای افزایش طول عمر فضاهای ساخته شده آموزشی و پرورشی، به یاری سازمان‌ها و نهادهای دیگر نیاز است؛ اگر در سازمان برنامه و بودجه، ردیف اعتباری به منظور تجهیز و نگهداری مدارس اختصاص یابد، مشکل نگهداری مدارس حل خواهد شد و مدارس عمر مفید بیشتری خواهند داشت.

در همین راستا، رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس با انتقاد از اینکه اعتبار ساخت مدرسه در این استان صفر است، تصریح کرد: دولت حتی در تامین اعتبار دیوارچینی دور مدارس کم توان ظاهر شده است.

در این باره سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اعتبارات مدارس باید با لحاظ شرایط اقلیمی، صعب‌العبور و محرومیت شدید آنها باشد، از قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) خواست به پروژه مدرسه‌سازی در مناطق محروم ورود کند.

همچنین عضو مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس معتقد است استان وی سالیانه با کمبودهای بسیاری برای بازسازی، نوسازی و تجهیز و توسعه مدارس مواجه است.

بر این اساس عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس معتقد است اگر رویکرد دولت در بحث نوسازی مدارس تغییر نکند، شاهد تعطیلی بسیاری از مدارس و بازماندن بسیاری از دانش‌آموزان از تحصیل خواهیم بود.

در ادامه عضو مجمع نمایندگان استان ایلام در مجلس از پایین بودن اعتبارات مربوط به نوسازی، مقاوم‌سازی و تجهیز مدارس این استان انتقاد و تصریح کرد: کمتر از۲۰درصد اعتبارات تخصیص پیدا می‌کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از کمبود اعتبارات در حوزه نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نظرات خود را عنوان کردند که در ادامه می‌خوانید.

بنگاه‌های اقتصادی به یاری آموزش‌وپرورش بیایند/۴۲۰مدرسه با ریسک ایمنی بالا در هرمزگان

 

حسین هاشمی تختی نژاد 3406756/21/2016 4:19:28 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606106934040419_Thum.jpg
حسین هاشمی تختی نژاد

حسین هاشمی تختی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به وضعیت مدارس استان هرمزگان و نیاز آنها به بازسازی، نوسازی و تجهیز و توسعه گفت: در هرمزگان در حدود 420مدرسه تخریبی وجود دارد و ضمن بازدید از این مدارس مشاهده شد درس خواندن دانش‌آموزان در این مدارس با ریسک بالایی همراه است و با یک باران تند یا زمین لرزه ضعیف نیز احتمال ریزش وجود دارد و خطرآفرین است.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی افزود: استان هرمزگان به 1600مدرسه نیاز دارد که این امر جزء کمبودهای استان به شمار می‌آید و اگرچه مجمع خیرین استان هرمزگان نیز کمک‌های خوبی کرده‌اند و در سال‌های گذشته ساخت و سازهای خوبی نیز صورت گرفته اما متاسفانه دولت نتوانسته به تعهدات خود عمل کند.

دولت حتی در محوطه‌سازی و دیوارچینی دور مدارس کم توان است

عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان در ادامه گفت: قرار بر این بوده 50درصد خیرین کمک کنند و 50درصد دولت کار را انجام دهد اما دولت حتی در بخش محوطه‌سازی و دیوارچینی دور آن نیز کم توان ظاهر شده و نتوانسته تامین اعتبار کند؛ بنابراین در این راستا مشکل وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته تنها 6میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز و تعمیر مدارس استان هرمزگان اختصاص داده شد؛ 3میلیارد تومان برای تجهیز و 3میلیارد برای تعمیر و امسال نیز در حدود 11میلیارد در نظر گرفته شده و مثل سال گذشته نیمی از آن برای تجهیز و نیمی برای تعمیرات استفاده خواهد شد لذا ضرورت دارد که سازمان توسعه و تجهیز مدارس کشور اعتبار خوبی در نظر بگیرد.

هاشمی تختی‌نژاد با انتقاد از اینکه از اعتبارات استانی سهمی به عنوان اعتبار ساخت مدرسه در نظر گرفته نشده، تصریح کرد: اعتبارات استانی تنها برای تعمیر و تجهیز در نظر گرفته شده است بنابراین با توجه به گرمای منطقه و اینکه در هرمزگان بیشتر از مناطق دیگر در ساختمان‌ها فرسودگی ایجاد می‌شود، ضرورت دارد سازمان توسعه و تجهیز مدارس با اهتمام بیشتری به این موضوع بپردازد.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس در مورد دستگاه‌هایی که می‌توانند در این راستا به آموزش و پرورش کمک کنند افزود: با برخی از دستگاه‌های اقتصادی که می‌توانند کمک کنند مذاکراتی صورت گرفته و کمک‌هایی در این راستا انجام دادند از جمله پالایشگاه نفت بندرعباس که سال گذشته یک مجموعه بسیار خوب و مناسبی در شهر بندرعباس ساخت و در حدود 3میلیارد تومان برای آن هزینه کرد تا یک آموزشکده مجهز ساخته شود.

دستگاه‌های اقتصادی و پردرآمد برای کمک به آموزش و پرورش باید وارد میدان شوند

عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان در ادامه گفت: برخی از دستگاه‌های دیگر که امکان کمک کردن دارند باید وارد میدان شوند مانند فولاد و آلومینیوم هرمزگان و صنایعی که در حاشیه شهر بندرعباس هستندو درآمدهای بسیار خوبی دارند که می‌توانند در این راستا بسیار کمک کنند.

وی تصریح کرد: مذاکراتی با سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفته و قول ساخت هنرستان با رشته دریانوردی و بندری داده‌اند که کار بسیار خوبی است چراکه در استان هرمزگان، بندر بزرگ شهید رجایی به عنوان مرکز ثقل تجارت اقتصادی خاورمیانه و جنوب خلیج فارس  نیازمند احداث هنرستان فنی با گرایش و رشته دریایی است.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس در پایان گفت: تلاش می‌کنیم از حوزه‌های مختلف به کمک آموزش و پرورش بیایند و آموزش و پرورش نیز باید با همت بلند و اهتمام جدی پای کار بیاید تا این نقیصه برطرف شود.
 

 درخواست سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از قرارگاه خاتم‌الانبیا برای ورود به پروژه مدرسه‌سازی در مناطق محروم

حمایت میرزاده 3406756/29/2016 3:03:23 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606108060591505_Thum.jpgسیدحمایت میرزاده
حمایت میرزاده

 

سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به وضعیت مدارس استان اردبیل گفت: سالانه  2و نیم درصد از کل اعتباراتبازسازی، نوسازی و تجهیز و توسعه مدارس کشور به استان اردبیل می‌رسد که حدود 15میلیارد تومان می‌شود که کافی نیست در حالی که حتی اگر دوبرابر شود و این مقدار حداقل به 5درصد افزایش یابد، فقط می‌توان پروژه‌های نیمه تمام را تمام کرد و البته اعتبارات مورد نیاز برای رفع معضل سردسیری در استان، مشکلات اقلیمی، استحکام ساختمان مدارس و ... مجزاست.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از زحمات سازمان نوسازی مدارس افزود: انصافاً سازمان نوسازی مدارس علی‌رغم اینکه از نظر مسائل مالی و اعتبارات و ... در تنگنا است، برنامه‌های خود اعم از تعمیرات یا ساخت و ساز را به صورت فوق‌العاده جدی پیگیری می‌کند و به فکر مناطق محروم و حاشیه‌ای است.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل با بیان اینکه شاخصی که نوسازی مدارس دارد شاخص منطقه‌ای است، تصریح کرد: برخلاف توزیع بودجه در بخش‌های دیگر که لابیگری بسیار است، در بحث نوسازی مدارس شاخص‌هایی نظیر میزان دانش‌آموزان، مدرسه، کلاس، محرومیت و از بین رفتن یا نرفتن عمر مفید ساختمان لحاظ می‌شود.

عمر مفید مدارس در مناطق سردسیری بسیار زود تمام می‌شود

وی با یادآوری اینکه استان اردبیل استان سردسیری است، گفت: نمی‌توان استان اردبیل را با استان‌هایی که خسارت برف و باران را بدین شکل ندارند مقایسه کرد؛ طبیعی است عمرساختمان‌ها در این استان‌ها زودتر تمام می‌شود و مشکلات شدیدی در مدارس به وجود می‌آید که برای تجهیزات و تعمیرات آن شدیداً نیاز به کمک است لذا آنطور که لازم است لحاظ نمی‌شود اما اگر شاخص‌ها تاحدودی به طور کلان و مساوی در مناطق مختلف محاسبه می‌شوند.

اعتبارات مدارس باید با لحاظ شرایط اقلیمی، صعب‌العبور و محرومیت شدید آنها باشد

میرزاده خاطر نشان کرد: در اردبیل ساختمان‌هایی جدیدالتاسیس ممکن است بلافاصله با یک برف و باران سنگین یا برودت شدید هوا خسارات بسیاری ببیند لذا برای آن اعتبارات ویژه‌ای لازم است و تاکنون آنطور که باید و شاید صورت نگرفته است در حالی که اگر کل اعتبارات سازمان نوسازی کشور را بهاستان‌های سردسیر و صعب‌العبور  با محرومیت شدید بدهند، باز هم کفاف نمی‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: مدارس بسیاری در اردبیل هستند که هنوز دیوار ندارند و در ابتدایی‌ترین مسئله یعنی سرویس بهداشتی مشکل دارند؛ مدارسی که در و پنجره آن در زمستان کفاف نمی‌دهد و دانش‌آموزان در سرما می‌لرزند؛ مدارسی که بخاری آنها غیر استاندارد و مشکل‌زا است.

همه ارگان‌ها کمک می‌کنند ولی کافی نیست

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد ارگان‌ها و دستگاه‌هایی که در این زمینه می‌توانند به آموزش و پرورش کمک کنند، افزود: هم در کلان کشور و هم سازمان برنامه و بودجه باید نقش خود را در توزیع اعتبارات به خوبی ایفا کنند؛ وزارت کشور، معاونت عمرانی آن، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، بنیاد علوی و بنیادهای زیر نظر مقام معظم رهبری هم اگرچه کارهای بزرگی انجام داده‌اند ولی باید به این فکر باشند که مناطق سردسیری بیشتر به اعتبارات نیاز دارند.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل خاطر نشان کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) گاهی پروژه‌هایی را اجرا می‌کند که در کنار آن پروژه‌ها می‌تواند نیم‌نگاهی به ساخت و ساز و توسعه مدارس داشته باشد چراکه این مدارس محل‌هایی هستند که کارگران و افراد خودشان در مناطق محلی هم از آن استفاده می‌کنند بنابراین این‌ها نیز می‌توانند کمک حال این مدارس باشند.

مدارس بی‌دانش‌آموز و دانش‌آموزان بی‌مدرسه در یاسوج/ ۵۰میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز کیفی‌سازی فضای آموزشی

غلام محمد زارعی 3406756/26/2016 10:31:10 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606101743349834_Thum.jpgغلام محمد زارعی
غلام محمد زارعی

غلام محمد زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به وضعیت مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد و نیاز آنها به بازسازی، نوسازی و تجهیز و توسعه مدارس گفت: شرایط فضای آموزشی در استان خصوصاً در حوزه انتخابیه بنده یعنی شهرستان‌های بویراحمد و دنا هرگز مناسب نیست.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مرکز استان شهر مدارس کانکسی وجود دارد، افزود: یاسوج جزء مهاجرپذیرترین شهرهای کشور حساب می‌شود اما علی‌رغم این مهاجرپذیری، افزایش جمعیت و گسترش حاشیه‌نشینی، فضاها و مجتمع‌های آموزشی مناسب با این نیازها پیش‌بینی و ساخته نشده است و حوزه آموزش و پرورش برای تامین نیاز آموزشی مدارس در مقاطع مختلف به شدت با کمبود امکانات و فضا مواجه بوده است.

 وی تصریح کرد: در عین حال در بعضی از روستاهای دورافتاده مدارسی ساخته شده که دانش‌آموز کافی ندارد و عملا یا تعطیل است و از آن فضا استفاده نمی‌شود یا دانش‌آموز با تعداد بسیار کم و اندک در یک فضای بزرگ وجود دارد و این یعنی نبود برنامه‌ریزی درست و توجه به نیازهای آتی که موجب شده شرایط فعلی در شهر یاسوج و اطراف آن به‌وجود آید و باید در این زمینه بررسی جدی انجام شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس از مسئولان سازمان نوسازی و تجهیز مدارس خواست با توجه به شرایطی که در حال حاضر این مدارس دارند، در سال جاری و آینده در ساخت و مخصوصا ساماندهی این مدارس به طور ویژه توجه کنند تا فاصله‌ای که در حال حاضر بین نیاز با وضع و فضای فیزیکی موجود در یاسوج و روستا‌ها وجود دارد از بین رفته و توجهات ویژه‌ای مبذول شود.

زارعی با اشاره به اعتبارات نوسازی، بازسازی و تجهیز مدارس در استان خاطر نشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد سالیانه با کمبودهای بسیاری در این زمینه مواجه است؛ در هر سال بالغ بر یکی دوهزار دانش‌آموز بدون فضای فیزیکی در استان وجود دارد و این بسیار نگران‌کننده است و به شدت درپیشرفت تحصیلی و در افزایش نقش تعلیم و تربیت تاثیر منفی می‌گذارد؛ اولیا و معلمان از این وضعیت گلایه‌مند هستند و دائماً در جلسات مختلف و درشورای آموزش و پرورش استان و شهرستان این مسئله به عنوان دغدغه جدی مطرح می‌شود.

عضو ناظر مجلس در شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: بخشی از اعتبارات ما در این حوزه اعتبارات استانی و بخشی ازاعتبارات به صورت تخریبی است که به صورت متمرکز از نوسازی و مدارس کشور تامین می‌شود و بخشی از نیاز‌های اعتباری از طریق خیرین مدرسه‌سازتامین می‌شود که در دو سال اخیر نسبت به سال‌های گذشته شاهد توجه بهتری از جانب خیرین مدرسه‌ساز بودیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در حوزه تخصیص اعتبارات استانی به دلیل کمبود اعتبارات تخریب و مشکلات عدم تخصیص اعتباراتمنظور شده در شورا و کمیته برنامه‌ریزی، عملا پیشرفتی در پروژه‌ها بوجود نیامده و از نظر اعتبارات ملی نیز توجه بسیار اندکی به مسائل آموزش و پرورش در استان کهگیلویه و بویراحمد شده است که امیدواریم جبران شود.

عضو مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس در پایان گفت: به گفته مسئولان برای به شرایط مطلوب رساندن فضاهای آموزشی و خوابگاهی در حوزه آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد حداقل 50میلیارد تومان نیاز است و امیدواریم به این مهم توجه جدی شود و نگرانی‌ها و دغدغه‌ها رفع شود.

وجود مدارس مختلط در استان کرمان به دلیل محدودیت امکانات/ معاونت نوسازی مدارس در ادارات استانی تشکیل شود

یحیی کمالی پور 34067511/9/2016 3:01:24 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/11/201611100328201041_Thum.jpgمجلس شورای اسلامی
یحیی کمالی پور

یحیی کمالی‌پور درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به وضعیت مدارس استان کرمان و نیاز آنها به بازسازی، نوسازی و تجهیز و توسعه گفت:استان کرمان یکی از استان‌های پهناور کشور است و عمده‌ترین گرفتاری‌ها و مشکلات نیز در حوزه جنوب و شرق استان کرمان است؛ جنوب کرمان جمعیتی بالغ بر 1میلیون نفر دارد و شرق استان نیز 4شهرستان دارد و تقریبا دارای شرایط مشابهی هستند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این شهرستان‌ها کندترین روند در بحث بازسازی و بهسازی و نوسازی مدارسمشاهده می‌شود، افزود: در 2سه ماه گذشته بنده تیم مرتبطی را از تهران به آن منطقه دعوت کردم و زمانی که وضعیت مدارس کرمان را دیدند، بسیار متاثر شدند.

درصد اعظمی از مدارس کرمان مختلط و چند پایه است

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: هنوز بعد از گذشت قریب به چهل سال از پیروزی انقلاب درصد اعظمی از مدارس کرمانمختلط دختر و پسر و چند پایه است و در یک مدرسه تحصیل می‌کنند و در امر حصارکشی، حیاط سازی، محوطه‌سازی و حتی سرویس‌های بهداشتی حدود 100مدرسه از مدارس کرمان با فقر در زمینه این امکانات اولیه روبرو هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس با اشاره به اینکه اکثریت مدارس موجود دارای عمر بیش از دو یا سه دهه هستند که عملا از حیّزانتفاع خارج شده‌اند و برای دانش‌آموزان این مدارس مخاطره‌آمیز هستند، تصریح کرد: حتی تیمی که برای بازدید از این مناطق به کرمان آمده بودند، به این موضع اذعان داشتند که اجازه ندهید دانش‌آموزان در این مدارس باشند چراکه اگر برای آنها مشکلی پیش بیاید ما جوابگو نخواهیم بود؛ با این حال باید گفت که اگر دانش‌آموزان از این مدارس هم بیرون آیند، باید زیر باران و آفتاب و خاک درس بخوانند و مشکلات دیگری را تحمل کنند یا اینکه امکان تحصیل آنها وجود ندارد.

رویکرد دولت در بحث نوسازی باید رویکرد جدیدی باشد

 وی با بیان اینکه رویکرد دولت در بحث نوسازی مدارس باید رویکرد جدیدی باشد، تاکید کرد: اگر با وضعیت و شرایط کنونی کرمان، رویکرد فعلی ادامه پیدا کند، مطمئناً شاهد تعطیلی بسیاری از مدارس و بازماندن بسیاری از دانش‌آموزان از تحصیل خواهیم بود زیرا بودجه‌هایی که در نظر گرفته می‌شود به دلیل وجود مسائل و مشکلات زیاد در این منطقه، بسیار اندک است و حتی می‌توان گفت که بودجه‌ای وجود نداشته است!

کمالی پور با بیان اینکه در بعضی از مناطق مانند مرکز و شمال استان کرمان مشکلات کمتر است، تصریح کرد: وضعیت در جنوب و شرق استان واقعا در حوزه مدرسه‌سازی فاجعه‌بار است و حتی طرح‌های نیمه تمام که از گذشته وجود داشته رها شده‌اند؛ یعنی بودجه‌ای در آنجا هزینه شده و مدارس نیمه تمام به اتمام نرسیده و قابل استفاده برای مردم نیست.

آموزش و پرورش در حوزه نوسازی و تجهیز و توسعه مدارس تنها راهنمایی کننده است

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس با بیان اینکه در حوزه نوسازی و تجهیز و توسعه مدارس آموزش و پرورش تنها نقش هماهنگ‌کننده دارد و عملا بودجه نوسازی مدارس در اختیار آموزش و پرورش استانها قرار نمی‌گیرد که نقصی محسوب می‌شود، افزود: یکی از مشکلات آموزش و پرورش نهادهای موازی هستند که باید در ساختار تشکیلاتی آنها تغییراتی انجام شود؛ سازمان نوسازی و تجهیز مدارس هیچ ارتباطی با بدنه آموزش و پرورش در استانها ندارد و اداره کلی جدا برای خودش است و کار خود را انجام می‌دهد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس در پایان پیشنهاد داد: اگر نوسازی مدارس به صورت معاونتی در اداره کلی مدارس باشد یعنی معاونت نوسازی اداره کل مدارس می‌تواند بیشتر کمک کننده باشد تا اینکه سازمانی داشته باشیم که ندانیم چه کاری انجام می‌دهد و ارتباط کمی بین آن و متولی بحث آموزش و مدارس که آموزش و پرورش است.

سهم خیرین در مدرسه‌سازی ایلام در سال ۹۵معادل ۱۵میلیارد و دولت ۴میلیارد تومان/ کمتر از۲۰درصد اعتبارات محقق می‌شود

شادمهر کاظم زاده 3406756/7/2016 4:36:57 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606108959669295_Thum.jpgشادمهر کاظم زاده
شادمهر کاظم زاده

شادمهر کاظم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به وضعیت مدارس استان ایلام و نیاز آنها به بازسازی، نوسازی و تجهیز و توسعهگفت: موضوع اساسی در بحث پروژه‌های عمرانی، اعتباراتی است که مصوب می‌شود و تخصیص پیدا نمی‌کند؛ علی‌الخصوص در سرفصل‌هایی مثل ماده 180 برنامه توسعه که بر استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقاء سطح مناطق کمتر توسعه‌یافته و تحقق پیشرفت و عدالت تاکید دارد.

نماینده مردم دهلران، آبدانان، دره‌شهر و بدره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تخصیص اعتبارات در این زمینه بسیار پایین است، افزود: تخصیص اعتبارات یا به صورت اسناد است که ساز و کار آن بسیار طولانی شده یا به صورت نقدینگی که آن هم عدد بسیار پایین دارد.

خیرین مدرسه‌ساز در استان ایلام بیشتر از اعتبارات عمرانی کار می‌کنند

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در استان ایلام خیرین مدرسه‌ساز بیشتر از اعتبارات عمرانی سرمایه‌گذاری می‌کنند، تصریح کرد: عملکرد سال گذشته خیرین مدرسه‌ساز حدود 15میلیارد تومان بوده که بیشتر از اعتبارات ملی و استانی است؛ مجموع اعتبارات ملی و استانی در ایلام حدود 10، 15میلیارد بوده که از این رقم فقط در حدود 25درصد آن تخصیص پیدا کرده است یعنی عملا 3، 4میلیارد تومان در سال گذشته کار شده است.

کاظم‌زاده با اشاره به اینکه استان ایلام جزء استان‌هایی است که نیاز به نوسازی و مقاوم‌سازی و تجهیز مدارس دارد، خاطر نشان کرد: در شهرستان‌هایی مثل دهلران، آبدانان، دره‌شهر و بدره بسیاری از مدارس آن مقاومت لازم را ندارند یعنی در مقابل کوچکترین تکان‌های زلزله مقاومت کافی را ندارند و طبق بررسی‌ها، اعتبار لازم نه مصوب شده و نه تخصیص داده شده است.

سالی 40میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی و مقاوم‌سازی و تجهیز مدارس ایلام نیاز است

عضو مجمع نمایندگان استان ایلام در مجلس با بیان اینکه حداقل در سطح استان ایلام سالی 40میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی و مقاوم‌سازی و تجهیز مدارس نیاز است، گفت: آماری که از سال گذشته وجود دارد شاید بین 10تا20درصد این رقم است و تامین اعتبارات لازم در این خصوص ضروری است.

وی افزود: بهترین نیروها به عنوان نسل و امید آینده، دانش‌آموزان هستند و باید در مدارسی درس بخوانند که از استحکام کافی و شرایط شایسته و بایسته‌ برخوردار باشند؛ علی‌الخصوص مدارس مناطق حوزه جنوبی استان ایلام که ضرورت دارد دولت اعتبار خوبی را در نظر بگیرد لذا عمدتاً اعتبارات استانی که محدود نیز است تخصیص‌ پیدا نمی‌کند و باید در سطح ملی اعتبار ویژه‌ای برای استان ایلام در نظر گرفته شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: با توجه به اینکه استان ایلام یک استان مرزی است و آثار مشکلات ناشی از جنگ همچنان در منطقه وجود دارد و نیاز به امکانات بیشتری از جمله تجهیز و نوسازی مدارس در این استان وجود دارد، علاوه بر آموزش و پرورش، خیرین مدرسه ساز می‌توانند کمک خوبی در تامین هزینه‌ها داشته باشند./

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

خبر مرتبط