هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
نمایندگان خانه ملت بررسی می‌کنند؛

آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان در گرو کم و کیف مدارس فنی

سرویس فرهنگی
نمایندگان مجلس آموزش و پرورش را به افزایش امکانات مدارس فنی و حرفه‌ای به منظور اجرای قانون برنامه ششم و تحقق اقتصاد مقاومتی با ایجاد اشتغال و درآمد توصیه کردند.
جمعه 17 آذر 1396 ساعت 18:52
آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان در گرو کم و کیف مدارس فنی نمایندگان مجلس آموزش و پرورش را به افزایش امکانات مدارس فنی و حرفه‌ای به منظور اجرای قانون برنامه ششم و تحقق اقتصاد مقاومتی با ایجاد اشتغال و درآمد توصیه کردند. http://cdn.icana.ir/d/019/201712109743672995.jpg آینده,تحصیلی,و,شغلی,دانش‌آموزان,در,گرو,کم,و,کیف,مدارس,فنی Icana

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ماده 66 برنامه ششم، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال، همسو شدن با اسناد بالادستی همچون نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های کلی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تا پایان برنامه، تعداد دانش‌آموزان در مدارس فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و هنرستان را حداقل به 50درصد کل دانش‌آموزان برساند و این تعداد در وزارت علوم 30درصد تکلیف شده است. اما صاحب‌نظران معتقدند این مهم با تعداد مدارس و مراکز فنی و حرفه‌ای موجود امکان‌پذیر نخواهد بود و حتی برخی نمایندگان نیز از کاهش گرایش دانش‌آموزان به این رشته ها می‌گویند.

بنابراین گزارش، نمایندگان مجلس همچنین معتقدند امکانات کنونی مدارس فنی و حرفه‌ای اجرای قانون برنامه ششم توسعه را به تأخیر خواهد انداخت لذا ظرفیت‌سازی توسط آموزش و پرورش ضروری است چراکه در غیر این صورت گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای برای آموزش و پرورش دردسرساز می‌شود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده همدان، قاسم احمدی‌لاشکی نماینده چالوس ،سیدمحمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر و فرهاد فلاحتی نماینده قائنات این موضوع در گفتگو با خانه ملت واکاویی کرده‌اند؛

حاجی‌بابایی: پس‌رفت در گرایش و علاقه دانش‌آموزان به رشته‌های مهارتی/متقاضیان رشته‌های فنی 10 درصد کم شده است

حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به کمبود مدارس و مراکز فنی و حرفه‌ای در صورت افزایش دانش‌آموزان متقاضی این رشته‌ها براساس پیش‌بینی برنامه ششم توسعه، گفت: ماده 66 برنامه ششم، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرده است در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال، همسو شدن با اسناد بالادستی همچون نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های کلی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تا پایان برنامه، تعداد دانش‌آموزان در مدارس فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و هنرستان را حداقل به 50درصد کل دانش‌آموزان برساند و این تعداد در وزارت علوم 30درصد تکلیف شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سند تحول نیز می‌گوید؛ 50 درصد دیگر دانش‌آموزان باید یک مهارت را در مدارس فرا بگیرند اما متاسفانه طی 4 سال گذشته تعداد دانش‌آموزان این رشته‌ها از 44/5 درصد به دلایلی همچون مخارج هنرستان و مدارس فنی و حرفه‌ای و مشکلات دیگر به 35 درصد کاهش پیدا کرده و این به معنای فاجعه‌ای برای نظام تعلیم و تربیت کشور است.

وزیر آموزش و پرورش دولت دهم افزود: این پس‌رفت در گرایش و علاقه دانش‌آموزان به رشته‌های مهارتی علاوه بر آسیب به نظام تعلیم و تربیت با توجه به بحران اشتغال در کشور مشکلات را تشدید خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه امکانات آموزشی در مناطق محروم بسیار پایین است، افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای و آموزش و پرورش باید برای این محرومیت فکری کرده و رشته‌های متناسب با اقلیم این مناطق به منظور ایجاد بازار کار در مراکز مرتبط تدریس کنند چراکه متاسفانه رشته‌های دایر شده در مدارس و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان‌ متناسب با شرایط و اقلیم مناطق نیست.

احمدی‌لاشکی: امکانات کنونی مدارس فنی و حرفه‌ای اجرای قانون برنامه ششم توسعه را به تأخیر خواهد انداخت/ آموزش و پرورش ظرفیت‌سازی کند

همچنین قاسم احمدی‌لاشکی در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: متاسفانه چند بخش در برنامه ششم در حوزه‌های آموزشی با شرایط فعلی همخوانی ندارد به همین دلیل بعید است در این حوزه‌ها نتیجه مورد نظر حاصل شود؛ به‌عنوان مثال در حالی قانون برنامه به افزایش تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش تا پایان برنامه ششم توسعه تاکید دارد که مدارس و تجهیزات فعلی بسیار محدود است و با امکانات موجود نمی‌توان به چنین افزایشی رسید.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکل فوق در رابطه با استخدام معلمان نیز وجود دارد چراکه سند برنامه ششم جذب را تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان مجاز دانسته اما تعداد این دانشگاه‌ها بسیار محدود است.

وی با بیان اینکه تعداد فنی و حرفه‌ای‌ها، کاردانش‌ها، هنرستان‌ها و دیگر مراکز آموزشی فنی در شهرستان‌ها و استان‌ها بسیار محدود است، افزود: آموزش و پرورش باید برای رسیدن به پیش‌بینی مورد نظر تا پایان برنامه ششم فکری کند به‌عنوان مثال می‌توان برخی از مدارس نظری را در صورت نیاز و تقاضای منطقه تغییر کاربری دهد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر ضرورت افزایش امکانات فنی مدارس تاکید کرد و افزود: اگرچه این موضوع زمان‌بر است اما در صورت پیگیری و برنامه‌ریزی امکان‌پذیر خواهد بود به همین دلیل باید در شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات باید به مسئله ورود کرده و رقم مورد نیاز مشخص و تعیین تکلیف شود.

ابطحی: زیرساخت‌های کنونی زمینه افزایش رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای را کمرنگ می‌کند/ شورای عالی آموزش‌وپرورش ورود کند

سیدمحمد جواد ابطحی نیز در این رابطه به خانه ملت، گفت: سند تحول بنیادین از هدایت دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی وحرفه‌ای گفته است اما این سند دارای مفاد متعددی است که باید در موازات با همدیگر اجرا شود تا هریک به نتیجه مورد نظر رسند لذا وادار کردن دانش‌آموزان به رفتن به رشته‌های فنی بدون تربیت ذهنی آن‌ها و ایجاد مدارس و امکانات مناسب اقدام بی‌نتیجه‌ای است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به عدم وجود زیرساخت‌های مناسب و نبود هنرستان، مدراس فنی و حرفه‌ای و حتی مدرسان فنی و... نمی‌توان به تحقق برنامه ششم در این رابطه تا پایان برنامه امید بست.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان فنی باید به صورت عملی فعالیت کنند، افزود: آموزش و پرورش باید از زمان کلید خوردن چنین تصمیمی، به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها و منابع و امکانات لازم می‌رفت اما متاسفانه چنین مهمی جدی گرفته نشده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه افراد توانمند در حوزه‌های فنی به بهترین شکل جذب بازار کار شده و زندگی خود را تامین می‌کنند اما در مقابل بسیاری فوق‌لیسانس‌های مهندسی و رشته‌های نظری و حتی پزشکی بیکار هستند، اضافه کرد: اگرچه افزایش مدارس و امکانات فنی آن‌ها زمان‌بر است اما در صورت پیگیری و برنامه‌ریزی امکان‌پذیر خواهد بود به همین دلیل شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات باید به مسئله ورود کرده تا رقم مورد نیاز مشخص و تعیین تکلیف شود.

فلاحتی: گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای برای آموزش و پرورش دردسرساز می‌شود/ زیرساخت لازم ایجاد نشده است

همچنین فرهاد فلاحتی در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ، گفت: دولت مکلف است تا پایان برنامه پنج ساله ششم حدود 50درصد از دانش‌آموزان مقطع متوسطه را به رشته‌های فنی و حرفه‌ای سوق دهد اما علاوه بر اینکه زیرساخت‌ها همچون مدارس و امکانات مناسب برای تحقق این تکلیف فراهم نیست دراین خصوص فرهنگسازی نیز نشده است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرروت فرهنگسازی و آگاه‌سازی اولیاء و دانش‌آموزان در رابطه با ضرورت گرایش به رشته‌های فنی، ادامه داد: نبود امکانات و زیرساخت‌ها می‌تواند یکی از دلایل عدم اقدام آموزش و پرورش برای فرهنگ‌سازی در این خصوص باشد چراکه با توجه به محدودیت امکانات در شرایط فعلی، گرایش بیشتر دانش‌آموزان به رشته‌های فنی برای آموزش و پرورش دردسرساز خواهد شد.

وی با بیان اینکه مربیان، آزمایشگاه، کارگاه، وسایل فنی و... مدارس فعلی فنی و حرفه‌ای در شرایط فعلی نیز بسیار محدود و حتی از رده خارج شده‌اند، اضافه کرد: یک سال از برنامه ششم گذشته است و هنوز آن طور که باید به تعداد مدارس فنی و دانش‌آموزان آن افزوده نشده لذا آموزش و پرورش باید هرچه سریع‌تر برای این مهم فکری کند.

فلاحتی بیان کرد: آموزش و پرورش باید با مراکز فنی و مهارتی وزارت علوم به منظور تامین نیروی انسانی و برخی از امکانات عقد قرارداد کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه امروزه اجرای طرح آمایش نیروی کار در سراسر کشور امری ضروری است، ادامه داد: در بسیاری از استان‌های کشور بازار کار مبتنی بر رشته‌های فنی وجود دارد که با آگاهی از این امر و توسعه این رشته‌ها در مدارس می‌توان دانش‌آموختگانی را برای آن‌ها تربیت کرد./

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

زنجیره خبر
  • آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان در گرو کم و کیف مدارس فنی