هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter

زیر و بم لایحه بودجه ۹۷ از نگاه ۱۴ نماینده موافق و مخالف/کمیسیون تلفیق مخالف گرانی حامل‌های انرژی

سرویس دیگر رسانه‌ها
کلیات لایحه بودجه سال 97 کل کشور از صبح دیروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت اما در نهایت رای نیاورد.
دوشنبه 9 بهمن 1396 ساعت 13:23
زیر و بم لایحه بودجه ۹۷ از نگاه ۱۴ نماینده موافق و مخالف/کمیسیون تلفیق مخالف گرانی حامل‌های انرژی کلیات لایحه بودجه سال 97 کل کشور از صبح دیروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت اما در نهایت رای نیاورد. http://cdn.icana.ir/d/019/201801106547211996.jpg زیر,و,بم,لایحه,بودجه,۹۷,از,نگاه,۱۴,نماینده,موافق,و,مخالف/کمیسیون,تلفیق,مخالف,گرانی,حامل‌های,انرژی Icana

به گزارش خبرگزاری خانه ملت به نقل از خبرآنلاین، لایحه بودجه 97 که از زمان ارسالش به مجلس از سوی دولت، پر سر و صدا ظاهر شده بود، بالاخره با گذشت بیش از یکماه و نیم از بررسی آن در کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس آمد. بعد از گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه 97، مخالفان و موافقان یک به یک پشت تریبون رفتند و از نقاط ضعف و قوت این لایحه گفتند.

علی اصغر یوسف‌نژاد که سخنگویی کمیسیون تلفیق را برعهده دارد، در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۷ کل کشور گفت: کمیسیون تلفیق ۳۲ جلسه با دولت و آقای لاریجانی برای بررسی بودجه برگزار کرد و ما در تمامی مصوبات خود شرایط اجتماعی جامعه را مدنظر قرار دادیم و دقت داشتیم که مصوبات ما چه پیامدهایی می تواند داشته باشد. همچنین تلاش کردیم ضربه‌ای به قشر ضعیف وارد نشود و مصوبات به نفع مردم و جامعه باشد.

یوسف‌نژاد شفافیت و انضباظ و نظارت را ملاک کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه عنوان کرد و گفت: توجه به قوانین بالادستی و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و قانون برنامه ششم توسعه از جمله مواردی بود که تلاش کردیم در بودجه به آن توجه کنیم. همچنین در بررسی لایحه به سابقه بررسی لوایح بودجه نیز توجه داشتیم.

وی ادامه داد: همچنین در تبصره ۱۲ لایحه بودجه تلاش کردیم به گونه‌ای عمل کنیم تا ممنوعیت دریافت سود از سپرده‌ها و نظارت دیوان محاسبات بر نهادهای عمومی دولت را داشته باشیم. علاوه بر این سعی کردیم عدالت را در بخش‌های مختلف لایحه بودجه اعمال کنیم. یوسف‌نژاد در ادامه با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق برای عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: قرار بود دولت درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به اشتغال اختصاص دهد ولی ما به دلیل مسائل و مشکلات اجتماعی صلاح دیدیم که این رقم افزایش پیدا نکند. ولی رقم دیگری را برای دولت تعیین کردیم که از طریق آن ۶۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال در نظر گرفته شد.

اما در ادامه جلسه نوبت صبح امروز مجلس ۷ موافق و ۷ مخالف کلیات لایحه بودجه به ایراد سخن پرداختند. موافقان شامل جلالی میرزایی، فرهنگی، بنیادی، ابطحی، سلیمی، زهرا سعیدی و فولادگر و موافقان کلیات لایحه بودجه در نوبت صبح مجلس فلاحت‌پیشه، داوود محمدی (نماینده قزوین)، فاطمه ذوالقدر، کاظمی، مقصودی، سبحانی‌فرد و جعفرپور بودند که در جدول زیر به اظهارات آنها پرداخته شده است.

 

اسامی نمایندگان/موافق یا مخالف

اظهارات

جلال میرزایی نماینده ایلام/مخالف

*اولویت‌ها نامشخص است و ما مشکلات جدی در کشور داریم. امیدوارم این بارش برف باعث نشود به بحران آب توجه نکنیم. کشور با خشکسالی و بحران مواجه است، مراجع بین‌المللی هم به این مسئله صحه گذاشتند اما روند بودجه‎ریزی جهت‎گیری به سمت حل این مشکل نیست و منابع به نهادهایی داده می‎شود که خروجی کار آنها مشخص نیست.

*نگاه به عدالت اجتماعی در لایحه بودجه 97 ما را به یاد دولت گذشته می‎اندازد. بحث افزایش حقوق‏ها به طوری تدوین شده که باعث نارضایتی اقشار تأثیرگذار در جامعه همچون تحصیلکردگان، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و قضات می‎شود. در حالیکه در کشورهای برداشت از عدالت اجتماعی درست نیست. می‎توان با صرفه جویی در هزینه‎های غیرضرور منبعی برای اقشاری همچون بیکاران تعریف می‏کردیم که مشکل دارند.

*اعتباراتی به دستگاهی دادیم که خروجی آن مشخص نیست مثلا براثی شورای نظارت بر صداوسیما 6 میلیارد بودجه درنظر گرفتند که سالی یک جلسه دارد. بنیاد سعدی 12 میلیارد تومان بودجه می‎گیرد در حالیکه در کشور مراسم‏های مختلفی برای سعدی شناسی برگزار می‎شد. در عوض اعتبار راه آهن ایلام 8 میلیارد تومان که قرار است شبکه ریلی را به مرکز یک استان وصل کند.

*بودجه شورای عالی انقلاب فرهنگی 40 میلیارد تومان تعریف شده که وقتی ریز می شویم می بینیم بودجه های مختلف برای موضوعات مختلف درنظر گرفته می‏شود. در حوزه اشتغال بودجه هدفمند نیست، تجربه بنگاه‎های زودبازده را تکرار می‎کنیم. اشتغال با تزریق پول امکان پذیر نیست بلکه باید نگاه را عوض کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده نماینده مردم اسلام آباد غرب/موافق

*اولین کاری که در تلفیق انجام شد، مخالفت با هر نوع گرانی در آینده بود. افزایش 50 درصدی قیمت حامل‎های انرژی و افزایش مالیات در شرایط رکود اتفاق نمی‏افتد، البته این مسئله تا حدی منابع دولت را کاهش می‌دهد.

*اجازه استفاده ماهیانه دولت از مازاد افزایش درآمد از محل فروش نفت که در ذیل تبصره‏ای آمده بود، حذف شد و حتی کمیسیون تلفیق اجازه نداد دولت 10 هزار میلیارد تومان درآمد از فروش ارز نفتی داشته باشد.

*اصلاح رقم پیشنهادی دولت برای برداشت براساس ضرورت، تخصیص اعتبار برای طرح‎های آبیاری تحت فشار، آبرسانی روستایی، مقابله با ریزگردها، کمک به مناطق زلزله زده و 65درصد برداشت از صندوق توسعه ملی برای پول تقویت بنیه دفاعی انجام شد.

*جدول 17 حذف شد، قبلا افراد حقیقی و حقوقی اعتباراتی می گرفتند. کمیسیون تلفیق تا جایی که توانست این روال را حذف کرد و دولت را موظف کرد گزارش هر کمکی به افراد حقیقی و حقوقی باید به مجلس داده شود. ضمن آنکه دیوان محاسبات بر بودجه نهادهای غیردولتی نظارت می کند.

*اصلاح معافیت مالیاتی، افزایش حقوق بازنشستگان، مقابله با فقر مطلق، ارتقای طرح سلامت، اعطای یارانه به نیازمندان از دیگر موضوعاتی است که در گزارش کمیسیون تلفیق وجود دارد.

*در موضع اوراق و اسناد می توان سقف را پایین آورد. البته ما با کمبود منابع در کشور مواجه هستیم و با همین روش اوراق می توان مردم را به حوزه توسعه‎ای و عمرانی امیدوار نگه داشت. به کلیات رأی دهیم اما در بررسی جزئیات را بخش‏هایی از لایحه بودجه را اصلاح کرد.

محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز /مخالف

*انتظار همگان از بررسی بودجه ایجاد تحول در کشور است و در برخی از کشورها، مجالس تنها به بررسی بودجه می‎پردازند و این به دلیل اهمیت بودجه است. لذا  لازم بود اولویت‎های کشور به درستی در بودجه منعکس می‎شد.

*آنچه مورد غفلت قرار گرفته کاهش حجم دولت است که نه تنها توجهی نشده بلکه متورم‌تر شده است و کمیسیون تلفیق هم آن را به رسمیت شناخته است.

* بخش کشاورزی مورد غفلت قرار گرفته و بیمه محصولات کشاورزی 1000 میلیارد کمتر شده است در حالی که در این یکسال به کشاورزان ضرر وارد شده است.

* در سال‌های اخیر پدیده غیر قابل قبولی به نام اوراق مشارکت و سوق دادن آن به سمت هزینه های جاری شکل گرفته است درحالی که قبل از این اوراق در مورد بودجه های عمرانی بود.

*توجه داشته باشیم برای بودجه قید سالانه ذکر شده است در حالی که ما برای سال‎های بعد هم بودجه می نویسیم. امسال مشاهده می کنیم بخش قابل توجهی از بودجه امسال به پرداخت بدهی های سال های قبل اختصاص پیدا کرده است.

*در بخش یارانه ها تغییراتی به وجود آورده است در حالی که این تغییرات قابل قبولی نیست.

*مشکل صندوق ها و تامین اجتماعی موضوعی است که باید به آن توجه ویژه‎ای می‎شد اما این امر صورت نگرفته است.

*مسائل عمرانی نکته مهمی است که باید در اولویت قرار می گرفته است. مسئولان نباید در مورد مسائل عمرانی و بودجه آن مانند اموال شخصی برخورد و در مورد آن تصمیم گیری کنند. لذا امیدواریم اصلاحاتی در این زمینه صورت بگیرد.

داود محمدی نماینده مردم قزوین/موافق

*پروژه‌های نیمه تمام عمرانی از مواردی است که اغلب نمایندگان با این پدیده روبه رو در حوزه های انتخابیه رو به رو هستند. در سال گذشته تنها 4 هزار پروژه مورد توجه قرار گرفته است درحالی که در لایحه بودجه 97 به این موضوع ویژه ای شده است.

* لایحه بودجه 97 توجه ویژه ای به اولویت های برنامه ششم داشته است که یکی از موضوعات مسئله آب است. بودجه 97 برای رفع مشکل اب نگاه خوبی داشته است.

*توجه به محیط زیست یکی دیگر از مواردی است که در لایحه بودجه 97  به آن توجه شده به ویژه در مورد ریزگردها است و همینطور مشکل بیابان زایی که در قزوین وجود دارد نگاه ویژه ای در لایه شده است.

*ساماندهی حمل و نقل عمومی با تکیه بر توسعه حمل و نقل ریلی که هم منطبق با سیاست‌های کلی نظام است و هم برنامه ششم توسعه انطباق دارد، از جمله نکاتی است که در بودجه به آن توجه شده است. مشارکت بخش عمومی در کنار بخش خصوصی از دیگر نکات برجسته بودجه است.

*حوادث غیر مترقبه در کشور ما یکی از مشکلات است که باعث شده در زلزله‌ها ما با تلفات بسیاری مواجه می شویم در این راستا لایحه بودجه به بافت های فرسوده توجه ویژه ای داشته است.

*با توجه به تهدیدات خارجی مسئله بنیه دفاعی کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است که این موضوع نیز در لایحه بودجه دیده شده است تا توانایی برای مقابله ما افزایش پیدا کند.

*توجه به گردشگری از موارد اشتغال آسان است و این لایحه برای استفاده از این ظرفیت توجهاتی را داشته است.

*بحث انضباط مالی در بودجه و فقرزدایی و تفویض اختیارات به استان‌ها از نکات برجسته‌ای است که باید به آن اشاره کنیم. در رابطه با جزئیات خصوصا نسبت به استان خودمان که ۱۵۰۰ میلیارد تومان مالیات می دهیم، انتظارمان این است که ان‌شاءالله به همین نسبت به استان ما بازگردد.

محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر/مخالف

*جدول کمیسیون تلفیق دیشب چاپ شد و در کازیو نمایندگان قرار گرفت در حالیکه طبق قانون نمایندگان 10 روز باید وقت بررسی داشته باشند، آقای پزشکیان می گوید، پنجشنبه گزارش کمیسیون تلفیق چاپ شد اما این طور نیست. ضمن آنکه شنیدم این گزارش در کمیسیون تلفیق هم تصویب نشده است.

*شورای نگهبان پاسدار قانون اساسی باشد، این بودجه براساس کدام قانون تدوین است بنابراین خلاف اصل 52 قانون اساسی است چون خیلی مواد قانون برنامه توسعه در این لایحه اصلا دیده نشده، کجا شورای پول و اعتبار درباره لایحه بودجه نظر داده است.

*اگر بخواهیم با کلام مردم را سرگرم کنید یک حرفی است اما باید واقعیات را ببنیم. در 4 مورد درماندگی دولت و تعارض منافع را شاهد هستیم. مقامات دولتی عضو برخی هیأت مدیره شرکت ها هستند.

*قیمت هر دلار برای تبدیل به درآمدهای نفتی به ریال حدود ۳۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است اما قیمت ارز امروز در بازار 4600 است، به این درآمد غیرشایسته می گویند.

*برخلاف صحبت ها بودجه عملیاتی نیست. به هزینه های جاری بیش از عمرانی توجه شده است، هزینه ها براساس نُرم ها نیست. دغدغه امروز کشور اقتصاد و معیشت محسوب می شود اما ردپای دقیقی از توجه به این مسئله در لایحه بودجه نمی توان دید. با چه برنامه ای ایجاد 980 هزار شغل محقق می شود؟

*واگذاری اوراق و انطباق لایحه بودجه با برنامه ششم داستان غم انگیزی است. کاهش وابستگی بودجه به نفت رعایت نشد که ناقض قانون برنامه ششم توسعه است. باید به بحث هایی که در بنده «ه» تبصره 5 لایحه بودجه درباره اسناد خزانه آمده، خیلی توجه کرد. اسناد خزانه برای بدهی است که آینده ایجاد می شود، نه آن بدهی که قبلا انجام شده است. ضمن آنکه در آن ربا هم وجود دارد و شورای نگهبان باید آن را برگرداند. رقم واگذاری اوراق را در لایحه بودجه 194 هزار میلیارد تومان درنظر گرفتند، یعنی کل بودجه بادکنکی است، کشور اوراق می شود با این اوراق. همین امسال سود اوراق واگذارشده سال گذشته گذاشتند.

*با 18 هزار میلیارد تومان کسری بودجه، باید فاتحه طرح تحول سلامت را خواند. نکته دیگر آنکه بی خود برای انتقال آب خزر اقدام نکنید، از خلیج فارس بیاورید.

علی کاظمی باباحیدری نماینده مردم اردل و فارسان/موافق

*نکات خوب در لایحه بودجه است نخست آنکه برخلاف نظر همکاران بودجه عملیاتی است. امیدواریم این روش را در سال های بعدی نیز داشته باشیم. ویژگی های شفافیت و شفاف سازی و انضباط مالی در لایحه بودجه است، کمیسیون تلفیق کار خوبی انجام داد.

*توجه به احیای بافت فرسوده در لایحه بودجه موجب رونق مسکن و اشتغال زایی می شود.

*موضوع پسماند و محیط زیست، حمل و نقل عمومی، اشتغال عشایر و روستاها، صادرات غیرنفتی، ذخیره آب، آبیاری تحت فشار، آبخیزداری و تقویت بنیه دفاعی از نکات مثبت لایحه بودجه سال 97 است و انشاءالله در جزئیات چکش کاری لایحه بودجه را انجام می دهیم.

زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه/مخالف

*نظام مالی ما فربه و در حال ترکیدن است. زمانی که از 73 هزار میلیارد تومان برای اشتغال،17 هزار میلیارد از بودجه عمرانی برداشته می شود آیا برخلاف اشتغال زایی نیست؟

*چاپ اوراق نیز مشکل ساز شده است و در بلند مدت آسیب جدی به کشور ایجاد کرده و باعث افزایش بدهی های دولت می شود.

*تا برنامه مشخصی برای اشتغال ارائه نشود دولت قادر به اشتغال زایی نخواهد و این وعده ها تنها امیدوار کردن مردم است. باید روند سرمایه گذاری را تسهیل کنیم.در کشوری که در برخی مواقع صدور مجوز سرمایه گذاری 18 ماه طول میکشد، مشکل اشتغال حل نخواهد شد.

*سرمایه گذاران با سود تسهیلات 20 درصد سرپا نخواهند ماند. آقای روحانی!بانک ها را ملزم کنید که از سودهای بالا دست بردارند.

*و اما بحث شیرین یارانه ها! بدون اینکه بخواهیم بگوییم مشکل دولت است یا مجلس برنامه مشخصی از یارانه ها بدهید تا افراد بدانند اگر از یارانه بگذرند،‌ برایش اشتغال ایجاد می شود. من نمیگویم واقعا یارانه ها قطع شود اما معتقدیم که دولت باید بتواند برنامه منسجم برای یارانه ها ارائه دهد تا این یارانه صرف اشتغال شود.

*حدود 80 درصد را ملی اعلام کردند و تنها 20 درصدش استانی هزینه می شود. دلیلش چیست؟ چرا اجازه نمیدهید بودجه به استان ها سرازیر شود؟

*آموزش و پرورش و بنیاد شهید بودجه شان استانی شده است که این درست نیست. مگر می شود در یک استان حقوق فرهنگیان پرداخت شود و در استان دیگر یک زمانی زلزله بیاید و حقوق نگیرد؟

*دو خواهش از حضرت آقا در مورد پاداش پایان خدمت فرهنگیان و بحران آب داریم و از ایشان میخواهیم در این زمینه برداشت از صندوق توسعه ملی انجام شود.

رمضانعلی سبحانی فرد نماینده مردم سبزوار/موافق

*یکی از موارد این لایحه برای رسیدن به اهداف تعریف شده این است که نسبت به سنوات گذشته تغییرات اساسی در ساختار بودجه ریزی مشاهده می شود. درگذشته بودجه ریزی براساس چانه زنی بود اما این بار مبتنی بر عملکرد و با نظارت بیشتری است.

*تغییر دیگر این لایحه، کاهش ردیف های متفرقه و ساماندهی ردیف های اصلی و واگذاری تعداد زیادی از ردیف ها به استان ها است. در اعتبارات سرمایه ای به بیش از 30 درصد رسیده است.

*محیط زیست، حمل و نقل ریلی ، توجه به ساماندهی بافت های فرسوده، ساماندهی حمل و نقل عمومی از اولیت های دیگر بودجه بودند. در شرایطی که استکبار جهانی به دنبال بحران در منطقه است، به بنیه دفاعی در کشور توجه ویژه شده است.

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان/مخالف

*این مخالفت به معنای نادیده گرفتن زحمات دولت، سازمان بودجه و کمیسیون تلفیق نیست. اما چند نکته موجب اعلام نظر مخالف من شد.

*ما به این بودجه نمی توانیم،‌ بودجه عملیاتی بگوییم. دو سوم ارقام بودجه از دسترس مجلس و نظارت مجلس خارج است. حدود 800 میلیارد تومان بودجه شرکت ها و بانک ها است، من سئوال میکنم چند نفر از ما توانسته ایم وارد این ارقام شویم؟ درست است شرکت های دولتی هستند اما چقدر ما فرصت می کنیم به این بحث وارد شویم؟

*دو سوم رقم های بودجه ما به بخش خارج از بودجه عمومی شرکت‎ها می‌رود که عملا به آن پرداخت نمی‎شود. بیش از 400 میلیارد تومان بودجه دولت است و تنها 60 هزار میلیارد بودجه عمرانی است. براین اساس چطور می‎توانیم کشور را توسعه دهیم؟

*ما تشکر میکنیم که درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی بیشتر شده است اما باید به رکود توجه و فرارهای مالیاتی را پیدا کنیم.

جمشید جعفرپور نماینده مردم لارستان/موافق

*بی شک بودجه پیشنهاد تلفیقی از نقاط قوت و ضعف است. نقاط قابل دفاع و لازم الاصلاح دارد. هدف موافقان و مخالفان نیز دستیابی به بودجه کارآمد است.

*با توجه به واقعیات و شرایط محیطی، اگر هر کدام نمایندگان می‌خواستند بودجه بنویسند چقدر با بودجه فعلی متفاوت بود؟ اگر کلیات لایحه بودجه رد شود و به کمیسیون تلفیق برگردد، چه تفاوتی با بودجه فعلی می کند.

*مأموریت بودجه چیست؟ پیش برد برنامه‎های توسعه، سیاست‏های ابلاغی رهبری و توجه به اولویت های همچون اشتغال و اقتصاد است.

*اگر صرف اقتصاد همه مشکلات را برطرف می کرد و آسیب های اجتماعی را از بین می برد، چرا در اقشاری که مشکلاتی مالی ندارد، آسیب‎های اجتماعی مشاهده می‎شود. بنابراین توجهات فرهنگی در کنار توجهات اقتصادی ضرورت دارد.

*توجه به بازنشستگان، فرهنگیان، اقشار آسیب پذیر، نهادهای خودجوش و پرثمر فرهنگی مهم است. مالیات پلکانی، شفافیت مالی، احیای بافت فرسود، طرح تحول سلامت، حذف افزایش قیمت حامل های انرژی، پرداخت یارانه به سمت اقشار آسیب‏پذیر و توجه به بنیه دفاعی از جمله نقاط قوت لایحه بودجه 97 است. مخالفان محترم گزارش کمیسیون تلفیق بودجه نهایی نیست، امکان دارد و لازم است که نقاط ضعف لایحه بودجه را اصلاح کنیم.

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار/موافق

*مشکلات اشتغال و فقرو همچنین مسائل زیست محیطی از مواردی است که مورد توجه این بودجه قرار گرفته است.

*از کمیسیون تالفیق گله مندیم که چرا به آموزش و پرورش آن طور که باید توجه نشده هر چند در موضوع افزایش حقوق‌ها و رفع مشکلات مدارس توجهات ویژه ای داشته است البته هنوز با واقعیت مطالبات معلمان و فرهنگی ها فاصله داریم.

*درخواست دارم به داد آموزش و پرورش برسیم قبل از انکه انها به حساب ما برسند.

*در لایحه بودجه 97 انضباط مالی بیشتر شده است. ما شاهد بودیم با وجود انکه در لایحه افزایش قیمت سوخت مطرح شده بود اما در کمیسیون تلفیق این امرصورت نگرفت.

* در بودجه تاکید شد پاداش پایان خدمت نباید بیشتر از 7 برابر حقوق باشد این درحالی است که پیش از این می دیدیم تا یک میلیارد هم پاداش پایان خدمت می گرفتند.

*در لایحه بودجه 97 به مسئله آبرسانی و آبخیزداری توجه و از محل صندوق توسعه ملی برای ان بودجه‎ای در نظر گرفته شده است

*در بودجه 97 می بینیم که نرخ ارز شفاف سازی شده است.

*در بودجه توجه ویژه ای به طرح سلامت شده است. خیلی ها به دنبال این بودند که طرح شکست بخورد اما با پیش بینی  اوراق مشارکت در جهت حمایت از این طرح تلاش شد تا از طبقه آسیب پذیر حمایت شود. 

*افزایش وام اشتغال و ازدواج از محاسن این لایحه است که لازم است کمک شود این وام ها داده شود. افزایش 10 میلیون به 15 میلیون  فکر خوبی است اما بانک ها با ضمانت های عجیب و غریب پدر مردم را درآورده اند.

*گرفتن مالیات ازش افزوده سلیقه ای شده دولت می خواست از افزایش نرخ سوخت و دو نرخی کردن ارز افزایش درآمد ایجاد کند که کمیسیون تلفیق راه های بهتری برای آن در نظر گرفت.

*کمیسیون تلفیق حقوق های نجومی را سامان دهی کرد به گونه ای که حقوق بالای 14 میلیون باید 35 در صد مالیات بدهند.

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات/مخالف

*۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای تسعیر نرخ ارز در لایحه بودجه ۹۷ در نظر گرفته شد که این مبلغ در بودجه سال قبل ۴۵ هزار میلیارد تومان بود.

*۲۵ درصد از درآمد شرکت‌های دولتی، سرمایه گذاری نشده است. بودجه شرکت‌های دولتی نه در کمیسیون‌های تلفیق و نه در صحن علنی مجلس بررسی نمی‌شود و این بودجه بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که حتی یک ریال آن سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

*چرا در لایحه سراغ بنیاد شهید و آموزش و پرورش رفته‌اید؟ آیا این کار مقدمه خصوصی سازی آموزش و پرورش است؟ چرا کل بودجه عمرانی به استان‌ها داده نمی‌شود؟

* بودجه حاصل از درآمدهای نفت، گاز، برق و آب را بالغ بر ۱۰۲ هزار میلیارد تومان است اما این مبلغ در گزارش تلفیق بودجه ۸۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است، چرا؟

*{با انتقاد از بودجه جاری کشور} در حالی که طبق قانون برنامه ششم سالی ۵ درصد از بودجه جاری کاسته شود، ولی سالی ۱۰ درصد به این بودجه اضافه شده و این در حالی است که بودجه عمرانی ۱۷ درصد کاهش یافته است.

*طبق پیشنهاد دولت ۱۱۱ هزار میلیارد تومان مالیات از تولید و مردم در سال آینده اخذ می‌شود. آیا با توجه به وضعیت اقتصادی، چنین درآمدی امکانپذیر است؟ آیا این مساله فشار مضاعفی بر مالیات دهندگان نخواهد آورد؟ آیا این کار موجب عمیق‌تر شدن اقتصاد زیرزمینی نمی‌شود؟

بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر/مخالف

*امروز همه ما با نگرانی به ارزیابی بودجه خواهیم پرداخت،‌ بودجه برای شرایط سختی نوشته شده است که دور از واقعیت هم نیست.

*متاسفانه در بودجه امسال با کاهش درصد بودجه های عمرانی آن را به اشتغال اختصاص میدهیم که امری کاملا متضاد است چون با افزایش بودجه عمرانی خود به خود ،به اشتغال دست خواهیم یافت.

**چگونه دولت می‌خواهد یارانه نزدیک به 30 میلیون نفر را قطع کند که اگر این کار روی دهد مطمئنا تامین امنیت غذایی برای مردم ناممکن خواهد بود. در بودجه 97 هیچ راهکاری برای معوقات فرهنگیان و بازنشستگان در نظر گرفته نشده است.

*گسترش سیاست مناسب اقتصادی با جهان و رونق صنعت توریسم از نکات مهم است که در بودجه 97 به آن توجه نشده است،‌افزایش بار عوارض خروج برای مردم جالب توجه نیست.

*تا زمانی که سایه سیاه سیاست بر اقتصاد حاکم باشد با این بودجه ره به جایی نخواهیم برد. قدرت اقتصادی مستقل و خارج از دایره حکومت میتواند دایره فعالیت سیاسی را به چالش بکشد.

*ما باید استراتژی امنیت ملی جدیدی را طراحی کنیم تا بتوانیم به رشد 8 درصدی مصوب برنامه ششم دست پیدا کنیم. شرط تحقق این رشد دستیابی به بازار حداقل 100 میلیاردی صادرات است. امروز سهم ایران از تجارت جهانی تنها سه دهم درصد است.

*متاسفانه در بودجه 97 هیچ حکم اختصاصی برای حمایت از صنایع و معادن نداریم که جای سئوال دارد! در این بودجه با کاهش سهم درآمدهای نفتی راه جبران را از طریق مالیات پیگیری کرده ایم که در شرایط رکود می‌دانیم چه اتفاقی برای مردم رخ خواهد داد.جای خوشحالی است که برای اولین بار در مالیات ها نام آستان قدس و نهادی زیر نظر رهبری درج شده است.

* به نظر میرسد در بودجه 97 همچنان سهم خواص حفظ شده است در حالی که یکی از موارد مورد اعتراض مردم بود. کل بودجه مراکز حوزوی،سازمان تبلیغات و سازمان صدا و سیما به حدود 4هزار میلیارد تومان میرسد و همزمان سهم سرانه دانش آموزی، سهم نوسازی مدارس، احداث راه و جاده به شدت کاهش یافته است. در مقام مقایسه بودجه سه دستگاه برتر و سه دانشگاه برتر کشور یعنی دانشگاه تهران،‌شریف و امیرکبیر سر جمع 1400 میلیارد تومان است.

*آقای روحانی باید صدای نخبگان اقتصادی کشور را از دیوار ضخیم اطراف خود بشنوید، گرچه به دنبال اصلاح قیمت حامل های انرژی بودید امانصف شدن یارانه نان را چگونه توجیه کنیم؟

*هر سال امکان انتشار اوراق به برخی از سازمان ها داده شده است که به نظرم امری بیهوده است.

*از هیئت رئیسه میخواهم با راهکاری مناسب نحوه تصویب بودجه شرکت های دولتی را شفاف سازی کنند همه میدانیم که مجلس تنها در مورد 35 درصد بودجه بحث میکند و 65 درصد دیگر بودجه،‌مواردی هستند که اصلا در مجلس بحث نمیشود در حالی که بیشتر اختلاس ها در این بخش روی می دهد.

سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران/موافق

*صندوق توسعه ملی همواره به عنوان یک منبع برای نسل آتی در نظر گرفته میشود که در دورهای گذشته برداشت های خارج از عرفی از آن صورت گرفت اما در این بودجه 97 این مسئله در نظر گرفت شد.

*در کمیسیون تلفیق حمایت از طرح های اشتغال زا،‌حمل و نقل ریلی و اشتغال زایی مناطق مرزی که از مسائل مهم حال حاضر است مدنظر قرار گرفت.

*در حال حاضر شاهدیم که شرایط اقتصادی کشور به گونه ای جهت دهی شده است که مردم حتی در شهرهای بزرگ نیز خط فقر را تجربه گرفته اند که با توجه به برنامه دولت،‌در بودجه برنامه هایی خاصی برای طبقه ضعیف مدنظر قرار گرفت. عدالت مالیاتی یکی از این مباحث است که هر چه درآمد بالاتر باشد،‌ مالیات هم بیشتر میشود.

*در چالشی که در تامین منابع بودجه ای کشور وجود داشت،‌دولت اقشار ضعیف را مورد توجه قرار داده است و حداقل حقوق را 18 درصد افزایش داد. در این راستا حذف تدریجی یارانه افراد ثروتمند پیگیری شد.

*بازنشستگانی که صندوق ها نتوانستند به آن ها کمک کنند،‌در بودجه فراموش نشدند، همسان سازی حقوق آنها با شاغلین نکته ای بود که مدنظر قرار گرفته است.

*سهم زنان در نهادهای مرتبط به حوزه امور زنان و... به شفافیت در بودجه لحاظ شده است به نحویه که میزان اعتبار معاونت امور زنان در مقایسه با قبل38 درصد رشد داشته است.در بودجه 97، تمرکز بر انجام پژوهش های کاربردی با امور زنان است و همچنین شاهد اختصاص بودجه خاص به دانشگاه های مرتبط با بانوان هستیم.

*افزایش وام ازدواج به 15 میلیون یک گام مثبت برای جوانان است که در بودجه 97 به آن توجه شده است.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

خبر مرتبط

آخرین اخبار