سال ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
خانه ملت گزارش می‌دهد؛

بررسی نظام معیوب تقسیمات کشوری ایران/ افزایش 7 استان در طول 79 سال

سرویس سیاسی
نتیجه سیستم چهار رده‌ای (استان، شهرستان، بخش و دهستان) در تقسیمات کشوری بلند بودن سلسله مراتب تقسیمات کشوری در ایران است.
یکشنبه 22 بهمن 1396 ساعت 08:26
بررسی نظام معیوب تقسیمات کشوری ایران/ افزایش 7 استان در طول 79 سال نتیجه سیستم چهار رده‌ای (استان، شهرستان، بخش و دهستان) در تقسیمات کشوری بلند بودن سلسله مراتب تقسیمات کشوری در ایران است. http://cdn.icana.ir/d/019/201608103729031406.jpg بررسی,نظام,معیوب,تقسیمات,کشوری,ایران/,افزایش,7,استان,در,طول,79,سال Icana

خبرگزاری خانه ملت، گروه سیاسی؛ سیستم تقسیمات کشوری، به عنوان یکی از ابعاد سازماندهی سیاسی فضا کاربرد موثری دارد و این سیستم در صورت  بهینه بودن اساس برنامه‌ریزی‌ها را در همه سطوح تشکیل می‌دهد و می‌تواند موجب کاهش نابرابری‌ها و توسعه متوازن همه نواحی یک کشور شود. می‌توان گفت تا زمانی که تقسیمات کشوری صحیحی وجود نداشته باشد بازده هرگونه برنامه‌ریزی در سطح ملی، منطقه‌ای و محلی ناچیز و احتمالا مغشوش خواهد بود.

ایران ازجمله کشورهایی است که سازماندهی سیاسیِ فضا و تقسیمات کشوری در آن ریشه تاریخی و دیرینه‌ای دارد، اما سیستم تقسیمات کشوری کنونی ایران با مشکلات زیادی مواجه است که نتیجه آن چالش‌هایی مانند شکل‌گیری رقابت‌های ناحیه‌ای و محلی، شکل‌گیری حفره‌های دولتی، عدم وحدت ساختاری و کارکردی، رقابت‌های قومی و ایلی، شکل نگرفتن حس تعلق، شکل نگرفتن شبکه ارتباطی منظم و... است. این امر، لزوم اصلاح و تغییر تقسیمات کشوری ایران را برجسته می‌سازد.هرچند اصلاح سیستم تقسیمات کشوری ایران، باید با توجه به جغرافیای سیاسی و الزامات فضایی خاص کشورمان انجام شود.

 

سیستم 4 رده‌ای تقسیمات کشوری، ساختار تشکیلات اداری – اجرایی بلندی را ایجاد کرده است

در ایران سیستم چهار رده‌ای (شامل استان، شهرستان، بخش و دهستان) حاکم است و این سیستم نهادینه شده است. نتیجه این بلند بودن سلسله مراتب تقسیمات کشوری در ایران، بلند شدن ساختار تشکیلات اداری - اجرایی است که نتیجه نهایی آن معضل‌هایی مانند کُند شدن فرآیند اطلاع‌رسانی؛ نیاز به امکانات، منابع و نیروی انسانی بیشتر؛ گسترش دیوانسالاری؛ اتلاف منابع و تحمیل هزینه های زیاد به مردم و سرانجام کُندی فرآیند خدمات‌رسانی، توسعه و عقب‌ماندگی است.

تقسیمات کشوری

سازماندهی سیاسی فضا در ایران، از قدمت زیادی برخوردار است و اولین تجربه تقسیم فضای سرزمینی به عهد هخامنشیان برمی‌گردد. با وجود تجربیات موفق ایرانیان در زمینه سازماندهی سیاسی فضای قلمرو وسیع خود و با وجود اینکه بعدها الگوی ایرانیان توسط دیگر قدرت‌ها مانند روم نیز مورد استفاده قرار گرفت، اما درون ایران سیستم اداره قلمرویی به مرور زمان تغییر کرده و امروزه هیچ شباهتی از نظر شاخص‌هایی مانند واحدها، مرزها و سلسله مراتب رده‌های قلمرویی اداری – اجرایی با ادوار گذشته وجود ندارد.

 

از سال 1315 تا 1394 تعداد استان‌ها  از 24 به 31 رسیده است

در جمهوری اسلامی ایران تمایل به افزایش تعداد استان‌ها و عدم وجود یک اراده برای کاهش تعداد استان‌ها وجود داشته است، به گونه‌ای که از سال 1315 تا 1394، تعداد استانها از 24 به 31 رسیده است.

افزایش تعداد استان‌ها و نیز دیگر رده‌های تقسیمات کشوری در ایران، ریشه در «سیستم تقسیمات کشوری» و «سیستم بودجه‌ریزی» ایران دارد که باعث عطش سیری‌ناپذیر رده‌های تقسیماتی برای ارتقاء می‌شود که نتیجه آن تکه تکه شدن سرزمین و ایجاد واحدهای ناکارآمد بوده است.در ایران، «بخش» نه به‌عنوان یک سطح واسطه، بلکه یک رده از سیستم تقسیمات کشوری محسوب می‌شود.

نکته مهم این است که باید بررسی کرد انگیزه افراد از طرح تقسیمات کشوری چیست که یکی از این مباحث کمبود اختیارات در برخی مناطق است که تصور می کنند در صورت تبدیل شدن به استان اختیارات بیشتری خواهند داشت.

رمضانعلی سبحانی فر در غرفه خانه ملت

رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در خصوص تمایل برخی به اجرای تقسیمات کشوری و ارتقاء شهرها به شهرستان، معتقد است: اعتبارات مناطق به خوبی توزیع نمی شود و همین مسائل به برخی بحث‌های جغرافیایی، فرهنگی، و قومیتی نیز دامن می زند و مطالبات را برای ارتقاء مناطق افزایش می‌دهد.

 

هیچگونه قانونی برای رتبه‌بندی شهرستان‌ها و شهرها در ایران وجود ندارد

در ایران هیچگونه قانونی برای رتبه‌بندی شهرستان‌ها و شهرها وجود ندارد. مهمترین پیامد این امر این است که اغلب شهرستان‌ها و شهرهایی که از نظر پتانسیل‌ها و شاخص‌های توسعه پس از پایتخت استان قرار دارند، خود را قربانی نابرابری می‌دانند و معتقدند که بیشتر بودجه استان صرف پایتخت استان می‌شود. به همین دلیل جهت دریافت بودجه و امتیازات بیشتر، به تلاش برای ارتقای سطح و تبدیل شدن به استان مستقل و پایتخت استان می‌پردازند.

 

 

افزایش تعداد شهرها و شهرستان‌ها با هدف دریافت بودجه و امتیازات بیشتر از دولت انجام می‌شود

طی سال‌های گذشته، تغییر اساسی در سیستم تقسیمات کشوری ایران به شکل کلی به وجود نیامده، بلکه بر تعداد شهرها، بخش‌ها، شهرستان‌ها و استان‌های کشور، با هدف دریافت بودجه و امتیازات بیشتر از دولت مرکزی، به شدت افزوده شده است. این تغییرات در نتیجه مطالبات برای ارتقاء سطح و استفاده ابزاری از قانون تقسیمات کشوری و بدون توجه به اصل تمرکززدایی و اعطای اختیارات بیشتر به سطوح زیرین دولت به وجود آمده است.

در واقع تفویض اختیارات در سیستم تقسیمات کشوری ایران بیشتر مربوط به امور اداری و تأسیس مراکز اداری در سطح واحدها می‌باشد و نواحی ارتقاء یافته خود تصمیم گیرنده نیستند. نتیجه این امر این بوده که با وجود تغییرات مداومی که در تقسیمات کشوری ایران رخ داده، مسائلی مانند توسعه متوازن منطقه‌ای و توسعه پایدار محقق نشده است.

رمضانعلی سبحانی فر معتقد است اگر مسئولان برای تفویض اختیار بیشتر به مسئولان شهرستان‌ها و نواحی تلاش کنند تا صرفا در سطوح کلان برای شهرستان های کوچک تصمیم گیری نشود و اعتبارات به گونه ای توزیع شود که هر شهرستان بتواند به اعتبارات خود دسترسی داشته باشد، قطعا مطالبات تقسیمات کشوری کاهش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مطالبات تقسیمات کشوری به دلیلِ ارتقاء جایگاه شهرستان و کسب اختیارات و اعطای مسئولیت بیشتر و افزایش دریافت اعتبارات برای رشد و توسعه منطقه است که اگر این موارد مورد توجه دولت واقع شود مطالبات تقسیمات کشوری قابل حل است.

 

نظام تقسیمات کشوری ایران نظامی معیوب است

بنابراین نظام تقسیمات کشوری ایران نظامی معیوب است، اما اصلاح این نظام معیوب، بدون «تمرکززدایی» و «اصلاح سیستم بودجه‌ریزی» تأثیر چندانی نخواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران حکومتی تک‌ساخت با تمرکز «اقتصادی» و «سیاسی» شدید است. بدین صورت که رده‌های زیرین تقسیمات کشوری در کلیه امور سیاسی و اقتصادی خود از مرکز دستور می‌گیرند و حق قانونگذاری و تصمیم‌گیری ندارند.

احمد مازنی

احمد مازنی با بیان اینکه تقسیمات کشوری در وضعیت فعلی نیاز به اصلاح دارد، گفت: با این حال اصلاح تقسیمات کشوری نباید به صورت وصله پینه ای باشد و صرفا با درخواست نمایندگان استان یا حتی وزارت کشور برای یک استان خاص تصمیم گیری شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه پیش از تغییر تقسیمات کشوری باید آمایش سرزمینی صورت گیرد، یادآور شد: مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ابتدای کار  مجلس دهم فرمودند بحث آمایش سرزمینی آنقدر قدیمی است که حتی در دوران ریاست جمهوری بنده نیز مطرح شد؛ لذا به نظر می رسد این مورد به شدت مغفول مانده است./

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

زنجیره خبر