عاشورای حسینی
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter

سمپاد بر باد؟

سرویس فرهنگی
تصمیم وزیر آموزش و پرورش در حذف آزمون ورودی مدارس مدارس سمپاد، موجی از اظهارنظرها و انتقادات را به همراه داشته است.
شنبه 5 اسفند 1396 ساعت 08:42
سمپاد بر باد؟ تصمیم وزیر آموزش و پرورش در حذف آزمون ورودی مدارس مدارس سمپاد، موجی از اظهارنظرها و انتقادات را به همراه داشته است. http://cdn.icana.ir/d/019/201802107902493701.jpg سمپاد,بر,باد؟ Icana

 خبرگزاری خانه ملت- گروه فرهنگی - فاطمه ضرغامی: اخیرا وزیر آموزش وپرورش از حذف آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی خبر داد، طرحی که طوفانی از اظهارنظرها و موجی از انتقادات و حمایت‌ها را از سوی کارشناسان، مقام‌های مسئول، خانواده‌ها و دانش‌آموزان مدارس سمپاد به همراه داشت.

در مدارس تیزهوشان سطح برنامه‌های آموزشی بالاتر از مدارس عادی است؛ ضمن آنکه در این مدارس توجه ویژه‌ای بر وضعیت ذهنی و تحصیلی دانش‌آموزان تیزهوش می‌شود و گزینش دانش‌آموز در مدارس سمپاد بر اساس آزمون ورودی در دو مقطع متوسطه اول و متوسطه دوم انجام می‌شود.

یکم  مهرماه آغاز سال تحصیلی و روز بازگشایی مدارس

در شرایطی که 20 نوع مدرسه اعم از دولتی، غیردولتی، سمپاد، نمونه دولتی، هیات امنایی و... وجود دارد  طبق نظر کارشناسان مسائل آموزشی، کاهش تنوع مدارس یکی از ضروریات است اما مهم نحوه اجرای این تغییرات است چرا که اجرای آن باید با ظرافت‌هایی همراه باشد؛ این افراد ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات مناسب مانند معلمان متخصص، فضای فیزیکی کافی در مدارس و... را برای حذف مدارس سمپاد الزامی می‌دانند.

حیاط مدرسه پسرانه

هر تغییری همیشه با اما و اگرهایی همراه است اما برای تحقق این تغییرات باید از جایی شروع کرد. موافقان حذف آزمون ورودی مدارس در تائید این طرح، استرس‌زا بودن و علمی و استاندارد نبودن آزمون‌های ورودی مدارس را مطرح می‌کنند؛ این افراد معتقدند آزمون ورودی مدارس زمان کافی برای پرورش مهارت‌های زندگی و مسائل تربیتی را از دانش‌آموزان گرفته و راهی برای سوءاستفاده سودجویان ایجاد کرده است.

در مقابل مخالفان این طرح دلایل اصلی مخالفت خود را هرز رفتن استعداد دانش‌آموزان تیزهوش در صورت حذف مدارس سمپاد بیان می‌کنند؛ این افراد معتقدند انحلال این مدارس نباید یک‌شبه و دفعتی صورت گیرد؛ همچنین تمهیدات ویژه‌ای برای آموزش دانش‌‌آموزان مستعد اندیشیده شود. در همین راستا بود که 160 نماینده در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواهان تجدیدنظر در انحلال مدارس استعدادهای درخشان و نمونه‌دولتی و شیوه جذب در آن‌ها شدند.

مجلس آماده کمک به آموزش و پرورش برای حذف مدارس خاص

مناظره سیدحمایت میرزاده و اسدالله عباسی

در همین رابطه میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که از موافقان این طرح است با اعتقاد به اینکه حذف آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی فضای نشاط و توجه به خلاقیت و هنر و  آموزش مهارت‌های اساسی زندگی را در مدارس که گام مهمی دراجرای سند تحول بنیادین است به همراه خواهد داشت، گفت: ضمن حمایت کامل درخواست برنامه‌ریزی فوری و اساسی برای استفاده از امکانات این مدارس برای تربیت عموم دانش‌آموزان داریم.

آزادی خواه: مدارس سمپاد؛ تبعیضی ناروا

در این رابطه احد آزادی خواه عضو هیات رئیسه فراکسیون فرهنگیان، افزود: در مدارس ترکیب دانش‌آموزان نباید از یک الگوی خاص پیروی کند به این معنا که دانش‌آموزان باید با ضریب هوشی متفاوت در کلاس‌های درس حضور داشته باشند؛ در صورتی که در کلاس‌های درس دانش‌آموزان مستعد حضور داشته باشند می‌توانند الگویی برای دیگر دانش‌آموزان شوند تا با تلاش بیشتر خود را ارتقا دهند؛ وجود مدارس سمپاد باعث ایجاد تبعیضی ناروا بین دانش‌آموزان می‌شود.

احد آزادیخواه

آزادی خواه گفت: حضور دانش‌آموزان در سطوح مختلف علمی در مدارس انگیزه و رقابت سالمی را بین آنان ایجاد می‌کند که به دنبال آن می‌توان منتظر بهبود سطح آموزش و تقویت بنیه علمی مدارس بود؛ در این حالت فرآیند تربیت علمی به صورت خودجوش اتفاق می‌افتد.

آزمون ورودی مدارس تیزهوشان نتیجه‌ای جز استرس برای دانش‌آموزان ندارد

در این راستا فریده اولادقباد که یکی دیگر از موافقان حذف آزمون وروردی مدارس است در گفت‌وگو با خبرنگار خبرنگار خانه ملت گفت: این آزمون‌ها از یک سو بار مالی سنگینی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند و از سوی دیگر دانش‌آموزان وادار به تست‌زنی و مطالعه کتب غیردرسی می‎‌شوند در حالی که محتوای کتب درسی باید به عنوان اصل و مبنای آموزش قرار گیرد؛ دانش‌آموزان باید وقت کافی برای تحلیل محتوای کتب درسی را داشته باشند.

فریده اولادقباد

این نماینده مجلس دهم بیان کرد: در صورتی که دانش‌آموزی نتواند نتایج قابل قبولی از آزمون ورودی مدارس به دست آورد تحقیر می‌شوند و این موضوع باعث ایجاد مشکلات روحی بسیار است در حالی که تعداد زیادی از این دانش‌آموزان تیزهوش هستند و به دلیل آزمون غیراستاندارد به مدرسه تیزهوشان راه نیافته‌اند.

ابطحی: جداکردن نخبگان از سایر دانش آموزان؛ آسیب به نظام تعلیم وتربیت

در این مورد محمد جواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت معتقد است« تجربه‌ها نشان می‌دهد جدا کردن نخبگان از سایر دانش‌آموزان به نظام تعلیم و تربیت آسیب‌های زیادی وارد می‌کند؛ اگر در کلاس‌های درس دانش‌آموزان با بهره هوشی متنوع حضور داشته باشند با یکدیگر تعامل می‌کنند و پس از فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان نخبه خود را از دیگران برتر نمی‌دانند.»

اگرچه این طرح موافقان بسیاری دارد اما مخالفان زیادی نیز بر سر اجرایی شدن آن وجود دارد:

حاجی بابایی: رها شدن دانش‌آموزان نخبه درپی حذف مدارس تیزهوشان/دانش‌آموزان به سمت مدارس غیردولتی سوق داده می‌شوند

در همین راستا رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی که یکی از مخالفان اجرایی شدن این طرح است در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه در صورت حذف مدارس تیزهوشان دانش‌آموزان به مدارس غیردولتی سوق داده می‌شوند، گفت: حذف تیزهوشان به معنای رها کردن نخبه‌های کشور است؛ تیزهوشان عامل اقتدار مدارس دولتی هستند، با این اقدام مدارس دولتی تضعیف می‌شوند چراکه گل سرسبد مدارس دولتی منحل می‌شود و در پی آن دانش‌آموزان نابغه به سمت مدارس غیردولتی هدایت می‌شوند.

حضور حمیدرضا حاجی بابایی در غرفه خبرگزاری خانه ملت

حاجی بابایی یادآور شد: آموزش دانش‌آموزان نخبه باید با شیوه خاصی صورت گیرد واین موضوع نه تنها به معنی طبقه‌بندی دانش‌آموزان نیست بلکه عین عدالت است؛ برای آینده کشور باید برای این نوابغ آموزش‌ها و کلاس‌های ویژه‌ای برگزار شود؛ مگر برای دانش‌آموزانی که در المپیاد شرکت می‌کنند کلاس‌های خاص برگزار نمی‌شود.

ساداتی‌نژاد: حذف آزمون مدارس سمپاد باید زودتر اعلام میشد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است« نتیجه اقدامی که کارشناسی شده باشد پذیرفته می‌شود اما اعتراض موجود به دلیل زمان نامناسب مطرح کردن این پیشنهاد است، اگر قرار است قانونی اجرایی شود باید در زمان مناسب اعلام شود.»

سید جواد ساداتی نژاد

ساداتی‌نژاد افزود: اگر حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی با نگاه کارشناسانه و بررسی دقیق انجام شده باشد ایرادی ندارد آنچه مهم است زمان مطرح کردن این پیشنهاد است چرا که در حال حاضر تا امتحان این مدارس 2 ماه زمان بیشتر باقی نمانده و خانواده‌ها هزینه‌های زیادی صرف قبولی فرزندانشان در آزمون سال 97 کرده‌اند.

حسینی: فربه شدن مدارس غیردولتی به دنبال انحلال سمپاد/ شیوه جذب دانش‌آموز در مدارس سمپاد تغییر کند

در این رابطه نماینده مردم تهران ری شیمرانات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: اگرچه شیوه جذب دانش‌آموزان مدارس سمپاد مشکلات بسیاری دارد و باعث ایجاد استرس و نگرانی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان می‌شود اما با این دلیل نمی‌توان مدارس سمپاد را به کلی منحل کرد.

فاطمه حسینی

حسینی با بیان اینکه شیوه نادرست جذب و انتقادها در راستای ارتقا کیفی این مدارس نباید عاملی برای حذف و انحلال مدارس سمپاد شود، افزود: با انحلال این مدارس عدالت آموزشی تحت تاثیر قرار می‌گیرد چرا که پس از انحلال سمپاد دانش‌آموزان مستعدی که توانایی مالی مناسبی دارند به مدارس غیردولتی مراجعه می‌کند درصورتی که دانش‌آموزان مستعدی که خانواده آنها در چرخه فقر گرفتار است امکان بهره‌مندی از امکانات مناسب آموزشی را ندارند؛ با انحلال مدارس سمپاد دانش‌آموزان نخبه به سمت مدارس غیردولتی سوق داده می‌شوند.

آموزش مهارت‌های زندگی جایگزین کلاس‌های تقویتی آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی می‌شود

اما وزیر آموزش و پرورش نیز برای این تصمیم خود دلایلی دارد؛ وی در نشستی که هفته گذشته با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی حدف مدارس سمپاد برگزار شد، دلایل لزوم اجرای این طرح را توضیح داد و گفت: آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس به دلیل وجود این آزمون‌ها به فراموشی سپرده شده است؛ دانش‌آموزان وقت کافی برای حضور در خانواده، طبیعت و بهره‌مندی از مسائل تربیتی را به دلیل وجود این آزمون‌ها ندارند؛ از هر 17 دانش‌آموز تنها یک نفر می‌تواند وارد این مدارس شود و این خود عاملی برای استرس و اضطراب است.

محمد بطحایی

دانش‌آموز 8 ساله نمی‌تواند استرس آزمون را تحمل کند

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مدارس برای موفقیت دانش‌آموزان در آزمون ورودی مدارس خاص، برنامه‌های تربیتی خود را کنسل می‌کنند این در حالی است که دانش آموز 8 ساله نمی‌تواند این استرس را تحمل کند؛ این آزمون‌ها در برخی موارد عاملی برای سوءاستفاده سودجویان شده است.

وی با اشاره به طرح شهاب افزود: این طرح 4 سال مورد آزمایش قرار گرفت و قرار است دانش‌آموزان مستعد بدون جدا کردن و آثار مخرب آن، شناسایی شوند؛ برای آموزش دانش‌آموزان مستعد، با این طرح تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

خانواده دانش‌آموزان مستعد نگرانی برای آموزش نداشته باشند

وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم در پایان افزود: مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و خاص، طی 3 سال آینده حذف می‌شوند و امکانات این مدارس به مدارس دولتی واگذار می‌شود؛ اگر چه طرح شهاب اشکالاتی دارد، اما در حال پیشرفت است؛ قرار بر این است که دانش‌آموزان مستعد هفته ای 2 بار در پژوهش‌سراها تحت آموزش ویژه و خاص قرار گیرند؛ این طرح تا اوایل مهرماه سال 97 عملیاتی و ابلاغ می‌شود.

مخالفان و موافقان هر تغییر

اگرچه که هر تغییر، مخالفان و موافقانی دارد و حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی شاید گامی برای تغییر سیستم آموزشی در راستای اجرای سند تحول باشد؛ اما اینکه در نیمه سال تحصیلی به این موضوع پرداخته شده و آیا باید این حذف از مدارس سمپاد شروع می‌شد یا خیر، همچنان باید به بوته نقد و بررسی کارشناسی گذاشته شود./

پایان پیام

کلید واژه ها

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

خبر مرتبط

آخرین اخبار