شهادت امام سجاد (ع)
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
/در مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی/

علوی: وزارتخانه راه و شهرسازی از طریق ابر وزیر هم قابل اداره نیست/ تجمیع وزارتخانه‌ها خطای استراتژیک بود

سرویس صحن
نماینده مردم سنندج در مجلس مشکلات کنونی وزارت راه و شهرسازی را ناشی از خطای استراتژیک در تجمیع وزارتخانه‌ها دانست که رفع آنها از طریق ابروزیر نیز امکان‌پذیر نیست.
سه‌شنبه 22 اسفند 1396 ساعت 17:23
علوی: وزارتخانه راه و شهرسازی از طریق ابر وزیر هم قابل اداره نیست/ تجمیع وزارتخانه‌ها خطای استراتژیک بود نماینده مردم سنندج در مجلس مشکلات کنونی وزارت راه و شهرسازی را ناشی از خطای استراتژیک در تجمیع وزارتخانه‌ها دانست که رفع آنها از طریق ابروزیر نیز امکان‌پذیر نیست. http://cdn.icana.ir/d/019/201701106490568141.jpg علوی:,وزارتخانه,راه,و,شهرسازی,از,طریق,ابر,وزیر,هم,قابل,اداره,نیست/,تجمیع,وزارتخانه‌ها,خطای,استراتژیک,بود Icana

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت،سیداحسن علوی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 22 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در بیان علل مخالفتش با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: من از فرمایش بزرگان فهمیدم که متکلمین، نویسندگان و مورخان، محققان و کسانی که می‌خواهند موضوعی را اثبات کنند برای تأیید نگاهشان باید به کلام و مرام بزرگان تکیه کنند و در حقیقت بتوانند به صحبت‌هایشان نافذیت دهند.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی با استناد به حدیثی از حضرت علی (ع) در خطاب به مالک اشتر ادامه داد: بخش راه و شهرسازی نه تنها نقش تأثیرگذاری در زندگی مردم دارد بلکه عملکرد کشور در بعد اقتصاد مقاومتی، اقتصاد کلان و همین طور در بعد اجتماعی متأثر از فعالیت‌هایش می‌داند.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه دکتر آخوندی به مسائل، آمار و اقداماتی که انجام داده اشاره کرد که نشان می‌دهد در سال‌های اخیر اقدامات خوب و اساسی در بخش حمل و نقل انجام شده و بسیاری از رویه‌های نادرست در مسیر درست قرار گرفته است بنابراین وی توانسته از ظرفیت‌های کلی استفاده کند.

علوی خطاب به نمایندگان تصریح کرد: باید یک بار از خود بپرسیم به راستی همه این مشکلات واقعا به یک وزیر و وزارتخانه مربوط می‌شود؟ ما چه کرده‌ایم؟ چطور شد که در دوره‌های قبل 3 وزارتخانه را تجمیع کردیم که هیچ ابروزیری نمی‌تواند مشکلاتش را حل کند، این خطای استراتژیک را چه کسی انجام داده است؟

این نماینده مردم در مجلس دهم تأکید کرد: ما مجلسی‌ها هیچ فرقی با گذشته نداریم، بخش کشتیرانی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت دادیم که در پی آن امروز معلوم نیست در مورد علل تصادف سانچی از چه کسی باید سوال کنیم؟ از وزارت صنعت، بخش خصوصی یا وزارت راه و شهرسازی یا در بحث دریانوردی، کدام یک باید پاسخگو باشند؟ همچنین در مورد هواپیمای ATR مگر مربوط به شهرسازی می‌شود؟

وی یادآور شد: شهید دادمان در حین پرواز با همین هواپیمایی که تحت نظارت قائمه وزارت راه و شهرسازی فعالیت دارد به شهادت رسید در حالی که خود وزیر بود، اگر در داخل هواپیما نبود بی‌تردید باید بازخواست و استیضاح می‌شد که چرا در این مورد نظارت نداشته است.

علوی عنوان کرد: قبول کنیم قانون، رویه، دستور العمل، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها در دنیا مقدس هستند اما در ایران به این دلیل که به فرد مستمسک هستیم و تابع سیستم نیستیم همیشه الهام برایمان فضیلت شده است به طوری که هر رئیس جمهوری که آمد از وی تبعیت کردیم.

وی افزود: یک روز در دولت قبل گفتیم بر اساس قانون باید 22 وزارتخانه در 17 وزارتخانه ادغام شود و فکر نکردیم که امروز در پی بروز این مشکلات دقیقا باید از چه کسی سوال کنیم چرا که مشکلات ایجاد شده پیرامون وضعیت همان وزارتخانه‌های تجمیع شده است.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گستردگی بدنه و اقدامات وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: هم اکنون این وزارتخانه دارای 55 هزار نیرو و 17 معاونت است که اداره آن کار آسانی نیست ضمن اینکه این قبیل حوادث امری طبیعی است کما اینکه چند روز قبل یک هواپیمای مسافربری ترکیه‌ای نیز با وجود تعداد کمتر مسافر سقوط کرد، چه کسی از مرگ تعداد زیادی در اثر سقوط هواپیما متأثر نمی شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: سیستم ناوگان حمل ونقل فرسوده است و این موضوع به سال ها قبل باز می گردد؛ عمر متوسط هواپیما در دنیا 11 سال، در کشورهای اقماری 6 سال و در ایران از 30 سال به 22 سال تبدیل شده است؛ ناوگان هوایی فرسوده است و باید اعتبار آن افزایش یابد.

علوی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی برای حفظ وضعیت موجود در سال آینده به 170 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد این در حالی است که دولت تنها 5 هزار میلیارد تومان برای آن پیش بینی کرده است.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته 6 درصد هزینه های راه سازی هزینه تعمیر و نگهداری جاده ها بوده و در کشورهای نیمه توسعه یا توسعه یافته 4 درصد اما در ایران زیر نیم درصد است چطور می توان جاده ها و سیستم فرسوده را بازسازی و تعمیر کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: در بحث ناوگان هوایی نیز با این مشکل مواجه هستیم؛ نوسازی ناوگان هوایی نیازمند اختصاص بودجه کلان است و با مشکلات اقتصادی موجود نمی توان آن را تحقق بخشید.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس دهم، در تشریح اقدامات موثر آخوندی، گفت: این را بدانید در بخش شاخص توان احداث آزادراه در گذشته 100 کیلومتر بود و حال به 300 کیلومتر رسیده است و این مهم ربطی به اعتبارات دولتی ندارد بلکه از طریق فاینانس و بخش خصوصی در حال انجام است؛ دست یابی به رکورد ریل گذاری از 230 کیلومتر به 260 کیلومتر رسیده و این رکورد جدیدی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طریق قرارداد هواپیما که با بوئینگ و ایرباس و با روش های نوین انجام شد عمر هواپیماهای کشور از 30 سال به 20 سال کاهش یافت.

علوی یاداور شد: در جابجایی مسافر هوایی از 26 میلیون نفر به 33 میلیون نفر و افزایش توان جابجایی بار درحمل و  نقل ریلی از 32 میلیون تن در سال 92 به 40 میلیون تن در سال 96 رسیدیم؛ همچنین توسعه ترمینال ها و تکمیل باند فرودگاه در کلان شهرها برای افزایش جابجایی بار و مسافر و دست یابی به قانون تکلیفی در برنامه ششم اقدامات اساسی انجام شد.

وی گفت: اجرایی نمودن خطوط برقی در چند منطقه مانند خط سریع السیر تهران- قم، تهران – مشهد و همچنین تهران – قم – اصفهان از اقدامات مناسب راه و شهرسازی و تلاش بخش خصوصی بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: اقداماتی مانند سرمایه گذاری بی سابقه در تامین تجهیزات ناوبری فرودگاه های کشور به ارزش 2 هزار  500میلیارد تومان و همچنین راه اندازی و فعال سازی شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام ( ره ) علی رغم فعال سازی در طول برنامه پنجم نیز در حال انجام است؛ اجرای سیاست بازآفرینی شهری با رویکرد محله محوری و مشارکت ساکنان با ایجاد مناطق بازآفرین و بهبود مناطق ایمنی است.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس دهم، با عرض تسلیت به بازماندگان حادثه هواپیمایی یاسوج – تهران، گفت: با بررسی جعبه سیاه مشخص شد که در دانلود اطلاعات کمک خلبان به خلبان اخطار می کند که باید برگردیم و حتی در جلسه ستاد بحران نیز رییس سازمان هواشناسی بیان کرد که اعلام کرده بودیم پرواز در این هوا با مخاطراتی روبرو است؛ در واقع هواپیمایی آسمان چندین متولی دارد و نمی دانیم باید از چه کسی سوال کنیم وقتی مسئولیت ها متعدد می شود این چنین مشکلاتی ایجاد می شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: هر دو خلبان به طور اتوماتیک دستگاه اتوپایلوت را روی 15 هزار و 14 هزار پا می اورند و بر اساس آنچه که در جعبه سیاه مشخص شد در شرایطی که هواپیما خاموش می شود که فرود آید به دلیل مه گرفتگی شدید و تراکم ابرها و عدم دید به جلو حتی سیستم حس گری که الارم می دهد و اعلام می کند که این هواپیما نزدیک به مانع است و باید اوج گرفت اما متاسفانه این موضوع تحقق نمی یابد و هواپیما به کوه دنا برخورد می کند؛ انتظار داریم نمایندگان بر اساس واقعیت ها تصمیم بگیرند./

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

زنجیره خبر