هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter

جوابیه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

سرویس دیگر رسانه‌ها
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در پاسخ به مصاحبه احمدعلی کیخا جوابیه ای صادر کرد.
یکشنبه 27 خرداد 1397 ساعت 10:59
جوابیه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در پاسخ به مصاحبه احمدعلی کیخا جوابیه ای صادر کرد. http://cdn.icana.ir/d/019/59441.jpg جوابیه,بنیاد,مستضعفان,انقلاب,اسلامی Icana

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در پاسخ به مصاحبه احمدعلی کیخا جوابیه ای صادر کرد. البته این گفت و گو با خبرآنلاین بوده و خبرگزاری خانه ملت صرفا آن را بازنشر داده است.متن این جوابیه به شرح زیر است:

با عنایت به اظهارات جناب آقای دکتر کیخا نماینده محترم مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی (به نقل از خبرگزاری خانه ملت در تاریخ 26/01/97) که طی آن عملکرد بنیاد در استان سیستان و بلوچستان را صرف محدود به در نظر گرفتن تسهیلات یارانه ای نموده و در ادامه نیز به موضوع صرف هزینه جهت بازسازی ساختمان های مرکزی بنیاد به جای تمرکز به مناطق محروم کشور ( از جمله جنوب کرمان و ... اشاره نموده اند، ذیلا گزارش اقدامات به عمل آمده در استان مزبور، عملکرد مربوط به محرومیت زدایی در مناطق محروم سراسر کشور و نیز دلایل کارشناسی که امر بازسازی ساختمان های مرکزی این نهاد را اجتناب ناپذیر مینموده، جهت مزید استحضار ارسال و استدعا دارد در صورت عدم امکان حضور ریاست ارجمند و یا سایر مدیران ارشد بنیاد در صحن علنی به منظور ارائه گزارش عملکرد نهاد متبوع دستور فرمایند از باب ضرورت آگاهی سایر نمایندگان محترم (که بعضا موارد مشابهی را مطرح نموده یا می نمایند) جوابیه ارسالی در خبرگزاری خانه ملت منعکس گردد.

الف - اهم اقدامات به عمل آمده در خصوص محرومیت زدائی در مناطق محروم سراسر کشور (مرداد ۱۳۹۳ تا اسفند ۱۳۹۶):

بنیاد، از بدو تأسیس در چارچوب سیاستهای کلی نظام، اصول موضوعه فعالیتهای اقتصادی نهادها، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و قوانین و مقررات عام موضوعه، به عنوان یکی از کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ضمن گسترش فعالیت های اقتصادی، همواره در جهت هدف و رسالت اصلی خود مبنی بر ارتقای سطح زندگی مادی، معنوی و فرهنگی مستضعفان و محرومان جامعه گام برداشته است به نحوی که در جهت تأمین شرایط و فعال سازی امکانات و منابع مالی به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط اقدامات اساسی به شرح ذیل به عمل آمده است:

۱- در حال حاضر بیش از ۳۰٪ سود تقسیم شده بنیاد در چرخه محرومیت زدایی وارد و براساس خط مشی های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در قالب طرح ها و پروژه های اقتصاد مقاومتی و با هدف محرومیت زدایی و توان افزایی مناطق محروم شناسایی شده بر اساس مطالعات علمی و شاخص های ابلاغی دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری که دارای بالاترین ضریب محرومیت می باشند، در چارچوب برنامه و بودجه مصوب و با رویکرد هدفمند به منظور مساعدت در تأمین اهداف و اصول راهبردی اقتصاد مقاومتی تخصیص می یابد. بنحوی که در حال حاضر با اقدامات به عمل آمده منطقه قلعه گنج کرمان بعنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی مطرح و از میان ده نقطه دیگر شناسایی شده دو منطقه دیگر (لنده و چالدران) نیز براساس معیارها و شاخص های تعیین شده در اولویت اقدام قرار دارند.

۲- ارائه تسهیلات یارانه ای به منظور تأمین مالی طرحهای اشتغال زایی موجه در بخشهای مختلف اقتصادی اعم از صنعتی، کشاورزی، دامداری و گردشگری با هدف توانمندسازی نیروی انسانی و ایجاد اشتغال پایدار و افزایش سرمایه اجتماعی براساس تفاهم نامه های منعقده با استانداری ها، اعتبار هر استان به میزان ۲۰۰ میلیارد ریال تعیین و براساس برنامه ریزی به عمل آمده بیش از ۶ هزار طرح طی پنج سال آینده مشمول این تسهیلات خواهند بود. تاکنون قرار داد مربوط به ۹۰۰ طرح منعقد و قریب به سه هزار میلیارد ریال به واجدین شرایط پرداخت گردیده و بخش قابل توجهی از طرحها نیز (۳۶۱ مورد) به بهره برداری رسیده است. که منجر به ایجاد اشتغال برای تعداد ۳۶۹۱ نفر گردیده است.

۳- طرح ویژه محرومیت زدایی مبنی بر واگذاری رایگان اسناد املاک علوی به محرومین واجد شرایط که تاکنون بیش از 60000 فقره اسناد مربوطه به میزان بالغ بر نهصد و هشتاد و هفت میلیارد تومان ارزش اقتصادی در استانهای مختلف طی مراسمی با حضور مقامات و مسئولین محلی و نمایندگان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به صورت بلاعوض واگذار گردیده و کماکان ادامه دارد.

۴- مشارکت در طرحهای مربوط به محرومیت زدایی در بخش های مختلف اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی- درمانی آموزشی، ورزشی، فنی و حرفه ای و تأمین مسکن خانواده های دارای دو عضو معلول یا بیشتر که تاکنون بیش از دو هزار واحد مسکونی تحویل گردیده و برنامه ریزی لازم برای احداث و تحویل ۱۱ هزار واحد مسکونی با مشارکت سازمان های ذیربط به عمل آمده است.

۵- پرداخت تسهیلات خرید خودرو به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) که تاکنون به تعداد ۷۹۲ نفر مبلغ ۱۱۹ میلیارد ریال پرداخت گردیده است (۱۵۰ میلیون ریال از طریق کمیته امداد و همان میزان از طریق بانک سینا با پرداخت ۱۴ درصد سود تسهیلات توسط بنیاد علوی)

۶- توزیع سبد سلامت غذایی میان مادران باردار و شیرده که از زمان شروع طرح در آبان ماه ۱۳۸۷ تا پایان سال ۱۳۹۶ تعداد 2909674 سبد در بین 78873 مادر تحت پوشش توزیع گردیده است.

۷- کمک به بیماران مبتلا به EB با اختصاص و تجیهز یک باب ساختمان جهت ارائه خدمات پزشکی و درمانی، توزیع تعداد 7389 بسته پانسمان و تحت پوشش قرار دادن تعداد ۵۹۸ نفر بیمار مبتلا و اختصاص مبلغ ۲۸۱۷ میلیارد توزیع تعداد ریال کمک هزینه غذا و دارو در قالب اعیاد و مناسبتهای مذهبی به حساب این بیماران.

۸- اختصاص مبلغ ۲۴۳ میلیارد ریال برای تجهیز بیمارستانها در مناطق مختلف کشور

۹- اختصاص مبلغ ۳۳۳۲ میلیارد ریال به منظور مساعدت در احداث مراکز درمانی در مناطق مختلف کشور.

۱۰- برنامه ریزی برای احداث مراکز درمان بستر در ۵۰ منطقه محروم با برآورد هزینه 1100 میلیارد ریال و تجهیز هر کدام از مراکز به دو دستگاه آمبولانس با هزینه این بنیاد که در حال حاضر تعداد ۳۹ مرکز دارای پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد بوده و در بهار سال ۹۷ به بهره برداری خواهد رسید و ۱۱ مرکز باقی مانده نیز تا پایان سال ۹۷ مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

۱۱- ارتقاء سطح علمی دانش آموزان مناطق محروم که از سال تحصیلی 87-1386 با ۸ استان آغاز و هم اکنون در ۳۱۵ منطقه در ۲۲ استان ادامه دارد و از سال تحصیلی 4-1393 تا سال تحصیلی جاری جمعا تعداد 383724 نفر دانش آموز تحت پوشش این طرح قرار گرفته اند.

۱۲- مساعدت ماهیانه به تعداد ۲۵۰ دانش آموز نخبه در ۲۲ استان کشور با همکاری بنیاد نخبگان.

۱۳- تحت پوشش قرار دادن تعداد ۱۰۰۰ دانش آموز در ۲۷ مدرسه شبانه روزی واقع در ۱۲ استان با هدف مهارت آموزی

۱۴- برگزاری اردوهای فرهنگی، پرورشی که در این راستا هر ساله تعداد ۱۵۰۰۰ دانش آموز در اردوی تابستانی بنیاد علوی شرکت می نمایند.

۱۵- ارائه تسهیلات به دانشجویان مستعد و متعهد بی بضاعت که در سال ۱۳۹۵ تعداد 10450 نفر از این تسهیلات بهره مند گردیده و مبلغ ۷۰ میلیارد ریال تا نیمه اسفند ۹۶ پرداخت گردیده است.

۱۶- برنامه ریزی برای احداث مدارس استاندارد در سطح کشور که براساس تفاهم نامه منعقده، ۳۰۰ کلاس درس تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و ۱۰۰۰ کلاس دیگر نیز تا پایان سال ۱۳۹۸ جایگزین کلاسهای غیراستاندارد در مناطق محروم خواهد شد (بنیاد علوی متعهد به تأمین ۵۰ درصد اعتبار مورد نیاز به میزان ۹۷۰ میلیارد ریال می باشد)

۱۷- اختصاص مبلغ ۳۱۶ میلیارد ریال برای کمک به ساخت فضاهای آموزشی در مناطق مختلف.

ب- خدمات حمایتی ارائه شده به منظور ایجاد رفاه نسبی و کاهش فقر و محرومیت در زمینه های مختلف:

۱- کمک به ساخت و تأمین مسکن جهت خانواده های دارای دو معلول و بیشتر با مشارکت سازمانهای ذیربط که بنیاد متعهد گردیده است مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال برای واحدهای مسکونی شهری (تعداد 6077 خانوار) و یکصد میلیون ریال برای کمک به احداث واحدهای مسکونی روستایی (تعداد 5475 خانوار) پرداخت نماید که تاکنون ۲۵۳۲ واحد احداثی و ۶۴۸ واحد نیمه تمام تحویل شده است در بخش الحاقی تفاهم نامه نیز تعداد 1660 واحد تکمیلی شهری و ۹۱۹ واحد تکمیلی روستائی به تعهدات موجود اضافه گردیده است.)

۲- کمک به تأمین مسکن محرومین با مشارکت نهادهای ذیربط تا سقف ۵۰ میلیون ریال به صورت بلاعوض که از تاریخ اجرای تفاهم نامه در آبان ۱۳۹۴ تاکنون وضعیت ۷۱۲ متقاضی بررسی و مبلغ ۳۲ میلیارد ریال مساعدت صورت گرفته است.

۳- کمک به تأمین مسکن و معیشت خانواده های دارای فرزندان سه قلو و بیشتر که تاکنون ۴۹۳ مورد خدمات به ۳۳۳ خانواده واجد شرایط ارائه گردیده است.

۴- توزیع بن، پوشاک و کمک های بلاعوض در بین دانش آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه اول مناطق محروم و کمتر توسعه یافته.

۵- توزیع بن مایحتاج و کمکهای بلاعوض نقدی و غیرنقدی نظیر کمک هزینه دارو و درمان، ازدواج، تحصیل و معیشت و ....

۶- پرداخت و تسویه حساب بدهی تعداد ۲۴۷ خانواده در قالب طرح کرامت.

۷- کمک به احداث و تکمیل تعداد ۲۰ باب مسجد، حوزه علمیه و زائر سرا در سراسر کشور.

۸- اختصاص مبلغ ۶۶ میلیارد ریال برای احداث مجموعه ورزشی در شهرستان بیرجند

۹- تأمین سیمان مورد نیاز برای کمک به بازسازی مناطق روستائی آسیب دیده از حوادث غیر مترقبه به میزان 1134 هزار تن

۱۰- کمک به خرید و تأمین مسکن برای طلاب که براساس تفاهم نامه منعقده بنیاد متعهد گردیده است مبلغ ۵۰ میلیون ریال برای کمک به هر متقاضی در مناطق شهری (تا سقف ۵۰۰ نفر) و حداکثر مبلغ ۳۰ میلیون ریال در مناطق روستایی (تا سقف ۱۰۰۰ متقاضی به صورت بلاعوض مساعدت نماید.

۱۱- برخلاف تصور اغراق آمیز برخی از رسانه ها، که بعضا موجب قضاوت نادرست افکار عمومی نیز می گردد، سهم کلی این نهاد از اقتصاد کشور کمتر از یک درصد بوده و با عنایت به اصول مدیریت ارزشی ریاست ارجمند بنیاد پرداخت مالیات به عنوان حق الناس تلقی و در طول ده سال گذشته به میزان بیش از ۴ هزار میلیارد تومان پرداخت گردیده است به نحوی که از دیدگاه سازمان امور مالیاتی نهاد متبوع خوش حساب ترین مؤدی مالیاتی از این منظر می باشد و شفافیت عملکردی آن نیز تا پایان سال ۱۳۹۵ به تأیید مراجع رسمی حسابرسی و نظارتی (سازمان حسابرسی کشور) رسیده است.

۱۲- در راستای احترام به جایگاه و اهمیت بخش خصوصی و اعتقاد عملی به اصل رقابت پذیری در اقتصاد اقدامات اساسی به شرح ذیل صورت گرفته است:

1-12-  ساماندهی، کوچک سازی، برون سپاری و واگذاری برخی از شرکت های بنیاد به بخش خصوصی براساس منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به نحوی که در حال حاضر ۲۲ هلدینگ فعال به ۱۱ هلدینگ (با ۱۶۰ شرکت فعال و مجموع ۴۰ هزار نیروی انسانی در گروه با احتساب شرکتها) کاهش، ۱۴ شرکت زمزم در ۴ شرکت ادغام و ۴ شرکت فعال در عرصه لبنیات به یک شرکت تقلیل یافته است و شرکت قند قزوین نیز واگذار گردیده است.

2-12- خروج تدریجی از برخی رشته فعالیتها (از جمله هتلداری و عدم حضور بنیاد در مناقصات زیر یکصد میلیارد تومان براساس مصوبه هیات امناء محترم و نیز واگذاری سالیانه ۱۰٪ سهام شرکتهای بنیادی به متقاضیان از طریق بورس که در حال حاضر ده شرکت آماده عرضه در بورس می باشد بنحوی که به طور مثال واحدهای دامداری برای نخستین بار مشمول این طرح قرار گرفته و هتل کوثر اصفهان واگذار گردیده است.

ج- اقدامات محرومیت زدایی در مناطق استان سیستان و بلوچستان:

۱- 8/23 درصد از کل سهمیه توسعه عدالت اجتماعی به عنوان بیشترین سهمیه کشوری با تامین میزان ۱۷۹۵۲۰ میلیون ریال اعتبار به عنوان سهم بنیاد علوی از طریق نوسازی واحدهای آموزشی در چارچوب تفاهم نامه منعقده با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به آن استان اختصاص داده شده است.

در اجرای این تفاهم نامه امر بازسازی ۶۸ باب کلاس درس در سال 6-95 آغاز که ۲۲ کلاس درس تحویل گردیده و طرح نوسازی تعداد ۹۴ مورد طی سال 97-96 و ۷۸ کلاس درس نیز طی سال 98-97 مورد تعهد بنیاد علوی می باشد.

۲- محرومیت زدایی در بخش بهداشت و درمان

احداث دو مرکز جامع سلامت با صرف هزینه ای بالغ بر ۴۵۲۶۰ میلیون ریال که مرکز نوک آباد - خاش در تاریخ 16/11/96 به بهره برداری رسیده و مرکز قصر قند- نیک شهر نیز با 6095 پیشرفت فیزیکی در مرحله نازک کاری قرار دارد، همچنین هماهنگی های لازم به منظور شروع عملیات اجرایی دو مرکز دیگر در نوبندان چابهار و اسپکه نیک شهر در سالجاری در چارچوب تفاهم نامه منعقده با وزارتخانه ذیربط انجام گردیده است. همزمان با آغاز بهره برداری، تعداد دو دستگاه آمبولانس نیز به هر مرکز اختصاص خواهد یافت.

۳- تامین مسکن خانواده های دارای حداقل دو عضو معلول:

اختصاص ۸۳۴ واحد سهمیه با برآورد سهم مالی بنیاد علوی به میزان ۹۳۷۷۰ میلیون ریال که با اجرای این برنامه تعداد ۸۱۰ واحد در مناطق مختلف شهری و روستائی ایجاد و تعداد ۲۴ واحد نیز تکمیل خواهد شد و در حال حاضر ۳۵۰ واحد مسکن معلولین در مراحل مختلف اجرا و پیشرفت فیزیکی می باشد.

۴- توانمندسازی از طریق ارائه تسهیلات ارزان قیمت به طرح های اشتغال زایی دارای توجیه اقتصادی

از میان تعداد ۱۳ طرح مصوب، قرارداد مربوط به تعداد ۴ طرح با پرداخت مبلغ 7571 میلیون ریال و با برآورد اشتغالزایی برای ۱۷ نفر منعقد گردیده است. باقیمانده سهم اعتباری استان 285622 میلیون ریال می باشد که در صورت ارائه طرحهای کارآفرینی با تأیید کمیته مستقر در استانداری قابل پرداخت می باشد.

۵- ارائه خدمات حمایتی

1-5- ارتقای شاخصهای تحصیلی از طریق ارائه خدمات مهارت آموزی و برگزاری دوره های مختلف آموزشی در سه مدرسه واقع در بخشهای هیرمند، سراوان و زهک در بین تعداد ۱۴۸ نفر از دانش آموزان در رشته های مختلف

2-5- ارتقای سلامت مادران باردار و شیرده با توزیع ۱۴۹۶۸۸ سبد کالای سلامتی از سال 96-1391 در شهرهای مختلف استان

3-5- توزیع تعداد ۲۹۴۲۲۷ دست پوشاک و البسه اهدایی مقام معظم رهبری در میان محرومین واجد شرایط طی سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۶

د- بازسازی ساختمان مرکزی بنیاد

با عنایت به اینکه نماینده محترم در بخش دیگری از سخنان خود به هزینه بازسازی ساختمان های مرکزی بنیاد و غفلت این نهاد از مناطق محروم کشور اشاره نموده، لذا ضرورتا به استحضار می رساند

براساس بررسی های صورت گرفته در سال ۱۳۹۳ بازسازی ساختمانها و بناهای نیمه تمام موجود در محوطه مرکزی بنیاد با هدف بهره برداری بهینه و پس از بررسیهای فنی و مالی و تصویب آن در ستاد برنامه بر حسب ضرورت امر و لزوم کارآمدسازی و هماهنگی ساختارها متناسب با سیاستهای کلی نظام اداری و با رویکرد افزایش اثربخشی، سرعت و کیفیت خدمات انجام گردیده که در این راستا اقدامات مقتضی بشرح ذیل به عمل آمده است:

1- ضمن اعمال اصلاحات ساختاری و بهینه سازی منابع انسانی در ستاد بنیاد و بازنگری در سرانه فضای اداری در اختیار کارکنان براساس استانداردهای روز، حدود ۴۰٪ فضای ساختمان شماره یک مازاد بر نیاز تشکیلات مصوب تشخیص و امکان استقرار ستاد بنیاد در ساختمان کوچکتر فراهم گردید. این بنا با ۱۶ طبقه روی زمین و سه طبقه زیر زمین در حال بهره برداری توسط ستاد بنیاد بوده و همزمان از سال ۹۲ بازسازی آن در حین بهره برداری آغاز شده بود)

به دلیل قدمت بنا و فرسودگی بیش از حد تأسیسات، هدر رفت انرژی، عدم وجود سیستم اعلام و اطفاء حریق و کاهش بهره وری که منجر به تحمیل هزینه قابل توجه بابت نگهداری می گردید، بازسازی آن با هدف تجمیع محل استقرار هلدینگها، شرکتهای تابعه و مؤسسات مستقل بنیادی به دلیل ضرورت ارتباط مستمر و روزانه با ستاد بنیاد (که به صورت پراکنده در سطح شهر و عمدتا در ساختمانهای استیجاری مستقر بودند)، مورد توجه قرار داده شده و این امر منجر به تسهیل در ارتباطات مردمی با گروه بنیاد، صرفه جویی در هزینه های پشتیبانی و ایجاد پتانسیل نقد شوندگی (فروش) برای تعداد ۲۱ فقره ملک به ارزش کارشناسی حدود ۴۶۵ میلیارد تومان گردیده است.

۲- با عنایت به ضرورت استقرار ستاد بنیاد در ساختمان شماره ۲، (که احداث آن در زمان انقلاب اسلامی تا ده طبقه در روی زمین و ۳ طبقه در زیر زمین به صورت نیمه تمام آغاز و در مقطعی در اختیار نیروی انتظامی کمیته انقلاب اسلامی قرار گرفته بود. اجرای طرح تقویت سازه و بازسازی این ساختمان نیز که به دلیل فرسودگی بخش هایی از فولادها و میلگردهای بنا در حال تخریب و فاقد فضای داخلی قابل استفاده و هرگونه تأسیسات مکانیکی، آبی، برقی، آسانسور و سیستم های تهویه مطابق ضوابط و مقررات فنی و مهندسی کشور بوده، اجتناب ناپذیر می نمود و مضافة عدم استفاده از این بنای نیمه کاره (با وجود امکان دسترسی و موقعیت مکانی مناسب از یکسو باعث فرسایش و از سوی دیگر نیز موجب ایجاد سئوال در افکار عمومی گردیده بود که با اقدامات صورت گرفته ارزش افزوده مناسب ایجاد شده نسبت به وضعیت قبل از بازسازی آن قابل مقایسه نمی باشد. |

۳- ساختمان شماره ۳ با سه طبقه زیرزمین و ۲ طبقه روی زمین به عنوان مرکز آموزش گروه بنیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

۴- براساس سوابق موجود، برنامه احداث این ساختمانها به صورت ۳ برج سی طبقه قبل از انقلاب اسلامی طراحی و مورد تصویب قرار گرفته بود که با توجه به مذاکرات با شهرداری و محدودیتهای ارتفاع مشخص گردید امکان صدور مجوز و تکمیل آنها تا طبقات معین وجود دارد که با رعایت همه جوانب فنی و شهرسازی فرصت اقتصادی قابل تأملی را در اختیار این نهاد قرار میداد، مع الوصف با چشم پوشی از این موضوع صرفا به امر بازسازی اکتفا گردیده است.

۵- محوطه ساختمان های مرکزی شامل یک پارکینگ طبقاتی بزرگ در سه طبقه منفی زیر و اطراف ساختمانها میباشد و در واقع سقف پارکینگ سه طبقه بنیاد است و دلیل اصلی ترمیم محوطه، نشت و نفوذ آب به پارکینگ طبقاتی و تخریب و از بین رفتن تأسیسات، ستونها و سازه اصلی ساختمانهای مرکزی و آسیب به خودروهای پارک شده و نیز بی نتیجه بودن ترمیم های مقطعی بوده است که با عنایت به اجماع نظرات کارشناسی، عایق کاری تمامی سطوح محوطه در دستور کار قرار گرفته است تا فضای پارکینگ مورد استفاده بهینه قرار گیرد. لازم به ذکر است این مجموعه با ظرفیت پارک ۱۲۰۰ خودرو یکی از قابلیتهای کم نظیر در سطح شهر تهران می باشد که تا قبل از بازسازی، ۸۵ درصد آن بلااستفاده باقی مانده بود لذا طرح موضوع مبنی بر عدم وجود اشکال و ایراد در محوطه ساختمان غیرواقعی و به دور از حقیقت میباشد.

۶- با عنایت به دلایل مزبور، بازسازی ساختمان ها و بناهای نیمه تمام با هدف بهره برداری حداکثری از ظرفیت هاء صرفه جویی در هزینه های اداری و جلوگیری از تخریب ساختمانهای موجود بوده و این امر با صرف کمترین هزینه مصوبات کارگروه صرفه جویی و بدون صرف هزینه برای خرید اسباب و تجهیزات جدید اداری با استفاده از لوازم براساس اداری موجود و حتی المقدور بدون تغییر دکوراسیون صورت پذیرفته است. شایان توجه است که جناب آقای دکتر جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده محترم مردم رشت و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس که سابقه همکاری با بنیاد بعنوان مسئول مرکز پشتیبانی را دارند، بر ضرورت بازسازی و صرفه جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی ناشی از این امر تأکید داشته اند

بنا بمراتب مذکور، ضرورتأ نتایج ، مزایا و دستاوردهای حاصله در سه حوزه مدیریتی، فنی و مالی ناشی از اجرای عملیات بازسازی به شرح ذیل جهت استحضار اعلام می گردد:

الف) مدیریتی

۱) با انتقال ستاد بنیاد به ساختمان کوچک تر فرآیند اصلاح ساختار و چابک سازی آن تسریع و به سرعت تحقق آن کمک نمود.

۲) با انتقال هلدینگها به ساختمان شماره ۱ ارتباط آنها با ستاد بنیاد تسهیل شده است.

۳) مکاتبات فیمابین ستاد و هلدینگها در درون شبکه داخلی بنیاد انجام می گیرد و علاوه بر سرعت انتقال در امنیت اطلاعات تأثیر بسزایی دارد.

۴) مرکز داده های ستاد بنیاد (دیتا سنتر) که یکی از مراکز بزرگ و با ظرفیت بالا در کشور است علاوه بر بنیاد مورد استفاده هلدینگها نیز قرار گرفته و بهینه گردیده است.

۵) حراست و حفاظت فیزیکی با تمرکز هلدینگها در ساختمان شماره (۱) بهینه گردیده و در یک مجموعه تمرکز یافته است.

۶) ظرفیت خالی پارکینگها که بلااستفاده بود و فقط سالی یکبار در روز عید سعید فطر مورد استفاده قرار می گیرد، زیر بار رفته است.

۷) فضای عمومی مورد نیاز از جمله سالن جلسات و اجتماعات، نماز خانه در ساختمان مذکور تمرکز یافته و بصورت مشترک و مدیریت شده در مقاطع زمانی مختلف مورد استفاده هلدینگهای مختلف قرار می گیرد.

۸) ایاب و ذهاب همکاران شاغل در هلدینگها بصورت بهینه و متمرکز انجام می شود.

۹) برای خدمات زیربنایی از جمله اینترنت از ظرفیت خالی مجموعه استفاده شده و در همین راستا برای ساختمان مرکزی بنیاد سیستم P. C.C.H تهیه گردیده که با استفاده از گاز شهری برق مورد نیاز و گرمایش و سرمایش کل مجموعه را تأمین نموده و در مواقع تولید، برق مازاد هم به وزارت نیرو فروخته می شود لذا از این منظر نیز از مزیت توجیه اقتصادی بالایی برخوردار می باشد.

۱۰) بنا به اظهار مدیران عامل هلدینگها این طرح علاوه بر صرفه جوئیهای اقتصادی و مدیریت مطلوب زمان، به جهت برقراری ارتباط مناسب با ستاد بنیاد در مواقع ضروری و جلسات مشترک و ویژگیهای خاص به جهت دسترسیهای مناسب، معماری بنا و برخورداری از پارکینگ کافی و سالن های جلسات استاندارد و حفاظت و امنیت بالا منجر به آرامش فکری و محیطی برای مدیران و همکاران گردیده که آثار آن در عملکرد آنها مشهود است.

ب) فنی

۱) فارغ از مباحث مدیریتی که در گزارش اشاره شده چنانچه کار بازسازی اسکلت موجود صورت نمی گرفت قطعا بنا دچار فرسایش بیشتری شده و حسب اظهار متخصصان مربوطه چنانچه پوسیدگی و فرسایش سازهای ادامه پیدا می کرد شاید در آینده ایمن سازی اسکلت و انطباق آن با مقررات ملی ساختمان امری به مراتب دشوارتر از امروز می بود.

۲) با توجه به ظرفیت موتورخانه و تأسیسات موجود در زیر ساختمان شماره (۱) موتور خانه دیگری احداث نگردید و از همان مجموعه با لوله کشی و اتصال تأسیسات گرمایش و سرمایش و برق ساختمان بازسازی شماره (۲) به موتورخانه موجود بهره برداری بهنیه ای از امکانات موجود صورت گرفته و در عوض به منظور استفاده از فناوری های روز در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی نسبت به احداث سیستم  P. C.C.Hجهت مجموعه اداری بنیاد اقدام گردید که علاوه بر تأمین برق کل مجموعه گرمایش مورد نیاز در زمستان و سرمایش مورد نیاز در تابستان از نظر پدافند غیرعامل نیز اقدامی کلیدی به شمار می رود.

ج) مالی:

۱) فضاهایی که در اختیار هلدینگها قرار گرفته است بر مبنای مدل رهن و اجاره شبیه سازی گردیده است و برای رهن و اجاره سالانه طبقات جدولی کارشناسی تدوین و بسته به ضریب طبقات افزایش یافته است. بنابراین هر هلدینگ براساس جدول مورد نظر بایستی نسبت به پرداخت مبلغ رهن و اجاره مذکور در وجه خزانه بنیاد اقدام نماید. مبلغ دریافتی بابت فضای در اختیار هلدینگها حدود ۵۰ میلیارد تومان میباشد که صرف بخشی از هزینه ایمن سازی سازه اسکلت و بازسازی کامل ساختمان شماره ۲ گردیده است. ۲) با انتقال هلدینگها و شرکتهای مستقل به بنیاد جمعا تعداد ۲۱ فقره ملک به ارزش کارشناسی بالغ بر ۴۶۵ میلیارد تومان در سطح تهران آزاد گردیده است که بر روی تعدادی از این املاک کار توافق با شهرداری و اخذ پروانه انجام شده است و مابقی در حال اقدام است

۳) ارزش روز ساختمان شماره ۲ که قبلا به صورت نیمه مخروبه رها گردیده بود و در حال حاضر بنایی اداری با استانداردهای روز و در موقعیت مناسب شهری و دارای ۴ سالن ۵۰ نفره و ۶ سالن ۲۰ نفره، یک فضای نمایشگاهی و سالن آمفی تئاتر ۲۰۰ نفره با سطح زیربنای حدود ۲۲ هزار مترمربع حداقل معادل ۵۰۰ میلیارد تومان خلق ارزش می باشد. در حالیکه کل هزینه تقویت سازه بنا و اجرای کامل بازسازی این مجموعه و ملحقات آن حدود ۶۰ میلیارد تومان یعنی نزدیک به مبلغ دریافتی از هلدینگها بابت رهن و اجاره سالانه فضاهایی که در اختیار آنها قرار گرفته می باشد.

بدوا از عنایت جنابعالی و حسن تدبیر معموله سپاسگزاری می نماید.

کلید واژه ها

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

خبر مرتبط