هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
خانه ملت گزارش می‌دهد؛

تب تند خرید در نبود داروی اعتماد

سرویس فرهنگی
مردم متاسفانه با اصلاحاتی مانند "بخریم تا گرانتر نشده" به دنبال تامین آینده خود و خانواده‌شان هستند درحالی که این گونه واکنش‌ها نه تنها کمکی به بهبود اوضاع اقتصادی نمی‌کند بلکه با انبار کردن کالا در خانه‌ها آینده به چالش کشیده می‌شود.
پنج‌شنبه 22 شهریور 1397 ساعت 11:19
تب تند خرید در نبود داروی اعتماد مردم متاسفانه با اصلاحاتی مانند "بخریم تا گرانتر نشده" به دنبال تامین آینده خود و خانواده‌شان هستند درحالی که این گونه واکنش‌ها نه تنها کمکی به بهبود اوضاع اقتصادی نمی‌کند بلکه با انبار کردن کالا در خانه‌ها آینده به چالش کشیده می‌شود. http://cdn.icana.ir/d/019/201809104599059088.jpg تب,تند,خرید,در,نبود,داروی,اعتماد Icana

خانه ملت، گروه فرهنگی؛ مردم در کشورهای پیشرفته در اعتراض به گرانی‌ها از خرید کالاها سرباز می‌زنند تا قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و در نتیجه به حالت قبلی بازگردد زیرا براساس فرمول‌های اقتصادی نیاز بازار، در تعیین قیمت کالاها نقش موثری دارد این درحالی است که ایرانیان با بروز گرانی نه تنها از خرید خود نمی‌کاهند بلکه بر آن می‌افزایند دلیل بروز این گونه رفتارها را باید در نوع فرهنگ هر جامعه جستجو کرد.

خبر یا شایعه نبود یک کالا و به دنبال آن کمیاب یا نایاب شدن آن مردم را برآن داشت که در روزهای اخیر با سرمایه اندک خود به دنبال تامین کالاهای اساسی باشند حال این کالا می‌تواند دارو باشد یا مواد غذایی و یا اقلام بهداشتی.

اشتیاق مردم برای خرید گسترده در روزهای اخیر علیرغم اظهار اطمینان مسئولان مبنی بر وجود کالاهای اساسی و مورد نیاز در کشور  باعث کمبود برخی از کالاهای مصرفی و ضروری خانواده‌ها و حتی افزایش قیمت آنها شده است.

برخی از مردم از آینده تصور مبهمی دارند و به همین دلیل واکنش‌هایی که هنگام بروز مشکلات از خود نشان می‌دهند اوضاع را بدتر می‌کند در واقع براساس پیش فرض‌ها و شایعه‌های موجود بدون اثبات صحت و سقم آن‌ها رفتارها و واکنش‌هایی بروز می‌دهند که مشکلی کوچک را به معضل بزرگی برای کشور تبدیل می‌کند.

پدیده روی آوردن مردم به خرید گسترده ، احتمالا خاص کشور ماست از یک سو مقصر بروز این رفتارها نوع فرهنگ و فرهنگ سازی است و از سوی دیگر نقش رسانه ها ، بویژه رادیو و تلویزیون و شبکه های اجتماعی را می‌توان یکی از دیگر از دلایل این رفتارهای وارونه دانست.

در گفت‌وگو با نمایندگان دلایل خرید گسترده این روزهای مردم را بررسی کردیم.

آقاپور: تبدیل شدن شایعه به واقعیت بازار آن را داغ‌تر کرده است

معصومه آقاپور در غرفه خانه ملت

معصومه آقاپورعلیشاهی عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در توضیح دلایل روی آوردن مردم به خرید گسترده کالاها در روزهای اخیر، گفت: در حال حاضر کشور علاوه بر جنگ اقتصادی با جنگ روانی و رسانه‌ای نیز دست و پنجه نرم می‌کند و تاثیراتی که فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی ایجاد کرده به مراتب بیشتر و مخرب‌تر از جنگ اقتصادی است؛ در قرن بیست و یک تبلیغات و رسانه‌ها حتی به جای افراد نیز تصمیم می‌گیرند و نیازسازی و نیازسنجی می‌کنند.

تب تند خرید در هفته‌های اخیر نشات گرفته از فرهنگ حاکم بر کشور است

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از دلایل تب تند خرید در هفته‌های اخیر را می‌توان فرهنگ حاکم بر کشور دانست، افزود: فرهنگ توجه به شایعه و در نتیجه روی آوردن به خرید گسترده کالا از دوره قاجار در جامعه گسترش یافت.

آقاپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه هر کشوری اصلاحی رایج در جامعه دارد که نشات گرفته از دغدغه‌ها و مشکلات آن کشور در طول تاریخ است، اظهار کرد: اولین سوال مردم چین در محاروه‌ها "چی خوردی؟" است که نشاندهنده دغدغه این مردم در طول تاریخ است این کشور به دلیل گستردگی جمعیت همیشه با دغدغه تامین مواد خوراکی روبه‌رو بود بنابراین این دغدغه در گفتمان مردم نیز نمود پیدا می‌کند؛ این دغدغه در تمامی کشورها و بنا به معضلات موجود در طول تاریخ متفاوت است.

وی با بیان اینکه "چه خبر" اصطلاحی است که ایرانیان در نخستین دقایق گفت‌وگو خود به کار می‌برند دلیل بیان این اصطلاح را این گونه بیان می‌کند: وزیران قاچار برای اتخاذ تصمیم‌های مهم در ابتدا این تصمیم را به صورت شایعه در جامعه گسترش می‌دادند اگر بازخورد و واکنش مردم نسبت به این شایعه مثبت و مناسب بود این تصمیم عملی می‌شد درغیر این صورت همان شایعه باقی میماند.

مردم باور دارند 50 درصد شایعه‌ها به حقیقت تبدیل می‌شود

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: تمامی این پیش زمینه‌ها باعث شد ملت ایران به این باور برسند که 50 درصد شایعه‌ها عملی می‌شود و این موضوع در ضمیر ناخودآگاه آنها نهادینه شود به همین دلیل اصطلاح "چه خبر" در جامعه رواج پیدا کرد تا از طریق مطرح کردن این سوال اتفاقات آینده را پیش بینی و متناسب با آن واکنش نشان دهند.

 متاسفانه مردم به دنبال منبع شایعه‌ها و اثبات صحت و سقم آن نیستند به طور مثال زمانی که قیمت دلار 14 هزار تومان مطرح می‌شود فقط رفتارهای واکنشی از جامعه می‌بینیم و فردی به دنبال محک میزان واقعیت آن نیست

رسانه‌ها و جنگ تبلیغاتی باعث انتشار سریع شایعه‌ها می‌شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در حال حاضر رسانه‌ها و جنگ تبلیغاتی باعث انتشار سریع شایعه‌ها می شود، تاکید کرد: متاسفانه مردم به دنبال منبع شایعه‌ها و اثبات صحت و سقم آن نیستند به طور مثال زمانی که قیمت دلار 14 هزار تومان مطرح می‌شود فقط رفتارهای واکنشی از جامعه می‌بینیم و فردی به دنبال محک میزان واقعیت آن نیست؛ متاسفانه این گونه شایعه‌ها برای مردم قابل باور است و تاثیرات منفی بسیاری دارد.

تبدیل شایعه به واقعیت بازار آن را داغ‌تر می‌کند

وی با انتقاد از اینکه دستگاه‌های قضایی برخوردی با شایعه سازان نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه برای خنثی کردن تاثیر شایعه‌ها در ماه‌های اخیر اقدامات چندانی نشده و حتی برخی از آنها به واقعیت نیز تبدیل شده است که بازار شایعه را داغ تر می‌کند.

50 درصد خرید مردم در این روزها مازاد بر تقاضا است

آقاپور عنوان کرد: 50 درصد خرید مردم در این روزها مازاد بر تقاضا است از سوی دیگر برخی تصمیمات نظیر افزایش تدریجی قیمت کالاها بازار شایعه‌ها را دامن می‌زند با افزایش روزانه قیمت‌ها مردم به دنبال تبدیل منابع پولی و مالی خود به کالا می‎‌روند تا کالای موردنیاز آینده خود را تامین کرده و محصول را گرانتر نخرند.

وی با بیان اینکه بی ثباتی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری تفکراتی مانند "بخریم تا گرانتر نشده" را گسترش می‌دهد، اذعان کرد: نابسامانی‌های بازار ارز موجب شده تولیدکنندگان نیز قیمت محصولات خود را در چندین مرحله افزایش دهند تا مشتری های خود را با افزایش یکباره قیمت‌ها از دست ندهند.

بروز تب تند خرید در ایران را می‌توان ناشی از رفتارهای ضد و نقیض بازار دانست

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: بروز تب تند خرید در ایران را می‌توان ناشی از رفتارهای ضد و نقیض بازار دانست البته برخی از رفتارهای مردم نیز بروز این مشکلات را گسترش می‌دهد.

سلحشوری: خرید بیش از نیاز کمیاب یا نایاب شدن کالاها را ایجاد می‌کند

پروانه سلحشوری

براساس این گزارش پروانه سلحشوری دلایل روی آوردن مردم به خرید گسترده کالاها را بی‌ثباتی اقتصادی دانست و گفت: مردم در شرایط غبارآلود بی‌ثباتی اقتصادی و در حالیکه تحریم‌های جدی دامن‌گیر کشور می‌شود در تلاش‌اند با برخی تصمیمات منافع خود را تامین کرده و از بروز آسیب‌ها و صدمات بیشتر جلوگیری کنند.

اعتماد مردم به دلتمردان و حکمرانان خدشه‌دار شده است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتماد مردم به دلتمردان و حکمرانان خدشه‌دار شده است، افزود: در حالیکه عدم اطمینان و اعتماد در جامعه موج می‌زند شایعه‌هایی مانند نبود مواد اولیه مردم را به خرید مازاد ترغیب می‌کند این در حالی است که اگر اعتماد و اطمینان در جامعه حاکم بود قطعا مردم برای عبور از این گذار همراهی می‌کردند.

خرید بیش از نیاز کالاها را کمیاب یا نایاب شدن می‌کند

این نماینده مردم در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  بیان کرد: کارخانه‌های داخلی به میزان نیاز چند ماهه جامعه کالا تولید می‌کنند زمانی که مردم برای جلوگیری از خرید کالاهای گران در آینده  خریدهای مازاد انجام می‌دهند مسلما کالاها در بازار کمیاب یا نایاب می‌شود و آنگاه پدیده کمبود کالا اتفاق می‌افتد. در وضعیتی که چندین برابر تولید کارخانه‌ها تقاضا وجود دارد قطعا  تامین کالا خود به معضلی تبدیل می‌شود مسلما درصورتی که تقاضا و عرضه هم خوانی داشته باشد مشکلی ایجاد نمی‌شود.

زمانی که مردم اعتمادی به توانایی دولتمردان در تامین نیازهای خود ندارند، به سمت خرید گسترده سوق پیدا می‌کنند اگر دولتمردان با عملکرد خود به مردم اطمینان خاطر می‌دادند این روزها با معضل تب تند خرید روبه رو نبودیم و مردم به سراغ این واکنش‌ها نمی‌رفتند

عملکرد مناسب دولتمردان می‌توانست از بروز معضل تب تند خرید جلوگیری کند

به زعم عضو کمیسیون فرهنگی مجلس زمانی که مردم اعتمادی به توانایی دولتمردان در تامین نیازهای خود ندارند، به سمت خرید گسترده سوق پیدا می‌کنند اگر دولتمردان با عملکرد خود به مردم اطمینان خاطر می‌دادند این روزها با معضل تب تند خرید روبه رو نبودیم و مردم به سراغ این واکنش‌ها نمی‌رفتند.

خرید گسترده مردم می‌تواند معضل و مشکل جدیدی برای کشور ایجاد کند

این نماینده مردم با بیان اینکه خرید گسترده مردم می‌تواند معضل و مشکل جدیدی برای کشور ایجاد کند، اظهار کرد: این روزها کشور با جنگ روانی دست و پنجه نرم می کند و همین موضوع می‌تواند خرید بدون نیاز مردم را افزایش دهد. وی با بیان اینکه در زمان جنگ نیز مردم با کمبود برخی کالاها روبه رو بودند ، توضیح داد: اگرچه در زمان جنگ کمبود برخی کالاها وجود داشت اما مردم تمام این مشکلات را به جان می‌خریدند و از سوی دیگر دولت نقش حمایتی خود برای اقشار محروم و کم درآمد را به خوبی ایفا می‌کرد.

مصرف‌گرایی مردم در این روزها نسبت به زمان جنگ افزایش پیدا کرده است

سلحشوری با بیان اینکه مصرف‌گرایی در مردم این روزها نسبت به زمان جنگ افزایش پیدا کرده، ادامه داد: در سال‌های گذشته تعداد کمی از مردم از پوشک برای فرزندان خود استفاده می‌کردند درحالی که این روزها این کالا به یکی از نیازهای اساسی تبدیل شده در واقع نوع نیاز مردم متناسب با پیشرفت تغییر کرده و گسترش یافته است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه زمانی که سیاست‌های فرزندآوری در جامعه اجرا می‌شود باید بدیهی‌ترین نیازها مانند نیاز به دارو، پوشک، شیر خشک و.. نیز به همان نسبت تامین شود، عنوان کرد: باید تدابیر لازم برای کنترل این وضعیت اتخاذ شود تا بتوانیم از این پیچ تاریخی به سلامت عبور کنیم.

جعفرزاده ایمن آبادی: دپو کالاها در منازل به افزایش قیمت کالاها دامن می‌زند

جعفرزاده ایمن آبادی در نشست فراکسیون مستقلین ولایی با حضور وزیر اقتصاد و دارایی

براساس این گزارش غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی  عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است دشمن در عملیات روانی خود به دنبال ایجاد فضایی ناامن در حوزه مواد غذایی و بهداشتی مردم است. سامان دادن این وضعیت نیازمند مدیریت درست است تا معضلات دامن زده نشود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: کارخانه‌ها به همان میزان قبلی محصولات موردنیاز مردم را تولید می‌کنند و انبارها مملو از کالا است بنابراین مردم نباید دغدغه‌ای برای تامین کالاهای موردنیاز خود داشته باشند؛ متاسفانه علیرغم تمام این موجودی‌ها شایعه‌های بسیاری مبنی بر کمبود مواد غدایی، آرایشی و بهداشتی در جامعه جریان دارد و همین مسئله خرید گسترده مردم را دامن می‌زند.

دپو کالاها در منازل به افزایش قیمت کالاها دامن می‌زند

جعفرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به تب تند خرید در این روزها، گفت: مدیریت وضع موجود همکاری مردم را می‌طلبد؛ به مردم می‌توان اطمینان داد که مایحتاج و ارزاق عمومی موردنیازشان بدون هیچ مشکل و کمبودی تامین می‌شود اگر خرید انبوه صورت گیرد و مردم کالاها را در منازل دپو کنند طبیعتا دولت نیز نمی‌تواند اقدام اثرگذار و چشم گیری در کاهش قیمت‌ها داشته باشد.

مردم سیاست‌هایی مانند "بخریم تا گرانتر نشده" سعی کنند از خرید کالای گرانتر در امان باشند درحالی که اینگونه رفتارها به افزایش قیمت دامن می‌زند

 خرید گسترده کالاها بدون دلیل موجه معضلات بسیاری ایجاد می‌کند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: روی آوردن مردم به خرید گسترده کالاها بدون دلیل موجه معضلات بسیاری ایجاد می کند به طور مثال علیرغم تولید و واردات پوشک بچه به میزان نیاز شایعه‌ها و خریدهای بیش از نیاز کاری کرد که کمبود پوشک به معضلی برای جامعه تامین شد.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس اظهار کرد: اگرچه مشکلی در تهیه کالاها وجود ندارد اما ممکن است افزیش قیمت محصولات عاملی برای خرید بیش از نیاز باشد و مردم با به کارگیری سیاست‌هایی مانند "بخریم تا گرانتر نشده" سعی کنند از خرید کالای گرانتر در امان باشند درحالی که اینگونه رفتارها به افزایش قیمت دامن می‌زند./

پایان پیام

کلید واژه ها

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000