Icana.ir
fa

حیدری: آموزش و پرورش نیازمند تحول اساسی است

**عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وزارت آموزش و پرورش نیازمند تحول اساسی است و فردی باید به این وزارتخانه برود که نفوذ و توانایی این تحول گسترده را داشته باشد.9/13/2009 5:17:00 PM9/13/2009 5:17:00 PMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
رییس جمهور فردی توانمند را معرفی کند

حیدری: آموزش و پرورش نیازمند تحول اساسی است

سرویس فرهنگی
**عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وزارت آموزش و پرورش نیازمند تحول اساسی است و فردی باید به این وزارتخانه برود که نفوذ و توانایی این تحول گسترده را داشته باشد.
یکشنبه 22 شهریور 1388 ساعت 17:17

نورالله حیدری دستنایی نماینده اردن و فارسان در گفتگو با خبرنگار خانه ملت در خصوص ویژگی‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وزیر آموزش و پرورش به علت نقش کلیدی که در تربیت نیروی انسانی دارد باید از جهت علمی و مدیریت‌ اجرایی یک سرو گردن از وزرای دیگر بالاتر باشد.

وی افزود: اگر بخواهیم جایگاه ایشان را مدنظر قرار دهیم به نظر می‌رسد فردی باید انتخاب شود که همسان و هم تراز  روسای قوا باشد که نقش برجسته‌ای را بتواند در کابینه ایفا کند.

حیدری با تاکید بر این که بارها گفته‌ایم برای تغییر و تحول در آموزش و پرورش نیاز به عزم ملی داریم، خاطر نشان کرد: برای ایجاد عزم ملی جهت تغییر در آموزش و پرورش باید فردی که در راس این مجموعه قرار می‌گیرد که نفوذ و تاثیر کلان بر بخش‌های گوناگون داشته باشد.

وی ادامه داد: گزینه‌ای که در راس این وزارتخانه می‌نشیند حقیقتاً باید دارای قابلیت‌های ویژه‌ای باشد و بتواند در تمام بخش‌های کشور تحول آفرین باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: به نظر من اولین مشخصه این است که فردی باید انتخاب شود که در سطح ملی و حتی بین‌المللی شناخته شده باشد و در عرصه‌ بین‌المللی روی ایشان حساب شود و از جهت علمی باید در مقوله تعلیم و تربیت صاحب نظر باشد.

وی افزود: از نظر سابقه اجرایی نیز باید کاملاً آشنا به درون آموزش و پرورش باشد؛ البته این امر منحصر به این وزارتخانه نیست زیرا وقتی کسی می‌خواهد در راس یک وزارتخانه قرار بگیرد و با مطالعه و مشاوره موفق نمی شود.

حیدری تصریح کرد: گزینه آموزش و پرورش باید معلمی کرده باشد و مدیر مدرسه و رییس منطقه و مدیر کلی و دیگر مناصب را به طور پله پله طی کرده باشد؛ در کنار این باید فردی فرهیخته و علمی نیز باشد؛ بنابراین اگر می‌خواهیم موفقیتی در حوزه آموزش و پرورش داشته باشیم کفایت نمی‌کند که بگوییم وزیر یک مدیریت استراتژیک است در حالی که این مفهوم به نظر من کلی است و نباید خود را با این کلمات قلمبه و سلمبه گمراه کنیم.

وی اظهار داشت: عبارت مدیریت استراتژیک به چه معناست؟ چگونه کسی که معلمی نکرده و در مناصب گوناگون آموزش و پرورش نبوده باشد، می تواند برای یک سازمان مهم استراتژیک باشد! نماینده اردل و فارسان با بیان این که وزیر باید در اجزاء مختلف آموزش و پرورش تجربه داشته باشد، ادامه داد: از شاخصه‌ دیگر وزیر این است که از مقبولیت سازمانی برخوردار باشد.

وی افزود: ما نمی‌خواهیم بحث جنسیت وزیر را مطرح کنیم درست است که نیمی از کارمندان آموزش و پرورش خانم‌ها هستند؛ اما باید اصالت را به مقبولیت و مسئولیت بدهیم نه این که بخواهیم یک وزیر زن را انتخاب کنیم. در حال حاضر باید در انتخاب وزرای زن و مقبولیت آنها بیشتر کار شود. زیرا مقبولیت اکنون برای جنس مردان بیشتر فراهم است.

وی اظهار داشت: ویژگی دیگری که باید وزیر آموزش و پرورش داشته باشد این است که به معنای واقعی بایداهل تعامل  با مجلس به ویژه کمیسیون‌های تخصصی باشد.

حیدری با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که وزیر سابق دولت نهم داشته همین عدم تعامل ایشان با کمیسیون‌ تخصصی آموزش و تحقیقات مجلس بود، افزود: هر چند دیدگاه‌های رییس جمهور محترم در جای خود محفوظ است اما وزیر باید برخوردار از یک روحیه تعاملی بالا با مجلس باشد زیرا نمایندگان از متن مردم هستند و نباید این روابط به تقابل کشیده شود و همان‌ گونه در دولت گذشته کشیده شده است.

وی با طرح این سئوال که آیا وزیر می‌تواند ماهی یک دستاورد جدیدی را در آموزش و پرورش به دست آورد، تشریح کرد: ما بسیار می‌شنویم که ایران هر چند وقت یک بار به یک فناوری پزشکی یا هسته‌ای و یا تکنولوژی در عرصه‌های گوناگون دست پیدا کرده است. آرزویم این است که وزیر آینده آموزش و پرورش کاری کند که هر ماه شاهد دستاورد جدید در عرصه تغییر و نوآوری و ایجاد ابتکارات در این مجموعه باشیم.

حیدری ادامه داد: ما همواره اخبار خوبی در عرصه‌های پزشکی، نظامی و صنعت و... داریم اما متاسفانه این اخبار در بطن آموزش و پرورش وجود ندارد؛ بنابراین آموزش و پرورش ما سنتی است در حالی که آموزش و پرورش باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید به معنای واقعی با پژوهش، خلاقیت و نوآوری آمیخته شود.

وی گفت: مطالبه مقام معظم رهبری، فرهنگیان و مردم این است که به معنای واقعی یک تحول بنیادین در آموزش و پرورش داشته باشیم، به این صورت که محصل و دانش‌آموز از بودن در مدرسه لذت ببرند. در حالی که در حال حاضر بچه‌ها هنگام زنگ تعطیلی از مدرسه فرار می‌کنند گویی از زندان فرار می‌کنند. معلمین اشتیاق لازم را برای تدریس ندارند البته عناصر خوب، متدین و متعهد ، با انگیزه و فعال هستند اما تعداد آنها کم است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات اضافه کرد: برای ایجاد اشتیاق میان معلم و دانش ‌آموز نباید فضا را صرفاً محدود به کلاس‌ها نکنیم ؛بلکه باید فضای متنوعی ایجاد کرد و به اقتضاء آن، کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و .. به برنامه‌های تکنولوژی آموزش مجهز شوند یعنی معلم‌ها صرفاً متکلم وحده نباشند و تغییر کیفی و ماهوی در برنامه‌های تدریس به وجود آید.

وی افزود: معلمین باید برای تعطیلات دانش‌آموزان و به ویژه در ایام تابستان برنامه‌ریزی کنند . البته خود معلمین نیز در این ایام نیاز به تفریح، بازسازی و آموزش‌های گوناگون دارند، وزیر باید این تعطیلات را ساماندهی و غنی کند.

حیدری مهمترین شاخصه را فراهم کردن بستر مشارکت اولیا دانست و گفت: در حال حاضر والدین دانش آموزان نقش قانونمند، آماده و تعریف شده‌ای ندارند، باید تحول کیفی در انجمن اولیا و مربیان و تعامل والدین با مدارس ایجاد شود.

ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC