هدر اصلی سایت
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
ساداتی‌نژاد:

ایجاد رشته در دانشگاه‌های غیردولتی بدون هیات علمی مشمول ماده 236 شده است/نگاه دلالانه‌ به آموزش مساوی با مرگ علمی کشور

سرویس فرهنگی
عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه کمیسیون متبوعش تخلف وزارت علوم را درخصوص اجازه ایجاد رشته بدون احتساب هیات علمی در دانشگاه‌های غیردولتی در قالب ماده 236 پیگیری می‌کند، گفت: نگاه دلالانه‌ به آموزش صحیح نیست.
جمعه 16 آذر 1397 ساعت 15:36
ایجاد رشته در دانشگاه‌های غیردولتی بدون هیات علمی مشمول ماده 236 شده است/نگاه دلالانه‌ به آموزش مساوی با مرگ علمی کشور عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه کمیسیون متبوعش تخلف وزارت علوم را درخصوص اجازه ایجاد رشته بدون احتساب هیات علمی در دانشگاه‌های غیردولتی در قالب ماده 236 پیگیری می‌کند، گفت: نگاه دلالانه‌ به آموزش صحیح نیست. http://cdn.icana.ir/d/019/201704103454329679.jpg ایجاد,رشته,در,دانشگاه‌های,غیردولتی,بدون,هیات,علمی,مشمول,ماده,236,شده,است/نگاه,دلالانه‌,به,آموزش,مساوی,با,مرگ,علمی,کشور Icana

سیدجواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از توسعه تحصیلات تکمیلی در موسسات آموزشی غیرانتفاعی بدون داشتن حدنصاب هیئت علمی، گفت: رعایت یک سری استانداردها باید در دانشگاه‌ها چه دولتی و چه غیردولتی ضروری است و عدم رعایت این استانداردها در هر نوع دانشگاهی خلاف قانون بوده و جرم محسوب می‌شود به همین دلیل کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حال پیگیری این تخلف در قالب ماده 236 است البته هنوز بررسی‌ها به اتمام نرسیده است.

وزارت علوم باید پاسخگوی چرایی ایجاد رشته بدون هیات علمی در دانشگاه‌های غیردولتی باشد

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخشی از دانشگاه‌ها و موسسات غیرانتفاعی در تحصیلات تکمیلی رشته‌های درسی راه‌اندازی کرده‌اند اما فاقد شرایط علمی لازم هستند، درواقع وزارت علوم اجازه این کار را به آن‌ها داده است به همین دلیل این مسئله باید پیگیری کند.

پرورش دانشجویانی کم‌توان، آینده کشور را به نابودی می‌کشاند

وی با تاکید براینکه مجلس انتظار دارد وزارت علوم راه قانونی را پیش گرفته و شورای گسترش آموزش عالی به موضوع ورود کند، افزود: عدم رعایت اصول علمی در دانشگاه‌ها و پرورش دانشجویانی کم‌توان آینده کشور را به نابودی کشانده و به‌یقین چنین مسئله‌ای شوخی‌بردار نیست.

دانشگاه‌ها با دلایل اقتصادی می‌خواهند نیاز خود را به اساتید با گرفتن اساتید حق‌التدریس رفع کرده و درآمد بیشتری کسب کنند اما چنین نگاه دلالانه‌ای به آموزش صحیح نیست و نباید کیفیت را فدای آموزش کرد

نگاه دلالانه‌ به آموزش صحیح نیست

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه دانشگاه‌ها با دلایل اقتصادی می‌خواهند نیاز خود را به اساتید با گرفتن اساتید حق‌التدریس رفع کرده و درآمد بیشتری کسب کنند اما چنین نگاه دلالانه‌ای به آموزش صحیح نیست و نباید کیفیت را فدای آموزش کرد، اظهارکرد: توسعه تحصیلات تکمیلی بدون در نظر گرفتن هیات علمی مناسب، پارادوکسی است که دانشگاه‌های غیردولتی به آن دچار شده‌اند.

اگرچه باید شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌های دولتی با غیرانتفاعی متفاوت باشد اما این به معنای دور زدن استانداردهای علمی نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه توضیحات وزیر علوم در صحن علنی باوجود طرح سوال ازسوی نمایندگان دراین خصوص کافی نبود و چندان به این موضوع نپرداخت، گفت: اگرچه باید شاخص‌های ارزیابی دانشگاه‌های دولتی با غیرانتفاعی متفاوت باشد اما این به معنای دور زدن استانداردهای علمی  نیست.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، طبق ماده 236 هرگاه حداقل 10 نفر از نمایندگان یا هر کدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور، وزیر یا مسؤولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود، همچنین کمیسیون حداکثر ظرف 10روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت ‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

تبصره: چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌قضاییه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی کنند./

پایان پیام

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000