Icana.ir
fa

هیچ عاملی در متحد کردن مردم ایران قوی‌تر از مذهب نیست

**رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ریشه اقدامات و حرکت‌های پس از انتخابات را ناشی از درک ناقص و غلط از حقیقت ولایت فقیه عنوان کرد.9/26/2009 3:47:00 PM9/26/2009 3:47:00 PMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
حدادعادل:

هیچ عاملی در متحد کردن مردم ایران قوی‌تر از مذهب نیست

سرویس فرهنگی
**رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ریشه اقدامات و حرکت‌های پس از انتخابات را ناشی از درک ناقص و غلط از حقیقت ولایت فقیه عنوان کرد.
شنبه 4 مهر 1388 ساعت 15:47

به گزارش ایسنا، "غلامعلی حدادعادل" که در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه دفاع ملی سخن می‌گفت، با اشاره به این‌که دشمنان در طی 30 سال گذشته توانسته‌اند به درک جایگاه ولایت فقیه در دفاع از انقلاب برسند و نظریه روشنی در راه مقابله با انقلاب تدوین کرده‌اند، گفت: در همین انتخابات اخیر آن‌چه که مشاهده شد حکایت از این مساله دارد که وجه مشترک فعالیت‌های بسیاری از آنهایی که در داخل سردمدار این حرکت‌ها بودند، مشکلشان با ولایت فقیه است، البته در این میان طرف‌های خارجی نیز فهمیده‌اند که چه‌کار باید کنند و سراغ کسانی رفته‌اند که با مساله ولایت فقیه مشکل دارند.

وی ادامه داد: باورم این است که ریشه تمام این حرکت‌ها به درک ناقص و غلط از حقیقت ولایت فقیه بازمی‌گردد و کسانی که به نقش محوری ولایت فقیه توجه کردند در این انتخابات راه خود را گم نکردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که این‌طور نیست که بگوییم یکی از نامزدهای انتخابات از آسمان افتاده بود، خاطرنشان کرد: نکته مهم این مساله است که باید رابطه اشخاص با ستون ولایت فقیه را سنجید، باید ترازوی ما برای توزین اشخاص و جریان‌ها این باشد که درکشان از این مساله چیست.

وی با طرح این پرسش که آیا منظور امام (ره) از بحث پشتیبان ولایت فقیه بودن، پشتیبانی از یک شخص بود؟ اظهار کرد: امام (ره) به ولایت فقیه به عنوان روح جاری، ساری و حقیقت الهی نگاه می‌کردند و تاکید داشتند که این جریان را تایید کنید.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در جریان انتخابات برای سرپیچی از ولی فقیه، ادعای تمسک به امام (ره) کردند و عده‌ای دم از امام (ره) می‌زدند، ولی در درک این حقیقت عملا مشکل داشتند و افرادی در روز قدس به دعوت و پشتیبانی آنها در یک دستشان بطری آب و بر لبشان سیگار آمدند و فریاد زدند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» و این در حالی است که این افراد نمی‌دانند رزمنده‌ای که در غزه دفاع می‌کند در واقع از همه جهان اسلام که ایران نیز بخشی از آن است دفاع می‌نماید.

حدادعادل با بیان این‌که هم‌اکنون دو جبهه روشن در کشور وجود دارد، اضافه کرد: یکی از این راه‌ها ولایت فقیه را نشانه گرفته و دیگری راه مردم متدینی است که از اول انقلاب این موضوع را درک کرده‌اند و علی‌رغم تمامی تلاطم‌ها در صحنه حضور دارند، این همان مردمی بودند که پس از یک هفته آشوب، در نماز جمعه 29 خرداد به صورت باشکوه حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: درست است که نیروی انتظامی و بسیج در این زمینه تلاش‌هایی را صورت دادند، اما آن چیزی که پشت دشمنان را شکست اجتماع عظیم مردم پشت سر مقام معظم رهبری در نماز جمعه 29 خرداد بود. پس از این‌که این نماز جمعه به صورت مستقیم از شبکه‌های خارجی پخش شد، همه متوجه شدند که این مردم هیچ فرقی نکرده‌اند و تمام ایران در صحنه است.

حدادعادل گفت: هم ضد انقلاب داخلی که فکر می‌کرد با چند شلوغی در خیابان‌ها می‌تواند کاری انجام دهد و هم حامیان خارجی‌شان این مساله را مشاهده کردند، هم در روز قدس و هم عید فطر و هم در صحبت‌های مقام معظم رهبری در جمع خبرگان مردم این مساله به ذهن می‌رسد که هیچ وقت در تاریخ ایران چنین فرصتی پیش نیامده که یک عالم زاهد بی‌اعتنا به چرب و شیرین دنیا حاکم و دلسوز این کشور باشد.

وی ادامه داد: این رهبری پرورده‌ حوزه‌های دینی ماست و ملت ایران توانست به برکت رهبری امام (ره) و تلاش ایثارگران این واقعیت موجود و گوهری که در معدن ملت ایران بود را به حکومت رسانده و امروز دشمن، کشوری که چنین رهبر شایسته‌ای دارد و دستگاهی که می‌تواند این رهبری را تربیت کند، هدف قرار داده است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه با اشاره به صحبت‌های خود نسبت به برخی از افرادی که به عنوان عوامل این مسائل شناخته می‌شوند، گفت: به این آقایان گفتم به هر اندازه که دشمن طمع کند و بفهمد که شما از ولایت فقیه دورید، به شما نزدیک می‌شود و ملاک آنها این است که شما چقدر پشتیبان ولایت فقیه هستید.

حدادعادل در ادامه، بحث رابطه دین و دولت و دین و حکومت را از نظر تاریخی و نیز نظریه ولایت فقیه را که بر اساس اسلام پایه‌گذاری شده است مورد بحث قرار داد و خاطرنشان کرد: ولایت فقیه در واقع صورت تکامل و تبلوریافته رابطه دین و دولت است و شفاف کننده حقیقتی است که در طول تاریخ با آن سر و کار داشته‌ایم.

وی در همین زمینه، ایران پس از صفویه را مورد اشاره قرار داد و با یادآوری این نکته که ایران قبل و بعد از صفویه فرق اساسی با یکدیگر کرده‌اند و ایرانی که امروز ما می‌شناسیم کمابیش استمرار تمامیت ارضی می‌باشد که از زمان صفویه شکل گرفته و حکومت مرکزی چندپاره نشده است، افزود: رابطه دین و دولت را در شکل‌گیری صفویه و بیان این حکومت ملاحظه می‌کنیم. انگیزه‌ای که باعث شکل‌گیری قدرت مرکزی در زمان صفویه شد، انگیزه دینی یعنی بسیج توده‌های مردم برای اتحاد و جنگیدن و ایجاد یک حکومت مرکزی و دفاع از ایران بود.

حدادعادل افزود: وقتی صحبت از رابطه‌ دین و دولت می‌کنیم مرادمان دفاع از همه‌ رفتارها، حرکت‌های سیاسی و شخصیت‌های حاکم بر ایران نیست، بلکه تاکید بر این مساله است که در این کشور هرجا که دین و دولت با هم توام و همسو شده‌اند و دین به نحوی حکومت را تایید کرده، پیشرفت و استقلال کشور حاصل شده است و هرجا از یکدیگر جدا بوده‌اند این دو مقوله آسیب دیدند.

رییس مجلس هفتم در ادامه بحث مهاجرت علمای شیعی از جبل‌عامل لبنان به ایران در زمان صفویه را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: این علما برای کمک به حکومت نوپای چینی به ایران می‌آیند که از میان آنها می‌توان به شیخ بهایی که متولد لبنان است، اما تبدیل به شیخ‌الاسلام اصفهان می‌شود اشاره کرد.

وی دوران قاجاریه را نیز توام با توجه و اهمیت به نقش علما و تلاش در جهت ایجاد همسویی و همراهی با آنها و عدم ایجاد تعارض و تضاد معرفی کرد و گفت: در مشروطیت نیز تا روزی که علما در صحنه بوده‌اند وضعیت به یک شکلی بود و وقتی که نقش مراجع کمتر شد، مسیر حرکت مردم نیز به سمت دیگری رفت. اگر رهبری دینی علمای نجف و ایران نبود مشروطیت به پیروزی نمی‌رسید و در واقع آنها مردم را به صحنه آوردند.

حدادعادل با بیان این‌که پس از پیروزی مشروطیت، توطئه برای حذف علمای دین از صحنه آغاز شد، گفت: انقلابی که روحانیت الحدوث بود در ادامه علمانیت البقاء (سکولاریسم) شد و در واقع رابطه دین و دولت قطع و اصل نظارت پنج مجتهد بر مصوبات مجلس نیز از کاغذ تجاوز نکرد و لذا مردم از صحنه کنار رفتند.

وی نهضت ملی شدن صنعت نفت را نیز دارای شرایط مشابهی توصیف کرد که نقش رهبری آیت‌الله کاشانی باعث شد واقعه تیر 1331 پیش آید، اما پس از آن به دلیل غفلت خودی‌ها و دخالت بیگانگان شاهد وقایع 28 مرداد 1332 بودیم.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، نهضت امام خمینی (ره) را نیز بلوغ و تکامل یافته این تجربه‌ها دانست و با اشاره به این‌که امام (ره) به این تاریخ آگاهی داشتند و مشروطه و بعد از آن را لمس کرده بودند، گفت: در این نهضت امام (ره) با تدوین و اجرایی کردن ولایت فقیه توانستند واقعیتی که همواره خود را نشان داده بود عملی کنند؛ چرا که هیچ عاملی در متحد کردن مردم ایران قوی‌تر از مذهب وجود ندارد.

حدادعادل گفت: در 30 ساله اخیر چندصد نماز جمعه هر هفته با حضور مردم برگزار می‌شود که در واقع تبلور ارتباط دین و دولت است، آیا کسی می‌تواند از این ظرفیت چشم‌پوشی کند؟

وی تاکید کرد: باید به ظرفیت فوق‌العاده دین در ایجاد حکومت و اداره کشور اعتقاد داشته باشیم و من وقتی این بحث را با مقام معظم رهبری مطرح کردم ایشان این نکته ظریف را نیز مورد تاکید قرار دادند که اگر حکومت بخواهد از این ظرفیت استفاده کند خود نیز باید به آن اعتقاد داشته باشد.

به گفته‌ حدادعادل، امام (ره) از این ظرفیت استفاده کرد و از سال 41 که پرچم مبارزه سیاسی را در دست گرفت مردم پشت سر وی راه افتادند و گفتمان امام (ره) گفتمانی اسلامی بود که از ابتدا خطابش مردم معتقد مسلمان بودند و از پایگاه دینی حرف می‌زد و نفوذ کلمه را در حجیت نفوذ کلام خدا و رسول می‌دانست.

رییس کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: گفتمان امام (ره) گفتمان دینی، ولایت و مرجعیت بود، روحانیت در اتصال با مرجعیت توانست مردم را در سراسر ایران در همان بستر وحدت ملی و دینی بسیج کند و هیچ نیرویی نتوانست در برابر وحدت مردم کارساز باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، این نیرو را کارساز در انقلاب و مسائل پس از آن عنوان کرد و گفت: چون نتوانستند از داخل با ملت ایران مقابله کنند جنگ تحمیلی را از بیرون علیه مردم تحمیل کردند که در واقع ادامه درگیری انقلاب بود، اما ولایت فقیه توانست در برابر همه این غائله‌ها کارآمدی خود را نشان دهد.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC