خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
1386/08/20 10:56:00
سرویس سیاسی

حدادعادل: لایحه بودجه مهمترین لایحه ای است که در سال در دستور کار مجلس قرار می گیرد

غلامعلی حدادعادل در خصوص لایحه بودجه سال ۸۷ گفت: مطابق اصل ۵۲ قانون اساسی تهیه بودجه وظیفه دولت است. بررسی و تصویب بودجه و نظارت بر آن مانند نظارت بر اجرای هر قانون دیگری وظیفه مجلس است.

به گزارش خبرنگار خانه ملت، وی در نطق پیش از دستور جلسه علنی روز یکشنبه افزود: لایحه بودجه مهمترین لایحه ای است که در سال در دستور کار مجلس قرار می گیرد. تاثیر آن در اداره کشور مانند تاثیر خون در بدن است که حیات اقتصادی کشور تابع اقتصاد و قوانین و نظاماتی است که برای آن در لایحه بودجه تعیین می شود و در قانون اساسی با اختیاری بالاتر از بررسی و تصویب لایحه بودجه به مجلس داده نشده است.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: دوستانی که سابقه حضور در مجلس دارند و نیز همکارانی در مجلس هفتم تصدیق می کنند که صورت فعلی رسیدگی به لایحه بودجه صورت مطلوبی نیست. یکی از اشکالات این است که مجلس در اصول و امهات بودجه یعنی در سیاست گذاری ها فرصت کمی دارد در عوض ما با انبوهی از پیشنهادها و بحث های جزیی راجع به بعضی ردیف ها روبرو هستیم و در وقاع به جای کلان نگری گرفتار جزیی نگری می شویم.

وی با بیان اینکه فرصت کمی داریم و چندین هزار پیشنهاد گفت: همه شاهد بودید که با اینکه مجلس سه نوبت در روز جلسه داشت باز هم در اواخر کار با عجله و شتاب زدگی مصوباتی داشت که نه مجلس و نه دولت هیچکدام از این وضعیت راضی نیستند.

حدادعادل گفت: همچنین چون فرصت تعلل کافی در اصول بودجه نیست در بسیاری از مواقع درآمدها واقعی نیست و همین امر سبب می شود تخصیص صد درصد انجام نشود. لذا جایی برای نظارت هم باقی نمی ماند.

وی تصریح کرد: دولت در نظر دارد تغییری در شکل بودجه دهد. در مجلس هفتم نیز از آغاز مجلس ما احساس تحول در نظام بودجه ریزی را داشتیم و مرکز پژوهش ها فعالیت ها و بررسی های وسیعی را آغاز کرده که به نتایجی هم رسیده و این بررسی ها ادامه دارد برای اینکه یک شکل منطقی و مناسبی برای نظام بودجه نویسی و تصویب بودجه ایجاد شود.

رئیس مجلس ادامه داد: تقریبا از یک ماه پیش جلسات متعددی در دفتر بنده و مرکز پژوهش ها با دولت داشته ایم برای اینکه اولا مقصود دولت را بهتر متوجه شویم و بعضی دیدگاه ها را که در مجلس داریم یعنی حقوق و وظایف مجلس اقتضا می کند آنها را به اطلاع دولت برسانیم تا زمینه برای تعامل و تفاهم منطقی بیشتری فراهم شود، ثانیا حقوق مجلس و نمایندگان محفوظ بماند و کاری کنیم که لایحه بودجه کارآیی و تناسب بیشتری با وضع و نیازهای کشور داشته باشد.

حدادعادل افزود: در این چارچوب اولا یک توافقی که شده یعنی نظری که دولت دارد و مجلس هم قبلا همان نظر را داشته است حذف تبصره هایی است که ماهیت بودجه ای ندارند.

وی گفت: قبلا نیز همین معنا را متذکر شده بودیم تلاش هم کرده بودیم. امسال قرار است که بودجه از حیث تبصره ها خلوت شود و در نتیجه فرصت و زمان بیشتری برای رسیدگی به اقلام و امور بودجه ای در اختیار ما قرار گیرد.

وی ادامه داد: مساله دیگر نظر دولت در خصوص ردیف های بودجه قبلی را که چندین هزار بوده این بود که 60 ردیف به 30 ردیف استانی و 30 ردیف ملی تقلیل دهد.

حدادعادل گفت: بحث ما در مورد این 60 ردیف این بود که این عدد از کجا آمده است. نه برای این عدد استدلالی داشتیم و نه برای آن شش هزار ردیفی که لایحه بودجه بود. هیچ معیار و مبنایی برای اینکه چند ردیف به تصویب مجلس برسد وجود نداشت.

رئیس مجلس تصریح کرد: پیشنهاد ما به دولت این بود که دستگاه هایی که قانون دارند و به موجب قانون تصویب شده اند ردیف آنها مشخص شود و در مجلس به تصویب برسد. وقتی مجلس یک موسسه و دستگاه یا سازمانی را با اصل ایجادش و با تصویب قانونی موافقت می کند بودجه اش را هم تصویب و مشخص کند.

وی گفت: همچنین طرح های جدید در بودجه های عمرانی و طرح هایی که تغییرات زمانی در آنها ایجاد شده و یا دولت خواستار تغییر در اعتباراتش است در قانون بوجه به تصویب برسد ولی آنچه تغییر نکرده مبتنی بر مصوبات قبلی باشد.

حدادعادل گفت: امیدواریم با توجه به این دیدگاه ها دولت بتواند شکل جدیدی از لایحه بودجه را که موجب تصحیح و تسهیل بررسی لایحه بودجه در مجلس شود به مجلس عرضه کند. مجلس هم طبعا همکاری خواهد کرد. قصد و نیت همه این است که یک کار سنجیده تری صورت گیرد که بیشتر به سود کشور باشد.

 

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet