Icana.ir
fa

تفکر نوگرایی سبب تسریع در ارائه گزارش تفریغ شد

**معاون پارلمانی دیوان محاسبات کشور گفت: تفکر نوگرایی، استفاده مطلوب از زمان و ایجاد امکانات جدید در دیوان محاسبات موجب شده تا با یک بازنگری درهمکاری استان‌ها و مراکز کار تفریغ بودجه 87 یکسال زودتر به مجلس ارائه شود.1/3/2010 4:44:00 PM1/3/2010 4:44:00 PMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
همتی با اشاره به تقدیم گزارش تفریغ بودجه سال 87

تفکر نوگرایی سبب تسریع در ارائه گزارش تفریغ شد

سرویس اقتصادی
**معاون پارلمانی دیوان محاسبات کشور گفت: تفکر نوگرایی، استفاده مطلوب از زمان و ایجاد امکانات جدید در دیوان محاسبات موجب شده تا با یک بازنگری درهمکاری استان‌ها و مراکز کار تفریغ بودجه 87 یکسال زودتر به مجلس ارائه شود.
یکشنبه 13 دی 1388 ساعت 16:44

براساس اصل 54 قانون اساسی دیوان محاسبات کشور زیر نظر مجلس شورای اسلامی انجام وظیفه می‌کند. به نحوی که دیوان محاسبات به عنوان دستگاه نظارتی بر بخش مالی و بودجه‌ای کشور یا به تعبیری حفاظت از بیت‌المال را به نمایندگی از مجلس به عهده دارد.

بنابراین ایجاب می‌کند که نوع کار مجلس و دیوان محاسبات به صورت دو سویه و در شرایط مطلوب و متعارف پیگیری شود. در سالهای گذشته و در مجلس هفتم و... عملکرد دیوان محاسبات به طور عمده به صورت کلی نگر و بسنده کردن به گزارش تفریغ بودجه بود. اما با آغاز مجلس هشتم و مدیریت جدید در دیوان محاسبات کل کشور، مسئولان دیوان محاسبات سعی کردند با ارائه راهکارهای جدید و مدرن همپای کشورهای توسعه یافته به وظایف خویش عمل کنند. دراین راستا خبرگزاری خانه ملت در گفتگو با فریدون همتی معاون پارلمانی دیوان محاسبات کشور برنامه‌های دیوان محاسبات کشور را مورد بررسی قرار داده که در پی می‌آید:

 

آقای همتی دیوان محاسبات معتقد است روش‌های جدیدی را در بخش نظارتی خود اعمال کرده، آیا این موضوع درست است؟

بله این موضوع درست،‌ به نحوی که دیوان محاسبات چه رییس و چه معاونان سعی دارند هر هفته با دعوت از یک کمیسیون تخصصی مجلس و قرار دادن نمایندگان محترم از وضعیت مالی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های زیرمجموعه آنها را به صورت لحظه‌ای در جریان امور قرار دهند. به عبارتی سعی براین است اقدامات کلان و تبیین چشم ‌انداز‌های جدید در حوزه نظارت برای نمایندگان تعریف شود و گزارش ازوزارتخانه‌ها،‌سازمان‌ها در اختیار کمیسیون‌ها قرار گیرد.

 

در بحث نظارت اشاره به روش‌هایی هم داشته‌اید؟

بله در بحث روش‌ می‌توان به نظارت آن لاین، نظارت بر بودجه سال جاری که تاکنون در دیوان مرسوم نبوده با فاصله زمانی اندک اشاره کرد، به نحوی که گزارش بودجه سال 87 به مجلس ارائه شده است،‌سعی کردیم ضمن بررسی بودجه سال 87 در قالب گزارش تفریغ بودجه اجرای بودجه 88 هم بپردازیم به نحوی که ما بودجه سه ماهه اول سال 88 را به مجلس ارائه دادیم.

 

آیا در سطح استانی هم دیوان محاسبات اقدامی هم داشته است؟

در خصوص بودجه در استان‌ها دیوان محاسبات گزارش سطح استانی را هم تهیه کرده و در اختیار نمایندگان قرار داده است که در نوع خود حائز توجه است.

 

 گفتید هر هفته کمیسیون‌های مجلس به دیوان محاسبات کل کشور دعوت شده یا می‌شوند کدام کمیسیون‌ها تا به حال به دیوان آمده‌اند؟

تا الآن کمیسیون‌های انرژی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و عمران مجلس شورای اسلامی در دیوان محاسبات کشور جلسه‌هایی را برگزار کرده‌اند و گزارش‌هایی هم ارائه شده است.

 

این نشستها آیا با هدف تعامل و در جریان قرار دادن امور است یا برون دهی هم مانند جلوگیری از انحراف بودجه‌ای یا جلوگیری از اقدام‌های خلاف قانون دارد؟

به طور دقیق این نشست ها تاثیر زیادی در کاهش انحرافات بودجه‌ای، کارآمد کردن بودجه خواهد داشت. ما تلاش کردیم در دیوان محاسبات محیط عملیاتی و اجرایی فراهم کنیم تا بهتر بتوانیم به اهداف نظارتی خود دست یابیم.

 

تلاش مورد اشاره در خصوص ایجاد محیط عملیاتی و اجرایی چه بوده است؟

استفاده از مشورتهای فنی، حقوقی دستگاه‌ها از جمله این موارد است به نحوی که اگر هر جا دستگاهی انحراف داشت بادقت با آن برخورد شود و طوری عمل کنیم که فرصتی در اختیار او قرار داده شود تا به اصلاح خود بپردازد؛ زیرا معتقدیم این چنین عمل کردن می‌تواند موجب کاهش تخلف شود.

 

آیا در سال جاری به دستاوردهایی ملموس هم دست یافته‌اید؟

به طور حتم بله، مجموعه آن را در اختیار دولت گذاشتیم تا در مدتی که فرصت دارد به اصلاح موارد بپردازد، به واقع هدف ما این است راندمان را در حوزه اجرایی ارتقاء دهیم البته این هدف را همچنان پیگیری خواهیم کرد.

 

آیا بحث حسابرسی عملکرد هم جز نوآوری‌های دیوان محاسبات قرار می‌گیرد؟

 بله به دلیل این که تاکنون در کشور هیچ معیاری درخصوص سنجش بهره‌وری نداریم، این موضوع موجب شده تا بهره‌وری به نحو موثری کاهش یابد و اثر مستقیمی بر ثروت و دارایی کشور داشته یا تحمیل کند ما می‌توانیم فضایی را به وجود آوریم تا دستگاه‌های موفق،‌مدیران موفق، مجموعه خدمات بالاتری از لحاظ مدیریت این مولفه‌ها را مورد سنجش قرار دهیم.

 

بانک اطلاعاتی خاصی هم در خصوص حسابرسی عملکرد در دیوان محاسبات ایجاد شده یا درصدد ایجاد آن هستید؟

ما قصد داریم درآینده نزدیک بانک اطلاعاتی حسابرسی عملکرد دستگاه‌ها را ایجاد کنیم به نحوی که دستگاه‌هایی که از بهره‌وری بالاتر برخوردارند نسبت به فعالیت‌هایی که عکس این هستند مقایسه شده و مورد بررسی قرار گیرند.

 

آیا توجه به بهره‌وری براساس مندرجات قانون برنامه‌های توسعه پنجم بوده است؟

 بله در قانون چهارم توسعه تاکید شده رشد اقتصادی باید به 8 درصد برسد برای این منظور بهره‌وری باید 5/2 درصد باشد، اما ما شاهد این هستیم که رسیدن به عدد بهره‌وری بسیار پایین‌تر از این اعداد است، به نظر می‌رسد به دلیل نبود ابزار سنجش نتوانسته‌ایم قضاوتی داشته باشیم وهمچنان فضا غیر شفاف باشد اما با اقدام‌هایی که دیوان محاسبات در صدد انجام است دستگاه‌های موفق و مدیران موفق جامعه معرفی می‌شوند این شیوه به طور قطع موجب دلگرمی مدیران خواهد شد.

 

چه شد امسال گزارش تفریغ بودجه‌ این چنین سریع به مجلس ارائه شد؟

 تفکر نوگرایی، استفاده مطلوب از زمان و ایجاد امکانات جدید در دیوان محاسبات موجب شده تا با یک بازنگری درهمکاری استان‌ها و مراکز کار تفریغ بودجه 87 یکسال زودتر به مجلس ارائه شود در یک کلام می‌توان این اقدام را نتیجه اعمال مدیریت صحیح ذکر کرد.

 

این به روز شدن تفریغ بودجه با همان نیروها بوده یا نیروهای جدیدی به مجموعه اضافه شده است؟

 نه از لحاظ نیروی انسانی، نه تجهیزات، اینها همگی براساس ظرفیت‌های و سازماندهی موجود انجام شده است.

ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC