Icana.ir
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram

مرکز پژوهشهای مجلس طرح استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی را منتشر کرد

سرویس صحن
**مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طرح استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی را منتشر کرد.
چهارشنبه 16 دی 1388 ساعت 17:43

به گزارش خانه ملت به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، روابط عمومی این مرکز نظر کارشناسی خود را در مورد طرح استفاده از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی اعلام کرد که متن آن بدین شرح است: طبق ماده 5 قانون حمایت از سازمانه‌های حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوب 1385، به دولت اجازه داده می‌شود حداکثر تا سقف پنجاه درصد از هزینه‌ مطالعات و سرمایه گذاری ایجاد سمانه های حمل و نقل ریلی درون شهری، با اولویت تامین لوازم و تجهیزات از محل منابع در آمد عمومی را در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیشنهاد نماید. ما بقی اعتبار مورد نیاز طرح، توسط شهرداری ذیربط از محل منابع داخلی و یا مشارکت با بخش خصوصی تامین می‌شود که پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مصرف خواه شد.
طبق ماده 10 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب 1386 اعتبارات مورد نیاز موضوع این قانون به میزان چهل هزار میلیارد ریال در بخش درون شهری و شصت هزار میلیارد ریال در بخش برون شهری در هر سال تعیین می‌گردد. دولت مجاز است این اعتبارات را در دو ردیف متمرکز درون شهری و برون شهری از محل در آمد عمومی، صرفه جویی حاصل از اجرای این قانون و حساب ذخیره ارزی تامین و در بودجه سنواتی منظور نماید. این اعتبارات در حساب مخصوص نزد خزانه داری کل کشور به صورت صد در صد تخصیص یافته تلقی می‌گردد.
در موارد 6 و 7 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت دولت موظف بوده است که سیاست‌های بخش حمل و نقل همگانی برون شهری و درون شهری را به گونه‌ای تنظیم کند که به اهداف مشخص شده در این قانون دست پیدا کند و برای دستیابی به این اهداف مجوز استفاده از یکصد هزار میلیارد ریال اعتبار در طول پنج سال 1390-1386 به تفکیک چهل هزار میلیارد ریال برای حمل و نقل درون شهری و شصت هزار میلیارد ریال حمل و نقل برون شهری به دولت داده شده است.
در بودجه سال‌های 1387 و 1388 در ردیف‌های متفرقه اعتباراتی به این منظور به شرح زیر پیش بینی شده است:
- طرح‌های احداث قطارهای شهری (شهری بالای یک میلیون نفر جمعیت - 2200 میلیارد ریال
- طرح‌های توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت 2900-2350 میلیارد ریال
- طرح‌های تکمیل مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی کلانشهرها 1200-1500 میلیارد ریال
- طرح‌های مدیریت حمل و نقل و توسعه حمل و نقل عمومی 1700 میلیارد ریال - جمع کل 8000 - 3850 میلیارد دلار
بدین ترتیب دولت در بودجه سنواتی تمهیداتی لازم را برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی فوق فراهم نکرده است. به عبارت دیگر بدون تصویب قانون جدید و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مزبور امکان تخصیص اعتبار به خصوص راه آهن شهری وجود دارد، اما به دلیل عدم اجرای دقیق قانون توسط دولت از این ظرفیت استفاده نشده است.
طبق متن مصوب کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات دولت مکلف است تا سقف 2 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت و به صورت تسهیلات به شهرداری‌ها پرداخت کند. این مبلغ از محل منابع در آمد عمومی در سنوات بعد توسط خود دولت به حساب ذخیره ارزی باز پرداخت خواهد شد. اگر چه بدین ترتیب در سال جاری نیازی به اصلاح یا متمم بودجه وجود ندارد، اما با ماهیت ماده 5 قانون حمایت از سامانه‌های حمل و نقل ریلی شهری و حومه سازگار نیست. زیرا ماهیت منابع ماده 5 درآمد عمومی است نه تسهیلات.
جمع بندی
مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود جهت گسترش حمل و نقل درون شهری را فراهم می‌آورد. ضمنا در صورت تصویب مصوبه مزبور دولت مکلف خواهد بود تا در ردیف یا ردیف های معین در سنوات بعد بازپرداخت وجوه مزبور را به محل حساب ذخیره ارزی پیش بینی کند.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC