هدر اصلی
1388/11/26 09:45:00
سرویس کمیسیون ها

گزارش مرکز پژوهش‌ها در مورد چگونگی اصلاح الگوی مصرف در ‌آموزش و پرورش

**مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی چگونگی اصلاح الگوی مصرف در آموزش و پرورش را بررسی کرد.

به گزارش خانه ملت به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در این گزارش که از سوی دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز تهیه شده آمده است: نهاد آموزش و پرورش مهمترین دستگاه تولید کننده و مولد سرمایه اجتماعی و انسانی است و زیربنای تربیت نیروی انسانی شایسته برای وصول و حصول به تراز توسعه و رشد مورد نظر سند چشم‌انداز به حساب می‌آید. این دستگاه با وجودی که بیشترین نیروی انسانی را در بین دستگاه‌های دولتی داراست و سهم قابل توجهی از بودجه جاری کشور را به خود اختصاص می‌دهد، با این وصف تاکنون نتوانسته‌ است انتظارات را برآورده سازد.
این مرکز ‌افزود: در 6 سال اخیر نزدیک به پنج میلیون نفر از دانش‌آموزان مردود شده‌اند که هزینه‌های مالی، آموزشی، روانی، اجتماعی و خانوادگی سنگینی به دنبال داشته است. بر اساس یک بررسی در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، مجموع هزینه‌های برآورده شده ناشی از شکست تحصیلی از سال 1370 تا1383 برای دولت و خانواده‌ها حداقل معادل 2235 میلیارد تومان بوده است. در همین زمان کل کسری بودجه تامین شده برای آموزش و پرورش از سوی دولت نیز 4688 میلیارد تومان بوده که اگر نسبت این دو رقم محاسبه شود تقریبا 50 درصد مبلغ کسری‌های تامین شده توسط دانش‌آموزان مردودی، فقط در دوره آموزش عمومی تلف شده اگر دوره متوسط نیز محاسبه شود قطعا بیش از کسری تامین شده، منابع محدود آموزش و پرورش تلف شده است.
در ادامه گزارش مرکز پژوهش‌ها اعلام شده است که بنا به اظهارات برخی کارشناسان در سال‌های پس از پیروزی انقلاب بیش از 100 هزار کلاس درس در مناطقی ساخته شده‌اند که هم اکنون دانش آموز ندارد. در حالی که در بسیاری مناطق دیگر، نبود کلاس و مدرسه و ایجاد مدارس دو و حتی سه نوبته، مشکلات آموزشی و تربیتی فراوانی را باعث شده است، ضمن آنکه به دلیل عدم رعایت استانداردهای ساختمانی، استفاده از مصالح نامرغوب و فقدان مراقبت و نظارت، بسیاری از مدارس ساخته شده هم اکنون در فهرست مدارس تخریبی، مستهلک و نیازمند بازسازی قرار دارند.
این مرکز اظهار داشت: از سوی دیگر در حال حاضر مراکز تربیت معلم موجود با دارا بودن فضا و مدرس کافی فقط با کمتر از 10 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و فضا و امکانات بسیار آنان اغلب بلا استفاده و در حال مستهلک شدن است و این در حالی است که آموزش و پرورش از کمبود نیروی انسانی متخصص و پایین‌بودن مهارت معلمان خود گلایه دارد.
مرکز پژوهش‌ها اصلاح الگوی مصرف را به معنی تحقق عدالت اجتماعی دانست و افزود: این از شعارهایی است که در بطن اعتقادات دینی، قانون اساسی و آرمان‌های سند چشم‌انداز وجود دارد. در حقیقت اصلاح الگوی مصرف به معنی نهادینه کردن روش صحیح استفاده از منابع کشور است و سبب ارتقای شاخص‌های زندگی و کاهش هزینه‌ها شده و زمینه‌ای برای گسترش عدالت و تحقق اهداف انقلاب و نظام به شمار می‌رود. در سال اصلاح الگوی مصرف مجلس می‌تواند با نظارت بیشتر در اجرای قوانین به خصوص قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین با رویکرد تقنینی در اصلاح ساختار دوره‌های تحصیلی به کاهش هزینه‌های این بخش و افزایش بهره‌وری کمک شایانی داشته باشد.
مرکز پژوهش‌ها یادآور شد: البته نباید فراموش کرد، تحقق هدف اصلاح الگوی مصرف و نهادینه کردن روش درست استفاده از منابع به گونه‌ای که سبب رشد شاخص‌های زندگی، کاهش هزینه‌ها و توسعه عدالت و رفاه عمومی شود، بیش و قبل از هر چیز نیازمند «فرهنگ سازی پایدار» و استمرار نگرش و دیدگاه عمومی است. بدیهی است آموزش و فرهنگ سازی درباره روش صحیح استفاده از منابع و امکانات باید ابتدا از خانواده و سال‌های نخستین و سپس از مهد کودک‌ها و دبستان پایه‌ریزی و آغاز شود. در این راستا دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی کشور، خصوصا آموزش و پرورش و صدا و سیما نقشی محوری و اثربخشی بیشتری دارند که نباید از آن نیز غافل شد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet