ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)
1388/12/09 19:06:00
سرویس فرهنگی
مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد

وضعیت اعتبارات آموزش و پرورش در بودجه 89

**مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی وضعیت اعتبارات بخش آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۱۳۸۹کل کشور را بررسی کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز با اعلام این مطلب که بررسی لایحه بودجه سال 1389 با رویکرد آموزش و پرورش حاکی از آن است که علیرغم اختصاص حدود 7/15 درصد از کل اعتبارات هزینه‌ای دولت به این دستگاه هنوز کاستی‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف، مانند پرداخت دیون دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان، تامین منابع مقاوم‌سازی، تامین منابع لازم برای اجرای قانون قلع و قمع و غیره وجود دارد افزود: این کاستی‌ها با توجه به شرایط واقعی حاکم بر منابع بودجه، نیازمند مدیریت بهینه بر منابع و نظارت دقیق بر مصارف در این دستگاه است.

مرکز پژوهشها سپس برای بهبود وضعیت موجود آموزش و پرورش پیشنهادهایی بدین شرح ارائه داد:

1 - در قسمت مصارف تجمیع برنامه‌های حوزه آموزش و پرورش صرفا ذیل یک دستگاه اجرایی (وزارت آموزش و پرورش) به دولت امکان می‌دهد تا با استفاده از اختیارات قانونی مانند ماده 79 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت اعتبارات دستگاه‌های زیر مجموعه را در طول سال تغییر دهد. پیشنهاد می شود در این خصوص همانند قانون بودجه سال 1388، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، سازمان پژوهش وبرنامه‌ریزی، سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس کشور، سازمان آموزش و پرورش استثنایی، دانشگاه جامع فرهنگیان و نهضت سوادآموزی و سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی که دستگاه‌های اجرایی دارای اساسنامه یا قانون تاسیس با ردیف و بودجه مستقل هستند دارای ردیف مستقل شوند.

2 - حذف جزء الف - 2 ذیل بند «8» ماده واحده که در حال حاضر عملا قابلیت اجرایی لازم را ندارد.

توضیح آنکه دولت در این بند مقرر کرده است که وجوه حاصل از واگذاری‌های طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام و آماده بهره‌برداری ملی واستانی به حساب درآمد حاصل از درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل واریز شده و معادل 100 درصد آن در اختیار دستگاه واگذار کننده قرار گیرد تا برای تکمیل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام یا برای پرداخت تسهیلات در قالب وجوه اداره شده به خریداران طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هزینه نماید. همچنین آموزش و پرورش را مجاز کرده که 50 درصد منابع حاصل را بابت مدارس غیرانتفاعی و صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی موضوع ماده 14 قانون اصلاح قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی مصوب 1387 هزینه کند. در حالی که دولت در لایحه برنامه پنجم پیشنهاد تصویب ماده 28 را داده است که این ماده اجازه فروش ساختمان‌های نیمه تمام یا آماده بهره‌برداری و زمین‌های دولتی با کاربری آموزشی را به وزارت آموزش و پرورش می‌دهد. با توجه به اینکه لایحه برنامه پنجم هنوز در مجلس بررسی و تبعات فروش ساختمان‌ها و نحوه استفاده از آنها مشخص نشده است پیشنهاد حذف این جزء از ماده واحده داده می‌شود.

3 - تجمیع اعتبارات برنامه راهبردی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی (که شامل برنامه‌های آموزش ابتدایی، راهنمایی تحصیلی، متوسطه نظری، متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش است) در لایحه بودجه سال 1389 و رشد ظاهری حدود 10 برابری آن، به ترتیبی است که امکان مقایسه سالیانه بودجه بین هریک از برنامه‌ها را ناممکن می‌سازد. پیشنهاد می‌شود این توزیع همانند گذشته و شفاف‌تر و به تفصیل مطرح شود تا مقایسه سالیانه اعتبارات و ارزیابی فعالیت‌ها با دقت بیشتری ممکن باشد.

4 - با توجه به ضرورت ایجاد موزه و مرکز اسناد آموزش و پرورش در کشور و استفاده بهینه و مناسب از گنجینه دارالفنون پیشنهاد می شود از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای این وزارتخانه اعتباری نیز به این برنامه اختصاص یابد.

5 - اعتبارات ردیف‌های متفرقه که قابل ادغام در اعتبارات وزارت آموزش و پرورش است به عنوان برنامه‌های ذیل آن وزارت پیش‌بینی شود.

6 - با توجه به کاهش اعتبارات ارتقای حرفه‌ای معلمان و تربیت معلم و همچنین عدم کفایت اعتبارات برنامه ورزش و سلامت که اهداف بند «8» سیاست‌های کلی برنامه پنجم را محقق نمی‌سازد پیشنهاد می‌شود حداقل 10 درصد از اعتبارات جزء 58 ردیف 550000 (جدول 14) موضوع ارتقای شاخص‌های فرهنگی کشور برای ترمیم برنامه ارتقای حرفه‌ای معلمان، تربیت معلم و ورزش و سلامت دانش‌آموزان اختصاص یابد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet