Icana.ir
fa

حسن مرادی: براساس اطلاعات دولت، کل مصرف انرژی در سال 85 ، 50 میلیارد دلار بوده است

نماینده اراک در خصوص جلسه مشترک نمایندگان با مسئولین دولتی در مورد بنزین در جمع خبرنگاران گفت: براساس اطلاعات دولت، کل مصرف انرژی در سال 85 ، 50 میلیارد دلار بوده است در حالی که درآمد حاصل از فروش نفت 55 میلیارد دلار بود.7/22/2007 4:59:00 PM7/22/2007 4:59:00 PMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram

حسن مرادی: براساس اطلاعات دولت، کل مصرف انرژی در سال 85 ، 50 میلیارد دلار بوده است

سرویس اقتصادی
نماینده اراک در خصوص جلسه مشترک نمایندگان با مسئولین دولتی در مورد بنزین در جمع خبرنگاران گفت: براساس اطلاعات دولت، کل مصرف انرژی در سال 85 ، 50 میلیارد دلار بوده است در حالی که درآمد حاصل از فروش نفت 55 میلیارد دلار بود.
یکشنبه 31 تیر 1386 ساعت 16:59

به گزارش خبرنگار پارلمانی خانه ملت، حسن مرادی با اشاره به اینکه تاکنون رشد مصرف سالانه 5/10 درصد بوده است،گفت: ادامه این روند باعث می‌شد که در سال 86 میزان مصرف بنزین به 82 میلیون لیتر در روز برسد و تا سال 90 نیز این مصرف به 117 میلیون لیتر در روز می‌رسید و در نتیجه 23 میلیارد دلار یارانه به بنزین اختصاص می‌یافت که دو برابر بودجه عمرانی می‌بود.
وی خاطرنشان کرد: بهره گیری از این سوخت بالا باعث می‌شد خسارات زیست محیطی ایجاد شود یعنی هر اتومبیل به 25 متر مربع فضا نیاز داشته باشد. اگر فضای ترافیکی را متری یک میلیون تومان در نظر بگیریم باید برای هر اتومبیل که وارد چرخه مصرف می‌شود 25 میلیون تومان زیرساخت داشته باشیم.
مرادی با اشاره به پرداخت 50 میلیون تومان یارانه به خودروها گفت: گاه این یارانه به خودروهایی پرداخت می‌شد که ارزش واقعی برخی از آنها کمتر از 2 میلیون تومان است.
وی در مورد شیوه کنترل مصرف گفت: یکی از شیوه‌ها استفاده از اهرم قیمت است اما ارائه بنزین با قیمت بالا باعث ایجاد تورم می‌شود و روش دوم بهره گیری از اهرم‌های غیر قیمتی است که این اهرم‌ها عبارتند از تغییر انرژی حرکت خودروها از بنزین به گاز طبیعی و دیگر توسعه حمل و نقل عمومی که می‌تواند تا 90 درصد موجب صرفه جویی در مصرف سوخت شود.
نماینده اراک خاطرنشان کرد: شیوه دیگر خارج کردن خودروهای فرسوده است به گونه‌ای که در ابتدای سال 85 تنها صد هزار و در طول سال 85 نیز حدود 400 هزار خودروهای فرسوده از رده خارج شده است. تا سال 90 تمام خودروهای فرسوده موجود از رده خارج شده و روند خارج سازی به 300 هزار خودرو در سال می‌رسد.
عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه در آینده خطوط تولید به پایه گازسوز تبدیل می‌شود لذا مسیر مصرف از بنزین به گاز تغییر خواهد کرد، گفت: تا مهر ماه مخازن گازسوز برای خودروهای شخصی تهیه می‌شود و در تاکسی‌ها نیز تا پایان تابستان این مخازن نصب خواهند شد. همچنین از اول مهر ماه خودروهای با مصرف بیش از 5 لیتر چه بصورت واردات و چه تولید داخلی وارد چرخه مصرف نمی‌شود.
وی ادامه داد: کارخانه سایپا در سال 86 ، 85 هزار خودروی بنزین سوز تولید می‌کند. خودروهای پراید و نیسان تولید شده این کارخانه نیز تماما گازسوز خواهد بود. ایران خودرو نیز در سال آینده 120 هزار خودرو پایه گازسوز تولید خواهد کرد.
مرادی در خصوص قطارهای شهری گفت: سرمایه گذاری در این زمینه در گذشته 103 میلیارد تومان بوده که از سال 85 تا امروز 183 میلیارد تومان به آن تخصیص یافته و 30 میلیارد تومان آن نیز مصرف حومه تهران بزرگ شده است. پروژه قطار تهران – ورامین کلنگ خورده و پروژه قطار تهران – قم نیز تا دو ماه آینده به اجرا درآمده و طی دو سال تمام می‌شود و قطار مهرشهر کرج نیز بعد از یکسال کار خود را آغاز خواهد کرد.
نماینده اراک در خصوص ورود اتوبوس جدید به حمل و نقل عمومی با اشاره به اینکه طبق تبصره 13 قرار بود 6500 اتوبوس وارد شود در حالی که ظرفیت داخلی 1800 اتوبوس بوده است گفت: در سال جاری بناست این ظرفیت به 6 هزار دستگاه برسد لاکن دولت می‌بایستی برای اجرای تبصره تعدادی اتوبوس از خارج خریداری کند تا مشکلات ترافیکی اول مهر ماه را حل و فصل نماید.
وی ادامه داد: کارخانه ایران خودرو نیز ظرفیت تولید اتوبوس را بالا خواهد برد اما ظرفیت آن تولیدات از 4300 اتوبوس تجاوز نمی‌کند.
نماینده اراک خاطرنشان کرد: مشکل دیگر اینکه استاندارد توان جابجایی اتوبوس‌ها 800 نفر در روز می‌باشد در حالی که متوسط جابجایی در وضعیت موجود تنها 316 مسافر است.
وی با اشاره به اینکه نظارت و کنترل بر اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها و مسافربرهای شخصی با چالش جدی روبروست، گفت: پیشنهاد نمایندگان این است که در تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها از سیستم جی‌پی‌اس (رهیاب ماهواره‌ای) استفاده کنند تا بدین وسیله مشخص شود چه تعداد از این خودروها به جای خدمات رسانی به مردم در کناری رمیده‌اند.
وی در خصوص نکات مثبت طرح سهمیه بندی بنزین تصریح کرد: اجرای این طرح سرعت اتوبوس‌ها در شهر تهران از 18 کیلومتر سابق به 30 کیلومتر ارتقا یافت.
وی در خصوص مسافرکش‌های روستایی گفت: نمایندگان خواهان بررسی سریع دولت و اختصاص سهمیه به این افراد هستند.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC