Icana.ir
fa

ضعف هایی که باید بررسی شود

**نمایندگان استان زنجان ارزیابی خود را از برنامه پنجم توسعه بیان کردند.4/28/2010 3:47:00 PM4/28/2010 3:47:00 PMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
نمایندگان استان زنجان در بررسی برنامه پنجم توسعه اعلام کردند:

ضعف هایی که باید بررسی شود

سرویس اقتصادی
**نمایندگان استان زنجان ارزیابی خود را از برنامه پنجم توسعه بیان کردند.
چهارشنبه 8 اردیبهشت 1389 ساعت 15:47

مرکز پژوهش های مجلس در بررسی خود از لایحه برنامه پنجم توسعه اعلام کرد که ویژگی‌های کلی لایحه برنامه پنجم در مقایسه با تعاریف نظری و حقوقی برنامه نشان از آن دارد که این لایحه به لحاظ ضوابط و مختصات لازم فاقد ویژگی‌های یک برنامه معمول است چرا که برنامه‌ریزی را می‌‌توان یک نوآوری در نظام تدبیر دانست که برای تنظیم عالمانه و آگاهانه و اجتناب از سلیقه گرایی و اداره دلخواه و بدون نقشه امور تهیه می‌شود اما لایحه کنونی در عین پرداختن به همه امور و در برخی موارد در جزیی‌ترین سطوح اجرایی، فاقد ساز و کاری برای تامین هماهنگی و بهینگی است و اطلاق عنوان برنامه به آن جای تامل دارد.

مرکز پژوهشها افزود: با حذف احکامی که اختیارات بی‌ضابطه به دولت می‌دهند، فاقد ویژگی‌های برنامه‌ای بوده و اصلاح قوانین را انجام می‌‌دهند یا جزء وظایف جاری دستگاه‌های اجرایی هستند و تاکید بر ارائه جداول کمی لایحه برای ارزیابی روند متغیرهای کلان در سال‌های برنامه و امکان ایجاد ارتباط بین برنامه با بودجه‌های سنواتی در طول دوران برنامه نمایندگان می توانند زمینه را برای ارتقای کیفیت برنامه پنجم در مجلس فراهم آورند.

 همچنین  ویرایش حقوقی و فنی احکام باقیمانده به نحوی که احکام صریح باشند و ارائه راهکار برای برخی مشکلات اساسی کشور با استفاده از برخی فرصت‌های پیش روی کشور که لایحه فعلی درباره آنها مسکوت است را از نمایندگان خواسته است.

  در حال حاضر در جلسات تخصصی مجلس بر روی این لایحه  کار می شود تا برای کار کارشناسی بیشتر به کمیسونها ارائه  شود. بعد از ان در کمیسیون تلفیق نظر کمیسیونها و افراد لحاظ می شود تا نهایتا در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب شود.

از همین رو روزنامه «مردم نو»  به سراغ نمایندگان مجلس رفته تا نظر آنها را درباره برنامه پنجم توسعه جویا شود:

تقویت بخش نظارتی برنامه

در این باره جمشید انصاری نماینده مردم زنجان و طارم می گوید: باید  بخش نظارتی در برنامه تقویت شود و نقش مرکز پژوهش ها در این باره بسیار حائز اهمیت است.

 وی ادامه می دهد:  به نظر می‌رسد  با تبیین اولویت‌های کشور و گزینش اولویت‌‌دارترین‌ها تا اندازه‌ای که با منابع کشور سازگار باشد، همراه با جداول کمی حاوی منابع ، مصارف ، شاخص‌های هدف و همچنین رعایت جهت‌گیری قوانین عمده‌ای همچون قانون اجرای سیاست‌‌های اصل 44 قانون اساسی، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و ...  بتوان  به تحقق اهداف مرحله‌ای جمهوری اسلامی ایران در افق چشم‌انداز بلندمدت دست یافت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می افزاید: این برنامه در 199 ماده تنظیم شده است که 11 ماده آن درباره علم و فن اوری، 20 ماده به موضوع های اجتماعی، 17 ماده به نظام اداری و مدیریت،38 ماده به مسائل اقتصادی، 19 ماده به توسعه توازن منطقه ای،12 ماده امور دفاعی،سیاسی و امنیتی، دو ماده به مسائل قضایی و حقوقی و 11 ماده هم به امور نظارتی اختصاص دارد. 

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش ها به تازگی نظر خود را درباره این لایحه اعلام کرده است می افزاید: باید شاخص ها به گونه ای تنظیم کرد که قابل اندازه گیری باشند و زمان در برنامه بسیار مهم است.

رسیدن به اهدافی مشخص

رضا عبداللهی  عضو کمیسیون برنامه و بودجه اصلی‌ترین اولویت کمیسیون را پرداختن به لایحه برنامه پنجم توسعه می داند و می گوید: مهمترین اولویت کاری کمیسیون برنامه و بودجه در سال جاری پرداختن به لایحه قانون برنامه پنجم توسعه است تا بتوان به تناسب پتانسیل ها و توانایی های کشور برنامه ای مناسب ارائه داد.

نماینده  مردم ماهنشان، انگوران و ایجرود می افزاید: بیشترین وقت کمیسیون باید معطوف تصویب اصول لایحه برنامه پنجم توسعه شود و این بررسی نیز نباید به شکلی باشد که پس از یکی دو سال برای تغییر برخی مواد لایحه نیازمند دو سوم رای‌ نمایندگان شویم.

وی با تاکید بر اینکه  نمایندگان مجلس در همکاری نزدیک با دولتمردان باید برنامه‌ای کمی و کیفی تصویب کنند ادامه می دهد: لایحه برنامه پنجم توسعه در حقیقت عبارت است از تعهد دولت نسبت به تحقق چند هدف مشخص که در دوره زمانی مشخص در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی اتفاق می افتد.

عبداللهی می افزاید: لذا باید زمینه های تححق اهداف این برنامه را  در افق چشم اندازه کشور فراهم کنیم.

هنوز برای پاسخگویی زود است

نماینده مردم خدابنده با اشاره به اینکه کمسیون اصل 90 اولین کمیسیونی بود که این برنامه را مطالعه و بررسی کرد می گوید: هنوز زود است که بخواهم در باره لایحه این برنامه  اظهار نظر کنم چون یکسری مسائل دارد که باید حتما حل شوند.

سید فاضل موسوی با بیان اینکه به نظرم این برنامه تفاوتی با برنامه چهارم توسعه ندارد می افزاید: این برنامه نیاز به اصلاح جدی در بخشی از قسمتها دارد چون بسیار کلی گویی در ان شده است.

وی ادامه می دهد: تعاریف در این برنامه کلی گنجانده شده در حالیکه با تدوین برنامه‌ای مختصر و مبری از تکرار واژه‌های غیرقابل سنجش یا مفاد قوانین جاری کشور و رفع تناقضات احتمالی موجود در قوانین بهتر می توان به اهداف جامعه دست یافت.

وی تاکید می کند: در برنامه باید امکان ایجاد ارتباط بین برنامه با بودجه‌های سنواتی در طول دوران برنامه فراهم شود.

تبدیل ایران به قطب اقتصادی

برنامه پنجم توسعه به گونه ای تنظیم شده که ایران بتواند در اینده تبدیل به قطب اقتصادی منطقه شود و متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی تهیه و تنظیم شده است.

 احمد مهدوی ابهری با بیان این مطلب ادامه می دهد:در این برنامه نرخ تورم 5/9 درصد،متوسط رشد نقدینگی 20 درصد، متوسط کاهش جمع بیکاری 2/4 درصد، متوسط تولید ناخاص داخلی 8 درصد و متوسط رشد بهروری کل عوامل 5/2 درصد پیش بینی شده است.

 نماینده مردم ابهر و خرمدره ادامه می دهد: این لایحه جامع در چشم انداز 20 ساله نظام قابل اجرا است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن معتقد است که باید از تمام پتانسیل ها، سازوکارها، ظرفیت ها و توانمندی های نظام برای اجرای این برنامه استفاده کنیم.  

وی اظهار می کند: البته هنوز این لایحه به طور کامل توسط همه نمایندگان مجلس مطالعه و بررسی نشده و باید در اینده نزدیک بیشتر به ان پرداخت تا با رفع نواقص بتوان جامعه را به رشد و تکامل رساند.

وی معتقد است که برنامه ویژه دولت برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی، افزایش سهم تعاونی‌ها از بازار پولی به 15 درصد، قطع کامل وابستگی بودجه جاری دولت به درآمد نفت تا پایان برنامه،... عملیاتی شدن بودجه در سال 91، ممنوعیت خرید کالاهای غیراستاندارد توسط دستگاه‌های اجرایی، اختصاص 20 درصد از منابع صندوق‌ توسعه ملی به تسهیلات قرض‌الحسنه، واگذاری‌ وظیفه تنظیم بازار و بازرسی به تشکل‌های مردمی، تدابیر برنامه پنجم برای رونق فضای کسب‌وکار، ارائه خدمات دستگاه‌های اجرایی از طریق بانکداری الکترونیک و ضوابط جدید پرداخت حقوق کارمندان دولت در سال آینده، از جمله مهم‌ترین عناوین مورد اشاره در لایحه برنامه پنجم توسعه کشور است.

کار کارشناسی شده با محتوا همخوانی ندارد

عضو کمیسیون اموزش و تحقیقات با بیان اینکه لایحه برنامه را مطالعه کرده است می گوید:  درجلسات اعضای کمیسیون و دستگاههای اجرایی هم که به همین منظور برگزار شد شرکت کردم تا بیشتر نسبت به جوامع برنامه واقف شوم.

سعدلله نصیری قیداری ادامه می دهد: ارزیابی من از برنامه نشان می دهد که  کار کارشناسی انجام شده بر روی برنامه  با مستنداتی که از خود برنامه استنباط می شود متفاوت است.

وی با بیان اینکه نمی توان میان کار کارشناسی شده و انچه که در ان آورده شده ارتباطی برقرار کرد می افزاید: در اهداف ارائه شده برنامه کلی گویی شده و موارد، قابل سنجش کمی و شاخص گذاری نیستند در حالی که ما می دانیم در یکی از کارگروه های مربوطه کار تخصصی خوبی انجام شده است و برنامه این را نشان نمی دهد.

نماینده مردم زنجان و طارم می گوید: ما انتظار داریم که در برنامه زمان بندی ها،شاخص کمی و معیارها قابل اندازه گیری باشند. نصیری تاکید می کند: بسیاری از افراد متخصص و کارشناسان هم  در باره  لایحه همین باور را دارند.

وی اظهار می کند: هم اکنون در جلسات تخصصی این لایحه بررسی می شود و بعد به کمیسیون های تخصصی  ارائه خواهد شد تا کار کارشناسی بر روی آن انجام دهند.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC