شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
رئیس مجلس در جمع معلمان نمونه:

توسعه، داشتن کارخانه و سد و سیلو نیست

سرویس سیاسی
** رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه به معنای داشتن کارخانه های بزرگ و یا ساختن سیلو و سد نیست، بلکه توسعه یافتگی به معنای داشتن نیروی انسانی قوی و همگراست.
دوشنبه 13 اردیبهشت 1389 ساعت 18:44

به گزارش خبرنگار خانه ملت، علی لاریجانی بعد از ظهر روز دوشنبه  با حضور در جمع معلمان نمونه سراسر کشور اظهار داشت: در طول 30 سال گذشته روش‌های نظری در حوزه‌های مختلف برای داشتن نگاه کلان در موارد مختلف صورت گرفته است، اما در برهه کنونی باید به دو سند چشم‌انداز 20 ساله و سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه توجه داشت و بر اساس آن، نگاه کلان موارد مختلف را تبیین کرد.

وی با بیان اینکه با ارزیابی برنامه چهارم توسعه به این موضوع می‌توان پی برد که کشور در برخی از شاخص‌ها توفیقاتی را به دست آورده و از برخی شاخص‌های دیگر فاصله داشته است، گفت: به همین دلیل باید اهتمام لازم همراه با کار مضاعف و همت مضاعف برای اجرای درست برنامه پنجم توسعه به کار گرفته شود.

رئیس مجلس تاکید کرد: توسعه بدان معنا نیست که تنها تعداد زیادی کارخانه بزرگ در کشور تاسیس و یا سیلو و سد درست کنیم، بلکه توسعه یافتگی به معنای داشتن نیروی انسانی قوی و همگراست، بر این اساس مردم و سرمایه‌های انسانی باید ویژگی حرکت به سمت توسعه را باور کرده و اراده‌ای به این سمت داشته باشند. از این رو نباید از این نکته غافل شد که لازمه توسعه یافتگی فهم هماهنگی و عزم ملی برای رسیدن به آن است.

لاریجانی  افزود: آموزش و پرورش سهم بسیاری در توسعه یافتگی کشور با مقتضیات فرهنگی آن دارد، همچنین سهم  زیادی در مردم ‌سالاری، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها، برخورداری از دانش، پیشرفت، تولید علم و فناوری و همه آنچه که در سند چشم‌انداز 20 ساله ذکر شده است، دارد.

وی اظهارداشت: ایران اسلامی همواره نشان داده که ظرفیت‌های بسیار بزرگی در ابعاد مختلف علمی دارد که نمونه آن را می‌توان در دستیابی به تکنولوژی‌های نوین دید، در گذشته در جوامع بین‌المللی کشورهای مختلف را به کشورهای درجه دو و سه تقسیم می‌کردند و بر این اساس به آنها تکنولوژی‌های مختلف را می‌دادند، اما هنگامی که ایران توانست به تکنولوژی‌های پیشرفته همچون هسته‌ای دست پیدا کند، شاخک‌های آنها حساس شد و شروع به ماجراجویی کردند.

لاریجانی تصریح کرد:هیچ گاه نباید از این موضوع غافل شد که مردم ایران با داشتن توان ذهنی بسیار می‌توانند در عرصه تکنولوژی پیشرفت کنند.

وی با اشاره به ارکان دیگر پیش بینی شده در سند چشم‌انداز ،همانند  تحکیم خانواده، داشتن نیروی انسانی فعال، مسوولیت پذیر، ایثارگر و مومن و دارای وجدان کاری، متعهد به انقلاب، شکوفایی ایران ،گفت: رسیدن به چنین نکات مهمی منوط به برنامه‌ریزی درست و مدون آموزش و پرورش است این برنامه‌ریزی باید به گونه‌ای باشد که نسل بعدی نسبت نسل قبلی‌اش ترقی فاحشی داشته باشد.

رئیس مجلس افزود: همین محتوا در سیاست‌های کلی برنامه پنجم ریزتر شده و سمت و سوی روشن‌تری پیدا کرده است. از آنجا که 18 مورد از این برنامه مربوط به آموزش و پرورش است از جناب آقای حاجی بابایی و بقیه مسوولان مربوطه تقاضا دارم که با توجه به این موضوع که در حال حاضر فصل بررسی برنامه پنجم در مجلس است، مشارکت کامل داشته تا این امور در بعد کلان برنامه سامان پیدا کند.

لاریجانی گفت : بنده فکر نمی‌کنم که نسبت به دو سند مهم چشم انداز 20 ساله و برنامه پنجم فهم مشترکی ایجاد شده باشد .در صورتی که خواست عمومی و درک و فهم مشترکی بین آحاد جامعه برای رسیدن به این دو سند حاصل شود می‌توان گفت که کشور توسعه یافته‌ای در تولید علم و دسترسی به دانش‌های بنیادین خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: باید این تصور که  ساختن ساختمان‌های بزرگ نشان دهنده توسعه یافتگی است، در جامعه از بین برود؛ توسعه یافتگی مربوط به نیروهای انسانی است.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: سوال اینجاست که آموزش و پرورش برای رسیدن به سندها و مسوولیت‌های به دوشش چگونه می‌تواند به وظایفش عمل کند. این موضوع احتیاج به کالبد شکافی و برنامه‌ریزی دقیقی دارد که بنده مطمئنم آقای حاجی بابایی به خوبی می‌توانند در این راستا حرکت کنند. قطعا مجلس نیز کمک شما خواهد بود.

این گزارش می افزاد:لاریجانی  در ابتدای این نشست با تقدیر از عملکرد حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش گفت: آقای حاجی بابایی مدت‌ها همکار و دوست بنده در مجلس بودند، بسیار خوشحالم که ایشان به چنین وزارتخانه مهمی آمدند؛ چرا که افکارشان را می شناسم و به نظرم باعث روسفیدی مجلس شدند که مجلس چنین نیروی فداکاری را به دولت هدیه کرد. امیدوارم با دقت نظر بتوانند نیازهای معلمین را که نقش معمار جامعه را به عهده دارند به خوبی رفع کنند.

لاریجانی گفت: وزارت آموزش و پرورش باید در راس مهندسی علمی و فرهنگی کشور باشد و با پایه‌ریزی شرایط علمی کشور کار بسیار عمیقی در این راستا انجام دهد.

وی افزود: همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی و آحاد مردم بخصوص مقام معظم رهبری که شخصیت ممتاز دینی و فرهنگی داشته و به خوبی شرایط شما را می‌شناسند ،قدر زحمات شما را می‌دانند و این پشتوانه عظیمی برای شما معلمان است.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: در صورتی که بخواهیم دانش‌آموزان از انبساط فکری و روحی برخوردار باشند، تا به درستی علم را جذب کنند و علم جزو شخصیت آنها باشد ابتدا باید معلمان‌مان از چنین خصوصیاتی برخوردار شوند که این موضوع منوط به این امر است که معلمان از لحاظ نیازهای مادی و امکانات رفاهی تامین باشند. در این زمینه برخی از اقدامات آقای حاجی بابایی نسبت به تامین معیشت معلمان و رفع دغدغه‌های آنان بسیار پسندیده است که قطعا مجلس از چنین رویکردی حمایت خواهد کرد.

وی افزود: اگر به این امر معتقدیم که رشد جامعه، تفکر و علم اندوزی باید همراه با تعقل باشد، معلم باید آرامش روحی داشته باشد تا چنین مواردی در دانش‌آموزان ایجاد کرده که به طبع آن جامعه‌ای با چنین خصوصیاتی داشته باشیم. چرا که مطمئنا معلم با داشتن فکر آرام می‌تواند بستر لازم را برای به تفکر واداشتن دانش‌آموزان فراهم کند.

رئیس مجلس تاکید کرد: نباید برخی از سرمایه‌ها در آموزش و پرورش بازنشسته شوند، همان طور که در کشورهای توسعه یافته معلمانی که از نخبگی و ظرفیت ذهنی و ابتکار برخوردارند در سیستم آموزش و پرورش به کار گرفته می‌شوند، در ایران نیز نباید چنین معلم‌هایی با این ویژگی‌ها را به خاطر سن و سال و یا طول خدمت بازنشسته کرد، بلکه باید همچون دانشگاه‌ها که بسیاری از اساتید با سنین بالا در آنجا تدریس می‌کنند آنها را به کار گیرند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که به آموزش و پرورش می‌توان از دو بعد جامعه و نیازهای کلان جامعه و افراد و نیازهای فردی جامعه نگاه کرد گفت: در نگاه کلی جامعه می‌خواهد که حرکتی مبتنی بر پیشرفت و عدالت داشته و از آموزش و پرورش انتظار دارد که چنین افرادی به جامعه تحویل دهد. در این بین هر کدام از افراد دارای اراده ‌ها و نیازهای مختلفی هستند، اما در این بین کشوری در توسعه توفیق دارد که اراده افراد و خواست‌های ملی را در طول یکدیگر قرار دهد. کشوری در توسعه توفیق حاصل می‌کند که بتواند خواسته‌های کلان و اراده‌های افراد را هم‌راستا کند. بر این اساس برای حرکت در چنین راهی پس از پیروزی انقلاب روش‌های مختلفی برای تدریس آموزش دانش‌آموزان همچون تغییر در سیستم آموزش و پرورش و کتب درسی به کار گرفته شد که همه این‌ها برای پیشرفت و ارتقای کشور است.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار