سال ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
کواکبیان:

امارات با طناب پوسیده انگلیس به اختلافات منطقه‌ای دامن نزند

سرویس بین الملل
**هفته گذشته و در شرایطی که ایران خود را برای برگزاری جشن روز خلیج فارس -دهم اردیبهشت- آماده می‌کرد، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه 38 ساله امارات متحده عربی اظهارات سخیفی را به زبان راند و ادعاهای واهی کشورش درباره جزایر سه‌گانه را دوباره مطرح کرد.
چهارشنبه 15 اردیبهشت 1389 ساعت 11:01

در این بین تحلیل‌ها و برداشت‌های مختلف از سخنان وزیر خارجه امارات گفته و نوشته شد. بسیاری این تحلیل ها پروژه ایران هراسی را، پشت پرده اظهارات وزیر خارجه امارات دانستند. فصل مشترک اکثر این تحلیل ها انتقاد از نحوه برخورد دستگاه دیپلماسی کشور در مواجهه با لفاظی کشور کوچک امارات در حق همسایه بزرگترش بود. این برای بار اول نبود که چنین سخنانی از زبان یک مقام اماراتی یا عربی شنیده می شد اما آنچه که خشم ملت ایران را  این بار بیشتر  برانگیخت، ادبیاتی بود که مقام اماراتی به کار گرفت.

وزیر خارجه کشوری که اساس تشکیلش برآوردن مطامع قدرتهای فرامنطقه ای بوده است برای طرح دوباره ادعاهای واهی اش، ایران را در مقام قیاس با رژیم غاصب صهیونیستی آورد.  در روزهایی که بحث توهین مسئولان امارات به مسافران ایرانی رسانه ای شده بود، مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان و عضو کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس، وزیر خارجه را به صحن علنی خواست و از وی درباره رفتار توهین آمیز اماراتی در برخورد با مسافران ایران سوال کرد. بیشتر تذکرات کواکبیان نیز در مجلس علاوه بر برخوردهای داخلی با مطبوعات، در حوزه سیاست خارجی و عملکرد دستگاه دیپلماسی در مواجهه با تحرکات کشورهای همسایه است.  سخنان اخیر وزیر خارجه امارات بهانه ای به دست داد تا هفته نامه کویر سمنان درباره این موضوع و هم درباره مسائل جاری در کمیسیون امنیت ملی، مجلس و کشور با مصطفی کواکبیان به گفت وگو بنشیند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح می‌کند: امارات با لابی صهیونیستی و بعضی از پالس هایی که از طرف آمریکایی ها و برخی کشورهای عربی به آنها می رسد هر از چند گاهی این موضوع را برجسته می کند. من بر این باورم هستم که ما می توانیم با یک دیپلماسی فعال تر به دست اندرکاران این کشور گوشزد کنیم که پا را از گلیم خودشان دراز تر نکنند و توجه داشته باشند که با پناه بردن به قدرتهای فرامنطقه ای نه تنها چیزی برای انها حاصل نخواهد شد بلکه این حداقل موقعیتشان را هم در منطقه و در میان افکار عمومی مسلمانان از دست خواهند داد.

وی یاداور می‌شود: حقیقت ماجرا این است که بحث امارات نباید زمینه ای باشد که ما را به برخی از مباحث بکشاند که پرونده منطقه و سوابق تاریخی مربوط به حقوق ملت ایران یکبار دیگر در منطقه بازخوانی شود. یعنی اگر قرار باشد که ادعاهای ارضی در این منطقه جدیت پیدا کند ممکن است که به نفع هیچکدام از کشورهای منطقه نباشد و بحث هایی مثل مالکیت ایران بر بحرین و کشورهای دیگر هم به میان کشیده شود لذا هیچ وقت به صلاح اماراتیها  نیست که با طناب پوسیده و ادعاهای واهی بخواهند به مناقشات منطقه ای دامن بزنند و در راستای سیاست ایجاد اختلاف قدرتهای فرامنطقه ای حرکت کنند.

کواکبیان در ادامه می‌گوید: من معتقدم که یک بار برای همیشه باید با دیپلماسی فعال و از طریق وزارت خارجه به دست اندرکاران این شیخ نشین تفهیم بشود که بعضی از سخنان و ادبیاتی که اینها به کار می برند قابل تحمل برای ملت ایران نیست و از صبوری و نجابت مردم نباید سو استفاده کنند. مطمئن باشند تا دنیا دنیاست با طرح ادعاهای بی اساس سه جزیره همیشه ایرانی خلیج فارس به آنها داده نخواهد شد.

وی همچنین متذکر می‌شود: ما در این مورد پیگیر ماجرا هستیم.  تعبیر اشغالگر برای ایران  از سوی یک کشوری که برای برآورده کردن خواسته های کشورهای اشغالگر منطقه شکل گرفته است غیر قابل تحمل است. باید با برخوردهای دیپلماتیک این ها را وادار به عذر خواهی کنیم. ما معتقد نیستیم که آنها از طرف خودشان این کلمات را به زبان می آورند بلکه به نیابت از  قدرتهای فرامنطقه ای جرات استفاده از این ادبیات را پیدا کرده اند. ما  حتما در کمیسیون امنیت ملی پیگیر این مساله خواهیم بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص امکان طرح موضوع کاهش سطح روابط با امارات متحده عربی در این کمیسیون اظهار می‌دارد: من تصور نمی کنم که این موضوع آنقدری نیست که دغدغه خاطر ما را بخواهد فراهم کند و مشغول کند. این مساله واقعا موضوعیت خودش را از دست داده است. آنها قدرت عملی کردن این ادعاها را ندارند و فقط به زبان می توانند حرف هایی را بزنند.  تنها درباره این نوع ادبیات گستاخانه ای که این بار مطرح کردند باید گوشزد شود که تکرار این ادبیات به نفعشان نیست. 

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به

بررسی لایحه‌ای مبنی بر تمدید دوره فعلی شوراهای کشور  تا 22 ماه پس از پایان دوره در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس می‌گوید: مردم به شوراهای فعلی برای 4 سال رای داده اند، نه برای 6 سال. اگر بخواهیم واقعا از ابعاد شرعی هم به این موضوع نگاه کنیم ما وکالت نداریم که این مدت را تمدید کنیم. از سوی دیگر قانون مجلس هفتم تاکید دارد که شوراهای چهارم 22 ماهه برگزار شود و با ریاست جمهوری یازدهم تجمیع شود. اگر بحث همزمانی شوراها را داریم چه اشکالی دارد که شوراهای چهارم 2 ساله برگزار شود به جایی هم برنمی خورد.

وی خاطرنشان می‌کند: اگر نخبگان دلسوزی لازم را برای جامعه داشته باشند برایشان تفاوتی نخواهد داشت. نخبگان اگر وارد شوند و در این مدت 2 ساله عملکرد خوبی از خودشان نشان دهند زمینه ای فراهم می شود که برای دوره 4 ساله بعدی هم رای بیاورند. اگر کسانی معتقدند که دوره 2 ساله شوراها ممکن است نامزدهای انتخابات را از لحاظ کیفیت افراد تنزل بخشد، از آنطرف هم این احتمال را بدهیم که با توجه به سطح درک و فهم و بالا رفتن قدرت تشخیص مردم و ارتقا سطح آگاهیها شاید هم عناصر بهتری را مردم کشف و انتخاب کنند.

کواکبیان تاکید می‌کند: ما از طرف مردم این قیمومیت را نداریم که 2 سال به دوره فعلی شوراها اضافه کنیم. طرحی که از طرف شورای عالی استان ها آمده است بعضی ها مبنای آن را دارای اشکال می دهند از این جهت که می گویند شورای عالی استان ها  می تواند درباره مدیریت شهری، درباره مباحث کلان اداره شهرها لوایحی را برای تصویب به مجلس بیاورد اما درباره خودش نمی تواند لایحه بدهد. اگر شورای عالی طرحی در جهت حقوق شوراها به مجلس بیاورد به گونه ای که شوراها، شوراهای شهر بشوند نه شوراهای شهرداری، مجلس قطعا حمایت خواهد کرد مثلا ما می توانیم موادی به قانون شوراها اضافه کنیم که مثل کشورهای اروپایی شهردار را هم مستقمیا مردم انتخاب کنند هیچ اشکالی هم پیش نمی آید. لذا فعلا قانون مجلس هفتم را داریم که می گوید انتخابات شوراهای چهارم باید برگزار شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین در ارتباط با نحوه عملکرد هیات نظارت بر مطبوعات یاداور شد: دقت و نظارت بر فعالیت مطبوعات در چارچوب قانون مشخص شده است و هیاتی تحت هیات نظارت بر مطبوعات عهده دار اجرای‌آن است؛ اما آنچه این روزها در عرصه مطبوعات کشور اتفاق می افتد کمتر جنبه نظارتی دارد.

وی تصریح می‌کند: ما نمی گوییم نظارت بر مطبوعات نباشد همانطور که مطبوعات عامل نظارت مردم بر دستگاه های اجرایی است،  هیات نظارت بر مطبوعات هم عاملی برای نظارت بر عملکرد مطبوعات هستند، اما  این نظارت باید جنبه حمایتی از مطبوعات داشته باشد نه جنبه حذف.

کواکبیان متذکر می‌شود: هشدار و تذکر به مطبوعات برای آنکه در چارچوب ضوابط حرکت کنند ضروری است، اما توقیف مطبوعات و بستن و لغو پروانه آخرین ابزار است. اگر توقیف به عنوان اولین ابزار  استفاده شود دیگر نمی توان نقش هیات نظارت را نقشی حمایتی خواند. نظارت هیات نظارت باید با ویژگی بی طرفی همراه باشد به جرات می توان گفت بسیاری از بر خورد ها در این حیطه سلیقه ای و تحت تاثیر مقولات جناحی، سیاسی است.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000