Icana.ir
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
نادران:

پرونده اقتصادی متهمین وقتی به افراد سیاسی می‌رسد، بسته می‌شود

سرویس دیگر رسانه‌ها
**الیاس نادران در نشستی که از سوی جنبش عدالتخواه دانشجویی برگزار ‌شد به بررسی روند مبارزه با مفاسد اقتصادی و تشریح دیدگاه خود در این ارتباط پرداخت.
جمعه 17 اردیبهشت 1389 ساعت 13:37

به گزارش ایسنا، نادران مساله استقلال سیاسی را مهم دانست و در عین حال ادامه داد: مساله استقلال اقتصادی فوق‌العاده عمیق‌تر و پیچیده‌تر نسبت به حوزه‌های سیاسی است.

وی افزود: در زمان شاه مناسباتی که برقرار شد باعث شد که کشور با یک شوک نفتی مواجه شود و درآمدهای نفتی آن چندین برابر شود و در واقع کشوری که درآمدهای نفتی‌اش چند برابر شد باید صنعتی‌تر می‌شد و رشد بهتری می‌کرد، ولی این موضوع در چارچوب اقتصاد نظام سلطه تعریف می‌شد. پس از انقلاب مدیران و سیاستگذاران ما درصدد برآمدند که این ضایعه را علاج کنند؛ اما چند مساله به وجود آمده بود. یک عده از سرمایه‌داران فرار کرده بودند و کسانی که وابسته به رژیم بودند اموال‌شان مصادره شده بود، جنگ هم که به کشور تحمیل شده بود و مجموعه این عوامل باعث شد که صنعت بلاتکلیف بماند. کسانی هم که مدیران کارخانجات بودند کارخانه‌ها را به صورت بدهکار رها کرده و فرار کرده بودند.

وی ادامه داد: در واقع در زمان جنگ دو امر اتفاق افتاد، یک امر به هم‌ریختگی صنعت به دلیل فرار صاحبانشان بود و موضوع دیگر هم خریدن تجهیزات بیشتر به دلیل وقوع جنگ بود. در این شرایط مواجهه با نظام بین‌الملل را هم داشتیم.

وی با بیان این‌که در این شرایط یا به دلیل نوع نگاه دولت و یا به دلیل اضطرارهایی که ایجاب می‌کرد اقتصاد دولتی رشد پیدا کرد، عنوان کرد: پس از جنگ نیز بازسازی صنایعی که در جنگ تخریب شده بود آغاز شد؛ عقب‌ماندگی‌های ما مربوط به کل دوران‌هاست؛ اما در این دوران یعنی پس از جنگ یک رویه جدید در مدیریت اقتصادی شکل می‌گیرد و آن رفاه‌زدگی،‌ تجمل‌گرایی و حساس نبودن به ریخت و پاش مدیران است. در واقع در این فضا در سیستم مدیریتی به بهانه اینکه باید از اقتصاد دولتی خارج شد بحث خصوصی‌سازی شکل می‌گیرد؛ در آن زمان یکی از توصیه‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول این بود که واگذاری صنایع دولتی به بخش خصوصی صورت بگیرد.

به گفته وی در واقع در اقتصاد سرمایه‌داری هم این اتفاق در اواخر دهه 30 میلادی افتاد و اینها برای ایران هم این توصیه‌ها را داشتند و هدف این بود که کارایی را در اقتصاد بالا ببرند اما در ایران در آن مقطع بحث کارآیی مساله‌ اول بحث خصوصی سازی نبود، به دلیل اینکه نوع واگذاری‌ها به آن ترتیب نبود که بعد از خصوصی سازی تولید افزایش پیدا کند، تکنولوژی ارتقا یابد و نیروی انسانی به نیروی متخصص تبدیل شود. در واقع یا واحدهای تولیدی را گرفتند،‌ یا تعطیل کردند و یا اینکه آنها را حفظ کردند. البته از این طریق که با افزایش قیمت محصولات خود سعی کردند کمبودها را جبران کنند.

نادران درباره هدفگذاری در اقتصاد ایران در آن مقطع گفت: یک مورد این بود که برای دولت یک منبع درآمد تامین کنند و مورد دوم این بود که برای کاهش مقاومت مدیران دولتی در واگذاری‌ها، خود آنها را هم در واگذاری‌ها شریک کردند و شاید دو و سه سال بحث خصوصی سازی مطرح شد اما بعد از آن متوقف گشت و در نتیجه تصدی‌گری‌های دولت کاهش پیدا نکرد و در نهایت مجبور شدند هزینه‌های عمرانی را برای جبران سیاست‌هایشان از این موضوع بالا ببرند و تورم 25، 35 و 50 درصد شد و هیچ اتفاق مثبتی هم نمی‌افتاد این جریانات منجر به خاتمه دولت هاشمی شد.

وی افزود: اشتباهی که آقای ناطق نوری در شعارهای تبلیغاتی‌اش داشت این بود که می‌گفت اگر من سر کار بیایم همان کارهای آقای هاشمی را ادامه می‌دهم، اما آقای خاتمی با شعارهای دیگری وارد شد و تلقی مردم هم این بود که می‌خواهد اتفاق جدیدی بیفتد؛ اما بعدا دیدیم که تمام وزرای اقتصادی آقای خاتمی از همان جریانی بودند که قبلا حاکم بود و نتیجه این سیاست‌ها این شد که در اثر عدم شفافیت اتفاقاتی که افتاد، فساد وارد اقتصاد ملی شده و توسعه پیدا کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در آن سالها اوراق مشارکت فروخته می‌شد که به اعتبار پول شما ارزش داشت و مابه‌ازای واقعی برای آن وجود نداشت، پس از آن نیز بانک مرکزی اعلام کرد که اوراق مشارکت را به عنوان وثیقه می‌پذیرد و این باعث شد که مردم دوباره اوراق مشارکت خریدند و در بانک گذاشتند و اگر سه بار این کار تکرار می‌شد بانک فکر می‌کرد سه بار اوراق مشارکت فروخته و دولت هم فکر می‌کرد منبع درآمد پیدا کرده است، اما در اینجا واسطه‌های سیاسی، مالی و کسانی که در نظام اجرایی قدرتمند بودند وارد شدند. در ابتدای کار این بخش از فسادها فردی بود، اما کم کم مساله به اینجا ختم شد که با موانع متعددی مواجه گشت و با توجه به مراحلی که این امر داشت باعث شد که این افراد در جاهای مختلف کم کم یکدیگر را پیدا کردند و شبکه شدند و از اینجا شبکه‌های فساد مالی شکل گرفت، مانند وارد کردن ماشین از عراق که در این خصوص شاهدیم افراد مختلفی در واردات آن سهیم هستند.

وی ادامه داد: وقتی مجموعه بسیاری از پول به بانک می‌آید و می‌رود و یک شبکه‌ای کار می‌کند این موضوع را مدیرعامل بانک، کارمند باجه، وزارت اطلاعات و قوه قضائیه می‌فهمند و این موضوعات مساله را پیچیده‌تر می‌کند. ایده‌ای می‌آید و می‌گوید که بانکها چک پول بدهند که باید گفت چک پول ساده‌ترین روش پول‌شویی است، زیرا وقتی بانک‌ها چک پول صادر می‌کردند این موضوع باعث می‌شود که معادلات نقدی راحت‌تر انجام شود.

نادران گفت: در سال 84 یا 85 رییس بانک مرکزی اعلام کرد مجموعه پول‌ در کشور شش هزار و 500 میلیارد تومان و جمع چک‌ پول‌های در گردش 13 هزار میلیارد تومان است که این یعنی اگر همه پول‌های کشور را بانک‌ها بلوکه کرده و می‌خواستند چک پول بدهند نصف آن می‌شود و این یعنی پول‌هایی که باید خارج می‌شد خارج نشده بود و به جای آن چک پول صادر کرده بودند.

وی با بیان اینکه بخشی از این موارد به نهادهای بین‌المللی برمی‌گردد که وابسته به نظام سلطه هستند، اما بخشی از اینها را هم خود ما به آنها بهانه می‌دهیم، اظهار کرد: فعالان اقتصادی ما هیچ الزامی ندارند و این اقتصاد، اقتصادی است که ما هیچ چیزی از داخل آن نمی‌دانیم و نتیجه این می‌شود وقتی دولت می‌خواهد از سال 86 سیستم اطلاعات بانک‌ها را یکپارچه کند تازه می‌فهمد که بدهکاران بزرگ چه کسانی هستند و چه کسانی بدهی‌هایشان را نداده‌اند و تازه معلوم می‌شود که چه اتفاقاتی افتاده است. در اینجا نیز مشخص شد معوقات بانک‌ها نزدیک به یک سوم است یعنی اگر این بانک‌ها خصوصی بودند و بانک مرکزی بر اینها نظارت داشت همه آنها می‌بایست اعلام ورشکستگی می‌کردند، اما واقعیت این است که اینها از خط قرمز مربوط به معوقات عبور کرده‌اند.

نادران با اشاره به تصویب قانون مبارزه با پول‌شویی اظهار کرد: این قوانین خوب است اما به شرط اینکه اعمال شود، اگر دولت به این قانون که برای معاملات نقدی بالای 15 میلیون تومان باید چک صادر شود، عمل کند معاملات به همین راحتی انجام نمی‌شود در واقع ما از سال 83 مسیر خوبی از جهت قانونگذاری رفتیم ولی قانونگذاری یک چیز است و اجرا هم یک چیز دیگر و مسیر، مسیری است که در حال اصلاح است.

وی با اشاره به اینکه به این راحتی نیست که شرکت‌های دولتی را واگذار کنیم و بعد سهامداران خصوصی خودشان تصمیم‌گیری کنند، افزود: بخش اعظم سهام یکی از بخش‌ها را به کسی واگذار کردند ولی بعد این شخص را در کارخانه هم راهش نمی‌دادند، بعد چگونه توقع داریم که مردم بیایند و سرمایه‌گذاری کنند در واقع هر چه این فسادها بیشتر می‌شود ناامنی اقتصادی هم بیشتر می‌شود.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، زمان شاه باندهای موادمخدر در اختیار اشراف بود هر از گاهی اعلام می‌کردند که یک شبکه بزرگ محموله کشف شده است و آن هم کسانی بودند که می‌خواستند خارج از این شبکه کار کنند، در واقع باید گفت اگر این حلقه‌ها کامل شود و به مرکز قدرت برسد و پشتوانه‌ پیدا کند دیگر مبارزه کردن با آن کار راحتی نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ راهی نداریم جز اینکه بحث مفاسد را به صورت ریشه‌ای حل کنیم، گفت: این افراد کم کم ابزار رسانه‌ای را هم در اختیار می‌گیرند و کار برای مبارزه با این امر سخت‌تر می‌شود در واقع ما در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی باید آسیب‌شناسی کنیم. در واقع وقتی متهمین پرونده به افراد سیاسی و صاحب منصب می‌رسد بسته می‌شود و این یعنی یک حاشیه‌ امنی برای آنها تعریف کردیم که باعث می‌شود افراد جری شوند. تعدادشان آنقدر نیست ولی وجودشان باعث می‌شود که بقیه هم در معرض اتهام قرار بگیرند.

وی افزود: شاید ده‌ها کشور هم باشند که وضعیت‌شان در این خصوص از ما بدتر است، اما ما که می‌خواهیم علمدار یک نهاد حکومتی متفاوت در نظام بین‌الملل باشیم باید استانداردهایمان هم متفاوت باشد. ما به جای دیگری خود را منتسب می‌دانیم و افکار عمومی دنیا از ما انتظار دیگری دارند و این انتظار به حقی است.

نادران در ادامه تصریح کرد: اگر بنا داشته باشیم که این کار را پیگیری کنیم در ابتدای امر باید در این کار مستمر باشیم و دوم اینکه باید موضوعات را آسیب‌شناسی کنیم.

وی گفت: برای مثال یک بحث نظارت بر قضات و نظارت بر سلامت قضات است و ما باید بدانیم که آیا ابزارهای حقوقی لازم را ایجاد کرده‌ایم که به نظر من این ابزارهای کافی وجود ندارد.

وی با اشاره به بحث افشای دارایی‌های مسوولان نیز اظهار کرد:ما در همین مساله هم به جایی نرسیدیم همچنین تعدادی از فرزندان مدیران ما در خارج از کشور هستند که به فسادهای مختلف دچار شدند و این باعث می‌شود که اینجا دام پهن می‌کنند و از طریق اینها روی مدیران ما نقطه ضعف می‌گذارند.

نادران با بیان اینکه قدرت یک مدیر بانک از رییس‌جمهور بیشتر است، اظهار کرد: چون رییس‌جمهور اگر بخواهد کاری بکند همه می‌فهمند، ولی وقتی یک مدیر بانک پولی را جابجا می‌کند کسی نمی‌فهمد، در واقع ما باید در حوزه قانونگذاری و اجرا و هم در خصوص مدیران و دستگاه‌هایی که وظیفه نظارتی دارند آسیب‌شناسی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه وقتی کسی در جایی قرار می‌گیرد و صاحب قدرت مالی می‌شود یا شریک است و یا رقیب و در این دو جهت نمی‌تواند نظارت داشته باشد، گفت: سالی 50 نماینده را به دلیل شکایت‌هایی که از آنها می‌شود احضار می‌کنند، چه اشکال دارد که مدیران اجرایی هم احضار شوند، چرا قاضی جرات نمی‌کند که برای این افراد احضاریه صادر کند ما نمی‌توانیم نظام را فدای مسائل فردی کنیم چون مردم باید احساس کنند که سلامت رفتاری وجود دارد.

نادران با تاکید بر اینکه هیچ کس امنیت و مصونیت ندارد و همه مقابل قانون یکسان‌اند، اظهار کرد: تنها کسی که مساله شهرام جزایری را پیگیری کرد شخص مقام معظم رهبری بودند، در واقع باید گفت گرفتن شهرام جزایری مشکل را حل نمی‌کند و تا عوامل درست شدن شهرام جزایری حل نشوند هیچ چیز درست نمی‌شود زیرا شبکه‌هایی که این افراد را می‌سازند می‌گویند نگران نباشید و ما هستیم، بنابراین ما باید این موارد را حل کنیم.

وی خطاب به دانشجویان گفت: شما مراحل و سطوح برخورد با فساد را دسته‌بندی کنید و برای موضوع به موضوع آن جلسه بگذارید و این امر را مطالبه کنید تا تبدیل به یک مطالبه‌ اجتماعی شود. شما یک مجموعه دانشجویی هستید و هیچ بدهکاری به هیچ کسی ندارید این پرچم را قبل از این مقام معظم رهبری بلند کردند و باید به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود و به صورت مستمر باید در دستور کار باشد تا جایی که دستگاه‌ها، دولت و قوه قضائیه را نسبت به این موضوع حساس کنیم.

نادران افزود: در این کشور دوران‌هایی طی شد و یک عده‌ای بودند که برای موازنه مثبت و برای اینکه خود را حفظ کنند همه را هم آلوده کردند و هیچ کسی هم با آن مدیر برخورد نکرد که شما باید این نگاه را آنالیزه کنید. فرصت دارید و می‌توانید این کار را به صورت جدی دنبال کنید، زیرا برخورد با مفاسد در سطوح مختلف اقدامی است که باعث اصلاح رویکردها و روش‌ها شده و برای جامعه ما و حتی برای خارج از کشور هم مفید است.

 

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار