Icana.ir
fa

هویت‌بخشی ملی در مشهد تجلی دارد

**«وحدت و هویت بخشی ملی در مشهد تجلی دارد، از این جهت که این شهر سالانه پذیرای 20 میلیون زائر است می‌توان گفت که هر ایرانی 4 سال یک‌بار عازم این شهر است و شاید تنها شهری است که تمامی ایرانیان به آن سفر کرده باشند از همین رو نقش ایجاد وحدت ملی در کشور را این شهر بر عهده گرفته‌است »این بخشی از سخنان جواد آرین‌منش یکی از نمایندگان شهر مشهد و کلات نادری است. او عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است و در بیان دیدگاهش همواره ردپای علاقه‌مندی‌اش به مسائل فرهنگی را می‌توان دید. آرین منش مشهد را دارای پتانسیل‌های5/31/2010 4:27:00 PM5/31/2010 4:27:00 PMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
جواد آرین‌منش:

هویت‌بخشی ملی در مشهد تجلی دارد

سرویس کمیسیون ها
**«وحدت و هویت بخشی ملی در مشهد تجلی دارد، از این جهت که این شهر سالانه پذیرای 20 میلیون زائر است می‌توان گفت که هر ایرانی 4 سال یک‌بار عازم این شهر است و شاید تنها شهری است که تمامی ایرانیان به آن سفر کرده باشند از همین رو نقش ایجاد وحدت ملی در کشور را این شهر بر عهده گرفته‌است »این بخشی از سخنان جواد آرین‌منش یکی از نمایندگان شهر مشهد و کلات نادری است. او عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است و در بیان دیدگاهش همواره ردپای علاقه‌مندی‌اش به مسائل فرهنگی را می‌توان دید. آرین منش مشهد را دارای پتانسیل‌های
دوشنبه 10 خرداد 1389 ساعت 16:27

بیشترین سفر در کشور مربوط به شهر مشهد است. این سفرها از طریق شبکه جاده‌ای کشور، شبکه حمل و نقل ریلی و یا از طریق خطوط پروازی انجام می‌شود، اما متأسفانه در تمامی این بخش‌ها با کاستی‌هایی روبه‌رو هستیم. شبکه ریلی کشور در آن بخشی که به شهر مشهد می‌رسد کمبودهایی دارد هر چند که توافقی برای ایجاد قطار مغناطیسی انجام شده اما عملاً با انجام کارهای کارشناسی مشخص شد که اجرای این پروژه امکان‌پذیر نیست بنابراین انتظار می‌رود تا برنامه‌ریزی‌ها به سوی ایجاد قطار سریع تهران مشهد و مشهد شمال انجام شود.

روزنامه خراسان رضوی با وی گفت‌وگویی انجام داده‌ است که متن آن می‌خوانید:

 ویژگی‌های شهر مشهد از نظر شما کدام است؟

مشهد شهر منحصر به فردی است، ‌حضور بارگاه امام هشتم شیعیان در این شهر سبب شده تا چهره‌ای کاملاً متمایز از دیگر شهرهای کشور به خود بگیرد، چهره‌ای که کلانشهر مشهد را در موقعیت ویژه‌ای قرار داده است.

 پیامدهای این تمایز چگونه خودنمایی می‌کنند؟

وحدت و هویت بخشی ملی در مشهد تجلی دارد، از این جهت که این شهر سالانه پذیرای 20 میلیون زائر است می‌توان گفت که هر ایرانی 4 سال یک‌بار عازم این شهر است و شاید تنها شهری است که تمامی ایرانیان به آن سفر کرده باشند از همین رو نقش ایجاد وحدت ملی در کشور را این شهر بر عهده گرفته‌است. وجود نهاد قدرتمند آستان قدس رضوی و نقش فرامنطقه‌ای که این نهاد بر عهده دارد نیز سبب شده شهر مشهد در نقشه جهان اسلام فراملی باشد و از محدوده جغرافیایی‌اش فراتر رود.

 به هر حال این ویژگی‌ها مشکلاتی را هم در پی دارد؟

در هر شهری یک ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی داریم و با یک مشکلات و محدودیت‌هایی نیز روبه رو هستیم.

مشکلات پیش روی مشهد را می‌توان به چند دسته عمده تقسیم کرد: مشکلات ارتباطات که مربوط به شبکه حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری مشهد است، مشکل انتقال آب که به ویژه کشاورزان روستاهای حاشیه شهر با آن روبه‌رو هستند و مشکل بزرگ حاشیه‌نشینی در مشهد و وجود سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر.

 مشکل حمل و نقل مشهد بیشتر درون‌شهری است یا برون‌شهری؟

مشهد متأسفانه در دو بخش مشکل دارد، در بخش درون‌شهری با این که پروژه قطار شهری مشهد (مترو) سال‌هاست که در دست احداث است هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌است و انتظار می‌رود با توجه به تعداد ساکنان این شهر به این بخش توجه ویژه‌ای شود.

 مشکل اصلی متروی مشهد به کدام بخش مربوط می‌شود؟ ‌

این پروژه بسیار کندتر از زمان پیش‌بینی شده پیشرفت داشته و به علت ناهماهنگی‌های انجام شده پس از چند سال خطوط مترو احداث شده اما در حال حاضر هیچ واگنی وجود ندارد، البته با مذاکرات انجام شده قرار است واگن‌های قطار شهری مشهد از خارج از کشور خریداری شود و خط یک آن تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد اما تأخیر در اجرای این پروژه مشکلات حمل و نقل درون‌شهری را تشدید کرده‌ است.

 مردم مشهد با ترافیک سنگین درون‌شهری روبه‌رویند؟ ‌

 نه تنها مردم مشهد بلکه مسافرانی که به مشهد می‌آیند هم با این نوع ترافیک روبه رو می‌شوند و صرف‌نظر از مشکلات کنونی با توجه به جمعیت سه میلیونی مشهد و مسافران حاضر در شهر پیش‌بینی می‌شود که مشکلات حمل و نقل درون‌شهری این شهر به سرعت پیچیده شود بنابراین ایجاد قطار شهری یکی از راه‌های پیشگیری از مشکلاتی است که پس از این ممکن است رخ دهد.

 در بخش حمل و نقل برون‌شهری هم با این حجم مشکل روبه‌رو هستید؟

بیشترین سفر در کشور مربوط به شهر مشهد است. این سفرها از توسط شبکه جاده‌ای کشور، شبکه حمل و نقل ریلی و یا از طریق خطوط پروازی انجام می‌شود، اما متأسفانه در تمامی این بخش‌ها با کاستی‌هایی روبه‌رو هستیم. شبکه ریلی کشور در آن بخشی که به شهر مشهد می‌رسد کمبودهایی دارد هر چند که توافقی برای ایجاد قطار مغناطیسی انجام شده اما عملاً با انجام کارهای کارشناسی مشخص شد که اجرای این پروژه امکان‌پذیر نیست بنابراین انتظار می‌رود تا برنامه‌ریزی‌ها به سوی ایجاد قطار سریع تهران مشهد و مشهد شمال انجام شود.

 جایگاه مشهد در شبکه جاده‌ای کشور کجاست؟

استان خراسان را می‌توان فقیرترین استان کشور از نظر برخورداری از شبکه‌ای جاده‌ای دانست. در بخش جاده‌ای متأسفانه با وجود تعداد زیاد مسافرانی که با استفاده از شبکه جاده‌ای کشور راهی مشهد می‌شوند، بزرگراهی برای تحمل این بار ترافیکی وجود ندارد و یکی از نیازهای اصلی شهر مشهد و استان خراسان تقویت شبکه‌ای جاده‌ای و ایجاد بزرگراه برای رفت و آمد به این بخش از کشور است.

 با وجود این‌همه پروازی که از سراسر کشور به مشهد انجام می‌شود شما معتقدید که در این بخش نیز کاستی‌هایی وجود دارد؟ ‌

شاید به نظر بیاید تعداد پروازهایی که هر روز از فرودگاه‌های سراسر کشور به مقصد مشهد انجام شده‌است بیشتر از دیگر شهرهاست اما با نگاهی به زمان انتظار دریافت بلیت هواپیما به این شهر به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که تقاضا با بازار عرضه فاصله زیادی دارد.

 حاشیه‌نشینی یکی از مشکلات جدی مشهد است؟

وقتی جمعیت بالغ بر 800 هزار نفر در سکونت‌گاه‌های غیررسمی اطراف شهر
سکنی‌ گزیده باشند، حاشیه‌نشینی به مشکلی کاملاً جدی برای کالبد شهر تبدیل می‌شود، آمارها نشان می‌دهد که مشهد با جمعیت 36 درصدی حاشیه‌نشینی، بیشترین حاشیه‌نشینان کشور را در خود جای داده، این حاشیه‌نشینان یا از روستاها به مشهد هجوم آورده‌اند یا از کشورهای همسایه، در هر دو صورت از شرایط مناسبی برای زندگی برخوردار نیستند. آنها با رشد 8 درصدی‌شان مدام در حال افزایشند و همین ماجرا سبب می‌شود تا مشکل حاشیه‌نشینی هم در این شهر چهره‌ جدی‌تری بگیرد و ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی بیشتر و بیشتر شوند.

کمبود آب و پایین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی یکی از دلایل جدی سرازیر شدن روستائیان به شهرهاست، ‌از آنجا که آنان در دستیابی به شغل‌های دائمی و مناسب ناتوانند با سکنی‌گزینی در حاشیه شهر مشهد به حاشیه‌نشینانی بدل می‌شود که هویت روستایی و کشاورزی‌شان در نسل‌های بعد کاملاً فراموش می‌شود.

 برنامه پنجم توسعه می‌تواند گرهی از مشکلات بگشاید؟

برنامه پنجم توسعه در واقع دومین گام از اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور است چرا که اگر برنامه چهارم توسعه را نخستین گام به سوی سند چشم‌انداز بدانیم این برنامه دومین گامی است که کشورمان برای رسیدن به این اهداف برخواهد داشت، در واقع در پایان برنامه پنجم توسعه ما می‌بایست نیمی از راه را برای دستیابی به اهداف چشم‌انداز کشورمان برداشته باشیم. به همین دلیل امید می‌رود در تمامی بخش‌ها کشور را به جلو ببرد.

 ویژگی‌های برنامه پنجم چیست؟

به نظر من این برنامه فرهنگی‌ترین برنامه‌ای است که تاکنون نوشته شده و می‌توان گفت که نگاه حاکم بر برنامه پنجم کاملاً فرهنگی است و روح فرهنگی حاکم بر آن سبب خواهد شد تا با چهره‌ای متفاوت از برنامه‌نویسی در کشور روبه‌رو شویم.

 چه چیزی باعث حاکمیت فرهنگ بر این برنامه شده است؟

در رهنمودهایی که مقام معظم رهبری در این‌باره داشته‌اند به مفاهیم فرهنگ و ایجاد جایگاه مناسبی برای رشد فرهنگی مردم توجه زیادی شده‌است تا آنجا که چنانچه این برنامه عملیاتی شود ما شاهد جلوه‌های جدیدی هستیم.

 نشانه‌ مشخصی از این دست می‌توانید مثال بزنید؟

در ماده دوم از رهنمودهای رهبری دولت موظف شده تا نقشه مهندسی فرهنگی کشور را ترسیم کند که با اجرای آن می‌توان به بررسی شاخص‌های فرهنگی کشور پرداخت.

 پس این برنامه انتظار شما را برآورده می‌کند؟

بر این باورم که چنانچه برنامه عملیاتی انتظار بسیاری از دست‌اندرکاران فرهنگ کشور را برآورده خواهد کرد.

 عملیاتی شدن برنامه پنجم به چه عواملی بستگی دارد؟

برنامه پنجم نیازمند تبدیل مفاهیم به پارامترهایی است که قابل اندازه‌گیری باشند، دولت می‌بایست شرایطی را در برنامه پنجم ایجاد کند که بتوان میزان پیشرفت را اندازه‌گیری کرد یعنی ما نخست باید بدانیم در حال حاضر در کجا قرار داریم و قرار است به طور مشخص به چه شرایطی دست یابیم، اگر برنامه از شفافیت لازم برخوردار باشد اندازه‌گیری میزان پیشرفت ممکن خواهد بود و نگاه واقع‌بینانه‌تری در کشور حاکم خواهد شد.

 نقطه روشنی برای مردم مشهد در این برنامه وجود دارد؟ ‌

خبر. خب این که در ماده 14 برنامه پیش‌بینی شده تا برنامه‌ریزی فرهنگی برای شهرهای زائر‌پذیر کشور انجام شود در این ماده تأکید شده تا برای شهرهای مشهد، شیراز و قم که بیشترین مسافر و بازدید‌کننده را دارند برنامه‌ریزی ویژه‌ای صورت گیرد و به این ترتیب می‌توان به مردم مشهد این نوید را داد که برای نخستین بار در برنامه توسعه کشور شرایط خاصی برای شهرشان در نظر گرفته خواهد شد.

 نکته دیگری در برنامه به چشم می‌خورد؟

اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 بیش از پیش در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است و در جهت مشارکت هر چه بیشتر مردم برای ورود به عرصه‌های مختلف تأکید بیشتری شده است که این نقطه امیدی برای کاهش تصدی‌گری دولت و پررنگ‌تر شدن نقش مردم در این میان است.

مینا شهنی

ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC