Icana.ir
fa

تعامل سازنده با کشورهای دنیا، دشمنی‌های مصنوعی علیه ایران را از بین می‌برد

**در قانون برنامه چهارم توسعه عقب‌ماندگی‌هایی وجود داشت و نتوانستیم به تمام اهدافی که در این قانون موردنظر بود برسیم که البته این مسئله باید در برنامه پنجم جبران شود. از جمله شاخص‌هایی که در آن دچار عقب‌ماندگی هستیم شاخص جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری، شاخص محرومیت‌زدایی از دهک‌های پایین و توسعه همه‌جانبه جامعه است که باید در قانون برنامه پنجم توسعه مدنظر قرار بگیرد و متأسفانه این نوعی خوش‌بینی است که بدون رسیدن به اهداف قانون چهارم بتوانیم با چشم‌پوشی از آن در برنامه پنجم توسعه موفق عمل کنیم.6/2/2010 10:25:00 AM6/2/2010 10:25:00 AMIcana00 Icana
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter Telegram
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

تعامل سازنده با کشورهای دنیا، دشمنی‌های مصنوعی علیه ایران را از بین می‌برد

سرویس سیاسی
**در قانون برنامه چهارم توسعه عقب‌ماندگی‌هایی وجود داشت و نتوانستیم به تمام اهدافی که در این قانون موردنظر بود برسیم که البته این مسئله باید در برنامه پنجم جبران شود. از جمله شاخص‌هایی که در آن دچار عقب‌ماندگی هستیم شاخص جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری، شاخص محرومیت‌زدایی از دهک‌های پایین و توسعه همه‌جانبه جامعه است که باید در قانون برنامه پنجم توسعه مدنظر قرار بگیرد و متأسفانه این نوعی خوش‌بینی است که بدون رسیدن به اهداف قانون چهارم بتوانیم با چشم‌پوشی از آن در برنامه پنجم توسعه موفق عمل کنیم.
چهارشنبه 12 خرداد 1389 ساعت 10:25

این بخشی از سخنان حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آبادغرب و دالاهو و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی است. فلاحت‌پیشه متولد 1350 در شهرستان اسلام‌آبادغرب است. وی تحصیلات خود را تا مقطع دکترا در رشته علوم سیاسی تکمیل کرده است. فلاحت‌پیشه رئیس هیأت‌دوستی پارلمان ایران و عراق است و حضور دوم خود را در خانه ملت تجربه می‌کند. متن کامل گفت‌وگوی حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با خبرنگار هفته‌نامه باختر را در ادامه می‌خوانید:

در آستانه بررسی برنامه پنجم توسعه در صحن علنی مجلس هستیم. برنامه توسعه پنجم را در مقایسه با برنامه‌های گذشته چگونه می‌بینید؟

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد آن است که عدم ارائه گزارش برنامه پنجم توسعه توسط دولت باعث دشوار شدن رسیدگی به قانون برنامه پنجم توسعه شده است. دولت در این زمینه موظف به ارائه گزارش کاربرد بود و تعلل او در این زمینه باعث به وجود آمدن نوعی ابهام در این موضوع شد و تعدد تفاسیر را در این زمینه به همراه داشت. اساس کار سند چشم‌انداز 20 ساله آن است که دولت در مورد عملکردش و تحقق آمار و ارقام خواسته شده در قانون برنامه بودجه توضیح بدهد که متأسفانه این امر در مورد قانون برنامه پنجم توسعه رعایت نشد.

فکر می‌کنید کدام موارد است که در قانون برنامه چهارم توسعه مورد غفلت واقع شده و باید در قانون پنجم توسعه مورد عنایت بیشتری باشد؟

قانون برنامه پنجم توسعه دومین قانون برنامه‌ای است که در رابطه با سند چشم‌اندازز 20 ساله تعریف می‌شود. طبق سند چشم‌انداز ما باید تا 20 سال آینده در همه ابعاد حرف اول را در خاورمیانه بزنیم. متأسفانه در قانون چهارم توسعه عقب‌ماندگی‌هایی وجود داشت که البته باید در قانون پیش‌رو این عقب‌ماندگی‌ها جبران شود از جمله شاخص‌های مغفول هم می‌توانم به کاهش نرخ رشد بیکاری، محرومیت‌زدایی از دهک‌های پایین جامعه و توسعه همه‌جانبه جامعه اشاره کنم که همه این موارد باید در قانون برنامه پنجم توسعه مورد عنایت خاصی قرار گیرد و متأسفانه این خوش‌بینی است که بتوانیم بدون تحقق کامل اهداف برنامه چهارم توسعه به اهداف موردنظر قانون برنامه پنجم برسیم.

 با توجه به اینکه شما عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هستید شاخص‌های مربوط به این حوزه را در قانون برنامه پنجم توسعه چگونه ارزیابی می‌کنید و اصولاً چه انتظاری از این قانون برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله دارید؟

من شاخص‌های امنیتی و نظامی و سیاست خاجی را  می‌توانم به سه دسته تقسیم کنم: 1- سفر خارجی که اساس چشم‌انداز 20 ساله ما در مورد سیاست خارجی آن است که کشور باید قدرت اول منطقه شود که با تعامل سازنده با کشورهای دنیا از مهم‌ترین ملزومات آن است یعنی رابطه‌ای که علاوه بر اینکه با عزت توأم است، سازنده نیز هست که متأسفانه این قسمت از چشم‌انداز در قانون برنامه چهارم مغفول واقع شد و ما انتظار داریم توجه ویژه‌ای به این بخش در قانون پنجم توسعه شود. به دلیل مورد غفلت واقع شدن این بخش بعضی دشمنی‌ها، به گونه‌ای مصنوعی علیه ایران تقویت شد و دشمنان ما توانستند در عرصه بین‌المللی فضای بهتری برای خودشان علیه ما ایجاد کنند. البته از بین بردن این فضا تا حدی وظیفه وزارت امور خارجه است که باید منتظر باشیم تا ببینیم این وزارتخانه در برنامه پنجم توسعه چگونه عملکردی خواهد داشت. 2- زمینه نظامی است که من معتقدم در قالب برنامه چهارم به اکثر اهدافمان در این زمینه رسیده‌ایم و در زمینه نظامی تاحدودی خوداتکا شدیم. البته باید در برنامه پنجم به گونه‌ای عمل کنیم که مفروض روس‌ها مبنی‌بر اتکای توان نظامی ایران به روسیه را بشکنیم و خوداتکایی که در طول دوران جنگ و بعد از آن نسبت به سلاح‌های غربی پیدا کردیم که البته در بعضی جاها سلاح‌های شرقی را جایگزین آنها کرده‌ایم افزایش دهیم و از واردات سلاح‌های شرقی نیز خودکفا شویم و نکته سوم آنکه باید در قانون برنامه پنجم توسعه توجه اساسی به مرزها شود. متأسفانه دشمنان به دنبال طرح مباحث مشغله‌سازی در مرزهای ایران هستند که عمدتاً کشورهای مرتجع منطقه و همچنین کشورهای غربی به دنبال سوء‌استفاده از نقاط کور مرزی کشور علیه ایران هستند و من فکر می‌کنم باید توسعه را به سمت مرزها پیش ببریم؛ چون توسعه، اساس امنیت است. ما باید در بین دو گزینه توسعه امنیت‌محور و امنیت توسعه‌محور، این مورد اخیر را پیش بگیریم و باید شاخص‌های امنیت مرزی‌مان توسط مردم مورد توجه باشد و به کمک مردم به سمت توسعه در مرزها پیش برویم.

به کشور عراق اشاره کردید. با توجه به مرز طولانی که با کشور عراق داریم و شرایط کشور عراق با حضور بیگانگان در آن، چه راهکاری برای این مسئله دارید و اصولاً فکر می‌کنید چگونه می‌توان نگاه تهدید بودن کرمانشاه را از روی استان زدود؟

من معتقدم کرمانشاه نیازمند نگاه توسعه‌ای است. در هر جایی که مرزها به خاطر آمد و شد مردم پرتردد و شلوغ شده است حریم امن برای دشمنان که بخواهند اقدامی علیه کشور صورت دهند از بین می‌رود. اگر بخواهیم برای مرزها و به ویژه مرز کشورمان با کشور عراق که استان کرمانشاه در آن قسمت قرار دارد کاری بکنیم با توجه به اینکه بنده رئیس گروه دوستی پارلمان ایران و عراق هستم و وظایفی نیز در این زمینه دارم، معتقدم باید کریدور غرب به شرق تکمیل شود و اگر راه‌آهن تهران- بغداد و راه بین‌المللی کربلا که از اسلام‌آباد غرب تا مرز خسروی و از آنجا به بغداد است راه‌اندازی شود باعث به وجود آمدن مطمئن‌ترین شاخص امنیتی در مرز می‌شود. البته باید اضافه کنم که میزان تصمیم‌گیری در بین مسئولان مرزی ما با مسئولان مرزی عراق متفاوت است. عراقی‌ها با توجه به اینکه هنوز دولت مستقلی ندارند و امنیت کشورشان توسط بیگانگان تأمین می‌شود تجربه چندانی در این زمینه ندارند و همچنین مسئله تعدد قومیت‌ها و اختلافات قومی- مذهبی و سیاسی که در آن کشور وجود دارد باعث می‌شود که نتوانند به مسئولان مرزی تفویض اختیار کنند اما فرمانداران و مسئولان مرزی ما نمایندگی تام نظام جمهوری اسلامی ایران را دارند و می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها فعال‌تر باشند.

به هر حال جدای از انجام این دسته از امور و کار سخت‌افزاری، استفاده از تشابهات فرهنگی نیز می‌تواند برای تأمین امنیت منطقه مفید باشد، کمی در این رابطه توضیح می‌دهید.

بله، ما باید کار فرهنگی را در مرز هر کشور انجام دهیم. جالب است بدانید مردمان نزدیک مرز ایران و عراق با هم نسبت فامیلی دارند، به عنوان مثال ایل کلهر تا داخل خاک عراق ادامه دارد، همچنین مردم گوران و سنجابی در داخل خاک عراق نیز افرادی از طایفه‌شان زندگی می‌کنند و همچنین سایرگروه‌های قبایلی و طایفی در داخل خاک عراق و ایران با هم نسبت فامیلی دارند. ما باید از این قضیه استفاده کنیم و این پیوندها را عامل وحدت منطقه کنیم و فکر می‌کنم تشکیل اتاق‌های بازرگانی مشترک در مرز می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود.

شما عضو کدام کمیته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هستید و آیا این کمیته به تازگی جلسه‌ای داشته است؟

من عضو کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هستم. آخرین جلسه کمیسیون سیاست خارجی، جلسه خاص استان کرمانشاه بود که اگر مصوبات 15 گانه جلسه مشترک کمیسیون امنیت ملی نمایندگان استان و مسئولان وزارتخانه‌های مرتبط اجرا شود فکر می‌کنم بسیاری از زیرساخت‌های لازم برای توسعه منطقه تکمیل خواهد شد.

ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

استفاده از این مطالب فقط با ذکر منبع "خانه ملت" مجاز است

Powerd By : Tasvirnet
PC