آغاز امامت امام زمان (عج)
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
عضو کمیسیون عمران:

سرمایه‌گذاری بدون برنامه، هرز می‌رود

سرویس کمیسیون ها
**اگرچه بخش مهمی از کاستی‌های مربوط پروژه‌های عمرانی مربوط به کمبود اعتبارات است که باید حضور بخش خصوصی را در این بخش فعال کرد، اما نبود یک طرح هماهنگ که در طولانی مدت مسیر را مشخص کند احساس می‌شود.
یکشنبه 16 خرداد 1389 ساعت 14:48

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران، با اشاره به ضرورت تسریع در تدوین طرح جامع حمل و نقل به روزنامه گلچین امروز، گفت: هنوز بحث طرح جامع حمل و نقل به طور جدی در مجلس مطرح نشده است اما جزو ضروریات است تامسیر از حالت مدیریت‌های مقطعی خارج شده و هر مدیری که بر روی کار می‌آید بداند که کار مدیر قبلی را از کجا پی بگیرد.

عضو کمیسیون عمران تصریح کرد: در کشور ما 90 درصد پروژه‌های راه مربوط به بخش جادهای است و تنها 10 درصد آن مربوز به بخش هوایی و ریلی است که باید در همان ده درصد هم تکلیف مشخص باشد که مثلاً در بخش هوایی قرار است به کجا برسیم.

مهرداد لاهوتی در ارزیابی عملکرد وزارت راه گفت با توجه به منابعی که این وزارت خانه در اختیار دارد، به طور کلی خوب عمل کرده است اما این توجیه کافی نیست.

وی ادامه داد نگاه خاص دولتی باید در این بخش برداشته شده و راه برای ورود بخش خصوصی بیشتر باز شود؛ باید بتوانیم از توان بخش خصوصی و کسانی که تمایل به مشارکت دارند بیشتر استفاده کنیم.

لاهوتی گفت: برای مثال در مورد پروژه آزادراه تهران شمال که برآورد ریالی آن برای دولت 250 میلیلرد تومان بوده است، آن پنجاه درصدی که مربوط به دولت بوده درست هزینه شده است اما دولت باید یا مشکلش را با بنیاد حل می‌کرد یا به دنبال جذب بخش خصوصی وشریک جدید می‌بود.

وی خاطرنشان کرد در قانون بوجه امسال بند‌های گذاشته‌ایم که شرکت‌های پیمانکاری که مایل به مشارکت هستند می‌توانند در ازای دریافت سهام شرکت‌ها کار تحویل بدهند تا شاهد حضور فعال‌تر این بخش باشیم.

عضو کمیسیون عمران اضافه کرد: در بخش مسکن مهر هم باید در سال یک ونیم میلیون واحد مسکونی ساخته شود که شاهد افزایش مشارکت بخش خصوصی بوده‌ایم در حالی که قبل از این طرح فقط تعاونی‌ها بودند که مشارکت می‌کردند. وی گفت: این طرح شتاب خوبی گرفته است.

عضو کمیسیون عمران در ارزیابی خود از برنامه پنجم توسعه گفت: قانون برنامه توسعه، بودجه سنواتی و قانون چشم‌انداز سه موردی است که باید در راستای یکدیگر و هماهنگ باهم باشند که لازمه این هماهنگی شفافیت است. قانون پنجم توسعه از شفافیت لازم برخوردار نیست. مثلاً باید مشخص باشد که چند درصد راه‌های اصلی و روستاییان باید آسفالت شود.

وی افزود: دراین برنامه بیشتر از کلیات صحبت شده که کار نظارت را مشکل کرده است که باید شفاف‌سازی صورت بگیرد تا مجلس در پایان برنامه تکلیف خود را بداند؛ مسئله دیگری که وجود دارد این است که یک قانون برنامه باید قابلیت تحقق داشته باشد و با توجه به واقعیت‌ها و پتانسیل‌های موجود نوشته شود، که مشکلی است که ما با برنامه چهارم توسعه نیز داشتیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد البته آرمانی فکر کردن ایرادی ندارد اما باید تکلیف مجلس مشخص باشد و برنامه شفاف ارائه شود.

لاهوتی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نزدیک بودن سفرهای استانی رئیس‌جمهور گفت: در جلسه شورای اداری که با حضور دکتر لاریجانی در استان برگزار شد به چند مسئله اساسی اشاره کردیم بخشی مربوط به مصوبات مهمی بود که هنوز اجرایی نشده است. راه‌آهن قزوین- رشت یکی از این موارد است که قرار بود تا سال 1390 اجرایی شود که با روندی که شاهد آن هستیم این پروژه حداقل با پنج سال تأخیر اجرایی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: البته برای این پروژه هشتاد و هفت میلیارد تومان اعتبار مشخص شده است که با این میزان اعتبار فقط بدهی پیمانکاران را شاید بتوان پرداخت کرد و به پیشبرد پروژه هیچ کمکی نمی‌شود.

نماینده مردم به موارد دیگری که در شورای اداری استان مطرح شد اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات استان گیلان مشکلات کشاورزان این منظقه است. چای، برنج و پیله سه محصول مهم این استان هستند که واردات بی‌رویه به آن ضربه وارد کرده است.

لاهوتی افزود: مجموعاً سالانه دو میلیون و پانصد تن مصرف برنج در کشور داریم که دو میلیون آن در استان تولید می‌شود که همانطور که مستحضر هستید واردات 4برابر بیشتر از میزان نیاز کشور که واکنش مجلس را هم برانگیخت، شرایط را برای کشاورزان سخت کرده و لازم است برای این معضل تمهیداتی اتخاذ شود. دکتر لاریجانی در این جلسه قول پیگیری‌های بیشتر را به نمایندگان و مدیران استان دادند.

وی ادامه داد: ما در مورد چای هم با مسئله وارات به صورت قاچاق مواجه هستیم که نه تنها به کشاورزان و تولید آسیب می‌رساند بلکه از آنجایی که هیچ کنترل کیفی روی این واردات قاچاق وجود ندارد معلوم نیست آیا بهداشتی هستند یا خیر و از این منظر سلامتی مردم هم در خطر است.

لاهوتی از دو سد شفارود و پل‌رود در استان گیلان با تأخیرهای 24 ساله و 30 ساله به عنوان به دو پروژه‌ای که با تأخیرهای نگران‌کننده‌ای مواجه هستند یاد کرد و گفت: این پروژه‌ها در این سال‌ها از زیر ده درصد پیشرفت برخوردار بوده‌اند.

نماینده لنگرود در خصوص اینکه در حال حاضر در حوزه انتخابی خود پیگیر چه اولویت‌هایی است گفت: طرح کنارگذر شهر لنگرود که یازده کیلومتر مسافت دارد که هفت ونیم کیلومتر آن اجرایی شده است اما هنوز وارد فاز دوم نشده و امیدواریم چهار و نیم کیلومتر باقیمانده نیز زودتر اجرایی شود؛ شهرک صنعتی شهرستان لنگرود نیز از مواردی است که در فاز اول زمین 30هکتاری آن خریداری شده و در مرحله انتقال سند است؛ پل چمخاله نیز از موارد دیگری است که با پیگیری‌های انجام شده 10میلیارد تومان برآورد صورت گرفته که امیدواریم تا پایان تابستان اجرایی شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس به پروژه‌های عمرانی دیگری که در این حوزه در دست اجراست به بیمارستان شهر لنگرود به بیمارستان 132 تختخوابی است که بر آورد آن یک میلیارد و 200 میلیون تومان است و زمین آن هم 20 هکتار است که تخصیص یافته است اشاره کرد. وی از تملک سه ونیم کیلومتر از مسیر هشت و نیم کیلومتری راه چمخاله به لنگرود نیز خبر داد که کار آن آغاز شده است.

نماینده شهر لنگرود افزود: درپی توسعه وجه توریستی این ناحیه هستیم که در این راستا پیگیر تبدیل چمخاله از روستا به شهر هستیم تا با توجه به پتانسیل‌هایی که این منطقه دارد بتوانیم آن را به عنوان یک شهر ساحلی معرفی کنیم.

وی خبر داد: دو مورد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری در این بخش داشته‌ایم که یکی با عنوان «شهرک توریستی» و دیگری یک مجموعه توریستی در چمخاله است که این دو طرح با سرمایه‌گذاری بالای 200 میلیارد تومان از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است.

وی افزود: یک پروژه تفریحی نیز داخل شهر لنگرود داشته‌ایم.

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000