سال ۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی
PrintPageچاپPrintPageچاپ با عکس ToFriendارسال به دوستان Whatsapp google_plus Line twitter
نمایندگان خراسان‌جنوبی؛

عامل انسانی، دلیل تمام تصادفات نیست

سرویس کمیسیون ها
**لایحه جدید راهنمایی و رانندگی و افزایش جریمه رانندگان متخلف در حالی مطرح شده است که این‌بار بازهم عامل انسانی است که از نظر مسئولان عامل تصادفات شناخته شده است. لایحه اخذ جرایم رانندگی در حالی به تصویب کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رسیدکه اختیارات پلیس راهنمایی و رانندگی را در اعمال قانون و برخورد با رانندگان متخلف افزایش می‌دهد اما در برخی موارد اختیارات پلیس از شرایط فعلی محدودتر اما بهینه شده است. بی‌تردید در ایران بسیاری از افراد درآمد کافی ندارند و از اتومبیل برای امرار معاش استفاده می‌کنند و به همین دل
دوشنبه 17 خرداد 1389 ساعت 18:18

در قانون جدید و در صورت تصویب نمایندگان مجلس رانندگان در صورت ارتکاب20 تخلف پرخطر علاوه بر جریمه امتیاز منفی نیز دریافت می‌کنند که در صورت زیاد شدن امتیازهای منفی گواهینامه آنها توقیف یا باطل می‌شود.

راننده‌های ایرانی با قوانین ۳۹ سال پیش در خیابان‌ها و راه‌های کشور تردد می‌کنند قوانینی که قرار است بعد از نزدیک به ۴ دهه به زودی با سبکی جدید به‌روز‌رسانی شود. قوانینی که به مرور زمان و با گذشت سال‌ها گرد کهنگی و قدیمی بودن روی آنها نشسته و به همین سبب است که دیگر کارایی لازم برای اجرا در شرایط جامعه امروزی ما را ندارد و ضرورت تغییر آن احساس می‌شود.

سال ۱۳۵۰ قانون جرائم راهنمایی و رانندگی تصویب شد و از آن سال به بعد در این قوانین تغییری به وجود نیامد اما اکنون با ارسال لایحه جدید جرایم راهنمایی و رانندگی قرار است هم نرخ جریمه‌ها افزایش پیدا کند و هم محدودیت‌های اجتماعی برای رانندگان متخلف در نظر گرفته شود. اما آیا می‌توان علت تمام تصادفات و تخلفات را به عامل انسانی نسبت داد؟ همان گونه که تقریباً بیشتر مردم با راه‌ها و انواع خودروها آشنا هستند و روزانه بیش از هر چیزی با این دو عامل سر و کار دارند اما راه‌ها و حتی خودروهای ما تا چه اندازه استانداردسازی شده‌اند؟ آیا پس از گذشت یک دهه استفاده از مکانیزم افزایش جریمه‌های راهنمایی و رانندگی میزان تخلفات و تصادف‌های جاده‌ای کاهش پیدا کرده است؟

تخلفات، مربوط به خطاهای انسانی است

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به روزنامه خراسان جنوبی می‌گوید: تخلفاتی که در مورد آنها سختگیری شده مربوط به خطاهای انسانی است به همین دلیل این طرح تنها به عوامل انسانی که موجب بروز تصادفات می‌شود برمی‌گردد.

به گفته موسی قربانی نماینده مردم قائنات در خانه ملت مارپیچ رفتن، عبور از چراغ قرمز و. . . از جمله تخلفاتی هستند که به وسیله عامل انسانی اتفاق می‌افتد.

 جاده‌ها باید استانداردسازی شوند

اما محمدکریم عابدی نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس اعتقاد دیگری در این رابطه دارد. او می‌گوید: بسیاری از جاده‌های ما باید استانداردسازی شود تا به حد معیارهای بین‌المللی برسد. اینکه در این نوع جاده‌ها به پلیس اجازه بدهیم که رانندگان را به خاطر تصادف جریمه کنند درست نیست.

به گفته او بسیاری از راه‌های کشور درجه‌بندی شده‌اند و در نتیجه اتوبوس‌ها و مسافرانی که از آن جاده‌ها عبور می‌کنند بیمه می‌شوند اما در همه جاده‌ها این طور نیست و همه اتوبوس‌های مسافربری بیمه نمی‌شوند به همین علت نمی‌توان دلیل تمام تصادفات را بر گردن عامل انسانی انداخت.

نمره منفی برای رانندگان

در این لایحه ۲۰ نوع تخلف پرخطر لحاظ شده است؛ در مرحله نخست تخلف، علاوه بر جریمه در کارنامه راننده، به ازای‌ هر تخلف نمره منفی برای او ثبت می‌شود؛ اگر این نمره از مرز ۳۰ عبور کند گواهینامه فرد متخلف توقیف و پس از ۳ ماه با پرداخت ۴۰ هزار تومان جریمه، به فرد داده خواهد شد؛ در مرحله دوم تخلف و گذشتن از نمره ۲۵، توقیف اتومبیل فرد متخلف ۶ ماه به طول خواهد انجامید اما در مرحله سوم تخلف، گواهینامه باطل می‌شود و فرد متخلف باید با گذراندن دوران آموزشی در آموزشگاه رانندگی به اخذ گواهینامه جدید اقدام کند.

این خلاصه‌ای از قانون جدید جرایم راهنمایی و رانندگی است. قانونی که طبق پیش‌بینی مسئولان و کارشناسان می‌تواند بازدارندگی خوبی در جلوگیری از تخلف داشته باشد. این قانون در مجلس هفتم به نتیجه نرسید و دولت آن را به مجلس هشتم ارائه کرد.

به اعتقاد کارشناسان ترافیکی یکی از علل اصلی بی‌توجهی رانندگان به علائم رانندگی پایین بودن نرخ جرایم رانندگی است، چرا که پایین بودن این نرخ موجب شده ریسک‌پذیری تخلف کاهش یابد. به همین سبب است که رانندگان به‌راحتی تخلف می‌کنند و حتی اگر توسط پلیس نیز متوقف شوند با جریمه اندکی مواجه می‌شوند.

برای تلمبار شدن قبوض پرداخت نشده جریمه‌های رانندگی حتی در حد چند میلیون تومان، از دادگاه و زندان خبری نیست و تنها مجازات سختگیرانه آن دو برابر شدن مبلغ جریمه است.

ملاک رانندگان برای رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی تنها حضور فیزیکی افسر سفیدپوش پلیس در معابر و چهارراه‌هاست و از آنجا که امکان به‌کارگیری سیستم‌های جدیدتر همچون دوربین‌های ثبت تخلفات در تمام نقاط شهر امکان‌پذیر نیست، بنابراین بدون رؤیت پلیس تابلوها و علائم و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی کاملاً بی‌معنا شده و راه برای هرگونه تخلفی از سوی رانندگان باز است.

سالانه ۵۰ میلیون قبض جریمه برای رانندگان متخلف این کشور صادر می‌شود. فقط ۲۲ درصد از رانندگان متخلف پس از اعمال قانون تخلف خود را می‌پذیرند. ۲۳ هزار کشته تصادفات رانندگی این کشور با تلفات یک جنگ برابری می‌کند و گاه کشته‌های یک‌سال حوادث رانندگی آن به اندازه ۱۰ سال یک کشور اروپایی است و صدها اتفاق ناخوشایند دیگر.

از سوی دیگر با وجود تغییرات اساسی که طی ۳۰ سال گذشته در شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه، تعداد خودروها، تورم، تغییر شیوه‌های رانندگی و... ایجاد شده، اما نزدیک ۴۰ سال است همچنان با آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مصوب سال ۱۳۵۰ رانندگی می‌کنیم؛ قوانینی که دیگر مدت‌هاست قدرت بازدارندگی خود در تخلفات رانندگی را از دست داده‌اند.

حذف روند طولانی رسیدگی به اعتراضات

یکی از مشکلات موجود در سیستم رسیدگی به اعتراضات و شکایات درخصوص جریمه‌های رانندگی که موجب نارضایتی شهروندان نیز شده، روند طولانی و روزها اتلاف وقت مراجعه‌کنندگان به واحد اجرائیات راهنمایی و رانندگی و شوراهای حل اختلاف است که به نظر می‌رسد در مصوبه اخذ جرایم رانندگی برای این مشکل هم چاره‌اندیشی شده است.

تاکنون معترضان به جریمه باید ابتدا به اداره اجرائیات و سپس شورای حل اختلاف و پس از آن دادگاه مراجعه می‌کردند که با تصویب ماده جدید دیگر نیازی به طی مراحل قبلی نخواهد بود و اعتراض‌ها تنها از سوی مرجع رسیدگی به شکایات و اعتراضات بررسی خواهد شد.

به این ترتیب اگر کسی نسبت به جریمه‌ای که مأمور راهنمایی و رانندگی صادر کرده، اعتراض داشته باشد، هیأت دو نفره‌ای متشکل از یک قاضی که از سوی دادگستری محل تعیین می‌شود و یک کارشناس راهنمایی و رانندگی، اعتراض را بررسی می‌کند، البته کارشناس تنها مشاور است و قاضی با رسیدگی به اعتراض، رأی قطعی را صادر می‌کند

پیشنهاد سردبیر
اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000