هدر اصلی
1389/03/18 13:04:00
سرویس کمیسیون ها
محمدرضا صابری :

مسئولان، معضل خشکسالی در خراسان‌جنوبی را جدی بگیرند

**از مسئولان خواهش می‌کنیم که مسئله کمبود آب را در استان جدی بگیرند. در شهرستان نهبندان میانگین بارندگی ۲۶ میلیمتر بوده که این امر برای کشاورزان و دامداران یک فاجعه است. دولت نباید برای تمام مناطق یک نسخه واحد داشته باشد.

 

این بخشی از سخنان محمدرضا صابری نماینده نهبندان و سربیشه در گفت‌وگو با روزنامه خراسان‌جنوبی است. وی تأکید زیادی بر حل مشکلات مردم استان و  حوزه انتخابیه‌اش دارد و معتقد است تا دیر نشده باید از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها که از امکانات کمی برخوردار است، ‌جلوگیری کرد.

به گفته صابری لایحه برنامه پنجم توسعه حالت بلندپروازی و خیالاتی دارد و به واقعیات نزدیک نیست. این نماینده 59 ساله نگرانی زیادی در رابطه با اجرا شدن برنامه پنجم توسعه، مصوبات دولت و سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در استان دارد.

صابری قبل از تکیه بر صندلی سبز خانه ملت، مدیرکل راه‌وترابری استان خراسان‌جنوبی بوده و هم‌اکنون در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در حال فعالیت است.

استان خراسان‌جنوبی هنوز صاحب خطوط حمل‌ونقل ریلی نشده است و همین امر باعث شده تا این استان در زمره مناطق محروم قرار بگیرد اما گذر ترانزیت میل 78 که برای ارتباط بیشتر با افغانستان احداث شده است تأثیرات زیادی بر اقتصاد، تجارت و فرهنگ منطقه خواهد گذاشت.

شما عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هستید. مهم‌ترین شاخصه‌ها و برنامه‌های عمرانی در لایحه برنامه پنجم توسعه چیست؟

شاخص‌های برنامه پنجم توسعه برخلاف قانون برنامه چهارم که کمی بود، بسیار کلی است. در مورد حمل‌ونقل و مسکن نیز احکام کلی وجود دارد. به عقیده من اگر این احکام کمّی باشند راحت‌تر مورد مطالعه قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، لایحه برنامه پنجم اعتبارات زیادی نیاز دارد، در صورتی که این منابع وجود ندارد. به طوری که برای اجرای هر یک سال این برنامه به اعتباری بالغ بر 24 هزار میلیارد تومان نیاز است و اگر این احکام کلی در بخش حمل‌ونقل به صورت کمی باشد بهتر است.

ما برای اجرای این برنامه منابع لازم را نداریم مگر اینکه سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم. اهدافی که در لایحه برنامه پنجم توسعه وجود دارد اهداف بسیار خوبی از قبیل رشد 8 درصدی در اقتصاد البته به شرط سرمایه‌گذاری 200 هزار میلیارد دلاری خارجی در سال است.

به نظر شما ما به این اهداف دست پیدا خواهیم کرد؟

اهداف این برنامه سخت و سنگین است و با توجه به قانون برنامه چهار توسعه که متأسفانه به طور کامل اجرا نشد باید نسبت به کاربردی بودن لایحه برنامه پنجم حساس‌تر بود. به این دلیل که این برنامه حالات بلندپروازی و رؤیایی دارد.

مجلس برای بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه از چه مکانیسمی استفاده کرده است؟ با توجه به اینکه برنامه چهارم توسعه نیز به طور کامل اجرا نشد؟

مجلس باید در این رابطه کارهای زیادی انجام دهد. البته جلساتی نیز درباره بررسی برنامه پنجم توسعه به همراه کارشناسان داشتیم و مباحث در آن‌جا مطرح شد که بسیار مفید بود.

در عین حال دولت و مجلس نیز باید با هم تعامل داشته باشند و باید دید که دولت تا چه اندازه نسبت به عملیاتی بودن این برنامه امیدوار است. طی جلسات مشترکی که با دولت داشتیم مسائل مربوط به راهبردی و اجرایی شدن احکام لایحه برنامه پنجم توسعه بررسی شد اما جدا از مسئله عملیاتی و راهبردی بودن این برنامه، مشخص نیست که تا چه حد به اهداف برنامه برسیم اما بازهم تأکید دارم اگر این احکام،کمّی بود شاید آسان‌تر قابل اندازه گرفتن بود.

ما باید با توجه به منابع و اعتباراتی که داریم برنامه‌ریزی کنیم که به حقیقت نزدیک‌تر باشد و بتوانیم آن‌را با واقعیات عملیاتی کنیم.

آیا در رابطه با بحث عمران نیز این گونه است؟

واقعیت این است که در بخش حمل‌ونقل در لایحه برنامه پنجم توسعه، افزایش عوارض پیش‌بینی شده است اما با توجه به تورم و مسئله هدفمندکردن یارانه‌ها باید طوری برنامه‌ریزی کرد که احکام، باعث تشدید تورم نشود.

طبق اعلام دولت تورم امسال بالای 10 درصد ولی رشد حقوق کارمندان 6 درصد است. این تفاوت‌ها باعث بروز مشکلات و تبعات زیادی برای جامعه می‌شود و باید از بروز چنین عوارضی جلوگیری کرد.

کمی در رابطه با خودِ استان صحبت کنیم. به نظر شما اگر اجازه بدهیم دو کشوری که به لحاظ فرهنگی شبیه و نزدیک به هم هستند، مراودات اقتصادی بدون مانع داشته باشند چه تأثیری در منطقه خواهد گذاشت؟

در استان خراسان‌جنوبی در محور ترانزیت، گذر میل 78 از لحاظ ترانزیت و روابط با افغانستان مهم و برای آینده تأثیرگذار است. به عنوان نماینده، پیگیر مسائل مربوط به این گذر هستم و در آخرین جلسه‌ای که با نماینده وزیر افغانستان داشتیم قرار شد تا شهریور سال 1390 این راه تا مرکز افغانستان آسفالت شود.

این مسئله می‌تواند تأثیرات بسزایی در اشتغالزایی و اقتصاد و تجارت استان داشته باشد. از لحاظ صادرات و واردات نیز می‌توانیم به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کنیم، به این دلیل که از لحاظ صنعت زیرساخت‌های لازم را نداریم. علاوه بر زیرساخت‌ها، باید کوشش کنیم با نگاه ملی بین مدیران استان به موازات، کارهای فرهنگی نیز انجام دهیم و تعاملاتمان را با کشورهای همسایه بیشتر کنیم.

قرار است در برنامه پنجم توسعه تمرکز دولت از کلانشهرها برداشته شود و در عوض به شهرهای کوچکتر و کمتر توسعه‌یافته پرداخته شود. برنامه پنجم چه نویدی برای استان خراسان‌جنوبی و حوزه انتخابیه شما دارد؟

این موضوع در برنامه قبلی هم مطرح شده بود اما باید در این رابطه کارهای کاربردی انجام شود که شهرهای کوچک و روستاها توسعه پیدا کنند و مسیر مهاجرت روستاییان به شهر برعکس شود. البته این موضوع در حد کاغذبازی راحت است اما در عمل باید این برنامه‌ها را دید. تا به حال که در این زمینه موفق نبوده‌ایم. برنامه چهارم توسعه نیز به طور کامل اجرا نشد.

در حال‌حاضر بیشتر مناطق محروم مانند استان ما از نظر حمل و نقل و مسکن و برق و گاز مشکلی ندارند اما مهمتر از این مسائل، معضل بیکاری است. اشتغالزایی نیز از جمله مسائلی است که در استان به ندرت دیده می‌شود که باید گسترش پیدا کند.

یکی از مسائلی که درباره اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی مطرح بوده بحث مناطق محروم است. عده‌ای معتقدند بخش‌خصوصی در مناطق محروم سرمایه‌گذاری نمی‌کند. نظر شما در این رابطه چیست؟

دلیل این مسئله نبود صنعت در استان است. صنعت است که مشوق اصلی سرمایه‌گذاری است البته قانون مشاغل خانگی که به تازگی در مجلس تصویب شده تأثیر بسزایی می‌تواند در اشتغال داشته باشد. در مجموع در روستاها و شهرستان‌ها مواد اولیه وجود داشت اما الان نیست، خشکسالی‌های مداوم نیز مشکلات را بیش از پیش کرده است، البته دولت تعهداتی در این زمینه کرده بود که متأسفانه انجام نشد.

قرار بود دولت 50درصد خشکسالی‌ها را برطرف کند اما هنوز تحقق پیدا نکرده و تا روستاها چهره اشتغالزایی به خود نگیرند موفق نمی‌شوند. دولت نیز باید عزمش را جزم کند تا بتوانیم این مشکلات را برطرف کنیم.

دلیل این مشکل چیست؟

در این میان شهرهای کوچک و مناطق محروم سهم کمی نسبت به شهرهای بزرگ ‌دارند. خود دولت باید به عنوان سرمایه‌گذار اصلی در این مناطق فعالیت کند، در واقع دولت باید در این رابطه نسخه‌ای داشته باشد. حتی در بحث فرهنگی دولت مقرر کرده که 70درصد مباحث جاری و 25درصد برای زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند اما در منطقه‌ای مانند سربیشه یک سالن 200متری هم برای یک همایش یا یک جشن وجود ندارد.

پیشنهاد ما این است که در استان خراسان‌جنوبی این اعتبار تغییر کند یعنی 70درصد به امور زیرساختی و عمرانی و 25درصد به امور جاری و هزینه‌ای اختصاص پیدا کند اما تا زمانی که شهرهای بزرگی چون اصفهان و مشهد وجود دارند، دیگر سرمایه‌گذار حاضر به سرمایه‌گذاری در شهرهای کوچک که حتی یک سالن همایش ندارد نیست؛ به طوری که مردم در مهدیه‌ها و مساجد جمع می‌شوند. گاهی اوقات پول‌هایی هم هزینه می‌شود اما اثری در شهرستان و استان ندارد چه برسد به روستاها که حتی کتابخانه هم ندارند. اگر دولت می‌خواهد از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کند باید به روستاها رسیدگی کند و مانع مهاجرت آنها شود.

شما در اولین نطق میان‌دستور خود به معادن گرانیت اشاره کردید که به صورت خام به سایر استان‌ها صادر می‌شود، وضعیت این معادن به کجا رسید؟

متأسفانه هنوز هم محصول معادن گرانیت به صورت خام صادر می‌شود به این دلیل که سرمایه‌گذار نداریم. سرمایه‌گذار جایی را برای صادرات انتخاب می‌کند که نزدیک به بندر باشد. در استان‌های دیگر برخورداری خیلی بهتر از استان ماست.

شاید این موضوع نبود سرمایه‌گذار به دلیل فقدان امکانات کافی در استان باشد مانند راه‌آهن.

بله البته! احداث خطوط راه‌آهن جزو برنامه‌ها و مصوبات دولت در استان بود اما متأسفانه منابع کافی نداریم.

بودجه این کار سال گذشته 1600میلیارد تومان بود اما سال 89، 8هزار میلیارد تومان فقط در استان سیستان و بلوچستان لازم است. سرمایه‌گذار باید باشد اما برای وجود سرمایه‌گذار نیز زیرساخت‌های لازم وجود ندارد.

و حرف آخر؟

به عقیده من با توجه به اعتباراتی که داریم باید برنامه‌ریزی کنیم. در بحث کشاورزی دولت قول کمک داده است که کشاورزی را مکانیزه می‌کند به طوری که 30درصد از طرف مردم و 70درصد هم دولت کمک می‌‌کند اما همین 30درصد نیز برای مناطق محروم مانند استان خراسان‌جنوبی زیاد است و باید این 30درصد را یا کم کنند یا اینکه آن را به صفر برسانند.

از مسئولان خواهش می‌کنیم مسئله کمبود آب استان را جدی بگیرند.

در نهبندان میانگین بارندگی 26 میلی‌متر بوده که این برای کشاورزان و دامداران یک فاجعه است.

 دولت نباید برای تمام مناطق نسخه کلی داشته باشد یا حداقل برای 10درصد مردم جداگانه برنامه‌ریزی کند‌ تا مردم به حاشیه‌نشینی روی نیاورند مثلاً در مشهد 800هزار نفر حاشیه‌نشین هستند و تا دیر نشده بهتر است پول‌ها را در مناطق محروم خرج کنند و راهکارهایی ارائه کنند که عملیاتی باشد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet