هدر اصلی
1389/03/19 17:26:00
سرویس کمیسیون ها
علی اصغر یوسف‌نژاد:

واسطه‌ها و دلال‌ها بیشترین بهره را می‌برند و به کشاورز چیزی نمی‌رسد

**نماینده مردم ساری با اشاره به مشکلات پیش روی کشاوزران در فروش محصولات کشاورزی گفت: بهترین استفاده را در این میان واسطه‌ها و دلالها می‌برند و به کشاورز بهره آنچنانی نمی‌رسد.

 آب و هوای مناسب و مرطوب، خاک حاصلخیز و منابع غنی دریایی، استان مازندران را به قطب بزرگ محصولات کشاورزی در کشور تبدیل ساخته است. اگر برای هر استان از نظر استعدادها و تواناییهای طبیعی و همچنین ذخایر مادی و معنوی نیروی کار، برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود، می توان گفت استان مازندران می‌تواند به استان بزرگ صنعتی و کشاورزی و همچنین دامداری و شیلات کشور تبدیل شود.

با این حال با وجود تمام این استعدادهایی که در استان حاصلخیز مازندران وجود دارد و باوجود رونق گردشگری در این استان، همواره شاهد مشکلاتی از نوع عدم توجه و رسیدگی به مسائل و مشکلات کشاورزان و دامپروران بوده‌ایم و باید گفت این استان به مانند تمام استانهای صنعتی و کشاورزی کشور، از نوعی بی‌برنامگی در مدیریت منابع رنج می‌برد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با روزنامه وارش مازندران به تشریح مسائل و مشکلات ناشی از این بی‌برنامگی در استان مازندران پرداخت.

اگر بخواهیم استان مازندران را از حیث منابع طبیعی و همچنین نیروی کار بررسی کنیم، استان چه قابلیت‌هایی برای توسعه صنعت و کشاورزی کشور دارد؟

شرایط استان بستگی به توان و موقعیت جغرافیایی و اقتصادی و ظرفیت‌ها و قابلیتهایی که در استان وجود دارد، سنجیده می‌شود. بر این اساس استان مازندران در بخشهای مختلف قابلیت پیشرفت و بهبود دارد. در زمینه گردشگری، تولید، کشاورزی و زیربخشهای کشاورزی مانند دام، زراعت، شیلات و حتی صنعت و صنایع وابسته به کشاورزی و منابع طبیعی، محصولات باغی و زراعی، استان امکان پیشرفت را دارد و طبیعی است که سرمایه‌گذاری در استان هم باید بر اساس پرورش و رشد این استعدادها و استفاده از این ظرفیت‌ها باشد اما با این وجود در طی مدت زمان، به این شرایط و این مسائل نظیر استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان مازندران کمتر پرداخته شده است.

در زمینه شیلات نیز استان از جمله استانهای غنی کشور است در این زمینه نیز برنامه‌ریزی خاصی برای رونق این بخش صورت گرفته است؟

 در زمینه شیلات استعداد و توان خوبی در استان وجود دارد. هم ماهی‌های سردآبی و هم ذخایر دریایی و خاویار می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری خوبی برای این بخش باشد.

با این حال به کدام‌یک از این دو بخش یعنی کشاورزی و شیلات باید بیشتر رسیدگی شود؟

هردو به یک میزان قابل توجهند. در هر صورت درصد بسیار بالایی از خانوارهای استان مازندران از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند و عده دیگری هم در قسمت شیلات فعالیت دارند. در زمینه کشاورزی، اقتصاد خانوارها به کشاورزی وابسته است. اگر کشاورزی رونق داشته باشد، درآمدقابل تصرف خانوارها هم بیشتر می‌شود و با گسترش و افزایش گردش پولی، اقتصاد استان هم رونق بهتری می‌گیرد. متأسفانه در زمینه‌های مختلف مانند دام، زراعت، مرتع و فرآوری محصولات کشاورزی سرمایه‌گذاری کم شده است. اینها بسته‌ایست که باید با هم دیده شود. اگر صنعت دامداری و دامپروری بخواهد رشد کند، باید زراعت رشد کند و اگر محصولات باغی و زراعی قرار باشد رشد پیدا کند، باید فرآوری محصولات هم رشد کند و صنایع تبدیلی استان نیز رشد خوبی داشته باشد.

یکی از مهمترین بخشهای مربوط به باغداری استان، بحث صنایع تبدیلی است، این صنایع تا چه میزان توانسته‌اند رشد کنند و به توزیع محصولات استان در سایر شهرهای کشورکمک کنند؟

به این مسئله تقریباً دردوره‌های مختلف کمتر پرداخته شده است. در منطقه میان‌بند و مناطق شیبدار که محصولات کشاورزی کمتر است، نیاز به درخت‌های سیاه ریشه و درختانی که میوه و مرکبات هستند، وجود دارد تا بهترین استفاده از زمینهای غیر قابل کشت صورت بگیرد. درخت‌های مربوط به مرکبات در این مناطق جواب می‌دهد اما آموزش و ترویج کشاورزی در این مناطق، هنوز به میزان لازم نرسیده است و کمتر در این مورد مردم راهنمایی شده‌اند.

چه اقدامی باید انجام بگیرد؟

سرمایه‌گذاری بانکها برای کشت محصولات باغی در این زمینها باید قابل توجه باشد، یعنی به موازات و تناسب استعدادهایی که در استان وجود دارد، به همین تناسب هم باید اعتبارات بانکها به این مسائل اختصاص پیدا کند و به سمت تشویق کشاورزی و صنایع تبدیلی برود. با وجود اینکه استان مازندران حجم انبوهی از میوه هاو مرکبات کشور را تأمین می‌کند اما هنوز بحث بازاریابی برای این محصولات به خوبی انجام نمی‌گیرد و در اکثر مواقع در فصلهای چیدن مرکبات، این میوه‌ها در دست باغداران باقی می‌ماند و خرید تضمینی دولتی نیز نمی‌تواند ضامنی برای به بازار رسیدن تمامی محصولات کشاورزی باشد.

تا چه میزان کشاورزان به یارانه‌ها و کمک‌های دولتی نیاز دارند؟

در هر صورت کشاورزی که منتظر کمک‌های دولتی و یارانه‌های دولتی برای نهاده‌های کشاورزی، سم، بذر و کود است، مشکل دارد. اولاً کود به اندازه کافی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد و خارج از مدت زمان لازم به کشاورزان عرضه می‌شود که دیگر ممکن است فایده‌ای نداشته باشد. از طرف دیگر خرید تضمینی محصولات کشاورزی است که از نابسامانی رنج می‌برد. هم‌اکنون ما محصولات زراعی زیادی در زمینه مرکبات داریم که فروش خوبی ندارد و به دلیل اینکه بازاریابی خوبی برای محصولات انجام نمی‌شود و خرید تضمینی نیز صورت نمی‌گیرد، بهترین استفاده را در این میان واسطه‌ها و دلالها می‌برند و به کشاورز بهره آنچنانی نمی‌رسد. به همین خاطر کشاورزان به نسبت پیشرفت زمانی و تکنولوژیکی، استفاده اقتصادی‌شان از محصولات کاهش پیدا می‌کند که این در تمام دنیا بر عکس است و کشاورزان به نسبت استفاده از تکنولوژی و دانش روز، صرفه اقتصادی بیشتری می‌برند و این در ایران اتفاق نمی‌افتد.

پس به نظر می‌رسد بر این اساس باید گفت مشکلات عمده‌ای در بخش کشاورزی وجود دارد!

بله، در عین حال مهار آبهای سطحی در استان از بزرگترین اقداماتی است که باید انجام شود. در مازندران به دلیل فاصله کم دریا و کوه، بیش از 90 درصد آبهای سطح زمین هدر می‌رود و امکان مهار آب کمتر وجود دارد این نکته مهمی در کشاورزی است. همچنین در زمینه یک پارچه‌سازی اراضی کمتر کار شده که در این‌صورت مسئله بهره‌وری و راندمان در کشاورزی مورد توجه قرار ‌می‌گیرد که معمولاً با بهره‌وری بالا و راندمان بالا کشاورز می‌تواند بهره‌وری کاری خود را بالا ببرد. در این مورد مجمع نمایندگان استان مازندران و همچنین شوراهای شهر در جلساتی که با وزیر کشاورزی و معاونین ایشان داشتند، این موضوع را متذکر شدند و مردم هم پیگیر هستند که از این شرایط و موقعیت سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

اقدامی هم انجام شد؟

دراین مورد اقداماتی انجام شده ولی رضایت‌بخش نیست. ما از بخش کشاورزی در مازندران عملاً رضایتی نداریم. کشاورزان به سختی کار می‌کنند و به سختی نهاده‌های کشاورزی در اختیارشان قرار می‌گیرد و با مشکلات باید محصولات خودشان را بفروشند و دستمزد و حاصل فروش محصولاتشان هم در اختیار واسطه‌ها و دلالان قرار می‌گیرد و بنیه مالی کشاورزان هم با این شرایط روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و حتی مشکل دیگری که دارد به وجود می‌آید، تبدیل و تغییر کاربری اراضی است. زمینهای با ارزش و کیفیت چون حاصلی برای کشاورزان ندارند، به فروش می‌روند و یا اینکه کشاورزان زمینهای زراعی را تبدیل به زمینهایی برای ساخت و ساز ویلا می‌کنند و یا در اختیار افراد متمکن و متمول خارج از استان قرار می‌دهند و عملاً زمین از دست کشاورز خارج می‌شود و ماهیت کشاورزی در زمین از بین می‌رود و زمین تغییر کاربری می‌دهد که این مسئله اصلاً برای وضعیت کشاورزی استان مناسب نیست. در زمینه منابع طبیعی و جنگلها هم همین است. در حال حاضر جنگلهای ما مورد تهدید واقع شده‌اند و تقریباً در بسیاری از جاها با قاچاق چوب و برداشت بی‌رویه شرایط سختی را برای منطقه به وجود آورده، البته بدون اینکه جایگزینی مناسبی صورت بگیرد. هم‌اکنون در سراسر دنیا برداشت‌های مهم و بهینه در کنارش کاشت جنگل نیز وجود دارد و جایگزین برداشت هم انجام می‌گیرد تا نسلهای آینده هم بتوانند از مواهب ونعمتهای خدادادی در هر منطقه‌ای استفاده کنند اما در استان مازندران تاکنون برنامه‌ریزی مناسبی برای جایگزینی جنگلهای از بین رفته ودرختان قطع شده صورت نگرفته است.

در مصوبات استانی راهکاری برای مشکلات اجرا نشده؟

راهکار همیشه پیدا می‌شود اما مشکل این است که برای کشاورزی استان مازندران، استراتژی منظم وچند ساله‌ای که مدیران استان با این برنامه‌ریزی بتوانند اهداف کلان اقتصادی منطقه را پیش ببرند وجودندارد. مدیریت استان نمی‌تواند برنامه‌ریزی انجام دهد و تمام دستگاهها را ملزم کند که به این استراتژی ملزم باشند و به آن عمل کنند. این استراتژی وجود ندارد و طرح جامعی که بتواند شرایط اقتصادی استان را به صورت برنامه‌ای میان مدت تنظیم کند، این برنامه را نداریم و به دلیل فقدان برنامه، با تغییر در مدیران استان و تغییر برنامه‌ها و سلیقه‌ها و نگرش‌ها به مسائل استان، پرداختن به برنامه‌های کوتاه مدت و سلیقه‌ای، عملاً سرمایه گذاریهای قبلی را ناکارآمد می‌کند. در صورتی که در استانی که بافتش کشاورزی است، باید تمام تصمیمات، مقررات، قواعد و جلسات و محورهای توسعه‌ای بر پایه کشاورزی باشد ولی متأسفانه در اینجا چنین چیزی مطرح نیست و در حالی که بخش عمده فعالیت اقتصادی استان، کشاورزی است، عده‌ای به دنبال صنعت صرف هستند که به این طریق، نه به صنعت صرف می‌رسیم و نه کشاورزی بنابراین شرایط در بین این دو نقطه و نقطه تعادل بین کشاورزی و صنعت بایدتوسط مدیریت استان هدایت و مشخص شود از هر کدام از این دو کار صنعت و کشاورزی چه نوع حمایت‌هایی قرار است صورت بگیرد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet