خبرگزاری خانه ملت

هدر موبایل
1389/06/03 12:02:00
سرویس دیگر رسانه‌ها_
اکرمی:

بین اخلاق، سیاست، دیانت و فرهنگ تفاوت ماهویی قائل نیستیم

**نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تقوی سیاسی به این معناست که اگر خبری صد‌درصد هم راست باشد، فرد ببیند جامعه پذیرای آن را دارد یا خیر؟

حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی در ارزیابی از قرار‌گرفتن در آستانه‌ی ماه مبارک رمضان در تعریف تقوی سیاسی به ایسنا گفت: تقوی عنوان عامی است که در ذیل آیه «لعلکم تتقون» مربوط به وجوب روزه مطرح شده است.

وی، تقوی را به معنای پارسایی، پرهیزگاری، پرده‌داری، پروا داشتن در برابر ناهنجاری‌ها و زشتی‌ها از هر نوع تعریف کرد و افزود: در مسائل سیاسی هم انسان متقی به کسی می‌گویند که اولا خبری را که صددر‌صد صحیح و درست است را بر زبان می‌آورد و هرگز به اخبار و مطالبی که می‌گویند یا گفته شده و حتی منبع موثقی آن را اعلام کرده، استناد نکند. در واقع فرد، خبر سیاسی، مدیریتی، مملکتی و حکومتی را آن گاه بیان می‌کند که صددرصد درست و صحیح باشد.

این عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: معنای تقوی سیاسی این است که اگر خبری صد‌درصد هم راست و حقیقی بود؛ باز هم فرد به جامعه نگاه کند و ببیند جامعه پذیرای آن است یا خیر؟ آیا سود اجتماعی خواهد داشت یا خیر؟

اکرمی خاطرنشان کرد: بنابراین در روایات اهل بیت آمده است هرچیزی گفتنی نیست و هرگفتنی نوشتنی نیست؛ چرا که بلافاصله سوء‌استفاده‌کنندگان آن را مدرک و سوژه قرار می‌دهند و با طرف مقابل به دشمنی و تنازع می‌پردازند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: نکته‌ی دیگر در تقوی سیاسی این است که اصولا سیاست یعنی تدبیر و مدیریت، لذا باید دید مطالبی که هر مدیر می‌گوید آیا واقعا براساس تدبیر و تدبر است یا براساس هوی و هوس و امثال اینها.

وی در ارزیابی از تاثیر تقوی سیاسی براخلاق سیاسی نیز گفت: بین اخلاق، سیاست، دیانت و فرهنگ تفاوت ماهویی قائل نیستیم. سیاست واژه‌ای است که در درون خود عقل، عرف، تجربه، مشورت و اخلاق را دارد، یعنی واقعا فرد مراعات می‌کند و می‌سنجد که آیا گفتن برخی از حقایق، آبرو و حیثیتی که در رابطه با نظام، مدیران کشور و آبروی افراد است را از بین نمی‌برد و سبک و سنگین می‌کند و می‌بیند آیا این مساله با انصاف همخوانی دارد یا خیر؟ و اگر ندارد آن را بازگو نمی‌کند.

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: اصولا ماه مبارک رمضان به تعبیری پالایشگاه، نمایشگاه و دانشگاه و آزمایشگاه است، یعنی وقتی روزه می‌گیریم این بدان معنا نیست که فقط چیزی نمی‌خوریم. در حالی که طبق روایات وقتی روزه می‌گیریم، چشم، گوش و تمام اعضای بدن افراد باید روزه باشد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: در این ماه همه وجود انسان باید مراقب باشد که بدگویی و پرحرفی نکند و حرف‌های بی‌اساس و بی‌پایه نزند و این خود یک دانشگاه می‌شود که انسان برای اعمال و رفتارش ارزش، ارج و قیمت قائل باشد. در واقع حرف‌های ارجمند و اساسی را بیان کند که این مساله باعث می‌شود که فرد یک ماه تمرین کرده و از بدگویی، زشت‌گویی، پرگویی و امثال آن خودداری نماییم و این مسایل برایش ملکه شود که بعد از ماه مبارک رمضان هم این حالت و عادت را رعایت کند.

وی در پایان گفت: ماه رمضان به عنوان پالایشگاه، دانشگاه، آزمایشگاه، نمایشگاه و آموزشگاه محسوب می‌شود و لذا باید ماه رمضان امسال را با ماه مبارک رمضان سال آینده متصل کنیم و کم‌کم انسانی شویم که قلم، عمل، بیان و اخلاق‌مان همه و همه کنترل شده و مهارشده باشد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet