هدر اصلی
1389/06/03 10:18:00
سرویس سیاسی
نماینده زابل و زهک در مجلس:

سهم استان سیستان و بلوچستان در رسانه ملی کم است

**استان سیستان و بلوچستان از جمله استان‌هایی است که با مسائل فرهنگی و ضدفرهنگی متعددی روبه‌روست. ۴۴۰میلیارد ریال از بودجه فرهنگی امسال به این استان اختصاص یافته است.

"عباسعلی نورا" نماینده زابل و زهک خردکردن بودجه را بی‌اثر می‌داند و معتقد است بودجه فرهنگی باید متمرکز هزینه شود در غیر این صورت کاری انجام نمی‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص چگونگی هزینه کردن بودجه فرهنگی استان می‌گوید: «سهم ما در رسانه ملی بسیار کم است در حالی که دنیا در تسخیر رسانه‌های تصویری است. ما باید بتوانیم سیستان و بلوچستان را معرفی کنیم.»

این نماینده معتقد است در کنار این کار رسیدگی به زیرساخت‌ها ضرورت دارد. گفت‌وگوی مندیل را با عباسعلی نورا بخوانید.

440 میلیارد ریال بودجه فرهنگی سیستان و بلوچستان است. به نظر شما با این اعتبار چه گام‌هایی می‌توان برای رشد و ارتقای فرهنگی استان برداشت؟

گاهی بودجه فرهنگی مورد ظلم واقع می‌شود. گاهی چاله‌چوله‌های دیگری را با آن پر می‌کنیم. این اعتبار در اختیار استانداری است. پس از تصمیم‌گیری در اختیار ارگان‌ها و مؤسسات قرار می‌گیرد تا هزینه شود. در اختیار دانشگاه، ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و... قرار می‌گیرد. پس از مدتی که گذشت می‌بینیم این هزینه بابت امورات پرسنلی هزینه شده است.

 به نظر می‌رسد این هزینه‌ کردن‌ها به دنبال بی‌برنامگی برای بودجه فرهنگی انجام می‌شود. پیشنهاد شما چیست؟

به نظر من باید هزینه‌ها متمرکز شود. تا مادامی که سرمایه را خرد می‌کنیم اثرش از بین می‌رود و به نتیجه مطلوبی هم نمی‌رسیم.

 در تقسیم بودجه فرهنگی 10درصد به فضای ورزشی و تربیت‌بدنی اختصاص یافته است. ورزش استان در چه شرایطی است؟ آیا 10درصد کافی به نظر می‌رسد؟

تربیت‌بدنی از جمله بخش‌هایی است که در بودجه فرهنگی باید به آن توجه بسیاری کرد. ورزش اوقات فراغت جوانان ما را پر می‌کند. در سفرهای استانی رئیس‌جمهور قول داده بودند که در شهرها و روستاها، سالن‌های ورزشی مجهز بسازند. این امر تحقق نیافت. یک‌سال پیش هم هزینه هنگفتی شد و 50میلیون تومان اعتبار به یک روستا داده شد که یک فضای ورزشی در آنجا خریداری شود اما این کار درست انجام نشد. ما باید کارهای اساسی در این زمینه انجام بدهیم. فقط شهر زاهدان از نظر ورزشی در شرایط مناسبی است. ما امکانات ورزشی مناسبی در دیگر شهرها نداریم و با 10درصد از این بودجه اتفاق قابل‌توجهی برای فضای ورزشی استان نمی‌افتد.

 ظاهراً قرار است بخشی از بودجه فرهنگی به احیای هنرهای بومی و سنتی اختصاص یابد. در استان سیستان و بلوچستان چه هنرهایی رو به نابودی است و نیاز به احیا دارند؟

پتانسیل‌های فرهنگی در استان ما که نیاز به توجه و احیا دارند کم نیستند. آثار باستانی قابل‌توجهی در سیستان‌وبلوچستان است که نیاز به مرمت و احیا دارد و علاوه بر آن ما باید مکان‌هایی را برای بازدیدکنندگان احداث کنیم. در بسیاری از سایت‌های تاریخی ما فقط به یک سرویس بهداشتی بسنده کردند. میل و رغبت گردشگر برای ورود و اقامت در استان ما با این شرایط از بین می‌رود. امکانات در حاشیه سایت‌های باستانی و جاذبه‌های استان‌ها عامل اول و تأثیرگذار در ورود گردشگر است. بخش دیگر آداب و رسوم اجتماعی و بازی‌های سنتی است که در حال فراموشی است. همچنین ما از نظر داشتن هنر شعر و شاعری سابقه درخشانی داریم. سرزمین ما اولین جایی است که قرآن به فارسی ترجمه شد. ما در هزینه کردن بودجه فرهنگی باید به میراث معنوی هم توجه داشته باشیم. در بخش دیگر حوزه‌های علمیه استان هستند که قدمتی تاریخی دارند و علمای بسیاری را به جامعه تحویل داده‌اند اما مردم چقدر از آنها را می‌شناسند؟ مثلاً آیت‌ الله مطهری بزرگواری است که ما در معرفی چهره ایشان به عنوان بخشی از تاریخ سرزمینمان بسیار کوتاهی کرده‌ایم. به نظر من در یک‌صد سال اخیر در حق استان سیستان‌وبلوچستان بسیار کوتاهی شده است که البته این مسئله به حضور انگلیسی‌ها در منطقه برمی‌گردد.

  با این اوصاف اخبار فرهنگی شما از استان خارج نمی‌شود. اشکال کار را در کجا می‌بینید؟

بزرگترین مسئله ما این است که سهم سیستان‌وبلوچستان در رسانه ملی بسیار کم است. رسانه‌های ملی تلاششان را می‌کنند اما آنها ظرفیت‌های مالی و سرمایه‌ اندکی دارند. شبکه استانی هم که در تهران قابل دسترسی نیست. اخبار ما محدود شده است به حوزه جغرافیایی خودمان در حالی که دنیا در تسخیر رسانه‌های تصویری است. باید قبول کنیم روزنامه و رادیو تأثیرات کمتری خواهند داشت. سهم استان ما در ساخت برنامه‌های تلویزیونی هم کم است.

  بهتر نیست برای تقسیم بودجه فرهنگی استان این مساله را در نظر داشته باشید؟

البته. استان ما با این وسعت و قومیت‌های مختلف نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. استا‌ن‌هایی که می‌توانند در معرفی خودشان برنامه بسازند موفق‌ترند اما تقویت این مساله مشکل را آن‌چنان حل نمی‌کند. ما دوباره برمی‌گردیم به اول راه.

 یعنی سرمایه متمرکز برای زیرساخت‌ها؟

بله. ما استانمان را شناسایی و معرفی می‌کنیم اما وقتی گردشگر به استان سفر می‌کند و در کوه خواجه یا آتشکده‌های زرتشتیان هیچ‌گونه امکاناتی برای اقامتش وجود ندارد مثل این است که کاری نکرده‌ایم. کوه خواجه از استثناها در دنیاست اما امکانات قابل‌توجهی در آنجا وجود ندارد. آنجا می‌تواند به یک سایت گردشگری تبدیل شود.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet