هدر اصلی
1389/06/04 12:33:00
سرویس فرهنگی
مصباحی مقدم با حمایت از ازدواج موقت:

ثبت ازدواج موقت مانع از فراگیر شدن آن است

**عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است:اگر ازدواج موقت برقرارباشد زنا شیوع پیدا نمی کند چرا که راه مجاز و مشروع آن پدید آمده است، همچنین ازدواج موقت نباید الزام به ثبت باشد چرا که الزام به ثبت آن مانع فراگیرشدن آن است.

"غلامرضا مصباحی مقدم" در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت در مورد ازدواج مجدد و ثبت ازدواج موقت گفت: خانواده از یک پدر، یک مادر و احیانا فرزندان تشکیل می شود،اگر قرار باشد که ازدواج چه دائم و چه موقت ثبت نشود موجب از هم پاشیدن یک جمع خانوادگی می شود اما اگر ثبت شود نتیجه اش شکل گیری یک خانواده است ولو این خانواده موقت باشد .

نماینده تهران ،ری ،شمیرانات واسلامشهردر مجلس شورای اسلامی افزود:  در صورت ثبت ازدواج موقت، خصوصا اگر زوجه باردارشوند، انتصاب این فرزند به پدر مشخص می شود، البته اگر ازدواج ثبت نشود،انتصاب فرزند به مادر روشن است چون امری طبیعی است اما انتصاب به پدر مشخص نمی شود.

وی ادامه داد: ارث بردن فرزند از پدر حق شرعی اوست  که در صورت ثبت ازدواج پس از بارداری زوجه، این حق ضایع نمی شود و نکته ای که بعضی ها عنوان می کنند و از آن برداشت نادرست می شود این است که اگر ما ازدواج موقت را به رسمیت بشناسیم و ثبت کنیم به جامعه و جایگاه خانواده ضرر می زند،من معتقدم هرگز چنین اثری ندارد.

مصباحی مقدم با بیان اینکه کسانی هستند که توان ازدواج دائم و تشکیل زندگی دائم را ندارند ولی نیاز جنسی دارند گفت: این نیاز جنسی باید اشباع شود، حال از چه طریقی اشباع کنند که مشروع باشد و فساد در جامعه رشد نکند؟ازدواج موقت این راه را پیش پای آنان می گذارد.

وی تاکید کرد: بخش دیگر کسانی هستند که ازدواج کرده و طلاق گرفته اند، عده ای که طلاق گرفته اند آیا باید از هر عملی برای ارضاءجنسی محروم باشند؟یا نه این اجازه را دارند که ازدواج مجدد داشته باشند؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در حال حاضر میلیون ها زن مطلقه و شوهرمرده در جامعه داریم آیا آنها حق زندگی و ارضاءجنسی ندارند؟حقوق آنها اقتضا می کند که راهی برای زندگی شان فراهم شود، آیا اینها نیاز به رفع نیازهای جنسی خودشان ندارند؟حتما دارند،آیا باید این نیاز جنسی را از راه فحشا حل کنند یا از راه نکاح؟

وی ادامه داد:خداوند نکاح را قرار داده است تا انسان از فحشا خودارری کند، اگر ازدواج موقت برقرار باشد زنا شیوع پیدا نمی کند چرا که  راه مجاز و مشروع  آن پدید آمده و معتقد هستم کسانی که توانایی ازدواج دائم ندارند این حق را دارند که ازدواج موقت داشته باشند،چه خانم ها، چه آقایان،حالا چه به این دلیل که از نظر مالی قدرت تشکیل زندگی دائم را نداشته و چه به دلیل اینکه امکان استقرار در یک منطقه و مکان را ندارند.

 مصباحی مقدم افزود :همچنین کسانی هستند که ازدواج کرده و در ازدواج شان با شکست مواجه شده اند، این اشخاص باید مجددا اجازه شروع یک زندگی جدید ولو موقت را داشته باشند،البته حق و حقوق طرفین باید روشن شود و هرکسی به حق وحقوق خودش برسد.

وی تاکید کرد :الزامی به ثبت ازدواج موقت هم نباید باشد چرا که الزام به ثبت خود مانع فراگیر شدن این راهکار است البته اگر شرایطی مثل بارداری مادر پیش آمد ،برای اینکه حقوق طفل از بین نرود الزام به ثبت لازم است.

مصباحی مقدم درپاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ازدواج مجدد مرد متاهل در بیشتر مواقع منجر به درخواست طلاق از طرف همسر اول می شود آیا این موجب از هم پاشیده شدن خانواده اول  نمی شود و با این شرایط چگونه می توان به تحکیم خانواده کمک کرد؟گفت: مجبوریم برای این موارد قانون داشته باشیم و ما ازدواج مجدد مرد را منوط به رضایت همسر اول کردیم، بنابراین خانواده از هم نمی پاشد.

وی ادامه داد:مواردی مثل؛ بیمار بودن همسر در صورتی که نتواند نیاز جنسی شوهر را رفع کند، که البته این مساله نیازمند احراز توسط دادگاه است و همینطور در صورت غیبت همسر به مدت طولانی و در موارد دیگر که در لایحه  حمایت از خانوادده ذکر شده است مرد می تواند ازدواج مجدد داشته باشد.

مصباحی مقدم همچنین در پاسخ به این سوال که خیلی ها معتقدند که ازدواج موقت شکل قانونی شده همان فحشاست  اظهار داشت: این سخن از  مسلمانان نیست و وقتی در آیات قرآن ازدواج موقت آمده است، نمی شود ازدواج موقت را شکل قانونی فحشا دانست،قرآن نکاح را به معنای میثاق محکم بین زن و شوهر در نظر می گیرد و این میثاق با حکم عقد بر قرار می شود در حالی که زنا و فحشا عقد ندارد.

وی تصریح کرد:لذا درا زدواج موقت تعهد و مسئولیت به وجود می آید، تعهد به قبول یک مهریه و اگر فرزند متولد شود، نفقه فرزند و زنی که دارای این فرزند است پرداخته می شود.

وی افزود: بنابراین تفاوت ازدواج مجدد و فحشا در این است که فحشا هیچگونه تعهد ومسئولیتی برای طرفین قضیه نمی آورد و بی بندوباری است؛ یعنی هر لحظه هرکسی می تواند با هر کسی ارتباط برقرار کند اما ازدواج موقت عده دارد و خانومی که ازدواج مجدد می کند باید برای ازدواج بعدی خود عده نگه دارد،لذا می بینیم تفاوت های فاحشی بین فحشا و ازدواج موقت وجود دارد و نمی شود این دو را با هم مقایسه کرد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet