خبرگزاری خانه ملت

هدر موبایل
1389/06/04 19:57:00
سرویس فرهنگی
موسی قربانی در گفت وگو با مجلس و مردم:

استان ها به طور یکسان از نعمت سیستم آموزشی پیشرفته بهره مند نیستند

**اگر چه همواره از اقتصاد به عنوان یکی از محور‌های توسعه یاد شده است اما اگر آموزش و آموزش عالی را زیربنای توسعه بنامیم سخنی به گزاف نگفته‌ایم. امروزه آموزش و سیستم دانشگاهی پیشرفته و گسترده از جمله ضروریاتی است که اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست. موضوعی که اگرچه مورد توجه مسئولان بوده اما به گفته موسی قربانی تمامی استان‌ها و به خصوص شهرستان‌ها به طور یکسان از آن بهره‌مند نشده‌اند.

"موسی قربانی" نماینده مردم شهرستان قائنات در مجلس شورای اسلامی، وضعیت آموزش عالی در این استان را تا حدودی مثبت ارزیابی‌کرده اما معتقد است با توجه به پتانسیل و استعدادهای موجود باید اقدامات بیشتری در دو بعد کمی و کیفی به خصوص در سطح شهرستان‌های استان صورت گیرد.

وی با انتقاد از تمرکز مراکز آموزش عالی در مرکز استان می‌گوید: وجود قابلیت‌های متفاوت و متنوع در بخش‌های مختلف استان گسترش و پراکندگی واحد‌ها را در سراسر آن ضرورت می‌بخشد. در همین باره با او گفت و گویی کردیم که در ادامه می‌خوانید:

 ارزیابی کلی شما از وضعیت آموزش عالی در استان خراسان جنوبی چیست؟

وضعیت آموزش عالی در استان خراسان جنوبی با توجه به جمعیت موجود تقریباً مناسب بوده به طوری که آمار دانشگاه‌ها و دانشجویان شاهدی بر این مدعاست. به طور مثال در بخش دولتی ما سه دانشگاه بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی را در مرکز استان داریم. علاوه بر آن تعدادی از واحد‌های دانشگاه آزاد در مرکز و شهرستان‌های استان در حال فعالیت هستند که همین مسئله باعث شده استان در بخش آموزش عالی در موقعیت مطلوبی قرارگیرد.

 به وضعیت دانشگاه‌ها از نظر کمی اشاره کردید. وضعیت کیفی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ببینید اگرچه موقعیت آموزش عالی استان از نظر کمی یعنی وجود فضاهای آموزشی و تجهیزات مورد نیاز تا حدودی مطلوب است اما شرایط در شهرستان‌ها با مرکز استان متفاوت است به طوری که در بخش تجهیزات دانشگاهی، دانشکده‌های موجود در شهرستان‌های استان با کمبود و مشکلات بیشتری مواجهند. از نظر کیفی هم به خصوص در بخش نیروی انسانی در مقطع دکترا، شهرستان‌ها نیاز به تقویت دارند. به نظر می‌رسد اجازه جذب هیأت علمی در دانشگاه‌های شهرستان‌ها می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

 به ظرفیت‌های بالقوه استان اشاره کردید، با توجه به پتانسیل‌های موجود احداث چه دانشکده‌هایی را ضروری می‌بینید؟

از آن جا که ما تولید محصولات استراتژیکی همچون زرشک، زعفران و در بعضی مناطق عناب و انار را داریم بنابراین احداث واحد‌های تحقیقاتی زرشک و زعفران بسیار ضروری بوده که متأسفانه با وجود پیگیری‌های لازم هنوز در این زمینه موفقیتی حاصل نشده است.

 به عبارتی احداث دانشکده کشاورزی از مواردی است که به دنبال آن هستید.

خیر. آنچه مد نظر ماست واحد‌های تحقیقاتی در کنار دانشکده‌های کشاورزی است. واحد‌هایی که در زمینه چگونگی بهبود روش کاشت، برداشت و صنایع تبدیلی و فرآوری زرشک و زعفران می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود. البته به دلیل وجود استعداد در احداث شهرک صنعتی بیرجند ضرورت توسعه دانشگاه صنعتی بیرجند هم احساس می‌شود.

مهم‌ترین ضعف آموزش عالی استان یا به‌عبارتی موضوعی که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد چیست؟

آنچه به عنوان نقطه ضعف در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد تمرکز همه مؤسسات آموزش عالی در مرکز استان است. واقعیت این است که با توجه به اهمیت این مراکز در توسعه هر منطقه این انتظار در شهرستان‌های استان وجود دارد که امکان احداث دانشکده‌های اقماری وابسته به دانشگاه مرکزی حداقل در شهرستان‌های بزرگ استان فراهم شود.

آیا اقدامی در این زمینه صورت گرفته است؟

با این که طبق مصوبات سفر‌های استانی، دولت در برخی شهرستان‌ها احداث دانشکده‌هایی را مصوب کرده است اما تاکنون اجرایی شدن آن پیشرفت چشمگیری نداشته است.

 البته دانشکده پرستاری و فنی قائنات وابسته به دانشگاه بیرجند و همچنین دانشکده پیراپزشکی فردوس از مواردی بوده که به مرحله اجرا رسیده اما در بقیه موارد مصوبات استانی واقعیت خارجی پیدا نکرده است. به نظر می‌رسد تعدادی از این واحد‌ها با شروع سال تحصیلی جدید افتتاح و به سیستم دانشگاهی استان افزوده شود.

به وضعیت مطلوب دانشگاه‌ها در سطح استان اشاره کردید، موقعیت مدارس استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مدارس استان هم به خصوص با قانونی که در مجلس برای مقاوم‌سازی مصوب شد در وضعیت مناسبی است به جز موارد معدودی که نیاز به تعمیر دارد. اما آنچه نیاز به توجه جدی دارد مسئله تأمین خوابگاه و سرویس برای دانش آموزانی است که به دلیل کم جمعیت بودن روستاهای محل سکونت خود امکان ادامه تحصیل را در مقاطع راهنمایی و متوسطه ندارند و مجبور به طی مسافت طولانی برای رسیدن به مرکز شهر هستند اما هیچ‌گونه امکان رفاهی از جمله سرویس رفت و آمد یا خوابگاه وجود ندارد. با توجه به این که این مشکل 50 درصد روستاهای استان را در بر می‌گیرد کمک‌های دولت برای رفع آن ضروری است.

 در خصوص کمبود فضا‌های آموزشی چطور؟

کمبود فضاهای آموزشی از دیگر مواردی است که باید به آن پرداخته شود. مسئله‌ای که علاوه بر روستاها در مواردی شهرستان‌های استان را هم درگیر کرده است به طور مثال با وجود ساخت مجتمع غدیر با همکاری مسکن مهر هنوز واحد آموزشی در آن احداث نشده است و یا مدارسی که به دلیل قدمت طولانی نیاز به تخریب و باز‌سازی مجدد دارند اما امکان اجرای آن وجود ندارد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet