ولادت حضرت امام رضا (ع)
1389/06/28 12:30:00
سرویس فرهنگی
میرخلیلی:

مشکل آموزش و پرورش را نباید با استیضاح حل کرد

**عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به نزدیکی بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی جدید گفت: استیضاح حاجی‌بابایی در این شرایط مشکلی را حل نخواهد کرد و من با آن موفق نیستم.

سیدعلی میرخلیلی نماینده میناب، رودان و جاسک در مجلس در گفت وگو با  «صبح ساحل» با اشاره به تهیه طرح استیضاح حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش که در مجلس تهیه شده است، گفت: حل مشکل آموزش و پرورش باید از طرق دیگر پیگیری شود و استیضاح راه آن نیست.

وی افزود: معمولاً وقتی در جایی مشکلی پیدا می‌شود سریع آن‌را به گردن وزیر می‌اندازند و باسرعت هم سراغ استیضاح می‌روند در حالی که برای رفع یک مشکل همه مسئولان باید همت کنند.

به گفته این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس برای رفع مشکل این وزارتخانه باید دولت و مجلس دست به دست هم دهند و با تدبیر و عقلانیت در این راه گام برداشت و از فکر استیضاح خارج شد چرا که در شرایط کنونی استیضاح وزیر کشور می‌تواند این وزارتخانه را به سمت بحرانی شدن و خارج شدن از برنامه به پیش برد.

میرخلیلی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش در کشور گفت: وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه طویل و عریضی است که همه افراد جامعه و همه خانواده‌ها به نوعی با آن مرتبط هستند، وظیفه این وزارتخانه هم بسیار سنگین و مهم است.

 وی ضرورت کمک و یاری همه دستگاه‌ها و مسئولان در جهت کاهش مشکلات این وزارتخانه را یادآور شد و گفت: وزارت آموزش و پرورش با آحاد جامعه سروکار دارد و ارتباط افراد با آن یک ارتباط روزانه است. به‌عنوان مثال ممکن است یک فرد یا یک خانواده در طول یک سال یک بار به درمانگاه یا بیمارستان مراجعه کنند اما ارتباط افراد یا خانواده‌ها با آموزش و پرورش در طول 9 ماه، روزانه است.

 عضو فراکسیون اکثریت مجلس تصریح کرد: با توجه به اهمیت و گستردگی این وزارتخانه هروقت که بحث مشکلات این وزارتخانه پیش می‌آید باید در جهت تقویت و راهکارهای رفع معضلات آن اندیشید.

میرخلیلی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی تحول و اصلاح فرهنگی بوده که برای حرکت در این راستا و تحقق این هدف باید به آموزش و پرورش در جامعه توجه ویژه داشت.

وی گفت: یک فرد از سن هفت سالگی که قدرت تمیز پیدا می‌کند تا 18 سالگی در اختیار این وزارتخانه قرار می‌گیرد و اگر در این وزارتخانه اهداف به خوبی طراحی و برنامه‌ریزی شود قطعاً اهداف نظام و انقلاب محقق خواهد شد.

به گفته نماینده میناب، رودان و جاسک در مجلس باید بیشترین سرمایه‌گذاری در این وزارتخانه انجام شود.

میرخلیلی با بیان اینکه همه دولت‌های گذشته در طول انقلاب در زمینه آموزش و پرورش کارهای خوبی انجام دادند، گفت: سطح آموزش و پرورش در هر دوره باید نسبت به گذشته ارتقا یابد و در جهت ارتقای سطح علمی و کیفیت آموزش گامهای اساسی برداشت.

وی تصریح کرد: دولت محمود احمدی‌نژاد موفقیت و کامیابی های خوبی در این زمینه‌ها داشته اما هنوز جای کار بسیاری وجود دارد و ظرفیت‌های خوبی است که می‌تواند از قوه به فعل تبدیل شود. کمبودها و نقایص محسوس است و مشکلات زیاد. باید بیشتر توجه کرد و با کار کارشناسی در این راستا گام برداشت.

میرخلیلی بیان کرد: حاجی‌بابایی وزیر فعلی آموزش و پرورش به‌واسطه طی کردن مدارج متعدد بدنه این وزارتخانه از معلمی تا دبیری و مدیری با معضلات و مشکلات آن به خوبی آشناست و از زمان آغاز به‌ کار دولت دهم توانسته بسیاری از دغدغه‌های جدی این وزارتخانه را با جدیت پیگیری و به سرانجام برساند و در موضوعات حساس مد نظر رهبری در این وزارتخانه نیز با تدبیر رفتار کرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، قدیمی و کلنگی بودن ساختمان های مدارس استان بخصوص منطقه شرقی استان هرمزگان را یکی از مشکلات آموزش و پرورش استان هرمزگان ذکر کرد و گفت: ساختمان های مدارس استان، قدیمی و فضاهای آموزشی فرسوده هستند و باید تجدید بنا، نوسازی و بازسازی شوند که متأسفانه بودجه‌های کافی در نظر گرفته نشده است‌، البته به‌دست خیرین توانمند استان و همین‌طور سازمان نوسازی مدارس هرمزگان اقدامات مورد قبولی صورت گرفته اما گستردگی مناطق مسکونی استان، اماکن بهره‌مندی شمار زیادی دانش‌آموز از یک مجموعه مجهز آموزشی را فراهم نمی‌کند و به گونه‌ای است که مدارس دارای گستردگی زیاد و تعداد بالاست.

 میرخلیلی کمبود دبیر و معلم به‌خصوص در رشته علوم پایه را یکی دیگر از مشکلات استان ذکر کرد و افزود: این مشکل اگر چه در سراسر استان وجود دارد اما در شرق استان بیشتر محسوس است و کمبودها باید در این بخش به‌واسطه نقش برجسته و مهم آموزش و پرورش به سرعت رفع شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه سال تحصیلی جدید قرار داریم باید برای رفع این مشکل تدابیر ویژه اندیشید و راهکارهای رفع مشکل را شناسایی و در جهت رفع آن اقدام کرد.

نماینده میناب، رودان و جاسک در مجلس با بیان اینکه استخدام معلمین غیر بومی در استان یکی دیگر از مشکلات آموزش و پرورش است، گفت: علت کمبود دبیر و معلم در استان این‌است که اکثر معلمان استخدام شده در استان غیر بومی بوده و پس از مدتی این معلمین با گرفتن انتقالی به شهرهای خود برگشتند بنابراین جهت رفع این مشکل باید به استخدام معلمین بومی توجه شود که بحمدلله شاهد این بوده‌ایم که در فرآیند استخدامی معلیمن حق‌التدریس این موارد تا حدود زیادی مورد توجه قرار گرفته است.

میرخلیلی تصریح کرد: مدیریت آموزش و پرورش استان باید از نیروهای بومی و ماندگار در استان استفاده بهینه کند و اگر معلمین بومی در استان استخدام شوند هرگز به فکر انتقالی نمی‌افتند و علاوه بر این با ذوق و شوق هرچه بیشتری در امر آموزش و پرورش اقدام می‌کنند که می‌تواند ثمرات بسیاری از جمله بهبود شرایط تحصیلی دانش‌آموزان و تشویق آنها به ادامه تحصیل را در پی داشته باشد. وی اظهار امیدواری کرد که با استخدام معلمین بر اساس مصوبه مجلس، مشکل کمبود معلم در استان رفع شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به سطح پایین آموزش و پرورش در استان گفت: این امر ناشی از مشکلات آموزشی و پرورشی در استان است. به‌عنوان مثال وقتی یک معلم غیر بومی وارد استان می‌شود و برای حضور در مدرسه بعضاً باید 400 کیلومتر از مرکز استان هم فاصله بگیرد و برای رسیدن به مدرسه باید روزها وقت صرف کند، دیگر انگیزه‌ای برای ادامه کار باقی نمی‌ماند و این امر در پایین آوردن سطح آموزش و پرورش نقش بسزایی دارد.

میرخلیلی اضافه کرد: وقتی این معلم غیر بومی برای دیدن اقوام خود بخواهد به شهر خود مسافرت کند آن مدرسه و یا کلاس چند روز بی‌معلم می‌شود، بنابراین باید با کار کارشناسی به این مشکلات نگاه کرد تا افت تحصیلی در برخی مقاطع استان را به حداقل رساند.

 وی در پایان گفت: نوجوانان هرمزگانی نشان داده‌اند که دارای استعدادهای مطلوبی در حوزه‌های مختلف هستند و هرگاه که بستر لازم برای رشد و بروز استعدادهای آنان فراهم شده توانسته‌اند به موفقیت‌های بزرگی دست یابند.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet