هدر موبایل
1387/03/01 13:11:00
سرویس سیاسی

بررسی "تهدیدات نرم بیگانگان علیه ایران" در مرکز پژوهش‌های مجلس

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی انواع تهدیدات نرم بیگانگان علیه جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرد.

به گزارش خانه ملت به نقل از دفتر اطلاع‌رسانی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز با استناد به سه گزارش تهیه شده توسط «موسسه مطالعات کاربردی» پیرامون تهدیدات نرم ، شیوه‌های به کارگیری قدرت نرم از دیدگاه طراحان آمریکایی را بررسی کرده و خاطرنشان ساخت که از دید آمریکاییها سه روش برای براندازی نرم وجود دارد که شامل اعتراض و اغوای نرم، عدم همکاری و مداخله مسالمت‌آمیز است.

دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهشها سپس مراحل اجرای براندازی نرم را از نظر تحلیلگران آمریکایی بررسی کرده و از جمع‌آوری اطلاعات، مذاکره و گفت و گو، آموزش، بر پایی تظاهرات، پایداری مسالمت آمیز و دعوت به صبر به عنوان پیش نیازهای پروژه براندازی نام برد و افزود: تحلیل گران آمریکایی همچنین شیوه‌های متعددی برای اعتراض و اغوای غیرخشونت آمیز ارائه داده‌اند که شامل انتشار بیانیه‌های رسمی، ارتباطات گسترده‌تر با مخاطبین ، اقدام‌های عمومی نمادین ، وارد آوردن فشار بر افراد، برگزاری برنامه‌های نمایش و موسیقی با حرکت دسته‌جمعی، بزرگداشت اموات، عدم همکاری در رویدادهای اجتماعی، رخداد‌ها، سنن و عرف‌ها، کناره‌گیری از تشکیلات اجتماعی، طراحی اقداماتی توسط مدیران و متصدیان منابع مالی، عدم همکاری اقتصادی، عدم همکاری شهروندان با دولت و بالاخره مداخله سیاسی می‌شود.

در بخش دیگری از این تحلیل‌، دیدگاههای دو صاحبنظر ایرانی پیرامون تهدیدات نرم همراه با راهکارهای پیشنهادی آنها برای مقابله با این تهدیدها تشریح شده و به نقل از دکتر ابراهیم متقی آمده است: قدرت نرم بعد سوم قدرت است که از طریق سیاست نرم و تاثیرگذاری غیرمستقیم حاصل می‌شود و به نوعی مبتنی بر دستیابی به قدرت از طریق فضاسازی و کنترل ذهنیت و اراده جامعه است، کما اینکه بعد اول قدرت رقابت و جنگ مستقیم و بعد دوم قدرت نیز رقابت و جنگ پنهان است.

وی از طرح «بیدمن» پیرامون ایجاد فضای فریب در ساختار سیاسی و اجتماعی ایران که در محدودة سالهای 1948 تا 1953 و تا زمان کودتا علیه مصدق توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» اجرا شده به عنوان اولین نشانه جنگ نرم - آمریکا - علیه ایران نام برد و افزود: از خصوصیات جنگ نرم آن است که چون غفلت از اجرای توطئه در ذهنیت اجتماعی و امنیتی حاکم می‌شود سطح تاثیرگذاری تهدید شده و موثرترین الگوی رفتاری تهدید امنیتی با مطلوبیت نهایی برای دشمن شکل می‌گیرد.

وی سیاست نرم آمریکا در تمام کشورهای مورد توجه را که در چارچوب انقلابهای رنگارنگ (رنگی) به کار رفته در راستای تلفیق دو نکته مهم عدم کارآمدی و مشروعیت دانست و افزود: عناصر اصلی سیاست‌براندازی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران نیز در همین چارچوب قابل ارزیابی است.

دکتر ابومحمد عسگرخانی نیز طی سخنانی از «جوزف نای» - وابسته به حزب دمکرات آمریکا - به عنوان ابداع کننده واژه قدرت یا استراتژی نرم نام برد و افزود: وی معتقد است که از این پس آمریکا باید جهان را با قدرت نرم خود یعنی استفاده از جذابیت‌های سیاسی، ارزشهای آمریکایی و واژه‌هایی نظیر دمکراسی، حقوق بشر و انقلابهای سبز رهبری کند.

وی افزود: جوزف نای معتقد است که سیاست نو محافظه کاران آمریکا که به افغانستان و عراق حمله کرده‌اند بر اساس قدرت سخت است که سبب افول قدرت نرم آمریکا در جهان شده است زیرا مبارزه با تروریسم نیز - به زعم وی - با قدرت سخت امکانپذیر نیست بلکه باید با قدرت نرم با آن مبارزه شود و حتی او معتقد است که طالبان را نیز باید دعوت نماییم نه اینکه با آنان بجنگیم.

دکتر عسگرخانی همچنین تاکید کرد که کارگزاران جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با جنگ نرم باید از پاداستراتژی نرم استفاده کنند و در همین ارتباط مطالعه کنگره، قدرت اجرایی و خزانه‌داری آمریکا و ساختار شورای امنیت ضرورت دارد.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet