حلول ماه ربیع الاول
1389/07/10 11:18:00
سرویس دیگر رسانه‌ها_
نماینده ایلام:

سلامت جسمی و روانی رانندگان باید کنترل و بررسی شود

**عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: در تصادفات سالیانه، فصلی یا ماهیانه یا در یک دوره ۱۰ ساله باید تجزیه و تحلیل کنیم که آمار تصادفات ما بیشتر ناشی از چه وسیله نقلیه‌ای است، و یا در چه محدوده‌ای از جاده‌های ما این حوادث بیشتر رخ می‌دهد و درصدد رفع آن مشکل برآییم.

شاپور پولادی در ارزیابی از آمار بالای تصادفات جاده‌ای در ایران در مقایسه با سایر کشورها به ایسنا، گفت: اخیرا شاهد دو حادثه جاده‌ای در کشور بودیم. یکی در محور ساوه - همدان که مبدا و مقصد اتوبوس 40نفره ایلام - تهران بود که متاسفانه در حادثه تصادف 30 نفر از آن‌ها کشته و 10 نفر زخمی شدند. تصادف دیگر مربوط به تصادف در محور کرج - قزوین بود که حدود 14 نفر از هموطنانمان در حادثه کشته شدند.

وی با اشاره به این که طبق گزارشات ارایه شده در هر دو مورد خواب آلودگی رانندگان و خطای انسانی صددرصد عامل هر دو تصادف بوده، ادامه داد: در بحث تصادفات جاده‌ای در مقایسه با کشورهای دیگر مانند کشورهای آسیایی و اروپایی متاسفانه ایران در این زمینه نسبت به جمعیتش سالیانه حدود 24 الی 25 هزار نفر از مردم خود را از دست می‌دهد.

پولادی سه عامل انسانی، جاده‌ای و وسیله نقلیه را در این زمینه موثر دانست و گفت: مهم‌ترین عامل که بیشترین درصد را به خود اختصاص می‌دهد، عامل انسانی و بعد از آن جاده‌ای و وسایل نقلیه است. در بحث خطای انسانی نیاز به کار فرهنگی و آموزشی و نظارت بیشتر است که باید این کارها انجام شود، تا بتوانیم بخشی از این خسارتی که در طول سال بر جامعه وارد می‌شود را کاهش دهیم. مثلا در تصادف ایلام - تهران عدم نظارت بر تعاونی و عدم نظارت پلیس بر ساعت حرکت راننده اصلی اتوبوس باعث بروز این حادثه شد، یعنی به استناد قانون وسایل نقلیه عمومی در 24 ساعت حداکثر هشت ساعت مجاز به رانندگی هستند. راننده‌ای که از نقطه‌ای حرکت کرده، بعد از 12 ساعت رانندگی معلوم است که صددرصد باعث خواب‌آلودگی می‌شود و این حادثه ناگوار ایجاد می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس به بحث نظارت بر سلامت جسمی رانندگان وسایل نقلیه هم تاکید کرد و افزود: باید در یک دوره زمانی سلامت جسمی رانندگان، به خصوص رانندگان وسایل نقلیه عمومی نیز کنترل و بررسی شود، و اگر تخلفاتی صورت می‌گیرد واقعا با آنها برخورد شود و یا اگر راننده‌ای اعتیاد به مواد مخدر داشته و یا مشکل روانی دارد باید به صورت کامل با آنها برخورد قانونی شود. در این راستا کسانی هم که در بحث نظارت و کنترل مسوولیت داشته اما در انجام وظایف و ماموریتی که دارند قصور می‌کنند باید با آن‌ها نیز برخورد شود.

وی گفت: در جلسه‌ای که در کمیسیون عمران با حضور سردار بیگی و رییس سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور و جمعیت هلال احمربرگزار گردید، در این زمینه زیاد بحث شد و عنوان گردید وقتی پلیسی قصوری کرده و ماموریت خود را درست انجام ندهد، با عزل رییس پلیس راه، کار به جایی نمی‌رسد، لذا باید برخورد قاطع‌تری با افراد صورت گیرد به گونه‌ای که حداقل عبرتی باشد برای سایرین که اگر کسی قصوری در انجام وظایف و ماموریت خود کرد بداند مجازات مشمول وی می‌شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس ادامه داد: در بحث راه نیز باید توجه بیشتری صورت گیرد و در این راستا باید چند برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در دستور کار وزارت راه و ترابری قرار گیرد. در برنامه‌های کوتاه مدت باید علائم راهنمایی و رانندگی و بالا بردن ضریب ایمنی و علائم هشدار دهنده سیستم‌های الکترونیکی مانند بحث‌های کنترل سرعت و دستگاه‌هایی که بر روی وسایل عمومی به خصوص اتوبوس‌ها و سواری‌های بین شهری نصب شده مانند جی‌پی‌اس، آنلاین شده و مدیریت کنترلی که وجود دارد نیز مسیر حرکت و سرعت حرکت وسیله نقلیه را در آن واحد قابل بررسی و کنترل قرار دهد، و اگر خطایی صورت می‌گیرد سریعا تذکر داده شود.

وی افزود: در برنامه‌های میان مدت نیز بحث نقاط حادثه‌خیز باید در دستور کار اساسی قرار گیرد. این‌که بگوییم در یک پیچ خطرناک با شعاع قطر کم یا شیب طولی بالا با عرض کم و با نصب چند تابلو این نقطه حادثه‌خیز برطرف شده اشتباه است. حتما باید استانداردهای لازم در سطح جاده‌ها رعایت شود. در بحث بلند مدت نیز ارتقا مشخصات راه‌ها ضروری است، یعنی در راه‌هایی با تردد وسایل سنگین به ارتقا جاده و مشخصات آن بر اساس ظرفیت‌های حمل و نقل جاده‌ای که بر روی همان جاده است، نیاز داریم.

پولادی با تاکید بر کنترل و استانداردهای تولید محصولات ایران خودرو و سایپا حتی در زمینه موتورسیکلت هم گفت: در گزارشی که به ما ارائه شده آمده است اگر مثلا در ناوگان جاده‌ای، پراید از حمل و نقل درون شهری حذف شود شاید 15 الی 20 درصد تلفات جاده‌ای کاهش پیدا کند. لذا باید این مسائل بررسی شود و استانداردها را نیز رعایت کنیم. همه‌ی واحدهای تولیدی را باید ملزم به رعایت استاندارد و مشخصات کرده و اگر دستگاه یا شرکتی در این رابطه کوتاهی کرد باید وزارت صنایع، پلیس راه از شماره‌گذاری و تردد این وسایل نقلیه در جاده‌ها جلوگیری کند. در مورد ماشین‌های وارداتی به ایران نیز باید توجه داشت که به دلیل قیمت ارزان‌تر آنها، نباید کیفیت را پایین آوریم. متاسفانه شاهد هستیم برخی از ماشین‌های وارداتی از حداقل استانداردها نیز برخوردار نیستند و هر از چند گاهی خبر تصادف جاده‌ای در این رابطه شنیده می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: حدود 40 درصد از تصادفات جاده‌ای ما در مبادی ورودی و خروجی در شعاع 30 کیلومتری شهرهاست که به این مسئله نیز باید توجه بیشتری شود، یعنی وزارت راه و سایر دستگاه‌های متولی باید بیشتر بر روی این مسئله متمرکز شوند. اگر واقعا در بحث راه‌ها مشکلی هست باید در جهت ارتقا آنها گام برداشت و اگر نیاز به حضور پلیس در مبادی ورودی و خروجی جاده‌های نقاط شهری است باید بیشتر توجه شود تا درصد تصادفات را کاهش دهیم.

وی درادامه گفت: 30 الی 40 درصد تصادفات در شعاع 30 کیلومتری شهرها آمار بالایی است. باید توجه بیشتری در این زمینه صورت گیرد و در بحث مدیریت و استفاده بهینه از منابع، بیشتر بر روی این مناطق متمرکز شویم و اینها را بیشتر سر و سامان داده و شرایط ایده‌آل و مناسبی را در این نقاط ایجاد کنیم. حضور پلیس نیز در جاده‌ها نقش اساسی و اصلی دارد. باید فرهنگ پلیس تخصصی را در جاده‌های خود ایجاد کنیم، یعنی پلیس به معنای واقعی در سطح جاده‌ها وجود داشته باشد و این‌گونه نباشد که منتظر باشند تخلفی شکل بگیرد و بعد جریمه‌ای انجام دهند.

پولادی در پایان خاطرنشان کرد: پلیس باید از وقوع تخلف جلوگیری کرده و مانع از ایجاد تخلف و حادثه شود. امید است که همه دستگاه‌ها وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند و در آینده شاهد کشوری با حداقل میانگین تصادفات جاده‌ای باشیم.

اخبار برگزیده
ارسال نظر
 
نام کامل :
ایمیل :
متن :
تعداد کاراکتر 0 از 4000

آخرین اخبار
Powerd By : Tasvirnet